• 1
  • 2
2021-01-26, 19:41
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
nja är ju äldre borgenären är ju mindre intresserade är banken av en garant el borgenär
är föräldrarna 60-70 år räknar de med att de när som helst kan stå utan säkerhet för lånet
ock ett huslån brukar väl läggas upp på 30-50 år har du en borgenär som är 65 år vill de nog att du ska betala lånet på 5 år
Har du några belägg för detta?
Jag har inte sett något som tyder på att någon bank har åldern med i kalkylen.
Jag har hört flera banker hävda att det är något de inte tar hänsyn till.
Citera
2021-01-26, 19:47
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
nja är ju äldre borgenären är ju mindre intresserade är banken av en garant el borgenär
är föräldrarna 60-70 år räknar de med att de när som helst kan stå utan säkerhet för lånet
ock ett huslån brukar väl läggas upp på 30-50 år har du en borgenär som är 65 år vill de nog att du ska betala lånet på 5 år

Det finns nästan inga lån som är kvar i 50 år. I princip alla lån löses i förtid i samband med försäljning eller arv.

Att pensionärer har svårare att få lån har enbart att göra med att inkomsten sjunker rejält för många av dem, så det är svårt att få ekonomin att gå runt när banken räknar på det.
Citera
2021-01-26, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering

vad tror du händer om din 70 årige pappa dör ock han är borgenär till ditt lån ,då står banken utan garant om du inte kan eller vill betala lånet (bouppteckningen brukar göras klar på några månader)
Citera
2021-01-26, 19:50
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
vad tror du händer om din 70 årige pappa dör ock han är borgenär till ditt lån ,då står banken utan garant om du inte kan eller vill betala lånet (bouppteckningen brukar göras klar på några månader)

Borgenär eller medlåntagare?
Om han är medlåntagare tvingar de fram en försäljning då jag ensam inte får överta hela lånet.
Citera
2021-01-26, 22:36
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering

En (statlig) aktör försökte räkna ner inkomsten med 30% från det att låntagaren fyllde 60 år. Det blev anmälan till DO, därefter var det slut med schablonmässig inkomstsänkning. Det var dock 2018.

Annars är åldern mer eller mindre utan betydelse, inkomsten är det intressanta. Vilken visserligen sjunker med stigande ålder för pensionärer.
Senast redigerad av stillsam 2021-01-26 kl. 22:38.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in