2021-01-26, 08:33
Medlem
Tänk så här.

Bo där det ej finns tunnelbana/pendeltåg och bussar går inte sena kvällar.

Där ska du bo
Citera
2021-01-26, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Det går hyfsat att räkna ut vart misären är - idag.

Vad som är svårare och är viktigare när man ska köpa bostad är vilka områden som kommer att bli misär.

I den kategorin skulle jag tex räkna Vällingby. Det är ett område där pensionärer som bott sen 50-talet successivt dör undan och ersätts av Muhammed. För 10 år sen hade jag sagt att det var trist där men ok. Idag är det annat.

Många områden i Stockholm är utsatta för samma press pga invandringen. Det byggs lådor åt svenskar ute på åkrar långt från tåglinjerna som i praktiken är gated community utan stängsel samtidigt som bostäder närmare kommunikationer som inte ligger i "fina" områden successivt fylls med drägg.

Poängen och balansgången här är att hitta ett område som är dit toleranta unga tjejer och deras pojkvänner flyttar när de fått nog av invandrarna de älskar. Du ska avstå från att ta över deras lägenhet som de flyttar ut ur. Samtidigt vill du kanske inte hamna i något jävla hipsterområde men jämfört med invandrare så.

Mycket att tänka på...

Jag kan bidra med att Sigtuna som snart kan räknas som "förort" har fördärvats. Det finns nu områden som liknar ghetton.
Och om inte det, är många tyvärr fientliga mot inflyttande.
Kan bero på att de vill värna om staden pga antalet invandrare, men värnar på fel sätt.
Så en hygglig svensk kan få sig en uppläxning innan hen ens hunnit ur flyttbilen.
Fördomarnas rike. Även invandrarna identifierar sig så gott de kan, men fientligt inställda svenskar.
Suck.
Citera
2021-01-26, 08:35
Medlem
Deagle66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Tänk så här.

Bo där det ej finns tunnelbana/pendeltåg och bussar går inte sena kvällar.

Där ska du bo

Fasen den bästa beskrivningen i tråden.
Helt korrekt.
Citera
2021-01-26, 09:29
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deagle66
Fasen den bästa beskrivningen i tråden.
Helt korrekt.

Då är man mera säker!
Men det finns en del områden som har tunnelbana eller pendeltåg och som är mkt trevliga.

Själv undrar jag varför inte TS väljer att bo någon annanstans när han uppenbarligen inte verkar tycka om staden.
Ska han absolut jobba här under en tid så låter det som att han helst skulle bosätta sig ett par mil utanför och dagpendla in till sin arbetsplats.

Mvh Andreas
Citera
2021-01-26, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skink
Om du ska bo i Stockholm så bo i Stockholm ordentligt. Jag trivdes ypperligt i Gamla stan. Lugnaste delen av stan att bo i skulle jag säga, bara du undviker Västerlånggatan och Österlånggatan. Du lär dig fort vilka restauranger som är turistfällor och vilka som är bra, det finns gott om båda sorter.

Saker som man får stå ut med är att strunta i att ha bil (jag hade det, inte roligt) och att det sannolikt inte finns hiss.

Har även vänner som trivts utmärkt på Långholmen, Reimers Holme och Djurgården. Lite mera lantligt men ändå nära.

Skulle jag få välja bort de trevligare stadsdelarna så flyttar jag hellre ett snäpp till utanför stan än att bo på någon av malmarna. Marginellt längre resväg men inte lika trångt.

Långholmen kan väl inte ha många bostäder`?
Citera
2021-01-26, 09:36
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Jag kan bidra med att Sigtuna som snart kan räknas som "förort" har fördärvats. Det finns nu områden som liknar ghetton.
Och om inte det, är många tyvärr fientliga mot inflyttande.
Kan bero på att de vill värna om staden pga antalet invandrare, men värnar på fel sätt.
Så en hygglig svensk kan få sig en uppläxning innan hen ens hunnit ur flyttbilen.
Fördomarnas rike. Även invandrarna identifierar sig så gott de kan, men fientligt inställda svenskar.
Suck.
Sigtuna består av gamla Sigtuna och Märsta. Det är i Märsta problemen finns, de nya flerbostadshusen som byggs vid infarten till gamla Sigtuna är väl enbart BRF så det lär inte bli något negergetto i närtid.
Citera
2021-01-26, 09:40
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iWishYouWould
Bor i Stockholm sen cirka 35 år.

Områden att undvika: de klassiska ghetto-områdena som ofta är uppe i nyheterna pga. fel anledningar.

Områden som är bra: Bromma (Alvik, Stora Mossen, Abrahamsberg, Brommaplan) sen kan det bli lite värre. Sickla (ej centrum). Hela innerstan utom söder dvs. Kungsholmen, Vasastan, Östermalm är lugna och fina.

Bubblare om du har en lägre budget. Längre ut i Bromma (Ängbyplan osv), Solna, Sumpan, Enskede, Årsta osv.
Man får välja område, Solna är i huvudsak bra, Sumpan med, sen finns det områden i båda som är mindre lockande ex Hagalund och Rissne.
Gamla Årsta är trevligt, Valla torg inte lika kul och Östberga på andra sidan Årstafältet inte roligt alls.
Citera
2021-01-26, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Jag tänker att om vi slår ihop våra erfarenhet borde vi kanske kunna lära varandra något? Om vi delar upp Stockholm i regioner såsom exempelvis:
Nacka
Solna
Hägersten
Skärholmen
Årsta
Kista
Saltsjöbaden (denna är jag nyfiken på)

Fyll på med det ni vill. Skit i uppdelningar såsom "kommuner" osv, kalla det ett område, begränsa själva som ni vill. Alla som bott i Stockholm har expertkunskaper inom sitt område. Vart inom det området är det okej att bo, och framförallt - vart är det skit?

Skippa gärna innerstaden, den är mer transparent.

Bakgrund till frågan, samt lite egna reflektioner om områden:
------------------------------

Jag har ett rätt tydligt behov av boende i Stockholm framöver, så tankarna är att köpa ett sådant. Jag har både ägt och hyrt i Stockholm innan, men det enda det har lärt mig är vilken otrolig skillnad det är på (även närliggande) områden och att det inte riktigt håller att titta på priser och därifrån avgöra vad som är u-land och vad som är okej.

Nu har jag bott ett tag i Aspudden, så jag har koll på Aspudden/Midsommarkransen/Gröndal. Det är fint. Eller, med Stockholmsmått är det fint. Folk har ju oerhört låg krav på standard här, i synnerhet låga krav på ett rimligt intressant liv. Antagligen just för att det är relativt: många områden är fruktansvärda. Såklart man tycker att det är glassigt i Gröndal om det räddade en från centrala Fruängen.

Det är en slump att jag vet vilken skam Kista är. Det är för att jag jobbat en del där. Det presenterades då som "Stockholms Silicon Valley". Skrattpaus. Gråtpaus. Återigen det relativa: Kista ligger inklämt mellan Husby, Tensta, Rinkeby. Någon flyttar till Kista och inser att folk runt omkring har ett jobb. Lite som i Silicon Valley - där finns det ju också jobb!

Poängen med tråden är att jag inte vill råka köpa något "i Kista", för att någon trasig människa fick det mindre dåligt där än de hade det i Afghanistan.

Det håller jag verkligen inte med om. Är det någonting man faktiskt får för pengarna i Sthlm, för att man gör avkall på så mycket annat, så är det väl möjligheten att göra mycket och träffa olika slags människor. I småstaden får man allt man inte får i Stockholm men det inkluderar också tristessen.

Jag tycker inte du ska vi allt för långt från stan om du inte lever familjeliv och kan bilpendla. Typ Gustavsberg eller Vallentuna. Det är bra ställen men du kommer ägna mycket tid i kollektivtrafik. I längden blir det väldigt många timmar.
Citera
2021-01-26, 09:55
Medlem
Citat:
Om du ska bo i Stockholm så bo i Stockholm ordentligt. Jag trivdes ypperligt i Gamla stan. Lugnaste delen av stan att bo i skulle jag säga, bara du undviker Västerlånggatan och Österlånggatan. Du lär dig fort vilka restauranger som är turistfällor och vilka som är bra, det finns gott om båda sorter.

Saker som man får stå ut med är att strunta i att ha bil (jag hade det, inte roligt) och att det sannolikt inte finns hiss.

Har även vänner som trivts utmärkt på Långholmen, Reimers Holme och Djurgården. Lite mera lantligt men ändå nära.

Skulle jag få välja bort de trevligare stadsdelarna så flyttar jag hellre ett snäpp till utanför stan än att bo på någon av malmarna. Marginellt längre resväg men inte lika trångt.

Inte heller dessa gator är särskilt högljudda. Sjungande fyllon ibland, visst, men det är ingen biltrafik och därför är det ändå tyst.
Citera
2021-01-26, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0taAlarmist
Inte heller dessa gator är särskilt högljudda. Sjungande fyllon ibland, visst, men det är ingen biltrafik och därför är det ändå tyst.

Nej, det är helt sant. Men det är (var kanske är mer korrekt, nu är det väl ganska folktomt) alldeles för mycket turister att kryssa mellan. Främst på Västerlånggatan som tidvis var helt igenkorkad.

Saknar för övrigt mitt gamla stamhak och periodvis andra vardagsrum Cafe Edenborg. Men det är kanske utanför trådens ämne.
Citera
2021-01-26, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busibrallan
Långholmen kan väl inte ha många bostäder`?

Nej, det är antagligen en av poängerna med att bo där. Ren spekulation från min sida men jag tror det är färre än 100.

Riddarholmen sägs bara ha en boende, vet inte om det stämmer.. rätt trist ö dock.
Citera
2021-01-26, 10:35
Medlem
Citat:
Nej, det är antagligen en av poängerna med att bo där. Ren spekulation från min sida men jag tror det är färre än 100.

Riddarholmen sägs bara ha en boende, vet inte om det stämmer.. rätt trist ö dock.
ok trodde inte det ens var 100 på holmen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in