2021-01-25, 22:10
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnl
Försökt läsa igenom tråden och jag är förvånad att Värmdö inte kommit upp.

Jag slår inte ett slag för hela Värmdö utan jag tänker framförallt Gustavsberg/mölnvik. Självklart finns det bättre och sämre områden men överlag är det väldigt bra. Motorväg hela vägen, 25-35 minuter buss till slussen. Tre centrum väldigt nära som tillgodoser alla behov!
Hade kunnat tänka mig att flytta ut till Värmdö om jag hade fått med mig frugan.
Dock saknar Värmdö både snabbåt intill city och pendeltåg. Skulle man ha haft det, skulle Värmdö växa kolossalt mycket mer än vad det gör idag. Väldigt trevligt ställe, småstad, äkta natur, svenskt och tryggt. För att inte tala om hela havet som väntar på en.
Citera
2021-01-25, 22:20
Medlem
Bor i Stockholm sen cirka 35 år.

Områden att undvika: de klassiska ghetto-områdena som ofta är uppe i nyheterna pga. fel anledningar.

Områden som är bra: Bromma (Alvik, Stora Mossen, Abrahamsberg, Brommaplan) sen kan det bli lite värre. Sickla (ej centrum). Hela innerstan utom söder dvs. Kungsholmen, Vasastan, Östermalm är lugna och fina.

Bubblare om du har en lägre budget. Längre ut i Bromma (Ängbyplan osv), Solna, Sumpan, Enskede, Årsta osv.
Citera
2021-01-25, 22:50
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosetti
Det där är utsikten från 80-talshusen på Reimersholme så nej

My bad! Men det förändrar inte att flertalet av lägenheterna på gullmarsvägen hela vägen kommer ha en magisk utsikt över södermalm
Citera
2021-01-25, 23:08
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Poängen med tråden är att jag inte vill råka köpa något "i Kista", för att någon trasig människa fick det mindre dåligt där än de hade det i Afghanistan.
Hjorthagen sägs vara trevligt, det är lite småstadskänsla och bra kommunikationer med buss / tunnelbana till Östermalm och Norrmalm. Föredrar du nytt så kolla nybyggda Hagastaden på gränsen mellan Solna och Stockholm. Det har skrivits om välplanerade lägenheter i Hagastaden, du kanske kan klara dig med en något mindre lägenhet?
Citera
2021-01-26, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ1000minst
wow... jag tror 99% av de som svarat inte ens bor i Stockholm... men så går det väl när särskolorna släpps lösa.

Tyvärr hjälps det nog inte ens att man bor här vilket gör trådar av det här slaget ganska meningslösa. Min bild av genomsnitts Stockholmaren är att han/hon rör sig mellan jobbet, sin egen förort/stadsdel och max fyra fem ytterligare förorter han känner väl + någon tur in till city i bland.

Ska man uttala sig om vad som är bäst/sämst bör man vara bekant med hela Storstockholm och ha lärt känna alla dess delar vilket blir som att ha koll på 30-40 småstäder och det tror jag ytterst få i en tråd som denna har.

Citat:
Ursprungligen postat av Wheeler88
Har stockholm degenererats så fort på en 10-20 års period? Jag bor inte själv i Stockholm. Men verkar som de ställen som var medelsvensson och tillsynes passarat som acceptabla är idag enligt er skräpställen. Vad hände? Vad gjorde områdena så dåliga så fort? Är det enbart kriminaliteten som skrämmer bort folket? FInns det några andra underliggande problem?

Ex. En kompis är uppvuxen i en villa i skarpnäck, under uppväxten pratades det gott om stället. Idag faller inte alls samma toner ur munnen hos min vän.

Om du läser den här eller alla andra liknande trådar lite mer kritiskt så ser du att många inlägg följer samma mönster: Jordbro, Vällingby är ghetto-förorter men Hässelby är ganska fint med vacker natur bla bla

Sen kommer nästa: Hässelby och Vällingby är ghetto men Jordbro är ganska ok, lugnt och skönt en bit från stan.

Nästa: Jordbro och Hässelby är värsta No-go-zonen men Vällingby är faktiskt inte så tokigt. Händer nästan aldrig något osv osv

Citat:
Ursprungligen postat av Rasseltass
Jag är med i en facebook-grupp där folk försöker byta sina hyresrätter. Jag har märkt att de områden som folk verkar desperata att komma ifrån är Barkabystaden, Rågsved och Hässelby. Ofta är de beredda att gå ner i storlek bara för att komma bort från dessa områden.

Rågsved skulle jag nog tvärtom ge rekommendationen behåll/köp. I förhållande till andra förorter tror jag det finns potential för bland dom större relativa värdeökningningarna just där. Dom där som inte hade råd med Söder utan fick flytta till Aspudden/Hägersten/Midsommarkransen och senare dom som inte ens hade råd med det utan fick flytta till Bagis/Farsta tror jag snart kommer börja inta Rågsved. Sen blir det fiskemössor, telefonen i fodral på magen, kånken ryggsäckar, latte, surdeg och hela härligheten där också med efterföljande prisuppgång. Rågsved har ju dessutom en jävligt kultig historia som passar som hand i handske för välbärgade vänsterorienterade medelklass-akademiker att ta död på.

Citat:
Bra drag, kanske ser diskussionen lite kaotisk ut, men jag tycker åtminstone att det dykt upp bra information som jag kan skrolla parallellt med hemnet.

Någon med koll på saker lite längre ifrån?
Någon som känner till områden i Hudinge?
Byggs mycket i Vegastaden - någon som känner till det? Jag har inte hört talas om ett enda område där. 15 min till city med bil.

EDIT: Vegastaden är alltså norra Haninge om jag ser rätt. Jag har varit en del i Västerhaninge. Där bor mest hästar.

Jag kan egentligen lägga upp jobbet lite hur jag vill geografiskt, men har en del jobb-anledningar att vara en del i Stockholm, samt har vänner och familj här. Covid rubbade flexibiliteten en del, och plötsligt har jag hyrt en mindre bostadsrätt i ett år. Det var ju inte planen, och nu har det svängt över till att jag anser att jag behöver något boende här. Det är därför det kan vara alla typer av boenden - om det är en mindre bostadsrätt är jag kanske inte alltid här, men hittar man något fint större som man gillar som ett mer långsiktigt permament hem så varför begränsa sig?

Pendling blir cykel eller min finfina bil, så jag vill ju egentligen vara rätt off från den tätaste kommunaltrafiken. Men jag plockar med mig en sambo med andra behov, så någon form av kompromiss blir det.

Det är egentligen helt omöjligt att svara på dina frågor utan att veta mer om dig som person, dina intressen, vilken samhällsklass du kommer från och trivs med och vad du lägger för värderingar bakom dina ord och önskemål.

Det en del i tråden kallar för drägg och no-go-zoner är för andra helt vanliga människor som gillar att svinga en bägare på kvarterskrogen.

Det en del tycker är natursköna och vackra omgivningar är för andra helt stendöda sovstäder och omvänt det en del upplever som kaoz, fylla och stök är för andra en levande stad rikt på nöje och kultur.

Nu enligt din beskrivning ovan låter det mest som att du söker en övernattningslägenhet och då skulle jag inte bry mig så otroligt mycket. En rejäl säkerhetsdörr och inte på bottenplanet så är du nog trygg i dom allra flesta bostadsrättsföreningar. Sen skulle jag satsa på ett läge nära T-banan som snabbt och enkelt kan ta dig till det du för stunden har lust med.

Citat:
Xanor behöver man väl i hela staden, kanske minus 40 miljonerkronors-villa i djursholm så man kan doppa huvudet i vattnet när det kokar över.

Varför då, på Djursholm behöver man väl verkligen Xanor? Eller tillhör du yttersta eliten i samhället? Om inte kommer DU vara den man tittar snett och misstänksamt på och hur roligt är det?

Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Hänger på tråden. Jag kommer förmodligen att behöva flytta till Sthlmsområdet p g a jobb inom en snar framtid (norra delen av stan). Är inte det minsta intresserad av att bo innanför tullarna, siktar på ett hus i något lugnt lantligt område. Är det meckigt att pendla (med bil) från Vaxholm? Får man räkna med dubbla tiden även om man mestadels befinner sig på E18?

Om du kan åka lite före eller efter 07.30-09.00 resp 15.30-17.00 är det inga jätte problem. Sen är det ju helt avgörande om du har slutstation Valhallavägen eller ska till Hornstull.

"Lantligt område + Vaxholm" blir nog ganska dyrt om du inte nöjer dig med enkel sommarstugestandard om du nu mot förmodan skulle hitta det.
Senast redigerad av rotebro-conny 2021-01-26 kl. 00:58.
Citera
2021-01-26, 01:42
Medlem
Jag kommer från Göteborg och har bott på tre ställen i Stockholm och kan varmt rekommendera alla tre.

Östermalm 2009-2018
Täby 2018-2019
Stocksund 2019-

De är alla fina områden med få problem som syns i alla fall. Trygga miljöer, härlig natur och arkitektur.
Jag älskar de platser som jag har fått möjligheten att bo på i Stockholm.
Citera
2021-01-26, 02:05
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyamesias
Jag kommer från Göteborg och har bott på tre ställen i Stockholm och kan varmt rekommendera alla tre.

Östermalm 2009-2018
Täby 2018-2019
Stocksund 2019-

De är alla fina områden med få problem som syns i alla fall. Trygga miljöer, härlig natur och arkitektur.
Jag älskar de platser som jag har fått möjligheten att bo på i Stockholm.
Jag kommer också från Göteborg och bodde i Hägernäs (Täby) 1988. Vilken jävla öken.
Citera
2021-01-26, 04:10
Medlem
Autobahn76s avatar
Reimersholme, Lilla och stora essingen, Fredhäll, Kristinerberg, Djurgården är fint. Jag gillade Årsta när jag bodde där. Gröndal har jag svårt att se problemet med? Soft område ju. Sen vet väl de flesta vart det är misär och där man inte vill bo?
Senast redigerad av Autobahn76 2021-01-26 kl. 04:12.
Citera
2021-01-26, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Jag kommer också från Göteborg och bodde i Hägernäs (Täby) 1988. Vilken jävla öken.

Täby 1988 och 2020 är som olika världar. Hägernäs är Täbys enda tydliga dåliga område.
Citera
2021-01-26, 08:23
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Reimersholme, Lilla och stora essingen, Fredhäll, Kristinerberg, Djurgården är fint. Jag gillade Årsta när jag bodde där. Gröndal har jag svårt att se problemet med? Soft område ju. Sen vet väl de flesta vart det är misär och där man inte vill bo?

Det går hyfsat att räkna ut vart misären är - idag.

Vad som är svårare och är viktigare när man ska köpa bostad är vilka områden som kommer att bli misär.

I den kategorin skulle jag tex räkna Vällingby. Det är ett område där pensionärer som bott sen 50-talet successivt dör undan och ersätts av Muhammed. För 10 år sen hade jag sagt att det var trist där men ok. Idag är det annat.

Många områden i Stockholm är utsatta för samma press pga invandringen. Det byggs lådor åt svenskar ute på åkrar långt från tåglinjerna som i praktiken är gated community utan stängsel samtidigt som bostäder närmare kommunikationer som inte ligger i "fina" områden successivt fylls med drägg.

Poängen och balansgången här är att hitta ett område som är dit toleranta unga tjejer och deras pojkvänner flyttar när de fått nog av invandrarna de älskar. Du ska avstå från att ta över deras lägenhet som de flyttar ut ur. Samtidigt vill du kanske inte hamna i något jävla hipsterområde men jämfört med invandrare så.

Mycket att tänka på...
Citera
2021-01-26, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mendokse
Hus eller lägenhet?

Bergshamra är det bästa i Solna utan tvekan. Litet men väldigt lugnt och tryggt och fin natur. Kanske finaste förorten och precis utanför tullarna.

Tack, Bergshamra! Hade jag nästan glömt, Tack för tips!
Citera
2021-01-26, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iWishYouWould
Bor i Stockholm sen cirka 35 år.

Områden att undvika: de klassiska ghetto-områdena som ofta är uppe i nyheterna pga. fel anledningar.

Områden som är bra: Bromma (Alvik, Stora Mossen, Abrahamsberg, Brommaplan) sen kan det bli lite värre. Sickla (ej centrum). Hela innerstan utom söder dvs. Kungsholmen, Vasastan, Östermalm är lugna och fina.

Bubblare om du har en lägre budget. Längre ut i Bromma (Ängbyplan osv), Solna, Sumpan, Enskede, Årsta osv.

Enskede med lägre budget?
Då är det lägenhet du pratar om antar jag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in