Flashback bygger pepparkakshus!
2021-01-24, 04:54
Medlem
Jag tänker att om vi slår ihop våra erfarenhet borde vi kanske kunna lära varandra något? Om vi delar upp Stockholm i regioner såsom exempelvis:
Nacka
Solna
Hägersten
Skärholmen
Årsta
Kista
Saltsjöbaden (denna är jag nyfiken på)

Fyll på med det ni vill. Skit i uppdelningar såsom "kommuner" osv, kalla det ett område, begränsa själva som ni vill. Alla som bott i Stockholm har expertkunskaper inom sitt område. Vart inom det området är det okej att bo, och framförallt - vart är det skit?

Skippa gärna innerstaden, den är mer transparent.

Bakgrund till frågan, samt lite egna reflektioner om områden:
------------------------------

Jag har ett rätt tydligt behov av boende i Stockholm framöver, så tankarna är att köpa ett sådant. Jag har både ägt och hyrt i Stockholm innan, men det enda det har lärt mig är vilken otrolig skillnad det är på (även närliggande) områden och att det inte riktigt håller att titta på priser och därifrån avgöra vad som är u-land och vad som är okej.

Nu har jag bott ett tag i Aspudden, så jag har koll på Aspudden/Midsommarkransen/Gröndal. Det är fint. Eller, med Stockholmsmått är det fint. Folk har ju oerhört låg krav på standard här, i synnerhet låga krav på ett rimligt intressant liv. Antagligen just för att det är relativt: många områden är fruktansvärda. Såklart man tycker att det är glassigt i Gröndal om det räddade en från centrala Fruängen.

Det är en slump att jag vet vilken skam Kista är. Det är för att jag jobbat en del där. Det presenterades då som "Stockholms Silicon Valley". Skrattpaus. Gråtpaus. Återigen det relativa: Kista ligger inklämt mellan Husby, Tensta, Rinkeby. Någon flyttar till Kista och inser att folk runt omkring har ett jobb. Lite som i Silicon Valley - där finns det ju också jobb!

Poängen med tråden är att jag inte vill råka köpa något "i Kista", för att någon trasig människa fick det mindre dåligt där än de hade det i Afghanistan.
Citera
2021-01-24, 05:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Jag tänker att om vi slår ihop våra erfarenhet borde vi kanske kunna lära varandra något? Om vi delar upp Stockholm i regioner såsom exempelvis:
Nacka
Solna
Hägersten
Skärholmen
Årsta
Kista

Fyll på med det ni vill. Skit i uppdelningar såsom "kommuner" osv, kalla det ett område, begränsa själva som ni vill. Alla som bott i Stockholm har expertkunskaper inom sitt område. Vart inom det området är det okej att bo, och framförallt - vart är det skit?

Skippa gärna innerstaden, den är mer transparent.

Bakgrund till frågan, samt lite egna reflektioner om områden:
------------------------------

Jag har ett rätt tydligt behov av boende i Stockholm framöver, så tankarna är att köpa ett sådant. Jag har både ägt och hyrt i Stockholm innan, men det enda det har lärt mig är vilken otrolig skillnad det är på (även närliggande) områden och att det inte riktigt håller att titta på priser och därifrån avgöra vad som är u-land och vad som är okej.

Nu har jag bott ett tag i Aspudden, så jag har koll på Aspudden/Midsommarkransen/Gröndal. Det är fint. Eller, med Stockholmsmått är det fint. Folk har ju oerhört låg krav på standard här, i synnerhet låga krav på ett rimligt intressant liv. Antagligen just för att det är relativt: många områden är fruktansvärda. Såklart man tycker att det är glassigt i Gröndal om det räddade en från centrala Fruängen.

Det är en slump att jag vet vilken skam Kista är. Det är för att jag jobbat en del där. Det presenterades då som "Stockholms Silicon Valley". Skrattpaus. Gråtpaus. Återigen det relativa: Kista ligger inklämt mellan Husby, Tensta, Rinkeby. Någon flyttar till Kista och inser att folk runt omkring har ett jobb. Lite som i Silicon Valley - där finns det ju också jobb!

Poängen med tråden är att jag inte vill råka köpa något "i Kista", för att någon trasig människa fick det mindre dåligt där än de hade det i Afghanistan.

Citat:

Det är ju fint, trevligt, men det händer ju ingenting direkt. Folk åker fram och tillbaka mellan sina mediakontorsjobb, fram å tebax. Att öppna butiker är väl nästan bara att glömma iom. Liljholmens centrum. Misommarkransen är ju lite mer intressant än Aspudden i alla fall. Om du är en rastlös själ kan du ju testa "kransen"🥶?

Några områden jag skulle undvika:
- hela gröna linjen söderut efter Skanstull, med undantag för kring Skogskyrkogården. Men då vill man ju inte bo nära Nynäsvägen i alla fall.
- Årsta (sjukt deppigt)
- Hammarby sjöstad (sjukt deppigt, fast på ett annat sjukt deppigt sätt än Årsta)
- Solna tycker jag man bara kan kasta i papperkorgen. Bara Näckrosen lite mot Sundbyberg skulle vara aktuellt för mig där.

Jag trivs rätt bra att lalla runt i Vårberg. Men jag vet inte om jag skulle vilja flytta dit.

Jag ser egentligen inte något alternativ till att flytta till "innerstan" om du vill hitta något bättre än Aspudden (om du nu inte är fan av Misommarkransen heller?). Men "innerstan" är ju ingen höjdare direkt det heller. Stockholm är ingen höjdare.
Citera
2021-01-24, 05:18
Medlem
mendokses avatar
Hus eller lägenhet?

Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ
- Solna tycker jag man bara kan kasta i papperkorgen. Bara Näckrosen lite mot Sundbyberg skulle vara aktuellt för mig där.

Bergshamra är det bästa i Solna utan tvekan. Litet men väldigt lugnt och tryggt och fin natur. Kanske finaste förorten och precis utanför tullarna.
Senast redigerad av mendokse 2021-01-24 kl. 05:23.
Citera
2021-01-24, 05:23
Medlem
Citat:
Det är ju fint, trevligt, men det händer ju ingenting direkt. Folk åker fram och tillbaka mellan sina mediakontorsjobb, fram å tebax. Att öppna butiker är väl nästan bara att glömma iom. Liljholmens centrum. Misommarkransen är ju lite mer intressant än Aspudden i alla fall. Om du är en rastlös själ kan du ju testa "kransen"🥶?

- hela gröna linjen söderut efter Skanstull, med undantag för kring Skogskyrkogården. Men då vill man ju inte bo nära Nynäsvägen i alla fall.
- Årsta (sjukt deppigt)
- Hammarby sjöstad (sjukt deppigt, fast på ett annat sjukt deppigt sätt än Årsta)

Jag trivs rätt bra att lalla runt i Vårberg. Men jag vet inte om jag skulle vilja flytta dit.

Jag ser egentligen inte något alternativ till att flytta till "innerstan" om du vill hitta något bättre än Aspudden (om du nu inte är fan av Misommarkransen heller?). Men "innerstan" är ju ingen höjdare direkt det heller. Stockholm är ingen höjdare.
Bra input!

-------
För att utveckla mitt eget läge så är det så att jag är rätt allergisk mot Stockholms bostadsmarknad, på punkt efter punkt. Mycket pengar, lite värde. Jag ogillar även bostadsrätts-upplägget. Om det då handlar om <4 miljoner sek för 3 rum så att jag kan lägga det hela på ett SEK-lån med låg ränta så kan jag blunda lite för de känslorna, men i innerstan sticker det ju rejält, så där måste man leva med X antal miljoner i kapitalbindning på något man inte tycker är bra.

Räknar heller inte med ett hitta något bättre än tex Gröndal, utan vill snarare undvika nitar. Gröndal är en pytteliten marknad, och jag följde lite affärer där nyligen och kände att när corona-hetsen vevar upp buden +20% på de enstaka tillträdelse-rätterna som släpps i Gröndal så vill jag inte själv in och veva.

Så då har jag tittat på saker som Nacka, Danderyd, Lidingö, men inser att eftersom jag inte bott i någon av dessa områden har jag faktiskt noll koll på vad som är skit.
Senast redigerad av LarryLarry 2021-01-24 kl. 05:28.
Citera
2021-01-24, 05:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mendokse
Hus eller lägenhet?
Behöver inte begränsa det alls, snarare kan det nog vara så att vissa områden har "bra villor, dåliga lägenheter" osv. För egen del: jag gissar att det jag kommer köpa är en bostadsrätt som jag bor i ibland och hyr ut ibland, men i grunden ogillar jag hela upplägget med bostadsrätter och vill ha äganderätter. Så det kan ju sluta med att jag köper ett radhus med äganderätt eller villa och helt enkelt prioriterar upp Stockholms-boendet om något skulle träffa väldigt rätt.
Citera
2021-01-24, 06:40
Medlem
Meanderbetraktarens avatar
Citat:

- Årsta (sjukt deppigt)

Kan du vara snäll och förklara vad som är så deprimerande med Hammarby sjöstad? Jag har hälsat på och strosat runt där många gånger även om jag aldrig bott där själv. (Dock förstår jag att det måste vara dyrt.) Nånting måste jag ha missat med vad som är så dåligt med Hammarby sjöstad.
Citera
2021-01-24, 08:14
Medlem
Du verkar ha bra koll på Stockholm så vet inte riktigt vad du vill ha för svar.....
Men jag som bott i Stockholm i hela mitt liv och känner staden kan berätta vad jag tycker.
Årsta är mycket bra.Bra kommunikationer ( buss pendel spårvagn ) fin skog ner mot Årsta vilken/ bad brygga , inga invandrare att tala om, lugnt , inga brott att tala om, bra centrum , nära stan... men ändå lite off.
Negativt : mycket nybyggnation skapar trängsel. Årsta fältet ska ju bebyggas.
Ålsten är fint och lugnt. Men dyrt.
Lidingö är bra och dåligt och en ö ! Långa resor om du jobbar i stan.
Gröndal , Aspudden , Kransen har du ju koll på. Bra ställen.
Södermalm har blivit trashigt. Mycket PK folk som är fina i kanten men vill inte ha importerna i sitt dyra fina kvarter. Runt Hornstull har det fallerat mycket i vissa delar. Trångt och bökigt rent trafikmässigt.

Undvik stället med nogo stämpel.
Alby , Rinkeby ,Tensta, Fleminsberg , Visättra , Sätra , Vårberg ,Skärholmen , Fisksätra , Masmo , Kista , Gottsunda , Hässelby Strand , Grimsta mfl.
Senast redigerad av Djuse 2021-01-24 kl. 08:29.
Citera
2021-01-24, 10:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mendokse
Bergshamra är det bästa i Solna utan tvekan. Litet men väldigt lugnt och tryggt och fin natur. Kanske finaste förorten och precis utanför tullarna.

Ja, hag har varit där en del och det är ju bra. Men det är lite av ett ångestmiljonprogram torget där. Måla husen lila, rosa, orange etc. så är saken biff.
Citera
2021-01-24, 10:18
Bannlyst
Citat:
Bra input!

Så då har jag tittat på saker som Nacka, Danderyd, Lidingö, men inser att eftersom jag inte bott i någon av dessa områden har jag faktiskt noll koll på vad som är skit.

Nacka, Danderyd har jag ju då varit i alla tre. Men inte särskilt mycket. Personligen så skulle jag aldrig flytta till någon av dom om jag hade alternativ.

Hur länge har du bott i Aspudden? Du ska inte "chilla" lite då. Det är ju mysigt där.
Citera
2021-01-24, 10:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Meanderbetraktaren
Kan du vara snäll och förklara vad som är så deprimerande med Hammarby sjöstad? Jag har hälsat på och strosat runt där många gånger även om jag aldrig bott där själv. (Dock förstår jag att det måste vara dyrt.) Nånting måste jag ha missat med vad som är så dåligt med Hammarby sjöstad.

Att det är en helt konstruerad "stad", helt utan någon känsla. Med halvfuskbyggen som ändå är dyra, och har höga hyror osv. En kompis som jobbar i byggbranschen tycker nog att det är i stort sett Sveriges värsta område. Skiten kommer väl ändå sjunka till slut så det löser sig.
Citera
2021-01-24, 10:22
Bannlyst
En Dark Horse kan ju vara Mäljarhöjden. Det är väldigt fint där. Husen som ligger längs vattnen är kanske inte aktuella med budgeten? Dom är inte vara billiga direkt.
Citera
2021-01-24, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djuse
Du verkar ha bra koll på Stockholm så vet inte riktigt vad du vill ha för svar.....
Men jag som bott i Stockholm i hela mitt liv och känner staden kan berätta vad jag tycker.
Årsta är mycket bra.Bra kommunikationer ( buss pendel spårvagn ) fin skog ner mot Årsta vilken/ bad brygga , inga invandrare att tala om, lugnt , inga brott att tala om, bra centrum , nära stan... men ändå lite off.
Negativt : mycket nybyggnation skapar trängsel. Årsta fältet ska ju bebyggas.
Ålsten är fint och lugnt. Men dyrt.
Lidingö är bra och dåligt och en ö ! Långa resor om du jobbar i stan.
Gröndal , Aspudden , Kransen har du ju koll på. Bra ställen.
Södermalm har blivit trashigt. Mycket PK folk som är fina i kanten men vill inte ha importerna i sitt dyra fina kvarter. Runt Hornstull har det fallerat mycket i vissa delar. Trångt och bökigt rent trafikmässigt.

Undvik stället med nogo stämpel.
Alby , Rinkeby ,Tensta, Fleminsberg , Visättra , Sätra , Vårberg ,Skärholmen , Fisksätra , Masmo , Kista , Gottsunda , Hässelby Strand , Grimsta mfl.
Gottsunda är Uppsala inte Stockholm...sen kan du plussa på Bredäng, Rågsved, Dalen o skarpnäck
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in