2021-01-25, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Lägger till Norrortsplatser som är mindre trevliga:
Valsta ( Märsta ) Väsby centrum, Malmvägen & Edsberg Sollentuna, Bro ( Upplandsbro)
Hässelbygård , Vällingby, Hela Järvafältet. Rissne & Hallonbergen Sundbyberg.
Japp ! Där vill vi inte bo ..
Citera
2021-01-25, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Il.Malizia
Nej, E18 är den infart till Stockholm som har minst problem med köer. Kan man undvika absoluta peaken av köer så är E18 in till stan väldigt bra. Enda är om du måste in och ut ur tunneln mot Norra Länken och E4 vid Universitetet. Men om du ska in till stan så är det sällan problem.
Så är det. Men Vaxholms vägen är smal och mycket trafik
Senast redigerad av Djuse 2021-01-25 kl. 16:21.
Citera
2021-01-25, 16:14
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Problemet är att även "bra" områden är omringade av "dåliga" områden, så du kommer få utstå samhällets bottenskrap även om du bor i en 20 miljoners villa på Djursholm.
Så jag slår ett slag för att hela Stockholms län läggs till på denna lista.
Citera
2021-01-25, 16:17
Medlem
Om du ska bo i Stockholm så bo i Stockholm ordentligt. Jag trivdes ypperligt i Gamla stan. Lugnaste delen av stan att bo i skulle jag säga, bara du undviker Västerlånggatan och Österlånggatan. Du lär dig fort vilka restauranger som är turistfällor och vilka som är bra, det finns gott om båda sorter.

Saker som man får stå ut med är att strunta i att ha bil (jag hade det, inte roligt) och att det sannolikt inte finns hiss.

Har även vänner som trivts utmärkt på Långholmen, Reimers Holme och Djurgården. Lite mera lantligt men ändå nära.

Skulle jag få välja bort de trevligare stadsdelarna så flyttar jag hellre ett snäpp till utanför stan än att bo på någon av malmarna. Marginellt längre resväg men inte lika trångt.
Citera
2021-01-25, 16:20
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djuse
Så är det. Men Vaxholms vägen till E 18 är smal och tungt trafikerad.

Ingen motorväg men går ändå undan. Från Hamnplan Vaxholm till E18 Arninge
10 min sommartid och 15 min vintertid.

Det är väl Rindö som är meckigt med färjan.
Citera
2021-01-25, 16:30
Medlem
Citat:
Ingen motorväg men går ändå undan. Från Hamnplan Vaxholm till E18 Arninge
10 min sommartid och 15 min vintertid.

Det är väl Rindö som är meckigt med färjan.

Sen får man stå i de evighetslånga köerna ända in till stan.
Citera
2021-01-25, 16:32
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Sen får man stå i de evighetslånga köerna ända in till stan.

Ingen sträcka jag åker så ofta men vad jag hört så är kön in till stan inte illa alls
med att åka på E4 vid Bergshamra skall vara kö jämt.
Citera
2021-01-25, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Jag tänker att om vi slår ihop våra erfarenhet borde vi kanske kunna lära varandra något? Om vi delar upp Stockholm i regioner såsom exempelvis:
Nacka
Solna
Hägersten
Skärholmen
Årsta
Kista
Saltsjöbaden (denna är jag nyfiken på)

Fyll på med det ni vill. Skit i uppdelningar såsom "kommuner" osv, kalla det ett område, begränsa själva som ni vill. Alla som bott i Stockholm har expertkunskaper inom sitt område. Vart inom det området är det okej att bo, och framförallt - vart är det skit?

Skippa gärna innerstaden, den är mer transparent.

Bakgrund till frågan, samt lite egna reflektioner om områden:
------------------------------

Jag har ett rätt tydligt behov av boende i Stockholm framöver, så tankarna är att köpa ett sådant. Jag har både ägt och hyrt i Stockholm innan, men det enda det har lärt mig är vilken otrolig skillnad det är på (även närliggande) områden och att det inte riktigt håller att titta på priser och därifrån avgöra vad som är u-land och vad som är okej.

Nu har jag bott ett tag i Aspudden, så jag har koll på Aspudden/Midsommarkransen/Gröndal. Det är fint. Eller, med Stockholmsmått är det fint. Folk har ju oerhört låg krav på standard här, i synnerhet låga krav på ett rimligt intressant liv. Antagligen just för att det är relativt: många områden är fruktansvärda. Såklart man tycker att det är glassigt i Gröndal om det räddade en från centrala Fruängen.

Det är en slump att jag vet vilken skam Kista är. Det är för att jag jobbat en del där. Det presenterades då som "Stockholms Silicon Valley". Skrattpaus. Gråtpaus. Återigen det relativa: Kista ligger inklämt mellan Husby, Tensta, Rinkeby. Någon flyttar till Kista och inser att folk runt omkring har ett jobb. Lite som i Silicon Valley - där finns det ju också jobb!

Poängen med tråden är att jag inte vill råka köpa något "i Kista", för att någon trasig människa fick det mindre dåligt där än de hade det i Afghanistan.

Kan bidra med ställen utanför city jag skulle kunna överväga.

Lidingö - Trevligt om man undviker centrum. Dock jobbig pendling och inget finns där.

Ekerö - Trevligt men ligger sjukt off från allt. Enfilig väg med totalt trafikstopp hela vägen till Brommaplan. Räkna med 2-3 timmar i bil per dag.

Täby - Från ok till bra. Inga ghetton annat än det runt Hägernäs C. Halvdana kommunikationer. Speciellt nattetid. Grymt Centrum med halvtaskiga betongbunkrar runt, dock enbart BR.

Danderyd - lite trist runt centrum annars mycket bra överallt.

Bromma - Lite trist kring Blackeberg, annars väldigt bra. Speciellt runt spårvagnslinjen.

Vallentuna Åkersberga - Helt ok områden Dock med en del WT. Sömningt och en bra bit från stan med allt vad det innebär.

Gamla Enskede - Mycket trevligt men har en hel del tråkigare områden kring sig. Dock inga no go zones direkt. Nackdelen är avsaknad av vatten.
Citera
2021-01-25, 16:44
Medlem
Citat:
Ingen sträcka jag åker så ofta men vad jag hört så är kön in till stan inte illa alls
med att åka på E4 vid Bergshamra skall vara kö jämt.

Ja det är ju E4 man åker? 7.30-9 samt 15-17.30 ish är katastrof
Citera
2021-01-25, 17:10
Medlem
CoralinesGhosts avatar
De flesta platser ni föreslår ligger ju rätt långt bort från själva stan, och vill eller kan man inte åka bil så blir man hänvisad till Roslagsbanan, Lidingöbanan, pendeltåg och andra sega alternativ med långt mellan avgångarna och ständiga problem. Att bo nära en tunnelbanestation måste väl ändå vara att föredra om man snabbt och smidigt ska kunna ta sig in till stan? Det finns en hel del lugna förorter som ligger närmare stan, till exempel Tallkrogen, Blåsut, Gubbängen, Svedmyra, Enskede gård och allt sånt. Jag vet inte exakt vad TS föredrar, men sådär långt från stan behöver man faktiskt inte bo för att få det lugnt och bra utan bilbränder och brorsor. Ni överdriver kopiöst när ni sågar alla förorter.
Citera
2021-01-25, 17:57
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
De flesta platser ni föreslår ligger ju rätt långt bort från själva stan, och vill eller kan man inte åka bil så blir man hänvisad till Roslagsbanan, Lidingöbanan, pendeltåg och andra sega alternativ med långt mellan avgångarna och ständiga problem. Att bo nära en tunnelbanestation måste väl ändå vara att föredra om man snabbt och smidigt ska kunna ta sig in till stan? Det finns en hel del lugna förorter som ligger närmare stan, till exempel Tallkrogen, Blåsut, Gubbängen, Svedmyra, Enskede gård och allt sånt. Jag vet inte exakt vad TS föredrar, men sådär långt från stan behöver man faktiskt inte bo för att få det lugnt och bra utan bilbränder och brorsor. Ni överdriver kopiöst när ni sågar alla förorter.

De finns lugna delar av de flesta förorter som är nogo zoner . Ta Botkyrka som ett tex säg fittja . 10 min gångavstånd så hamnar man i slagsta där finns de fina villor i lugnt område . Ett stenkast bort är de väldigt mycket mångkultur

Även Hässelby med
Citera
2021-01-25, 18:08
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainInsane-o
Frågan är om buset på sommaren är värt det dock, särskilt när man ser till vad man får slanta upp. De gånger jag har varit där har jag alltid tänkt att"ja det var skönt med ett dopp men tur att man inte bor här."

Om västra Kungsholmen är aktuellt skulle jag hellre kolla på de äldre delarna borta vid Kristineberg och Fredhäll som känns lugnare och lummigare.
Ja, så är det kanske. Blev ändå positivt överraskad under en lunchpromenad längs stranden förra veckan. Kanske berodde på det fina vintervädret...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in