Citat:
Ursprungligen postat av
Frontlinjen
Vem är Amid?
Vettefan hur jag tänkte där, menade såklart Hanif. Jag nöjer mig tydligen inte med att inte se skillnad på dem, jag ger dem random arabnamn också 😅.
Citat:
Ursprungligen postat av
RX-78-2Gundam
Okidoki. Så egentligen bor inte Paolo utanför slummen driver inga företag och var genetiskt predestinerad att knulla horor.
Att du tar upp slum och livstilskriminalitet är du som gör, jag skrev min post i samband med det som hände Paolo och att det där med vem som är kriminell är mest trams.Vad jag vet åkte Bali dit för fortkörning nyligen. Ingen är kriminell. Tills de åker dit. Då var det förstås alltid första gången de trampade på gasen/drog kola/. Hög som låg.
Det vill säga, alla är kriminella, de har bara inte åkt dit än.
Ibland kör man för fort. Varför gör man det? Svar: för att man tror att man kommer undan med det. Du tror inte det är en mer plausibel förklaring än gener och bostadsort och annat klassförakt?
Är det ett allvarligt brott att knulla horor? Det beror på horan. Ingen har hört hennes sida. Men i Sverige utredde man om Paolo begått en våldtäkt vilket är ett väldigt allvarligt brott, fortfarande utan att någon vet något om vad hon tycker.
Paolo är väl lite av ett undantagsfall, hade han inte blivit castad till Stockholmsnatt vet vi ju inte vad som blivit av honom. Vissa skulle säkert säga att han har svag empati, dålig impulskontroll, hög aggressivitet osv. Kanske även lite lätt narcissisism. Det gör ju honom såklart inte predestinerad att knulla horor (eller för den delen sparka folk i bakhuvudet) men det gör nog att trösklarna för sådana beteenden sänks.
Men studierna som gjorts gäller ju inte torskar och fortkörare, där tillfället säkert ofta gör tjuven, utan grova våldsbrott.
Klassförakt kan du vara själv förresten. “Genetik-hypotesen" menar ju att det grova våldet begås av en liten minoritet skräpmänniskor som betett sig ungefär likadant oavsett vart de växt upp men att de tenderar att bo i problemområden. Övriga befolkningen där ska inte lastas för det, tvärtom är det ju oftast dem som drabbas.
Men jag bör väl länka till vad Sariaslan själv säger så det inte bara blir mina tillspetsade vantolkningar. Den här intervjun börjar med en del snyft om åsiktskorridoren men efter det får han utrymme att förklara vad hans studier faktiskt visar:
https://timbro.se/smedjan/kriminalitet-handlar-inte-om-socioekonomiska-faktorer/