• 2
  • 3
2021-02-02, 13:48
Medlem
Psychopatricks avatar
Normalt är svårt att säga, jag flyttade ihop med min fru efter ca 6 månader.
Citera
2021-02-03, 00:09
Medlem
Merwinnas avatar
Hur andra gör är inte intressant. De flesta flyttar dessutom ihop alldeles för tidigt, enligt mig. Innan de riktigt känner varandra. Sedan finns det ingenstans att ta vägen. Allra värst är det om den som skulle vilja flytta inte kan få någon ny lägenhet, p.g.a. för låg inkomst eller skulder, eller för dålig köplats. Man ska vara mycket säker på vad man gör, innan man lämnar sin lägenhet (och särskilt om man vet att man skulle få svårt att få en ny).

Så vad du gör, flytta i alla fall inte in hos henne - för då är det du som åker ut, om det tar slut mellan er. Låt i så fall henne flytta in hos dig. Och se till att hon inte blir gravid, för i så fall kan hon få lägenheten ändå, för att hon anses behöva den bättre än du.
Citera
2021-02-03, 10:21
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estet10
Hej! Jag undrar hur länge brukar man vara tillsmmanns innan man flyttar ihop med sin partner. är 26 år. Vad är det normala nuförtiden?

Känns det rätt så känns det rätt.
På grund av vissa omständigheter, behövde jag vänta två år.
Har bott ihop sedan 07.
Citera
2021-02-03, 16:55
Medlem
Känns det rätt så känns det rätt. Såhär i efterhand tycker jag det varit modigt av min sambo att flytta ihop efter bara några månader och säga upp sin studentlägenhet. Tar ett tag få ny tänker jag.
Citera
2025-08-27, 12:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Vissa gör det efter 6 mån, utan att ha känt personen sedan tidigare utan träffats 6 mån innan. Det tycker jag är ganska sjukt, man lär inte känna en person på 6 mån än mindre kunna avgöra om det funkar att leva permanent med den. Men som sagt vissa gör det. Och väldigt många får krångla jävel i efterhand med ny bostad/flytt och allt som hör till när det inte funkar längre.

Jag hade nog inte flyttat ihop med någon om jag inte känt personen i 2-3 år minst i alla fall. Förstår att folk typ stressar för att "de måste bo någonstans som inte är hemma hos föräldrarna" eller vad det nu kan vara men jag har mitt boende och situation så jag kan köra på som vanligt, finns ingen som helst anledning att flytta ihop förutom att just vilja bo tillsammans med den personen för mig. Många flytt-flyr ju till sina partners så fort det går för att "ha någonstans"
Håller med. Det låter oansvarigt att säga upp/sälja och flytta ihop när man inte har känt varandra i ett par år åtminstone innan. Låter mer som att man drar nytta av den andres boendesituation.

Man kan vara hos varandra istället, utan att för den sakens skull bo ihop. Det är samma sak. Eller t.o.m. bättre. Osexigt att behöva stå på ICA och köpa gemensamt dasspapper och diskmedel ihop, det första man gör. Samma med att skaffa barn. Osexigt att bli gravid direkt och bara vilja sova hela dagen.
Citera
2025-08-28, 14:47
Medlem
Incendios avatar
Något normalt finns väl inte. Ett genomsnitt finns(men vad det är vet jag inte), men varje situation är unik. Är ni unga är det bra att inte gå för fort fram. Lär känna varandra ordentligt, bo över hos varandra, åk på semestrar ihop osv.

Vi var tillsammans i två år innan vi flyttade ihop. Vi var å andra sidan väldigt unga, så att flytta ihop tidigt i förhållandet var inget naturligt alternativ.
Citera
2025-08-28, 22:43
Moderator
pbos avatar
Rubrik justerad.

/mod
Citera
2025-08-29, 09:45
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Det här gav sig självt en gång i tiden, när de flesta träffades redan när du var unga och antingen bodde hemma eller hade tillfälliga bostäder. Då skaffade man som par sitt första "seriösa" boende.

Om man är 37 och har en bostadsrätt i en storstad redan innan man börjar dejta, så förstår jag att det blir problem.

Personligen tycker jag inte att man ska dra på det för länge, just för förhållandets skull.
Man kommer givetvis upptäcka saker man inte är så förtjust i hos sin respektive, men det kommer man ju göra oavsett hur man väljer att göra med boendet.

Väljer man att flytta ihop fort, är risken att man upptäcker att den andre är skitjobbig att bo med, och ångrar sig. På plussidan så bor man ihop medan sexlivet fortfarande är riktigt hett, och det är underbart att vara dag och natt med någon man är upp över öronen förälskad i.

Väljer man skjuta flera år på det, så är risken att man inte ens känner för det till slut.

Man kanske måste bestämma sig någon gång, och tänka "nu kör vi". Problem på vägen kommer man givetvis stöta på, men det får man ta då.
Citera
2025-08-29, 09:51
Medlem
Några veckor räcker
Citera
2025-08-29, 10:32
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Hur länge brukar man vara tillsammans innan man flyttar ihop?

Fast det där beror väl lite på vad man menar med att flytta ihop, t.ex....

Flytta in hos den som har mest plats, men ändå spara sin lägenhet - inte så komplicerat.
Göra sig av med sina lägenheter (HR) och byta till en större gemensam - kan bli komplicerat.
Sälja sina bostadsrätter för att köpa något större gemensamt - är pengar involverat och kärleken tar slut så kan du nog räkna med problem.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in