Jag skrev min kandidatuppsats om
de förtryckande matriarkala maktstrukturerna, och det skulle glädja min svarta själ om jag kunde fortsätta så split och förvirring i hela den etablerade forskningsvärlden.
Så jag funderar på att läsa en master i ämnet och doktorera i någonting samhällsaktigt. Problemet jag ser är att jag dels inte får något bra grepp om hur svårt det är att landa en plats, och att ingen heller vill ge mig ett ärligt svar om hur pass stor roll fältets politiska vinkling skulle spela för mig.
Rent formellt skulle jag nog vara skamligt överkvalificerad om jag sökte (jag har läst mångdubbelt mer statistik än andra samhällsflummare) men får jag ingen doktorandtjänst kommer jag bara sitta där med en masterexamen jag inte kan göra ett skit med.
.....Och då har jag tillräckliga betyg för att hoppa in på läkarprogrammet och forska där istället, (det är förvisso två ytterligare år innan jag kan forska och då kan jag inte heller göra något lika kontroversiellt, men det är en reell chans att faktiskt få forska)
Vad göra, är situationen på de samhällsvetenskapliga fakulteten lika illa som de säger?