Citat:
Ursprungligen postat av
madamehussein
Jag vet inte, hade en mailkonversation nyss med samhällsvetenskapliga fakulteten och statistiken känns deprimerande. Det examineras alltså ut 150 masterstudenter per år inom samhällsvetenskap av vilka man lyckas "få in" 1-2 på olika doktorandplatser per år. Resten går till utländska sökande. Sökanden med C i snitt eller lägre göra sig inte besvär.
Jo. Det är ganska snålt med forskarplatser inom 'social sciences' och 'humaniora''.
Sen vetefan om det är så mycket enklare att få en doktorandtjänst inom STEM med C i snitt, alldeles oavsett att det finns tillgång till helt annan finansiering.
Du kanske skulle försöka hitta någon annan form av tillämpat fält inom vilket man använder kvalitativ metodik och göra en master där för att sedan doktorera där?
Alltså, en forskarutbildning inom kvalitativ metodik skiljer sig ju inte jättemycket åt. Om det är en forskar-/doktorandtjänst du är ute efter, kanske du bör söka dig till en disciplin med lite bättre finansiering.
Är det just samhällsvetenskap du är ute efter så kan det nog bli lite knixigt, men är du ute efter att doktorera, i största allmänhet så se dig om efter fler fält.
Jobbar själv med qrounded theory inom en STEM-disciplin och tycker det är en bra kompromiss. Tillräckligt nytänkande för att jag ska kunna jobba med GT, tillräckligt nära näringslivet för att det ska vara enkelt att få forskningsfinansiering och intressanta forskningsobjekt.
Citat:
Nu skriver jag bra uppsatser men jag blir ju riktigt orolig för det där, min förkärlek för kontroversiella ämnen är "inte" en garant för någon slags bra betyg (Jag är en fri tänkare och har inga som helst problem att såga examinerande lärarens bok i en tentafråga, om jag bedömer att hen förtjänat det). Dessutom har jag läst "faktiskt" utmanande ämnen som statistik och matematik. Slänger de in dessa i beräkningen av medelvärdet kommer jag ju vara rökt på förhand.
Mjae, det där är inte helt säkert. Jag hade en ganska polemisk kollegial relation med min handledare, men han kunde handskas med att jag utmanade hans positioner och perspektiv - så det funkade ganska bra.
Så länge man är saklig och väl underbyggd i sin kritik brukar det funka ganska (läs, skapligt) bra inom akademin. Problemet är väl om man som ungtupp är lite för raljant och slarvig i sin kritik.
Men det är en balansgång.
Själv har jag lyckats med att få en doktoranduppsats underkänd då jag vägrade skriva den konstruktivistiskt. Vackert så.