Vi har alla hört namnet. Under USA-valet har Blanck varit en ständigt återkommande röst i både TV och radio. Vem är karln? Han har av någon anledning förärats med titeln "professor i nordamerikastudier" vid Uppsala universitet. Den fina titeln till trots framstår Blanck som pinsamt ytlig, onyanserad och okunnig. USA-kunskaperna tycks nå ungefär samma nivå som lekmannaintressenter i USA-kuriosa.
Vad vet vi om honom? Efternamnet klingar judiskt, men jag vill inte förtala några potentiellt icke-judiska bärare av familjenamnet "Blanck", så jag lämnar den frågan öppen. Han har visat sig vara en orubblig vapendragare för det vänsterliberala etablissemanget både i Sverige och USA. Så sent som i eftermiddagens Studio Ett i P1 så beskrev han den brokiga skara Antifa-medlemmar, Trump-supportrar, allsköns patrioter, vita nationalister och anarkister som intog Kapitolium för "inhemska terrorister" som "försökte störta USA". Kommentarer är överflödiga.
Enligt Wikipedia är han bl.a. utbildad vid ärorika (nåja
) Augustana College i Illinois, som beskrivs som ett "private Lutheran liberal arts college" med Sverige-kopplingar. Hans forskning tycks nästan uteslutande fokusera på svensk-amerikansk emigrering, men han har i egenskap av sin yrkestitel lyfts fram som övergripande USA-expert, trots att han egentligen verkar sakna expertkunskaper i det amerikanska författningssystemet, grundlagen, libertariansk filosofi, klassisk liberalism, mm.
Hans politiska läggning kan skönjas från de många "rasrelaterade" studier han publicerat kring svensk-amerikaner, samt hans lågintelligenta vänsteråsikter kring kontemporär amerikansk politik som vi fått nedstuvade i halsen under hela valcykeln.
Vad vet vi om honom? Efternamnet klingar judiskt, men jag vill inte förtala några potentiellt icke-judiska bärare av familjenamnet "Blanck", så jag lämnar den frågan öppen. Han har visat sig vara en orubblig vapendragare för det vänsterliberala etablissemanget både i Sverige och USA. Så sent som i eftermiddagens Studio Ett i P1 så beskrev han den brokiga skara Antifa-medlemmar, Trump-supportrar, allsköns patrioter, vita nationalister och anarkister som intog Kapitolium för "inhemska terrorister" som "försökte störta USA". Kommentarer är överflödiga.
Enligt Wikipedia är han bl.a. utbildad vid ärorika (nåja

Hans politiska läggning kan skönjas från de många "rasrelaterade" studier han publicerat kring svensk-amerikaner, samt hans lågintelligenta vänsteråsikter kring kontemporär amerikansk politik som vi fått nedstuvade i halsen under hela valcykeln.