Vi har alla hört namnet. Under USA-valet har Blanck varit en ständigt återkommande röst i både TV och radio. Vem är karln? Han har av någon anledning förärats med titeln "professor i nordamerikastudier" vid Uppsala universitet. Den fina titeln till trots framstår Blanck som pinsamt ytlig, onyanserad och okunnig. USA-kunskaperna tycks nå ungefär samma nivå som lekmannaintressenter i USA-kuriosa.
Vad vet vi om honom? Efternamnet klingar judiskt, men jag vill inte förtala några potentiellt icke-judiska bärare av familjenamnet "Blanck", så jag lämnar den frågan öppen. Han har visat sig vara en orubblig vapendragare för det vänsterliberala etablissemanget både i Sverige och USA. Så sent som i eftermiddagens Studio Ett i P1 så beskrev han den brokiga skara Antifa-medlemmar, Trump-supportrar, allsköns patrioter, vita nationalister och anarkister som intog Kapitolium för "inhemska terrorister" som "försökte störta USA". Kommentarer är överflödiga.
Enligt Wikipedia är han bl.a. utbildad vid ärorika (nåja
) Augustana College i Illinois, som beskrivs som ett "private Lutheran liberal arts college" med Sverige-kopplingar. Hans forskning tycks nästan uteslutande fokusera på svensk-amerikansk emigrering, men han har i egenskap av sin yrkestitel lyfts fram som övergripande USA-expert, trots att han egentligen verkar sakna expertkunskaper i det amerikanska författningssystemet, grundlagen, libertariansk filosofi, klassisk liberalism, mm.
Hans politiska läggning kan skönjas från de många "rasrelaterade" studier han publicerat kring svensk-amerikaner, samt hans lågintelligenta vänsteråsikter kring kontemporär amerikansk politik som vi fått nedstuvade i halsen under hela valcykeln.
Vad vet vi om honom? Efternamnet klingar judiskt, men jag vill inte förtala några potentiellt icke-judiska bärare av familjenamnet "Blanck", så jag lämnar den frågan öppen. Han har visat sig vara en orubblig vapendragare för det vänsterliberala etablissemanget både i Sverige och USA. Så sent som i eftermiddagens Studio Ett i P1 så beskrev han den brokiga skara Antifa-medlemmar, Trump-supportrar, allsköns patrioter, vita nationalister och anarkister som intog Kapitolium för "inhemska terrorister" som "försökte störta USA". Kommentarer är överflödiga.
Enligt Wikipedia är han bl.a. utbildad vid ärorika (nåja
) Augustana College i Illinois, som beskrivs som ett "private Lutheran liberal arts college" med Sverige-kopplingar. Hans forskning tycks nästan uteslutande fokusera på svensk-amerikansk emigrering, men han har i egenskap av sin yrkestitel lyfts fram som övergripande USA-expert, trots att han egentligen verkar sakna expertkunskaper i det amerikanska författningssystemet, grundlagen, libertariansk filosofi, klassisk liberalism, mm.Hans politiska läggning kan skönjas från de många "rasrelaterade" studier han publicerat kring svensk-amerikaner, samt hans lågintelligenta vänsteråsikter kring kontemporär amerikansk politik som vi fått nedstuvade i halsen under hela valcykeln.