2021-01-29, 13:53
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieHallstrom
Hur lnar man ut en aktie? Kan man gra det via Avanza?

https://www.nordnet.se/se/marknad/ak...laneprogrammet
Citera
2021-01-29, 13:54
Medlem
Anktalares avatar
Citat:

rligt, du verkar inte ha s mycket koll och borde kanske ta det lite lugnt med aktier, och speciellt blankning.

Edit. Lste lite snabbt, trodde du skulle brja blanka nu.
Citera
2021-01-29, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gofjant
r denna lika tillfrlitlig? https://finance.yahoo.com/quote/GME/...aFXi4b3A4jCN4R

(tack!)

Ja den brukar jag ocks anvnda ibland

Citat:

Har fr mig att det sker automatiskt om det ligger i ett aktiefondkonto. Du mste sjlva stnga av det. Men det funkar inte ett ISK.
Citera
2021-01-29, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porphyrogenitus
Helst under 200, annars 250.

Hr kommer en extrem nybrjarfrga. Jag har ju handlat ngra aktier via Avanza s jag borde verkligen veta bttre:

GME stngde igr p 193 dollar. Pre-market sger 340 dollar.
Om jag lgger kporder p 1 aktie (antingen nu innan ppning eller 30-60 minuter efter ppning), s vljer man kpkursen man r villig att betala, sg 200 dollar.
Om kursen fr GME aldrig nr 200 dollar under hela dagen, s antar jag att inget kp gr igenom?

Kan man ndra belopp fr vad man r villig att betala fr aktien om man mrker att den kanske inte sjunker under 250 dollar och vill lgga sig dr? Vad hnder d med ens tidigare kporder?

Citat:
Ursprungligen postat av badalada
Fr er som planerar att gambla p detta r det jvligt viktigt ni har koll p det hr. Nr priset brjar stiga kommer det vara som ett fulltidsjobb att ha koll p kursen varje minut, fr nr krashen kommer s kommer den snabbt.

Nr r det mest troligt att kraschen kommer? Reddit-gnget skriker efter alla att kpa och hlla. S lnge alla hller s frlorar fonderna. Men kraschen kan ju inte bli ett faktum s lnge alla hller, eller hur?

Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Vad hnder nr fonderna Citadel med andra "pulling the plug"? De begr ett kontraktsbrott och de gr i konkurs samt blir stmda. S priset p aktien kommer att stiga.

Ja men vem/vilka kommer d att kpa detta enorma innehav av verprisade GME-aktier? Ngon mste ju kpa dem.
Citera
2021-01-29, 13:59
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
r inte detta beteende exakt vad som hnt innan alla tidigare krascher? Fenomenet att aktier kps till extrema priser?
Jo, exakt s. Det kalla bubbla och r knt sedan lngt tidigare. https://varldenshistoria.se/samhalle...-finansbubblan

Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Denna trd kommer att bli episk att flja 1-2 veckor framt. Alla nyblivna Brshajar hr "sitter" i princip redan i sin nyinkpta Lamborghini.

Knappt utan att veta nr USA-brsen ppnar, vad premarket r, eller hur deras brooker-firmor ens fungerar. Sen kryddat med att handla av ideologiska skl samt hela batteriet av FOMO, revenge trading, hlla frlust fr lngre, slja vinst fr tidigt mm mm

Man skulle vilja spara ner denna trd som utbildningsmaterial i "Retail sentiment".
Trden kommer bli episk.
Sjlvklart kommer alla hr hvda att de slt allt p toppen alldeles innan kraschen.
Citat:
Det sker automatiskt p bde Avanza och Nordnet om du har en kapitalfrskring.
Tack vare blankarna tickar lite extrainkomster in hela tiden.
Citera
2021-01-29, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Hr kommer en extrem nybrjarfrga. Jag har ju handlat ngra aktier via Avanza s jag borde verkligen veta bttre:

GME stngde igr p 193 dollar. Pre-market sger 340 dollar.
Om jag lgger kporder p 1 aktie (antingen nu innan ppning eller 30-60 minuter efter ppning), s vljer man kpkursen man r villig att betala, sg 200 dollar.
Om kursen fr GME aldrig nr 200 dollar under hela dagen, s antar jag att inget kp gr igenom?

Kan man ndra belopp fr vad man r villig att betala fr aktien om man mrker att den kanske inte sjunker under 250 dollar och vill lgga sig dr? Vad hnder d med ens tidigare kporder?

Du fr avbryta den orden och lgga en helt ny order och betala ett nytt courtage. Nr det gller USA (och kanske all utomlandshandel?) s betalar man courtage per lagd order och kan inte ndra den.

Nr det gller svenska brsen s kan man lgga och ndra hur mycket man vill utan courtage dras. Det dras nr ordern gr genom.
Citera
2021-01-29, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
jag fattar inte exakt vad som hnt. tom nr det r frklarat enkelt. varfr skulle gamestop lna/hyra ut aktier till hedgefundarna ht? eller fr de en liten hyresavgift fr det s de inte gr under?

https://9gag.com/gag/aGpRM4X

Som tillgg till vriga svar: om man blankar bara ver dagen och kper tillbaka innan stngning s behver aktierna inte ens finnas i verkligheten utan bara p pappret, s kallad naken blankning.
Citera
2021-01-29, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Jo, exakt s. Det kalla bubbla och r knt sedan lngt tidigare. https://varldenshistoria.se/samhalle...-finansbubblan

Trden kommer bli episk.
Sjlvklart kommer alla hr hvda att de slt allt p toppen alldeles innan kraschen.
Det sker automatiskt p bde Avanza och Nordnet om du har en kapitalfrskring.
Tack vare blankarna tickar lite extrainkomster in hela tiden.
Detta r ingen vanlig rusning, det handlar om att de stora aktrerna mste kpa aktierna oavsett pris. Drfr ligger det i alla innehavares intresse att pressa upp priset s hgt som mjligt. Allts ingen Ponzi.
Citera
2021-01-29, 14:03
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anktalare
Hur tror ni den absoluta toppen teoretiskt skulle kunna vara? Jag menar, botten vet vi, den r 0.

Toppen r teoretiskt obegrnsad
Citera
2021-01-29, 14:05
Medlem
badaladas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Nr r det mest troligt att kraschen kommer? Reddit-gnget skriker efter alla att kpa och hlla. S lnge alla hller s frlorar fonderna. Men kraschen kan ju inte bli ett faktum s lnge alla hller, eller hur?
Det kan hnda idag, det kan hnda nsta vecka, nsta mnad. Om du kper dig in i det hr s borde du ha koll p att det i stora drag r som ett lotteri. Just nu verkar alla vara verens om att hlla kvar, men hur mnga kommer fortfarande vara ombord om priset gr till $1000? $5000? Ingen vet, n slnge.
Citera
2021-01-29, 14:06
Medlem
Triremers avatar
Citat:

Ja du kan lna ut dem till Morgan Stanley. https://www.avanza.se/konton-lan-pri.../aktielan.html
Citera
2021-01-29, 14:07
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volta1745
Ganska mycket aktier? S fler Gamestopaktier r blankade n det finns Gamestopaktier? Det borde blankarna ha tnkt p.

Ja precis s har jag ocks uppfattat det. Det hela kommer ju reglera sig sjlv, ingen kommer vga verblanka aktier fr att just detta inte ska ske igen. Reddit sg en mjlighet och tog den.

Det hela r ju inte bara kostsamt fr hedgefonderna utan ven frnedrande eftersom de antingen ignorerade risken eller inte ens insg den, eftersom de ska vara de utbildade och smarta riskanalytikerna som blev verkrda av ett studentikost spex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in