2021-01-29, 13:53
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieHallstrom
Hur lånar man ut en aktie? Kan man göra det via Avanza?

https://www.nordnet.se/se/marknad/ak...laneprogrammet
Citera
2021-01-29, 13:54
Medlem
Anktalares avatar
Citat:

Ärligt, du verkar inte ha så mycket koll och borde kanske ta det lite lugnt med aktier, och speciellt blankning.

Edit. Läste lite snabbt, trodde du skulle börja blanka nu.
Citera
2021-01-29, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gofjant
Är denna lika tillförlitlig? https://finance.yahoo.com/quote/GME/...aFXi4b3A4jCN4R

(tack!)

Ja den brukar jag också använda ibland

Citat:

Har för mig att det sker automatiskt om det ligger i ett aktiefondkonto. Du måste själva stänga av det. Men det funkar inte ett ISK.
Citera
2021-01-29, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porphyrogenitus
Helst under 200, annars 250.

Här kommer en extrem nybörjarfråga. Jag har ju handlat några aktier via Avanza så jag borde verkligen veta bättre:

GME stängde igår på 193 dollar. Pre-market säger 340 dollar.
Om jag lägger köporder på 1 aktie (antingen nu innan öppning eller 30-60 minuter efter öppning), så väljer man köpkursen man är villig att betala, säg 200 dollar.
Om kursen för GME aldrig når 200 dollar under hela dagen, så antar jag att inget köp går igenom?

Kan man ändra belopp för vad man är villig att betala för aktien om man märker att den kanske inte sjunker under 250 dollar och vill lägga sig där? Vad händer då med ens tidigare köporder?

Citat:
Ursprungligen postat av badalada
För er som planerar att gambla på detta är det jävligt viktigt ni har koll på det här. När priset börjar stiga kommer det vara som ett fulltidsjobb att ha koll på kursen varje minut, för när krashen kommer så kommer den snabbt.

När är det mest troligt att kraschen kommer? Reddit-gänget skriker efter alla att köpa och hålla. Så länge alla håller så förlorar fonderna. Men kraschen kan ju inte bli ett faktum så länge alla håller, eller hur?

Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Vad händer när fonderna Citadel med andra "pulling the plug"? De begår ett kontraktsbrott och de går i konkurs samt blir stämda. Så priset på aktien kommer att stiga.

Ja men vem/vilka kommer då att köpa detta enorma innehav av överprisade GME-aktier? Någon måste ju köpa dem.
Citera
2021-01-29, 13:59
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Är inte detta beteende exakt vad som hänt innan alla tidigare krascher? Fenomenet att aktier köps till extrema priser?
Jo, exakt så. Det kalla bubbla och är känt sedan långt tidigare. https://varldenshistoria.se/samhalle...-finansbubblan

Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Denna tråd kommer att bli episk att följa 1-2 veckor framåt. Alla nyblivna Börshajar här "sitter" i princip redan i sin nyinköpta Lamborghini.

Knappt utan att veta när USA-börsen öppnar, vad premarket är, eller hur deras brooker-firmor ens fungerar. Sen kryddat med att handla av ideologiska skäl samt hela batteriet av FOMO, revenge trading, hålla förlust för längre, sälja vinst för tidigt mm mm

Man skulle vilja spara ner denna tråd som utbildningsmaterial i "Retail sentiment".
Tråden kommer bli episk.
Självklart kommer alla här hävda att de sålt allt på toppen alldeles innan kraschen.
Citat:
Det sker automatiskt på både Avanza och Nordnet om du har en kapitalförsäkring.
Tack vare blankarna tickar lite extrainkomster in hela tiden.
Citera
2021-01-29, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Här kommer en extrem nybörjarfråga. Jag har ju handlat några aktier via Avanza så jag borde verkligen veta bättre:

GME stängde igår på 193 dollar. Pre-market säger 340 dollar.
Om jag lägger köporder på 1 aktie (antingen nu innan öppning eller 30-60 minuter efter öppning), så väljer man köpkursen man är villig att betala, säg 200 dollar.
Om kursen för GME aldrig når 200 dollar under hela dagen, så antar jag att inget köp går igenom?

Kan man ändra belopp för vad man är villig att betala för aktien om man märker att den kanske inte sjunker under 250 dollar och vill lägga sig där? Vad händer då med ens tidigare köporder?

Du får avbryta den orden och lägga en helt ny order och betala ett nytt courtage. När det gäller USA (och kanske all utomlandshandel?) så betalar man courtage per lagd order och kan inte ändra den.

När det gäller svenska börsen så kan man lägga och ändra hur mycket man vill utan courtage dras. Det dras när ordern går genom.
Citera
2021-01-29, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
jag fattar inte exakt vad som hänt. tom när det är förklarat enkelt. varför skulle gamestop låna/hyra ut aktier till hedgefundarna öht? eller får de en liten hyresavgift för det så de inte går under?

https://9gag.com/gag/aGpRM4X

Som tillägg till övriga svar: om man blankar bara över dagen och köper tillbaka innan stängning så behöver aktierna inte ens finnas i verkligheten utan bara på pappret, så kallad naken blankning.
Citera
2021-01-29, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Jo, exakt så. Det kalla bubbla och är känt sedan långt tidigare. https://varldenshistoria.se/samhalle...-finansbubblan

Tråden kommer bli episk.
Självklart kommer alla här hävda att de sålt allt på toppen alldeles innan kraschen.
Det sker automatiskt på både Avanza och Nordnet om du har en kapitalförsäkring.
Tack vare blankarna tickar lite extrainkomster in hela tiden.
Detta är ingen vanlig rusning, det handlar om att de stora aktörerna måste köpa aktierna oavsett pris. Därför ligger det i alla innehavares intresse att pressa upp priset så högt som möjligt. Alltså ingen Ponzi.
Citera
2021-01-29, 14:03
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anktalare
Hur tror ni den absoluta toppen teoretiskt skulle kunna vara? Jag menar, botten vet vi, den är 0.

Toppen är teoretiskt obegränsad
Citera
2021-01-29, 14:05
Medlem
badaladas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
När är det mest troligt att kraschen kommer? Reddit-gänget skriker efter alla att köpa och hålla. Så länge alla håller så förlorar fonderna. Men kraschen kan ju inte bli ett faktum så länge alla håller, eller hur?
Det kan hända idag, det kan hända nästa vecka, nästa månad. Om du köper dig in i det här så borde du ha koll på att det i stora drag är som ett lotteri. Just nu verkar alla vara överens om att hålla kvar, men hur många kommer fortfarande vara ombord om priset går till $1000? $5000? Ingen vet, än sålänge.
Citera
2021-01-29, 14:06
Medlem
Triremers avatar
Citat:

Ja du kan låna ut dem till Morgan Stanley. https://www.avanza.se/konton-lan-pri.../aktielan.html
Citera
2021-01-29, 14:07
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volta1745
Ganska mycket aktier? Så fler Gamestopaktier är blankade än det finns Gamestopaktier? Det borde blankarna ha tänkt på.

Ja precis så har jag också uppfattat det. Det hela kommer ju reglera sig själv, ingen kommer våga överblanka aktier för att just detta inte ska ske igen. Reddit såg en möjlighet och tog den.

Det hela är ju inte bara kostsamt för hedgefonderna utan även förnedrande eftersom de antingen ignorerade risken eller inte ens insåg den, eftersom de ska vara de utbildade och smarta riskanalytikerna som blev överkörda av ett studentikost spex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in