2021-01-29, 12:09
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junktown
Kolla hans nick s fr du svar 😅

On topic: Fan vad spnnande det r infr ppningen i USA! Undra hur mycket den kan stiga egentligen. Och nr the lemonsqueeze kommer sen.

Sjuka tider. Frst fr man uppleva en pandemi, och sen det hr...

Helt sjuka tider. Det finns fler feta fiskar p wallstreet som kommer g sitt wake up call.
Citera
2021-01-29, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Haha, varfr pratar alla om autism kopplat till WSB? Har jag missat nt?

Drfr att tradesen som grs p wsb innebr att du antingen r autistisk i den bemrkelsen att du r en savant som lyckats se ngot som ingen annan lyckats se och blir dollarmiljonr eller autistisk i den bemrkelsen att du inte har en verklighetsuppfattning och frlorar allt du ger och fr ta tomatsoppa gjord p ketchup-paket frn mcdonalds.

Vilket som. HLL FELLOW AUTISTS 🚀🚀🚀
Senast redigerad av Dristigheten 2021-01-29 kl. 12:14.
Citera
2021-01-29, 12:10
Medlem
Jag antar alla hr vet att det r optionslsen idag. Vldigt mycket av handeln i GME frn RobinHoodare har skett via kpoptioner dr de har kpt optioner med lsenkurs lngt hgre n aktiekursen vid tillfllet. Nr sedan aktiekursen stigit har dessa kpoptioner stigit i vrde.

Vid lsen mste dock:
1) De som har optionerna mste fram med cash fr att betala fr de aktier som optioner avser. Detta r betydligt mer cash n vad sjlva optionen kostar/kostade. Har de inte cash, frfaller optionen vrdels.

2) De market makers som har stllt ut optionen mste, om optionsinnehavaren kan leverera cashen, i sin tur leverera aktier i utbyte. Aktier som kostar mer n lsenpriset p optionen.

Med tanke p de volymer som de handlar om r det tveksamt bde om optionsinnehavarna kan skaka fram de miljarder dollar som krvs, samt om market makers kan skaka fram de aktier i gengld.

Hndelserikt lr det bli.
Citera
2021-01-29, 12:11
Medlem
ibutus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majkenofdoom
Finns det ngon snabbguide p hur man lttast gr tillvga? I dagslget har jag inga aktier. Mste man han ngon plattform (likt robinhood) eller finns det lttare stt?

Skaffa Avanza
Starta ett "isk"-konto
Kp GME
Citera
2021-01-29, 12:12
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majkenofdoom
Finns det ngon snabbguide p hur man lttast gr tillvga? I dagslget har jag inga aktier. Mste man han ngon plattform (likt robinhood) eller finns det lttare stt?

Aktier kan du exempelvis kpa via Avanza eller Nordnet.

Men om du efterfrgar en snabbguide tycker jag kanske du ska nja dig med att sitta p lktaren.
Citera
2021-01-29, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porphyrogenitus
https://www.reddit.com/r/wallstreetb...eb2x&context=3

Informativ kommentar fr er som knner er frvirrade fortfarande.

r sugen p att kpa fler aktier efter att ha skapat mer tillgnglig kredit, r det bst att stta sig vid 15:30 och satsa p frsta bsta dip och kpa?
Ja den brukar g ner precis innan marknaden pnnar
Citera
2021-01-29, 12:14
Medlem
Porphyrogenituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibutu
Skaffa Avanza
Starta ett "isk"-konto
Kp GME
Varfr inte hellre kpa via KF-konto?
Citera
2021-01-29, 12:17
Medlem
majkenofdooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Aktier kan du exempelvis kpa via Avanza eller Nordnet.

Men om du efterfrgar en snabbguide tycker jag kanske du ska nja dig med att sitta p lktaren.

Japp kommer gra det, om jag inte hade behvt skaffa ngot hade kpt fr ngon tusenlapp nu skippar jag det och njuter av frestllningen. Hade dock inte en tanke p att tjna pengar p detta utan hade sett varje krona jag la i som frlorad, var mest tanken att vara en del av att stta dit finanseliten som lockade.
Citera
2021-01-29, 12:17
Medlem
Fr er som anvnder av robinhood (tveksamt att det r mnga hr inne som har mjligheten) s se till att hlla koll p class action lawsuiten som startats mot RH.

Dom vidriga jvlarna ska inte f komma undan.

Lnk fr registrering

http://www.rosenlegal.com/cases-register-2029.html
Citera
2021-01-29, 12:20
Medlem
Andreasbylunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Fr er som anvnder av robinhood (tveksamt att det r mnga hr inne som har mjligheten) s se till att hlla koll p class action lawsuiten som startats mot RH. Dom vidriga jvlarna ska inte f komma undan.

Kommer nog inte hnda s mycket med den lawsuiten. Det verkar som att de inte gjorde ngot fel
Citera
2021-01-29, 12:22
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Fr att det till skillnad frn att blanka bygger p hlsosamma investeringar och inte driver p fondernas vilja att kra ner fretag i botten.

Det knns inte hllbart att fortstta tillta blankning p sttet som det grs nu. Annars kommer vi ju att se cykler p case r efter r dr fonder brjar med att vilja kra ner fretag i botten, anvndare p forum blir frbannade, pushar upp aktien, frstter hedgefonderna i konkurs eller centralbanken bailar ut dem, och s upprepas det gng p gng. Det r ju inte heller hllbart tnker jag.
Hur ska det kunna regleras om vi fortsatt ska ha en fri marknad? Ska fonderna behva ska tillstnd hos ngon "oberoende" myndighet fr att f slja aktieinnehav de inte tror kommer vxa? Ska detsamma glla om de vill investera i fretag?
Citera
2021-01-29, 12:24
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Jvlar vad sjukt. Hela systemet var pvg att krasga igr. Ls denna trd p Reddit;

30 Seconds From Triggering Market Nuclear Bomb

I'm glad this place has quieted down enough for some actual DD written by a monkey with a keyboard and Adderall.

Disclaimer: I am that monkey. Let me explain to you what happened, play by play. I will give you illiterates who hate reading a spoiler up front:

__We were within approximately 30 seconds of triggering a nuclear bomb that would have blown up the market.__ Do I have your attention? Here goes:

1. ⁠Yesterday, new call option strike prices were added all the way up to $570. Do I have to go over gamma squeezes again? Really? We've been over this: when deep out-of-the-money call options start being gobbled up and the price starts moving towards being in-the-money, the call writers have to hedge their risk of having their sold calls exercised, typically by buying stock. This creates upwards pressure on the market. We've been seeing these movements all week.
2. ⁠Yesterday after market, you probably saw that coordinated effort to drive the price down and spook retail investors into a mass sell-off. It didn't work.
3. ⁠Last night, Robinhood sent out a message to users: you could no longer enter into new options. You could exercise them if you had the collateral (money in the account) to do so. Very interesting and the first sign of pants-shitting fear.
4. ⁠Today, the market opened very strong. It opened so strong that we were looking at a self-perpetuating gamma squeeze all the way up way past $570.
5. ⁠At approximately 9:58 am, the stock had reached $468 in a parabolic move.
6. ⁠Two minutes earlier, at 9:56 am, Robinhood tweeted that they were not allowing users to buy GME stock, but they would allow selling.
7. ⁠The trend instantly halted and started a collapse downwards, before picking up a bit, especially after some retail was allowed back in.

Okay, now that you are clear on the facts, understand this: The market ran out of liquidity today, or was threatening to get close enough that they killed it. What does that mean? It means they ran out of shares and/or capital. They wouldn't let you buy new shares because we were burning through all the shares on the market.

Credit: u/PlayFree_Bird

https://www.reddit.com/r/wallstreetb...tm_name=iossmf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in