Flashback bygger pepparkakshus!
2021-04-16, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rickyroma20
Eller kanske Motley Fool tidningen värnar om småspararnas bästa istället.
Ni bör ju släppa larvet om att GME-pumparna är någon slags "småsparare". Skillnaden på fattig och rik är pengar, inte intention. Kanske är genonsmittlig WSB-riddare fattig, men intentionen är inte en sekund noblare än hos dessa hedgefunds.

WSB är samma sak som Wall Street, med skillnaden att Wall Street har X antal år av växande legacy. Precis som i Wall Streets begynnelse innehåller WSB 2% smarta opportunister och 98% giriga får.
Citera
2021-04-17, 16:27
Medlem
Wretch32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kodapan
Ja den fladdrar som en döende fisk. Det såg man redan den sista timmen i Onsdags när FTD resettade att den skulle göra så det är inte förvånande.

Det krävs enorma köpvolymer för att pressa upp den. Jag tror inte retail har nödvändig köpkraft. De som vill har nämligen redan köpt så mycket de kunnat och de som fyller på är inte tillräckligt många för att genera tillräckligt med volym.

Det behövs en återkallning eller ett margin call för att driva upp priset utan extrem köpvolym. Eller så behövs det en katalysator som attraherar nya retailinvesterare i tillräckligt stor skala. En sån FOMO är väldigt osannolik.

Det finns flera spekulationer om vad en katalysator skulle kunna vara, ny VD till exempel. Personligen tror jag inte att en ny VD kommer öka priset särskilt mycket - $20 kanske, men inte tillräckligt för ett margin call. Alla vet redan att det blir en ny VD och marknaden har redan reagerat så att säga.

Om priset nu skjuter upp $20 så tror jag att det kommer att fortsätta sjunka med samma trend vi sett sedan slutet av Mars. Men det hade inte förhindrat de här högljudda nyklippta korkskallarna från att lova 80% och månraketer på vissa datum. "Too the mon!"

Den stänger väl runt $150 idag tror jag. En till röd dag alltså men jag har gärna fel.

En katalysator som DFVs 200 000st nya aktier igår eller?

Mvh
Citera
2021-04-17, 17:13
Citat:
Ursprungligen postat av Wretch32
En katalysator som DFVs 200 000st nya aktier igår eller?

Mvh

DFV köpte inte 200,000 aktier igår. DFV köpte 50,000 extra utöver de 50,000 han hade optioner för. Totalt ökade han sitt innehav med 100,000 igår (50k via optioner och 50k via köp till marknadspris) och han äger totalt 200,000.

Ifall man tittar på volymen ser man hans köp på 50,000 aktier runt lunch lokal börstid. Detta köp bidrog inte i sig till någon intressant utveckling utan aktien låg på -1,04% ($154.69) vid stängning.

Optionskontrakten på 50,000 aktier han hade införskaffat sig innan hade redan hedgats för länge sen. De 50k påverkade därför inte volymen.

Kvar återstår då hypefaktorn. Kommer DFV’s fördubbling av sitt innehav pusha priset upp? Förmodligen, ja. Jag räknar rent spekulativt med att det landar kring $200 på Måndag.

Räcker ökningen till MOASS? Nej, utan efter hypen lagt sig kommer priset fortsätta sjunka ned som det hittills gjort.

En betydligt intressantare katalysator är SR-DTC-2021-002 som trätt i kraft. Detta innebär att folk som blankat aktien behöver betala deposit för sina blankningar nu, och antalet blankningar behöver redovisas dagligen istället för månadsvis.

SEC har en drös ändringar kvar att godkänna innan MOASS kan inträffa. Till exempel DTC-005 som förhindrar FTD reset med blankade aktier. Den ligger på review sedan 1 April. Det är några andra som också är på review men inlägget börjar bli långt.
Senast redigerad av kodapan 2021-04-17 kl. 17:23.
Citera
2021-04-18, 20:12
Medlem
Ja om detta inte börjar lukta surströmming så vet jag inte.
Snubben gräver ner sig i gme och lägger in 50k, gör typ 24 mille eller nått? Men han är inte nöjd där utan nu slänger han in ytterligare typ 7mille?
Han har väl fru o barn.
Absolut jättefränt att fortsätta yoloa de summorna...

Ge mig fan på att när detta lagt sig så är DFV och Ryan gamla bästisar.
Man skulle ju kunna räkna en minut på vad Ryan ligger plus i detta... Löjlig summa nu och ingen nånsin bryr sig om det, köper 12% och gör 1000% diiiirekt
Tror verkligen inte hela deras pussel är ute på bordet.
Senast redigerad av nranelaH 2021-04-18 kl. 21:00.
Citera
2021-04-18, 21:50
Medlem
JackArrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nranelaH
Ja om detta inte börjar lukta surströmming så vet jag inte.
Snubben gräver ner sig i gme och lägger in 50k, gör typ 24 mille eller nått? Men han är inte nöjd där utan nu slänger han in ytterligare typ 7mille?
Han har väl fru o barn.
Absolut jättefränt att fortsätta yoloa de summorna...

Ge mig fan på att när detta lagt sig så är DFV och Ryan gamla bästisar.
Man skulle ju kunna räkna en minut på vad Ryan ligger plus i detta... Löjlig summa nu och ingen nånsin bryr sig om det, köper 12% och gör 1000% diiiirekt
Tror verkligen inte hela deras pussel är ute på bordet.

Du ska nog vara mer rädd för att inte hela världsekonomin dunderkraschar pga Citadel LCC med hjälp av flertalet andra hedgefonder och banker. Däremot hurrar jag inte så mycket över RCs kopplingar till Blackrock.

Vi får se i framtiden hur det kommer att se ut. Jag har lagt 120 lakan på GME.
Senast redigerad av JackArrow 2021-04-18 kl. 21:53.
Citera
2021-04-18, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackArrow
Du ska nog vara mer rädd för att inte hela världsekonomin dunderkraschar pga Citadel LCC med hjälp av flertalet andra hedgefonder och banker. Däremot hurrar jag inte så mycket över RCs kopplingar till Blackrock.

Vi får se i framtiden hur det kommer att se ut. Jag har lagt 120 lakan på GME.

Absolut är jag det... dock har ju den vinkeln ältats i månader nu.
Men Ryan och Keith talar man ju mer sällan om.. Annat än keiths poster om innehav dvs.
Ryans innehav flyger väl i princip under radar?

De har ju bara gjort en välvillig investering och trodde verkligen på achien, snälla killar mot hedge osv osv..
Citera
2021-04-19, 19:28
Många nyheter sedan börsen stängde i Fredags:

- DFV fördubblade sin insats
- Banker, Citadel jobbade nattetid under helgen
- Obekräftade rykten om att SEC ska åtala banker som tvättat pengar med kryptovalutor
- Pressmeddelande om att George Sherman avgår som VD senast 31a Juli
- Bitcoin faller -11%
- Danske Bank's VD avgår pga utredning om penningtvätt
- Infinity Q Capital Management LLC likvideras av okänd anledning

Som tidigare spekulerat saknas köpvolym från retail. Förvisso är kursen uppe från $154.69 i Fredags till $167 just nu men detta kunde lika gärna ha varit en helt vanlig dag. De som lyssnade på hype förra veckan om en påstådd ökning på 80% och att vi skulle "too the mon" lär vara ganska besvikna nu.

Ännu mer besvikna lär de bli imorgon då det heliga datumet 4/20 inte riktigt leder någonstans. Det saknas helt enkelt volym från retail. De som velat köpa in sig har till stor del redan gjort det och har inte råd att lägga in så mycket mer. Det man lyckas driva upp priset pressas snabbt ned av fortsatta blankningar.

Retail kan inte trigga MOASS. Ifall retail kunde trigga MOASS skulle det redan ha hänt. Det är bara att välja valfri katalysator för att konstatera att det inte haft förväntad effekt.

MOASS kan bara hända vid ett eventuellt margin call av en tillräckligt stor blankare eller vid en share recall.

Share recall bör ha skett såvitt jag vet redan nu eftersom det måste ske senast 60 dagar innan årsmötet, vilket vi redan vet kommer hållas 9e Juni.

Även om en stor blankare blir margin called kommer övriga blankare fortsätta blanka aktien så mycket som det går för att rädda sig själva och på så vis slippa att värdet ökar så mycket att de själva blir margin called. Detta fortsätter ske så länge man kan återställa FTD (Failure To Deliver) genom att täcka blankningar med belånade aktier.

FTD reset kan bara förhindras om SEC ändrar reglerna. DTCC skrev ett förslag på detta, DTC-2021-005, och skickade till SEC den 1a April. Förslaget togs sedan bort av okända anledningar. Det spekuleras om att det dragits tillbaka av semantiska anledningar och kommer att skickas som nytt förslag med nya formuleringar, men det ärliga svaret är att man helt enkelt inte vet vad som har hänt med förslaget. Med tanke på hur lite man vet kan det lika gärna ha avslagits. Det är möjligt fast osannolikt men det vore löjligt att låtsas som att det är garanterat att förslaget går igenom. Det är ingen garanti och det är här bollen har landat: Antingen förändrar SEC reglerna eller så är sannolikheten för MOASS fortsatt låg.

GME är (kanske) blankat till minst 140% ägarskap. Hela floaten ägs av retail. Retail kan inte trigga MOASS. MOASS beror helt på om SEC ändrar reglerna eller om det blir margin call med befintliga regler trots periodvis FTD reset.

Ledsen hörrni men om inget drastiskt händer blir det en väldigt tråkig vecka. Rött med början på Tisdag eller Onsdag.
Citera
2021-04-20, 00:11
Medlem
Vi kommer dra uta helvete idag! Har fått kontakt.

Det blir inte MOASS men $500-1000 skulle inte förvåna mig.

Håll i hatten!
Citera
2021-04-20, 01:01
Medlem
knight1056s avatar
Citat:
GME är (kanske) blankat till minst 140% ägarskap. Hela floaten ägs av retail. Retail kan inte trigga MOASS. MOASS beror helt på om SEC ändrar reglerna eller om det blir margin call med befintliga regler trots periodvis FTD reset.

MOASS kommer inte att hända. GMEs short squeeze har redan hänt. Den hände i slutet av januari och är således del i de förluster som Melvin m fl redan har visat upp. Det är inte 140% som är blankat nu utan knappt 40% (10,7 miljoner sista mars som är senaste officiella siffran).

Den här artikeln från Forbes behandlar rätt väl vad som hände; https://www.forbes.com/sites/georgec...are-the-gamma/

Däremot har ju GME tagit in pengar och fått enormt mycket reklam vilket gör att dess intrinsic value har stigit. Men att den skulle vara undervärderad vid 165$ är fåfängt. Tyvärr.

Jag håller tummarna. Det vore kul om HF gick på en smäll till men allt prat om "to the moon"; nej, tyvärr.
Citera
2021-04-20, 07:30
Citat:
Ursprungligen postat av 997
Vi kommer dra uta helvete idag! Har fått kontakt.

Det blir inte MOASS men $500-1000 skulle inte förvåna mig.

Håll i hatten!

En ökning till $500-$1000 skulle innebära margin call. Förutsatt att aktien är hårt blankad så skulle MOASS triggas vid ett sånt pris eftersom VAR skulle anses för hög i den numer dagliga riskbedömningen (SR-DTC-2021-002).

Jag ser ingen anledning för en sådan ökning, inte ens gårdagens katalysatorer var särskilt effektiva.

Retail saknar köpkraft. I normala förhållanden hade kursen gått sidled idag, men eftersom den är hårt manipulerad och 4/20 är ett symboliskt datum med mycket hype lär priset tryckas ned så mycket det går.

Sidled eller rött om inget väldigt drastiskt händer.
Citera
2021-04-20, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knight1056
Den här artikeln från Forbes behandlar rätt väl vad som hände; https://www.forbes.com/sites/georgec...are-the-gamma/

Tycker att artikeln är rätt bra. Den illustrerar framför allt faran med att agera förutsägbart, och enligt publikt tillgängliga regler, på en marknad där andra försöker lura dig.

Termen \gamma-squeeze är ju rätt träffande på det sättet. Förvaltare beräknar sin risk enligt en matematisk modell där andra aktörer kan manipulera parametrarna som du använder. Det framstår inte som särskilt smart. Problemet är nog den överdrivna matematiska teoribildningen kring optionspriser och risk. Man är ju alltid rätt tveksam till om de civilingenjörer som lämnar universiteten egentligen förstår modellerna och deras brister?
Citera
2021-04-20, 16:08
Medlem
doctor-potatos avatar
Citat:
En ökning till $500-$1000 skulle innebära margin call. Förutsatt att aktien är hårt blankad så skulle MOASS triggas vid ett sånt pris eftersom VAR skulle anses för hög i den numer dagliga riskbedömningen (SR-DTC-2021-002).

Jag ser ingen anledning för en sådan ökning, inte ens gårdagens katalysatorer var särskilt effektiva.

Retail saknar köpkraft. I normala förhållanden hade kursen gått sidled idag, men eftersom den är hårt manipulerad och 4/20 är ett symboliskt datum med mycket hype lär priset tryckas ned så mycket det går.

Sidled eller rött om inget väldigt drastiskt händer.

Ser ut som din analys kan stämma.
Börjar bli lite småless på att följa den här tickern varje dag och ladda upp inför ett datum som flyttas fram hela tiden. Verkar som det är dem där lagarna du nämnde i tidigare inlägg som kan få nåt att hända.

Aja. Sluta följa axien och bara hålla är väl det bästa att göra. Ställer in notifikation på 250+ så märker man om nåt börjar hända...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in