2021-02-07, 12:05
Medlem
Balaklava-RUs avatar
T
Citat:
he disclosures about money laundering that have taken place through Swedbank has been substantiated by the claims of financier Bill Browder.

To give the least confidence to Browder is to put the goat to herb gardeners.
It is now said that some of the money laundered would come from the same "tax fraud" as "hit" Browder. But he was the tax fraud!
His specialty during the Moscow years was to start dirt-throwing campaigns against state-owned companies and then take them over when they were privatized.

Hans Hermitage Capital came to Russia with $ 40 million and in some magical way the capital grew to $ 4 billion - a hundredfold increase. According to the Russian Prosecution Act, tens and hundreds of millions of dollars were spent on mailbox companies in Cyprus, Latvia and Switzerland, which are characterized as "legalization of proceeds from crime".

In the last big coup, which was to evade a large tax debt in Russia and carry out his fund capital, he sacrificed his accountant, the lawyer Magnitsky.

Magnitsky died in 2009 in a search warrant. Had Browder done right for himself, he would never have been arrested.

Not only was Magnitsky sacrificed. A Russian businessman Denis Katsyv was indicted in the United States for tampering by Browder.
In the United States, his agitation became the basis for the so-called Magnitsky Act of 2012, the first comprehensive sanctions against Russia since the 1980s.

However, despite the fact that the United States Congress accorded to Browder's words such weight, he risked tax laws in the United States as well and was forced to settle in the United Kingdom. Browder did not want to pay US taxes.
In addition, the Russian Prosecutor's Office is investigating Bill Browder for even more serious crimes: three murder cases. One concerns the Russian financier Aleksandr Perepelichnyj who died in a London suburb in 2012, by an overdose of the rare plant poison Gelsemium elegans.

Perepelichnyj had information and documents about Browders and his accomplices in a tax fraud of 5.4 billion rubles.

Authorities are also investigating how three others involved in Browder's fraud suffered an untimely death, poisoned by a water-soluble aluminum compound, a poison that was also found in Magnitsky's body.

For the time being, on TV, he can act as an expert in financial ethics and damage another Nordic bank to be picked on the springs by the US Treasury Department.

Circles Browder / Bloomberg / Sanders / Blackrock and others with the same background has earned billions.

At the expense of small savers and Baltic companies and to the delight of Putin.

Samma bluffgrej men i jättestor skala, samma sorts folk bakom som i Gamestop detta pyramidspel som lurat så många okunniga.

För den som vill se ett exempel (FB) Swedbank och Bill Browders fakenews
Citera
2021-02-07, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Jag tror aktien kan gå tilll 150-300 igen. Skala av ni som är bag holders.

Jag tror aktien kan gå tilll 150-300 igen. Skala av ni som är bag holders. Majoriteten som hsr aktien är stora instutioner

1En majoritet har shortat sen 4 dollar och de måste betala skyhög ränta. Melvin fick kapitalinjektion på 3 biljoner för att fortsätta betala ränta.
2Vissa har shortat på 150-300 och vill gå ur, men måste göra så långsamt för annars stiger priset.
3 instutioner som håller aktien. De säljer hellre 1 aktie för 500 och hoppas squeeza 1 och 2 igen.

Superintelligent perspektivet:

3an kommer inte förrän 1 och 2 är squeezad. Dessa är intelliganta hedgefonder. De kommer vilja blöda sönder 1 och 2 och är smart nog att inse.

Vi antar att 1 och 2 också är smarta: de kommer köra alla fulknep som går för att få alla småinvesterare att gå ur positionerna. De kan inte få 3an att gå ur, men fokuserar på resten av slla småinvesterare Detta genom bottar, media

2an kommer i en sakta ström gå ur blankingarna från högre nivå

1 är rökt. Kursen kommer inte gå ner till 10 igen. Dessa kommer va tvungen att köpa tillbaka. Statistil visar att 80% avva alla blankingskurser är från 4-10 usd nivån.

3 och 2 kommer vinna mot 1. Ett förhalar det oundvikliga och ettan måste vara så desperata.

3 och 2. Ja så länge 3an inte säljer vilket dom är smart nog inte att göra, så kommer även 2an säkert squeezas.

Jag har hållt på länge med aktker. Och aldrig sett en kurs tappa.80% från all time high, med så låg omsättning, och typ ingen dead cat bounce och vola. Det är spökigt...

Det är ju detta som är grejen, hedgefonderna kommer ALDRIG komma ur sina blankningar OM Reddit/WsB köper upp tillräckligt mycket aktier och bara håller. Visst det kan ta lång tid, eller har jag fel?

För att man skall kvitta alla blankningar behövs att man köper tillbaka alla aktier, det går inte för wsb sitter bara håller på låt oss säga 10-15% om inte mer? (Ökar bara)

Därefter vill man ha en omröstning om en omvändsplitt, då kommer alla blankningar att behöva lösas in. Man vill alltså minska aktierna.

Man har också gått ut och sagt åt alla amrikanare att flytta över pengarna till ett annat konto för att ingen skall kunna använda/korta deras aktier. Kan någon duktig kommentera mina teorier? Detta skulle kunns bli rn evighetsmaskin? Eller hur skall de komma ur blankningarna? Den va ju blankat till 170%~.

Jag själv har kontaktay avanza för att få reda på vart mina aktier är, deskall fan inte få blankas!

Tack på förhand.
Citera
2021-02-07, 12:59
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panchoo
Jag gav bara ett exempel på att man kan förlora mer än 150% när man blankar, dvs. förlusten är praktiskt taget skyhög i teorin, precis som vinsten. Sen hur de exakt agerade har jag självklart ingen direkt koll på och jag har inte lagt någon märkvärdig energi i att ta reda på det heller.
Du måste nog förklara hur man kan förlora mer än de cash man har på kontot hos mäklaren.
Alternativt de tillgångar man har hos mäklaren. (Finns utrymme för lite variation mellan mäklare hur dom hanterar detta).

Så hur går det till att förlora mer?
Du får beskriva det.
Citera
2021-02-07, 13:06
Medlem
weedfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
Jag själv har kontaktay avanza för att få reda på vart mina aktier är, deskall fan inte få blankas!

Tack på förhand.

Om du får reda på vad man ska göra för att se till att sina aktier inte kan bli blankad/utlånade kan du posta det här då, alternativt skicka ett pm.

Äger 2 aktier via avanza och jag vill också ha koll på dessa.
Citera
2021-02-07, 13:08
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Jag tror att det kommer dröja lång tid innan något liknande händer igen så jag får gratulera alla som gjorde en vinst.
Jag skulle i stället säga att det händer mest hela tiden. Men blir inte lika uppmärksammat. Och kursrörelserna är kanske inte lika stora.

Citat:
Ursprungligen postat av teren
Hedgefonderna kommer att vara väldigt försiktiga med att blanka bolag och de kommer inte att underskatta forum som Reddit en gång till.
Avsikten med en hedgefond är att ta lägre risk. Vilket innebär att man hedgar. Vilket innebär att man blankar.
Dom blankar precis lika mycket som tidigare.

Det verkar som många här inte förstår att blankning främst innebär att minska risk. Och att det är väldigt vanligt.

Har man t ex uppfattningen att bolag A i en sektor kommer gå bättre än bolag B, då köper man i bolag A och blankar för samma summa i bolag B. På så vis har man gjort sig av med hela marknadsrisken. Genom blankning minskar man risk.

Citat:
Ursprungligen postat av snow-racer
AMC sjönk exempelvis när handeln på den under en dag var 95% köpare och 5% säljare.
Borde det inte finnas ungefär lika mycket köpare som säljare.
Hur går det till att köpa utan att någon säljer?
Citera
2021-02-07, 13:14
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
verkar finnas olika bud huruvida alla blankningspositioner verkligen är avslutade eller ej.
Givet hur högt GME står så lär det finnas gott om blankning.

När GME uppmärksammades i media så lär det strömmat till folk som försöker blanka allt vad som går. Det enda som hindrar dom från att blanka mer är att mäklarna har slut på aktier att låna ut.

Här finns utrymme för konspirationer om att mäklarna är korrumperade och agerar mot blankarna. Men just den typen av konspirationer verkar impopulära. Det är bara åt andra hållet som förs fram.
Citera
2021-02-07, 13:32
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Jag tror aktien kan gå tilll 150-300 igen. Skala av ni som är bag holders.

Jag tror aktien kan gå tilll 150-300 igen. Skala av ni som är bag holders. Majoriteten som hsr aktien är stora instutioner

1En majoritet har shortat sen 4 dollar och de måste betala skyhög ränta. Melvin fick kapitalinjektion på 3 biljoner för att fortsätta betala ränta.
2Vissa har shortat på 150-300 och vill gå ur, men måste göra så långsamt för annars stiger priset.
3 instutioner som håller aktien. De säljer hellre 1 aktie för 500 och hoppas squeeza 1 och 2 igen.

Superintelligent perspektivet:

3an kommer inte förrän 1 och 2 är squeezad. Dessa är intelliganta hedgefonder. De kommer vilja blöda sönder 1 och 2 och är smart nog att inse.

Vi antar att 1 och 2 också är smarta: de kommer köra alla fulknep som går för att få alla småinvesterare att gå ur positionerna. De kan inte få 3an att gå ur, men fokuserar på resten av slla småinvesterare Detta genom bottar, media

2an kommer i en sakta ström gå ur blankingarna från högre nivå

1 är rökt. Kursen kommer inte gå ner till 10 igen. Dessa kommer va tvungen att köpa tillbaka. Statistil visar att 80% avva alla blankingskurser är från 4-10 usd nivån.

3 och 2 kommer vinna mot 1. Ett förhalar det oundvikliga och ettan måste vara så desperata.

3 och 2. Ja så länge 3an inte säljer vilket dom är smart nog inte att göra, så kommer även 2an säkert squeezas.

Jag har hållt på länge med aktker. Och aldrig sett en kurs tappa.80% från all time high, med så låg omsättning, och typ ingen dead cat bounce och vola. Det är spökigt...
Nja. Lär inte finnas någon som har blankat från $4.
Det har sagts att Melvin tog sin position vid $20. Även om det är obekräftat så verkar det rimligt.
Sedan säger samma källa att dom gick ut vid $40. Det verkar också rimligt.

13 Jan kom en extrem volym jämfört med tidigare, som lyfte kursen. Det lär inte handlat om retail och RH. Utan om någon annan hedgefond som noterat Melvins position och tänker squeeza dom. HF har kapital. Det har inte retail och RH-tomtarna.

Nästa extrema volym kom 22 Jan. Kan vara samma eller nya HF som gav sig in. Här lär Melvin kastat in handduken. Det som händer sedan är att retail blankar och köper och HF täcker blankning. HF kanske också blankar. Det är väldigt riskabelt att ligga lång i de här lägena med så extremt uppskruvad kurs.

Det som händer sedan är att retail så sakterliga ger upp och säljer. Möjligen börjar ordinära fonder sälja av lite försiktigt.
Det är inte så att vi haft låga volymer den senaste veckan. Volymen är skyhög jämfört med hur det var i början på Jan. Delvis lär det bero på daytraders.

Det som ger stöd för att det är andra hedgefonder som står för squeezen är att det kravs kapital för att göra det. Samt att Melvins andra positioner attackerades.
Melvin har gått bra de senaste åren. Andra HF lär vara pissed off på dom. Och här ser man en chans att dra ned Melvin i träsket. Tillfälle gavs här då Melvin blev lite för våghalsiga och tog för mycket risk.

Notera att när folk börjar tala om "fulknep" så betyder det att dom inte kan ämnet och bara svamlar. Vad de skriver kan helt bortses från.
Citera
2021-02-07, 14:25
Medlem
snow-racers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Borde det inte finnas ungefär lika mycket köpare som säljare.
Hur går det till att köpa utan att någon säljer?

Bra fråga. Jag hittar inte inlägget på reddit där det diskuterades. Jag kan ha vilselett när jag skrev under en dag. Men det kan även stämma.

Antingen så är det beräknat på köp vs säljordrar vid öppning men det kan även vara p.g.a. att vissa hedge har spammat börsen med falska aktier.

Jag ska leta vidare och se om jag hittar inlägget när jag har mer tid. Jag vet inte hur stegattackerna påverkar köp/sälj men det borde inte ha någon kopplingtill det.

Edit. Här är länken. Det fanns även en tråd med mer detaljerad info och jag såg även en YT-video där den här infon presenterades. Det kan ha varit på Treys trades. Men jag är osäker.

https://www.reddit.com/r/Wallstreetb...m_source=share
Senast redigerad av snow-racer 2021-02-07 kl. 14:33.
Citera
2021-02-07, 15:28
Medlem
Vansterpartiets avatar
Hypen ökar igen, tuffar nog på uppåt imorgon.
Citera
2021-02-07, 15:59
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snow-racer
Bra fråga. Jag hittar inte inlägget på reddit där det diskuterades. Jag kan ha vilselett när jag skrev under en dag. Men det kan även stämma.

Antingen så är det beräknat på köp vs säljordrar vid öppning men det kan även vara p.g.a. att vissa hedge har spammat börsen med falska aktier.

Jag ska leta vidare och se om jag hittar inlägget när jag har mer tid. Jag vet inte hur stegattackerna påverkar köp/sälj men det borde inte ha någon kopplingtill det.

Edit. Här är länken. Det fanns även en tråd med mer detaljerad info och jag såg även en YT-video där den här infon presenterades. Det kan ha varit på Treys trades. Men jag är osäker.

https://www.reddit.com/r/Wallstreetb...m_source=share
Tack för länken.
Nu är jag inte riktigt på det klara med vad jag skulle se i tråden.
Kanske var det figuren som var överst. Dock fanns ingen förklarande text.

Men troligen avses hur stor andel av transaktionerna som går på ask och bid. En del menar att det indikerar om det är någon som vill köpa eller sälja. Men jag skulle säga att det är ganska vanskligt. Inte minst med de HFT som sker.

Jag skulle istället rekommendera att titta på hur priset rör sig. Stiger pris finns en större köpvilja än säljvilja.
Citera
2021-02-07, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nja. Lär inte finnas någon som har blankat från $4.
Det har sagts att Melvin tog sin position vid $20. Även om det är obekräftat så verkar det rimligt.
Sedan säger samma källa att dom gick ut vid $40. Det verkar också rimligt.

13 Jan kom en extrem volym jämfört med tidigare, som lyfte kursen. Det lär inte handlat om retail och RH. Utan om någon annan hedgefond som noterat Melvins position och tänker squeeza dom. HF har kapital. Det har inte retail och RH-tomtarna.

Nästa extrema volym kom 22 Jan. Kan vara samma eller nya HF som gav sig in. Här lär Melvin kastat in handduken. Det som händer sedan är att retail blankar och köper och HF täcker blankning. HF kanske också blankar. Det är väldigt riskabelt att ligga lång i de här lägena med så extremt uppskruvad kurs.

Det som händer sedan är att retail så sakterliga ger upp och säljer. Möjligen börjar ordinära fonder sälja av lite försiktigt.
Det är inte så att vi haft låga volymer den senaste veckan. Volymen är skyhög jämfört med hur det var i början på Jan. Delvis lär det bero på daytraders.

Det som ger stöd för att det är andra hedgefonder som står för squeezen är att det kravs kapital för att göra det. Samt att Melvins andra positioner attackerades.
Melvin har gått bra de senaste åren. Andra HF lär vara pissed off på dom. Och här ser man en chans att dra ned Melvin i träsket. Tillfälle gavs här då Melvin blev lite för våghalsiga och tog för mycket risk.

Notera att när folk börjar tala om "fulknep" så betyder det att dom inte kan ämnet och bara svamlar. Vad de skriver kan helt bortses från.

Här ser du att det jättemånga som blankat på låga nivåer.
https://web.archive.org/web/20210206....com/a/6lH0nx5

Jag tror inte dom gått ur, för om de tappar så mycket på en trade kan de bli stämda av deras kunder, så många ligger nog kvar. Under hela juli augusti låg gamestop på 5-10 usd.

Kan inte kommentera när melvin gick in och ut. Mrn kursen verkade hamna på 20 först vid 20 december förra året. Men hursom lär det finnas många blankare 4-10 usd som utgörs av 90% instutioner med många många aktier...
Citera
2021-02-07, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LinusZeDeo
Måste bli en rättegång mot Robinhood efter det här. En ny "Facebook-rättegång" alltså. Undra om vi kommer få se samma inkompetens från domare och åklagare, eller om vi kanske lär oss något denna gången?
https://marker.medium.com/i-run-a-pu...y-5b6347fc0b1f
https://www.reddit.com/r/ClassActionRobinHood/

Och till alla er som förlorat pengar som ni inte hade råd att förlora, oerhört tråkigt, men fundera på vart ni ska rikta er frustration...Det är lätt att ilska hittar fel kanal. https://www.youtube.com/watch?v=pzJOduVHxoQ 💎✋💎✋

Kommer bli en symbolisk rättegång, ingen bryr sig om nördarna på reddit. Regeringen är ju till och med emot dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in