Citat:
Du måste nog förklara hur man kan förlora mer än de cash man har på kontot hos mäklaren.
Alternativt de tillgångar man har hos mäklaren. (Finns utrymme för lite variation mellan mäklare hur dom hanterar detta).
Så hur går det till att förlora mer?
Du får beskriva det.
Alternativt de tillgångar man har hos mäklaren. (Finns utrymme för lite variation mellan mäklare hur dom hanterar detta).
Så hur går det till att förlora mer?
Du får beskriva det.
Frågar du för att du inte vet hur det funkar eller är du ironisk och tror inte på mig? Jag har svårt att tolka din text

Men här kommer ett till försök. När du blankar en aktie så säljer du en aktie som du lånar. Om vi tar GME som ett exempel igen så kan vi leka med att jag har blankar 1000 aktier vid 20 dollar i mitten av januari då den låg runt 20. Det innebär att jag har ett lån på 1000 st aktier. Beroende på när jag väljer att återbetala mitt lån (lämna tillbaka mina 1000 aktier) så kan vinsten och förlusten vara sjukt mycket större än det jag har lagt in.
När jag ska återbetala mitt lån är upp till mig (finns vissa scenarion där man kan tvingas återbetala men det sker sällan) men under tiden så måste jag betala en ränta per dag för att behålla min blankning. Sedan 15 januari så har GME varit betydligt högre än 20 dollar, så det är ju ingen bra affär att lösa lånet. Men under tiden så har jag fått punga ut en ränta på 3-10% (exakt ränta har jag inte koll på men det beror väl på vem du är och vilken aktie det berör) i ränta för att jag sitter på en blankning.
Men dagen du kvittar din blankning så måste du ju köpa tillbaka aktierna, i mitt fall 1000 st, för att därefter lämna tillbaka dessa till personen som lånade ut de från början. Så om vi leker med tanken igen att jag måste kvitta min blankning för att jag inte har råd med den dagliga räntekostnaden så måste jag köpa tillbaka 1000st aktier för marknadsvärdet, som just nu ligger runt 60 dollar. Det innebär att jag, förutom räntan jag har betalat, kommer att gå back 60-20 dollar * 1000 aktier = 40k USD. Och då är det bara att betala, även om du bara hade 150% i din "margin".
Så för att summera: När du väl går ut ur din blankning så ska du lämna tillbaka ett lån på X antal aktier. Ursprungsägaren skiter i vad det kostar dig, den här ägaren vill enbart ha tillbaka sina aktier. Vad slutnotan hamnar på är ditt bekymmer. Jämför det med ett bolån vid en bostadskris. Om du tvingas sälja ditt hem och försäljningen inte täcker ditt kompletta lån, ja då står du där med ett lån du inte kan betala. Banken skiter i att du inte har råd, de vill fortfarande ha sina pengar tillbaka.
Senast redigerad av panchoo 2021-02-07 kl. 18:19.
Senast redigerad av panchoo 2021-02-07 kl. 18:19.