2021-02-05, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Vadå lurade? Tror ni aktiemarknaden innebär garanterad vinst, eller fungerar som ett sparkonto på Nordea? Aktier generellt innebär en risk. En aktie som GME eller AMC är extremt hög risk. Folk är vuxna människor och gick in på egen risk. Det är inte synd om någon. Däremot är det förjävligt att RobinHood gick in och begränsade handeln för att rädda Wall Street. Det måste bli konsekvenser.

Det verkar som att short squeezen troligtvis skedde mellan 22-28 Januari om vi utgår från den data som finns. Att RobinHood begränsade handeln räddade nog många småsparare från sin egen idiotiska pump & dump kring $400+ nivån. På vilket sätt tror du dom "räddade wall street" genom detta?

Problemet med småsparare är att många inte klarar av att sälja för en förlust eller att göra en rimlig analys av aktien. Speciellt när det är många unga som bara hör "GME 2 THE M000N" på tiktok, reddit, osv.. Nästan alla svenskar som köpte på avanza efter toppen sitter fortfarande kvar i sina positioner och kommer nog inte sälja för än aktien ligger stadigt på under $30 och dom tröttnar på aktien för att hoppa på nästa hype. Antalet ägare hos avanza på toppen ~10k, efter det som mest ~33k mitt under den värsta nedgången och är nu ~31k.
Citera
2021-02-05, 20:21
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Ja, för att det var då användare förbjöds köpa mer av aktien. Konstigt att kalaset tog slut då.
Har folk bara sålt sedan dess då?

Citera
2021-02-05, 20:37
Medlem
Citat:
Wall Street visste att de satt riktigt illa till så de tog till med olagliga medel för att komma loss. RobinHoods begränsningar under 1-2 dagar räckte för de flesta fonder att täcka sina positioner innan kursen stack upp mot högre höjder. Ur juridisk synpunkt så är det ett extremt övertramp av både WS och RobinHood.

Om någon kan styrka utom rimlig tvivel att majoriteten av fonderna täckte sina positioner samtidigt som RH begränsade handeln, då ska och borde det ta hus i helvete. Det är en brutal manipulation av marknaden i så fall.

För mig jag läste att en utredning är på gång.

Volymen av trades var extremt hög den 22, 25, & 26 januari för totalt ~550miljoner aktier, shorts låg på ~70 miljoner aktier den 15e januari. RH begränsade sin handel 27 Januari, dvs efter detta. Melvin capital gick till och med ut i media och sa att dom hade täckt majoriteten sina positioner till en ENORM förlust.

Citat:
https://www.cnbc.com/2021/01/27/hedg...n-tuesday.html
"Melvin Capital closed out its short position in GameStop on Tuesday afternoon after taking a huge loss, the hedge fund’s manager told CNBC’s Andrew Ross Sorkin."

Alla ni som tror att det inte skedde någon short squeeze eller tror att allt detta är någon konspiration i form av marknadsmanipulation för att rädda wall street är helt vilse... Ni borde verkligen tänka till en extra gång innan ni investerar era pengar nästa gång.
Citera
2021-02-05, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FakeNews123

1 Det verkar som att short squeezen troligtvis skedde mellan 22-28 Januari om vi utgår från den data som finns. Att RobinHood begränsade handeln räddade nog många småsparare från sin egen idiotiska pump & dump kring $400+ nivån. På vilket sätt tror du dom "räddade wall street" genom detta?

2 Problemet med småsparare är att många inte klarar av att sälja för en förlust eller att göra en rimlig analys av aktien. Speciellt när det är många unga som bara hör "GME 2 THE M000N" på tiktok, reddit, osv.. Nästan alla svenskar som köpte på avanza efter toppen sitter fortfarande kvar i sina positioner och kommer nog inte sälja för än aktien ligger stadigt på under $30 och dom tröttnar på aktien för att hoppa på nästa hype. Antalet ägare hos avanza på toppen ~10k, efter det som mest ~33k mitt under den värsta nedgången och är nu ~31k.

1. RobinHood räddade (förmodligen) Wall Street på så sätt att de begränsade möjligheten för reddit-armén att trycka upp aktien mot ännu högre höjder. Hade handeln med GME varit helt fri så hade kursen mycket väl kunnat nå 500, 700 och kanske även högre än så. Wall Streets redan enorma skuldberg hade dubblats eller rentav tredubblats, och det hade blivit mycket svårare för dem att täcka positioner eftersom majoriten höll i sina innehav. Marknaden hade mycket väl kunnat krascha av det här, men jag kände tidigt att det förmodligen aldrig skulle gå så långt. Wall Street är för smarta för att bara stå och titta på. Det var därför det aldrig kändes rimligt med en aktiekurs på 1000-1500 dollar. Men för RobinHood att hävda att detta var för att skydda småspararna, ja det är ju en väldigt klädsam förklaring. Det är dock skitsnack, ganska troligt.

2. Svårt att förstå att så många kan sitta kvar med GME. Folk fick en andra chans att begränsa sina förluster genom att sälja för 130-140 när kursen studsade upp igen. Folk som tror den kommer nå 300+ igen kommer nog att bli besvikna. Inte ens om Gamestop blev ett friskt företag om 3 år så skulle aktien nå 300 dollar.

Mina två cent.
Citera
2021-02-05, 20:51
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richenbacker
Om jag läste och minns rätt så har Blackrock tjänat 11 miljarder på denna aktie
Nja, dom har väl inte krängt innehavet?
Så då "förlorar" dom lika mycket när den nu går tillbaka till $4 eller så.
Citera
2021-02-05, 20:57
Medlem
sneervs avatar
En fundering, Säg att jag kunde styra alla som har aktier i GME och vet att den är hårt blankad skulle jag då kunna sätta vilket pris jag vill och blankarna skulle då vara tvungna att betala det eller fortsätta betala ränta till utlånarna av aktierna tills dom går i konkurs?
Citera
2021-02-05, 20:59
Medlem
Citat:
1. RobinHood räddade (förmodligen) Wall Street på så sätt att de begränsade möjligheten för reddit-armén att trycka upp aktien mot ännu högre höjder. Hade handeln med GME varit helt fri så hade kursen mycket väl kunnat nå 500, 700 och kanske även högre än så. Wall Streets redan enorma skuldberg hade dubblats eller rentav tredubblats, och det hade blivit mycket svårare för dem att täcka positioner eftersom majoriten höll i sina innehav. Marknaden hade mycket väl kunnat krascha av det här, men jag kände tidigt att det förmodligen aldrig skulle gå så långt. Wall Street är för smarta för att bara stå och titta på. Det var därför det aldrig kändes rimligt med en aktiekurs på 1000-1500 dollar. Men för RobinHood att hävda att detta var för att skydda småspararna, ja det är ju en väldigt klädsam förklaring. Det är dock skitsnack, ganska troligt.

Min poäng var att RobinHood restriktionerna inte påverkade hedgefondernas squeeze eftersom dom redan hade stängt en majoritet av sina positioner vid denna tidpunkt (Enligt dom själva och att dömma från volymen av handel). Det skulle troligtvis bara blivit en större bubbla där småsparare skulle förlorat ännu mer pengar.

Robinhoods anledning till begränsningen var att man hade likviditetsproblem för att säkra transaktioner med deras clearinghouse om jag inte minns fel, och inte för att "skydda småsparare".

Ni som fortfarande sitter med positioner kan ju hoppas att allt detta var fake news och en konspiration mot småsparare. Ni får väll se 9 feb när FINRA släpper sin rapport.
Citera
2021-02-05, 21:02
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pivo2020
Suck, du får nog ta det där med din mattelärare.
Hade ju varit bättre om du hade kunnat komma med någon substantiell kritik.

3000 i snitt men då hade nog kursen backat en del. Så 6000:- i snitt innehav på toppen är väl inte orimligt. Sedan håller dom med diamanthänder med till $4. Då har dom tappat en så där 99%. Och sista procenten tappar dom i commission. Då blir det 6000:- back.
Dom kan naturligtvis sälja innan. I så fall blir förlusten mindre.
Citera
2021-02-05, 21:04
Medlem
Grollarens avatar
Om det nu är så att aktien hålls nere så borde ju en hel hög köpordrar släppas ut på slutet??? Eller?
Citera
2021-02-05, 21:06
Medlem
boriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sneerv
En fundering, Säg att jag kunde styra alla som har aktier i GME och vet att den är hårt blankad skulle jag då kunna sätta vilket pris jag vill och blankarna skulle då vara tvungna att betala det eller fortsätta betala ränta till utlånarna av aktierna tills dom går i konkurs?

Ja.

Volkswagen Infinity Squeeze
Citera
2021-02-05, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sneerv

Ja, räntan sätts dock av mäklaren och inte av dig som ägare. Däremot beräknas den mha data kring aktien, där du skulle ha total kontroll över säljsidan.
Senast redigerad av FakeNews123 2021-02-05 kl. 21:11.
Citera
2021-02-05, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boris
Ja.

Volkswagen Infinity Squeeze

Ett citat från artikeln du länkade:
"the true available float went down from 45% of outstanding shares to around just 1% of outstanding shares"

Det är ett bra exempel på vad ovanstående frågeställare efterlyste.

Däremot är det nog inte applicerbart på gamestop fallet.
Senast redigerad av FakeNews123 2021-02-05 kl. 21:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in