Citat:
Ursprungligen postat av
FakeNews123
1 Det verkar som att short squeezen troligtvis skedde mellan 22-28 Januari om vi utgår från den data som finns. Att RobinHood begränsade handeln räddade nog många småsparare från sin egen idiotiska pump & dump kring $400+ nivån. På vilket sätt tror du dom "räddade wall street" genom detta?
2 Problemet med småsparare är att många inte klarar av att sälja för en förlust eller att göra en rimlig analys av aktien. Speciellt när det är många unga som bara hör "GME 2 THE M000N" på tiktok, reddit, osv.. Nästan alla svenskar som köpte på avanza efter toppen sitter fortfarande kvar i sina positioner och kommer nog inte sälja för än aktien ligger stadigt på under $30 och dom tröttnar på aktien för att hoppa på nästa hype. Antalet ägare hos avanza på toppen ~10k, efter det som mest ~33k mitt under den värsta nedgången och är nu ~31k.
1. RobinHood räddade (förmodligen) Wall Street på så sätt att de begränsade möjligheten för reddit-armén att trycka upp aktien mot ännu högre höjder. Hade handeln med GME varit helt fri så hade kursen mycket väl kunnat nå 500, 700 och kanske även högre än så. Wall Streets redan enorma skuldberg hade dubblats eller rentav tredubblats, och det hade blivit mycket svårare för dem att täcka positioner eftersom majoriten höll i sina innehav. Marknaden hade mycket väl kunnat krascha av det här, men jag kände tidigt att det förmodligen aldrig skulle gå så långt. Wall Street är för smarta för att bara stå och titta på. Det var därför det aldrig kändes rimligt med en aktiekurs på 1000-1500 dollar. Men för RobinHood att hävda att detta var för att skydda småspararna, ja det är ju en väldigt klädsam förklaring. Det är dock skitsnack, ganska troligt.
2. Svårt att förstå att så många kan sitta kvar med GME. Folk fick en andra chans att begränsa sina förluster genom att sälja för 130-140 när kursen studsade upp igen. Folk som tror den kommer nå 300+ igen kommer nog att bli besvikna. Inte ens om Gamestop blev ett friskt företag om 3 år så skulle aktien nå 300 dollar.
Mina två cent.