Citat:
Ursprungligen postat av
Bahram
Ok, kolla här. Så enkelt är det inte i Sverige. Visst det är lätt för oss och beskriva det som du gör men verkligheten är nåt annat.
För 5 år sen var jag på en park. Kl var 3 på natten. Det kommer fram 1 kille med en tjej som frågade varför jag sitter där. Jag sa det är bra väder o ni kan också sitta om ni vill. Det finns plats. Han gick längre bort och kastade en hamburgare på mig. Det var 2 andra människor där på andra sidan. De hörde inte konversationen. De såg inte hamburgaren jag fick på mig. De såg inte ens killen. Men de hade lagt märke till mig innan.
Ok, jag sa inget och gjorde inget. Jag tänkte snabbt. Vad skulle chansen vara att jag vinner i domstol?
0
Killen var östrmalmare såg man på hans kläder. Medelålders med säkert rik familj o kontakter.
Jag då? Jag ser ut som en rund hercules. Svartskalle. Ser ut som nån som allmänheten uppfattar som en bråkig person.
Så vad tror du chanserna skulle vara att jag skulle vinna. Tjejen som vittne o 2 andra på plats skulle inte för fem fucking öre säga nåt som gynnade mig.
Så fattar du felet med systemet? Det e sånt här som domar baseras på. Omständigheterna! Intryck! Potentiell bråkstake.
Det är möjligt att du har rätt, men det här bekräftar det ju inte på något sätt alls. Du anmälde inte på grund av hur du TROR att det kommer gå till. Det har absolut ingen som helst bäring i diskussionen.
EDIT:
Det var visst inte anmälan du övervägde utan misshandel.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bahram
Men jag menar ju att risken fanns ju för mig. Hade jag slagit killen hade man skyllt allt på mig. Risken är stor i Sverige för att bli oskyldigt dömd. Jag ser det som en naturlig reaktion att slå till nån som kastar hamburgare och provocerar.
Ja, det är väl klart som korvspad att du skulle åka dit om du slog honom? Att få en hamburgare kastad på sig ger dig inte nödvärnsrätt.
Att du ser en viss handling som en naturlig reaktion är inte samma sak som att du blir oskyldigt dömd när du blir dömd för den handlingen.