2021-01-20, 11:38
Moderator
Gordon Blixts avatar
OT raderat. Eftersom ni befinner er i Juridik är rådgivning om att förgifta mat, fejka narkotikabrott, etc. helt vilse i pannkakan.

/Mod
Citera
2021-01-20, 11:41
Medlem
MrRainess avatar
I paritet med det utmätta straffet plus lite ränta.
Citera
2021-01-20, 12:12
Medlem
skalman1973s avatar
Bit ihop och gå vidare . Snöar du in på det och börjar med sandlåde nivå kommer du per automatik att bli en rättshaverist .

Du är i positionen att du redan förlorat och är på väg mot steget förlora stort nu . Hämnd serveras bäst iskall ( vänta ett tag och se dem skaffa nya ovänner så att ditt eget motiv blir grumligare )
Citera
2021-01-20, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Det beror på om du vill få fler konsekvenser?

Gå vidare, för din egen skull. Du skadar bara dig själv mer genom att hämnas. Dom kommer bara skratta åt dig när du får ett straff igen. Är du fri nu så njut av det och lägg det förflutna bakom dig, träffa en psykolog och ta itu med traumat, förstår att det är jobbigt och att ett hat utvecklats. Bearbeta bort det och bli fri mentalt också.

Det här rådet är det bästa du kan följa, även hur jobbigt det känns.
Meditation har iaf hjälp mig om du gör det kontinuerligt.
Har ingen erfarenhet av psykologer men det borde hjälpa också.
Lycka till!
Citera
2021-01-20, 13:15
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knackt
Så vitt jag vet heller så kan man inte tillföra mer bevis när man överklagar utan de utgår ifrån det som lades fram för tingsrätten.
Helt fel. En överklagan till HR är inte till för att kolla om TR gjorde rätt givet den bevisning som fanns. Den är till för att domen ska bli rättvis. Det är dock skillnad om du ska upp till HD.

Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Ingen går i livet ostraffad, begår man en ond gärning så straffas man antingen på ett sätt eller ett annat utav livet förr eller senare. Ingen slipper undan!
Har du någon källa på det, eller var det något som du bara tyckte lät bra?

Citat:
Även min advokat påpekade att vittnen ljuger titt som tätt i rättegångar och det leder väldigt sällan till någon form av lagföring just för att man nästan aldrig kan motbevisa det de säger, domstolen får helt enkelt tro på de uppgifter som ges är sanna pga vittensed, om inte det finns en solklar orsak att tro uppgifterna kan vara fabricerade, och med det menar jag att vittnen är dömd sedan tidigare för mened exempelvis, men att de är kompisar eller har ett intresse i att ljuga/överdriva för att hjälpa målsägande skiter domstolen fullständigt i, det är min erfarenhet iallafall.
En viktig sak att påpeka här är att det inte är så att man antingen tror på vittnena eller dömer dem för mened. Att man inte kan motbevisa vad vittnena säger betyder inte att man tar det som absolut sanning.
Citera
2021-01-20, 13:19
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Ok, kolla här. Så enkelt är det inte i Sverige. Visst det är lätt för oss och beskriva det som du gör men verkligheten är nåt annat.

För 5 år sen var jag på en park. Kl var 3 på natten. Det kommer fram 1 kille med en tjej som frågade varför jag sitter där. Jag sa det är bra väder o ni kan också sitta om ni vill. Det finns plats. Han gick längre bort och kastade en hamburgare på mig. Det var 2 andra människor där på andra sidan. De hörde inte konversationen. De såg inte hamburgaren jag fick på mig. De såg inte ens killen. Men de hade lagt märke till mig innan.

Ok, jag sa inget och gjorde inget. Jag tänkte snabbt. Vad skulle chansen vara att jag vinner i domstol?
0
Killen var östrmalmare såg man på hans kläder. Medelålders med säkert rik familj o kontakter.
Jag då? Jag ser ut som en rund hercules. Svartskalle. Ser ut som nån som allmänheten uppfattar som en bråkig person.

Så vad tror du chanserna skulle vara att jag skulle vinna. Tjejen som vittne o 2 andra på plats skulle inte för fem fucking öre säga nåt som gynnade mig.

Så fattar du felet med systemet? Det e sånt här som domar baseras på. Omständigheterna! Intryck! Potentiell bråkstake.
Det är möjligt att du har rätt, men det här bekräftar det ju inte på något sätt alls. Du anmälde inte på grund av hur du TROR att det kommer gå till. Det har absolut ingen som helst bäring i diskussionen.

EDIT:

Det var visst inte anmälan du övervägde utan misshandel.

Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Men jag menar ju att risken fanns ju för mig. Hade jag slagit killen hade man skyllt allt på mig. Risken är stor i Sverige för att bli oskyldigt dömd. Jag ser det som en naturlig reaktion att slå till nån som kastar hamburgare och provocerar.
Ja, det är väl klart som korvspad att du skulle åka dit om du slog honom? Att få en hamburgare kastad på sig ger dig inte nödvärnsrätt.

Att du ser en viss handling som en naturlig reaktion är inte samma sak som att du blir oskyldigt dömd när du blir dömd för den handlingen.
Senast redigerad av SittFint 2021-01-20 kl. 13:27.
Citera
2021-01-20, 13:23
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Vittnen samt målsägande hävdar att jag var den som agerade aggressivt fastän det egentligen var en nödvärnssituation. Deras berättelser lät inte alls särskilt trovärdiga men eftersom det inte fanns en särskilt "orsak" att tro dessa bara ljuger så valde de att gå på deras historier, för vem skulle inte ljuga för att försöka få kompisen att framstå som ett offer ? Jag kunde inte motbevisa deras lögner så jag blev dömd. De har även undvikit att vissa detaljer i deras berättelser som talar för mig men de kom undan med det såklart för de "minns inte", hur ska man bevisa om någon minns eller inte? Det kan man inte. Har anmält för mened men det lades ned såklart för att det inte går att motbevisa deras lögner. Sunkigt system.
Skulle du kunna berätta lite mer ingående om vad som faktiskt hände? Var detaljerad.
Citera
2021-01-20, 14:16
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Jag har hört talas om det, det är inte aktuellt i det scenario som beskrevs. Nödvärnsexcess förutsätter en rätt till nödvärn från första början vilket inte finns för att någon kastar en burgare mot dig. Du har uppenbarligen inte heller koll på lagstiftningen, det kan ju vara anledningen till att du hävdar att du är oskyldig.
Och om jag inte missminner mig handlar nödvärnsexcess inte så mycket om hur provocerad du blir, utan snarare om att man på grund av rädsla uppfattar situationen som farligare än den faktiskt är.
Citera
2021-01-20, 14:39
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Och om jag inte missminner mig handlar nödvärnsexcess inte så mycket om hur provocerad du blir, utan snarare om att man på grund av rädsla uppfattar situationen som farligare än den faktiskt är.

I grunden handlar det om att man inte hinner göra de rimliga överväganden som lagen förutsätter. Det jag uppfattar som vanligast (utan att ha undersökt saken närmare) är att man har varit väldigt rädd samt att situationen har utspelat sig under kort tid (stressad situation). Det kan dock finnas andra anledningar.

Gällande felaktiga uppfattningar av hotet så kommer man snarare in putativ nödvärn. Invändningarna kan kombineras.
Citera
2021-01-20, 21:22
Medlem
Knackts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Det är möjligt att du har rätt, men det här bekräftar det ju inte på något sätt alls. Du anmälde inte på grund av hur du TROR att det kommer gå till. Det har absolut ingen som helst bäring i diskussionen.

EDIT:

Det var visst inte anmälan du övervägde utan misshandel.

Ja, det är väl klart som korvspad att du skulle åka dit om du slog honom? Att få en hamburgare kastad på sig ger dig inte nödvärnsrätt.

Att du ser en viss handling som en naturlig reaktion är inte samma sak som att du blir oskyldigt dömd när du blir dömd för den handlingen.

Frågan är om envaragripande blir aktuellt i en sådan situation, han kan inte bara låta de fly om de slängt hamburgare på hans ansikte.
Citera
2021-01-20, 21:24
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Frågan är om envaragripande blir aktuellt i en sådan situation, han kan inte bara låta de fly om de slängt hamburgare på hans ansikte.
Ja, envarsgripande kan absolut bli aktuellt.

Men kan du förklara närmre vad som faktiskt hände i din situation?
Citera
2021-01-20, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Bit ihop och gå vidare . Snöar du in på det och börjar med sandlåde nivå kommer du per automatik att bli en rättshaverist .

Du är i positionen att du redan förlorat och är på väg mot steget förlora stort nu . Hämnd serveras bäst iskall ( vänta ett tag och se dem skaffa nya ovänner så att ditt eget motiv blir grumligare )

Sämsta rådet. Den enda som inte kan gå vidare om det går deras väg är han. Gör det i stället till en riktig härva, kräv en massa utredningstekniska åtgärder och grotta ner dig i inkonsekvenser och inkonsistenser i deras utsagor. För polisen och åklagaren är detta ett mängdbrott som de vill lägga så lite resurser som möjligt på och få undanstökat så lätt som möjligt, men det ska inte vara hans taktik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in