• 1
  • 2
2021-01-18, 11:04
Medlem
Lungcancers avatar
Jag har lämnat urinprov som jag vet kommer visa positivt på THC, benzo, opiater, MDMA, tjack & ladd. Vad väntar mig på arbetsplatsen? Finns det några regler eller lagar som skyddar mig som arbetare? Är det olika från arbetsplats till arbetsplats? Vad väntar mig för bästa återhämtning? Sluta med drogerna, besöka arbetsförmedlingen, söka alla jobb jag hittar och försöka bli anställd igen, med ett garanterat nu sämre liv än innan?
Citera
2021-01-18, 11:08
Medlem
Du blir erbjuden behandling, tar du inte det så blir du uppsagd. För övrigt görs det få eller inga urinprov på arbetsplatser, det sker genom topsning och utandningsprov. Att ditt liv blir garanterat sämre OM du fortsätter, det kan vi vara eniga om.
Citera
2021-01-18, 11:11
Medlem
Knifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lungcancer
Jag har lämnat urinprov som jag vet kommer visa positivt på THC, benzo, opiater, MDMA, tjack & ladd. Vad väntar mig på arbetsplatsen? Finns det några regler eller lagar som skyddar mig som arbetare? Är det olika från arbetsplats till arbetsplats? Vad väntar mig för bästa återhämtning? Sluta med drogerna, besöka arbetsförmedlingen, söka alla jobb jag hittar och försöka bli anställd igen, med ett garanterat nu sämre liv än innan?

Om du är heltidsanställd har din arbetsgivare skydlighet att erbjuda dig rehabilitering. Om du är medgörlig och är "mottaglig" för den hjälp som din arbetsgivare har erbjudit dig är det osannolikt att du skulle få sparken. Är du däremot inte villig att gå på rehabilitering kan din arbetsgivare tänka om hurvida han/hon vill ha kvar dig som medarbetare. Om du jobbar med maskineri / transport osv. kan läget uppfattas som mer allvarligt om du visar positivt på någon drog eftersom att det är viktigare att vara i nyktert tillstånd när man ska hantera maskiner och fordon då de är farligare att ha att göra med.
Citera
2021-01-18, 11:20
Moderator
blomvattnares avatar
Aktuella brott och kriminalfall --> Arbetsliv och arbetsmarknad
/Moderator
Citera
2021-01-18, 11:30
Medlem
yz44s avatar
Nu har du möjligheten att sluta missbruka, ta den och styr upp ditt liv.
Citera
2021-01-18, 11:40
Medlem
Lungcancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Nu har du möjligheten att sluta missbruka, ta den och styr upp ditt liv.
Jag är fan ingen jävla missbrukare vakta dina ord mannen
Citera
2021-01-18, 11:55
Medlem
yz44s avatar
Citat:
THC, benzo, opiater, MDMA, tjack & ladd är det namn på olika sorters lösgodis då, eller?
Eftersom de är narkotikaklassade finns inget annat bruk än missbruk med undantag för läkemedel på recept.
Citera
2021-01-18, 12:05
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:

Det är ju missbruk du håller på med. Ta chansen typ och sluta punda. Bli ren och lev normalt typ. Du kan få rehab och få en ny chans men räkna med att inte droga på ett bra tag liksom. Nu har du ju ögonen på dig.
Citera
2021-01-18, 12:28
Medlem
Citat:
😂 fortsätt knarka för all del
Citera
2021-01-18, 12:29
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Med tanke på vad du själv sa att ditt urin kommer visa spår av så räknas du som missbrukare.
Mitt råd är att hålla tummarna för att företaget anser att du är en bra person och vill ha dig kvar på företaget med kravet att du går igenom en avvänjningskurs. Du kommer säkerligen också få ta många urinprov både under och efter denna kurs. Hittar de något så är det dax att söka nytt jobb och nu för tiden så är det många företag som använder sig av urinprov.

Lägg ner användandet med droger helt är mitt råd.
Citera
2021-01-18, 13:18
Medlem
Flufffens avatar
Du får välja mellan rehab eller bli uppsagd. Blev själv nästan skickad på rehab men eftersom jag redan var med i ett subutexprogram så slapp jag. Fick åka ner till något ställe i Malmö, kommer ej ihåg namnet. I alla fall, väl på plats fick jag träffa en drogterapeut, han hade en kaffemugg i handen med texten "Jesus är min drog", det fanns även en bibel i väntrummet . Tur att jag slapp det. Det är tyvärr tolvstegsprogrammet som gäller på de flesta rehabiliteringshem https://www.aa.se/sites/default/file..._tolv_steg.pdf
Citera
2021-01-18, 13:21
Medlem
Wheeler88s avatar
Citat:

Njae, klarar du av vardagen är du bara en brukare som gillar att ha kul. Men samtidigt så är detta väldigt allvarligt och du verkar ju förstå riskerna med detta, att bli påkommen alltså. Vad som händer är ju att de kommer se dig så omyndig ett tag framöver. Förhoppningsvis får du beåhlla jobbet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in