2021-01-19, 20:25
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Vår skola åkte ut på friluftsdag några gånger per år. Ett år runt april åkte vi till en badstrand och i princip hela skolan deltog, inklusive alla möjliga särklasser (allt från de rena mongona till dampbarnen), så det var ett stort pådrag för lärarkåren att organisera och hålla koll på alla. Badstranden låg i en ganska stor vik, och även fast det var april hade inte isen släppt än, men den var ganska dålig, särskilt när man kom ut en bit. Svartgrå lömsk is var det. När elever började hetsa varandra till att gå så långt ut man vågade förbjöd lärarna tillträde till isen och hotade med föräldrasamtal.

Det var dock en fet unge i dampklassen (men som troligtvis hade kvalat in i mongoklassen då han i princip var i paritet med dessa intelligensmässigt) som hade snappat upp att det bringade social status att ta sig så långt ut på isen som möjligt. Det gick någon timme efter det att isförbudet trätt i kraft, plötsligt spreds panik bland lärarna när de insåg att en elev hade gått flera hundra meter ut på isen och satt sig där. Lärarna ropade förgäves åt honom att komma in men han vägrade röra på sig.

Då lärarna uppenbarligen inte kunde gå ut själva tillkallades räddningstjänsten, och efter kanske 20 minuter hördes ett högt muller kring krönet på viken när räddningstjänstens svävare kom dånande. När fettot insåg att farkosten var ute efter honom fick han en jävla fart i benen och tillryggalade ytterligare ett par hundra meter rakt ut. Hans feta siluett reducerades plötsligt till en svart prick i form av hans huvud som stack upp genom isen när han oundvikligen hade gått igenom. Lyckligtvis för honom var svävaren dock ifatt honom och kunde fiska upp honom likt en sprattlande säl.
Citera
2021-01-19, 21:50
Medlem
En kille som jag ser ibland vara ute och gå med katt i koppel, när katten ska gå in bland täta buskage följer killen efter, när katten springer en rusch springer dvärgen efter som det vart en stor hund som han inte orkar hålla.😆
Citera
2021-01-19, 21:57
Medlem
Newfields avatar
Någon gång 2003-2004 i en ort i Dalarna.

Kort och gott fanns det en utvecklingsstörd kvinna i 40 års åldern som alltid bar omkring på rosa väskor och kläder, åkte med samma buss som henne då och då när man skulle till skolan ( då gymnasium)

Kort och gott så hade vi fri lektion med egna datorer då en snubbe i klassen hittar ett klipp på internet på henne . I klippet som var filmat med handkamera så sitter hon på en stol i en lägenhet och suger av 3 negrer. Sedan var det klippt i omgångar och i en av klippen var hela hennes ansikte dränkt i säd och hon sitter och flinar med sitt mongo-flin.

Snacka om det var lite knepigt att åka samma buss som henne resterande av skoltiden. Det är alltså en sann historia. Inget trollande
Citera
2021-01-19, 22:08
Medlem
En centralstation utomlands, nordiskt land.

Rulltrappa ned utan steg.

Mongotjej i permobil kör snett och tappar kontrollen, så permobil en med henne i dundrar ned för rulltrappan och får mannen i kostym framför i knät.
Han ben fastnar på räcket och turen fortsätter vidare ned för trappan på nästa, och nästa.

Efter ca 25m så ligger en hel hög med människor klämda medans det sitter 3 i fånget på damen ifråga.

Ingen skadade sig, men jag påväg upp som fick se mannen kastas upp och sedan åka pulka nedför bandet med panik i blicken får mig fortfarande att skratta.
Citera
2021-01-19, 22:12
Medlem
Hade ett mongo (han var dock inte utvecklingsstörd, utan han hade drabbats av någon form av hjärnskada) i orten där jag växte upp som man alltid såg körandes med sin permobil och med sin hund av modell mindre i bakhasorna, som sprang för sitt liv för att inte bli strypt av kopplet. Han var också extremt högljudd och pratade med varenda person han träffade, så även om man stod i den andra änden av den lokala butiken hörde man alltid när han kom in. Tyvärr är han död sedan ett antal år tillbaka
Senast redigerad av FritiofPiraten 2021-01-19 kl. 22:57.
Citera
2021-01-19, 22:59
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Taskigt att skratta åt det här, men det är faktiskt ganska underhållande att se Downisar försöka fånga fjärilar eller flugor. De fortsätter i all oändlighet och tror att de snart är nära, trots att de missar med en halvmil.
Jo klart det känns taskigt att skratta eller finna humor i situationer som involverar sjuka människor, ibland uppstår situationer som kan vara så 'skeva' i sin oskyldiga natur att det blir en slags kulturkrock med normerna/hur 'folk' förväntas vara

Arbetar ju själv med, bland annat personer, som har medfödda funktionshinder, utvecklingsstörningar.. inte sällan i kombination med tex adhd, autism, bipolaritet osv osv osv.. så har gedigna erfarenheter av, ja, sas lite underliga händelser orsakade av lite lustiga människor.
Men av respekt för de individerna kommer jag inte berätta om ngt från arbetslivet, bara från fritiden.

Topics;
Satt en gång i tiden på en snabbmatsrestaurang o satt under hela måltiden vänd mot en person som sas var en av guds lite simplare barn, som hade en vårdpersonal med sig.

Personen satt o stirrade på mig utan att någonsin släppa blicken o tuggade sin meny med öppen mun, helt okontaktbar för vårdpersonalen som försökte få svar på om maten smakade bra o sånt.

Lade märke till att snubben, huvudpersonen, hade två plåster som ett X i ansiktet där näsan annars skulle varit.
Var platt i ansiktet, som om ingen näsa fanns under plåstrena.

Vet inte riktigt i vilken 'värld' som snubben befann sig i med tanke på att han aldrig släppte blicken från mig o var okontaktbar för omgivningen.

Men.
När jag ätit färdigt, reste mig upp för att tömma brickan o gå från matstället, så brölade personen i fråga sådär primitivt som när känslorna bubblar upp från djupet av hjärtat o började slå sig själv med knytnäven på plåster-krysset i fejset. Hårt asså. Urvredet inifrån.

Hela restaurangens gäster ryckte till över våldet o hon vårdpersonalen försökte hålla fast snubbens arm så han inte skulle kunna slå sig mer, men hon bara fladdrade med som en vante o skrek o sådär men förgäves.

Varför jag minns detta är att snubben aldrig, inte alls, släppte blicken från mig ens när han slog sönder sin redan platta plätt i ansiktet som jag antar en gång i tiden var en faktisk näsa.
Det, samt att jag än idag kan undra vad som blev 'fel' i snubbens tankevärld bara för att jag var tvungen att lämna stället.
Undrar än idag emellanåt om näsan vuxit fram igen, eller om där är en inbuktning numera?
Citera
2021-01-19, 23:32
Medlem
Gnomegirls avatar
Jag bodde en gång på samma gata som en råilsken downis.
Hade tidigare fått intrycket av att downisar var glada och godmodiga men inte denne. Han verkade fått alla downisars samlade ilska i sin lilla runda kropp och växlade mellan surt muttrande och småsvärande till rent raseri.

En sommardag när jag tagit ut kompledigt för att storstäda hörde jag plötsligt ett mysko ljud från den öppna balkongdörren som tom överröstade dammsugaren.
"Klang, klang, klang, UUUÄÄÄÄÄÄHHHHH! Klang, klang, klang, UUUÄÄÄÄHHHH!!!" Osv. Det var argdownis som hittat ett metallrör som han stod och drämde i staketet ackompanjerat av gutturala mongovrål.
Folk gick omvägar runt honom och jag skrattade så tårarna rann.

MVH/Gnomegirl.
Citera
2021-01-19, 23:35
Medlem
Det er uhyggeligt
https://www.youtube.com/watch?v=3yusFM7G5M8
Citera
2021-01-20, 03:33
Medlem
Realisten73s avatar
Joelbitar "Oj de du da go ge go ge .. Kommer du ihåg hur det var förra vintern" https://tinyurl.se/3nA
Snickeriet "Jag har vart raggare, va, Jag har haft 22 tjejer i mitt liv, va, Jag hette Putte som barn" https://tinyurl.se/3nz
Senast redigerad av Realisten73 2021-01-20 kl. 03:41.
Citera
2021-01-20, 05:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maestro-B
Finlandskryssning i slutet av 90-talet.

Bengt, en vid den tiden hård festande kompis hade sugit tag i en jänta på dansgolvet och hamnade så småningom i hennes hytt där dom under natten lekte nakna. Bengt uttryckte efteråt att han var nöjd med natten som sådan. Det var ett bra ligg. Han berättade att raggets kompisar hade bankat på hyttdörren under natten och frågat om allt var bra, men hon svarade aldrig. Han störde sig lite på stt bli avbruten i sin akt berättade han.

När han vaknade med redig betongkeps såg han med suddig blick en lite rultig figur fälla upp sol-jalusiet till hytten och med ett mongovrål och med stor förtjusning jublat "se - SOOOOLEN!"

Det var en 36-timmarskryssning och Bengt höll sig sedermera i sin hytt...
Ja där spriten går in går förståndet ut.... Jag hoppas att den stackars flickan inte blev på smällen.
Citera
2021-01-20, 05:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newfield
Någon gång 2003-2004 i en ort i Dalarna.

Kort och gott fanns det en utvecklingsstörd kvinna i 40 års åldern som alltid bar omkring på rosa väskor och kläder, åkte med samma buss som henne då och då när man skulle till skolan ( då gymnasium)

Kort och gott så hade vi fri lektion med egna datorer då en snubbe i klassen hittar ett klipp på internet på henne . I klippet som var filmat med handkamera så sitter hon på en stol i en lägenhet och suger av 3 negrer. Sedan var det klippt i omgångar och i en av klippen var hela hennes ansikte dränkt i säd och hon sitter och flinar med sitt mongo-flin.

Snacka om det var lite knepigt att åka samma buss som henne resterande av skoltiden. Det är alltså en sann historia. Inget trollande
Jag hoppas att någon polisanmälde männen som utnyttjade henne.
Citera
2021-01-20, 08:29
Medlem
BoulevardAlrunas avatar
något jag tyckte var roligt och framför allt gulligt var när jag såg en grupp med downs uppträda på ett köpcenter och köra ”rock’n’roll låtar”, No particular place to go, Good golly miss molly och sånt. Deras engelska var av det mer säregna slaget,framför allt var det hela underbart att se, entusiasmen och glädjen.
Senast redigerad av BoulevardAlruna 2021-01-20 kl. 08:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in