• 1
  • 2
2021-01-17, 13:47
Medlem
Appropå en annan tråd som handlar om spardjävulen så fortsätter då frågan om det finns någon nytta av den.

De jag känner som sparat och gnetat hela livet har aldrig använt pengarna. De dör med sin rikedom utan att ha använt en krona. De dör fattigare än någon annan. Många av dom har blivit sjuka i dryga 60-års ålder och har då heller inte haft nytta av pengarna

Jag tänker att sparande i grunden är bra. Men när det går till överdrift?

Vet ni någon som använt sina sparade pengar?
Citera
2021-01-17, 14:12
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Självklart finns det alltid en risk att man dör innan man hinner ha någon nytta av pengarna. Så det handlar om en slags balanserad bedömning av nytta kontra risk. Det är väl ändå rätt jävla självklart? Alla kan råka dö imorgon och risken ökar förstås ju äldre man blir.

Att spara så mycket att man lever ett torftigt liv nu känns ju inte helt friskt, om det inte är till ett specifikt mål.

Men att spara så att jag känner mig trygg inför framtiden och ålderdomen och även kan leva ett gott liv då gör att jag känner mig lugnare och mår bättre just nu. Skulle jag dö innan jag kan använda pengarna så är jag ändå död och kan inte känna ånger över mina val.

Svar på din sista fråga: Ja det är väl otroligt vanligt att folk använder sina sparade pengar när de blir pensionärer? Vet inte vad du omger dig med för underligt folk som inte sett det.
Citera
2021-01-17, 14:23
Medlem
S.O.Stolps avatar
Jag tror att du har rätt. Ju mer man sparar desto hårdare blir spardjävulens grepp, och sen dör man. Jag har aldrig sett nån som plötsligt har utropat "-Nu har jag fått ihop min miljon, nu jävlar!".

Om man dessutom hade det lite knapert i början så är det ännu svårare att skiljas från sina surt förvärvade slantar. Och vad ska man göra liksom? Man har ju klarat sig fint med sin Skôda felicia och att käka matlåda varje dag.

Men som H-Å är inne på. Man kanske får en lite drägligare tillvaro som pensionär.
Citera
2021-01-17, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Jag tror att du har rätt. Ju mer man sparar desto hårdare blir spardjävulens grepp, och sen dör man. Jag har aldrig sett nån som plötsligt har utropat "-Nu har jag fått ihop min miljon, nu jävlar!".

Om man dessutom hade det lite knapert i början så är det ännu svårare att skiljas från sina surt förvärvade slantar. Och vad ska man göra liksom? Man har ju klarat sig fint med sin Skôda felicia och att käka matlåda varje dag.

Men som H-Å är inne på. Man kanske får en lite drägligare tillvaro som pensionär.

Problemet är att gamla vanor sitter samt att hjärnan som äldre sällan efterlängtar förändringar. De jag känner har fortsatt vara snåla trots mycket pengar, i vissa fall har snålheten blivit ännu värre
Citera
2021-01-17, 14:44
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Appropå en annan tråd som handlar om spardjävulen så fortsätter då frågan om det finns någon nytta av den.

De jag känner som sparat och gnetat hela livet har aldrig använt pengarna. De dör med sin rikedom utan att ha använt en krona. De dör fattigare än någon annan. Många av dom har blivit sjuka i dryga 60-års ålder och har då heller inte haft nytta av pengarna

Jag tänker att sparande i grunden är bra. Men när det går till överdrift?

Vet ni någon som använt sina sparade pengar?

Jag hade sparat. La 120 lax på en oförutsedd utgift. Väl värt att ha sitt kapital till det. Sen fick jag börja om.
Citera
2021-01-17, 14:54
Medlem
Jag och min sambo är rätt duktiga på att spara, brukar bli ca 200-300.000 per år som vi sen som regel bränner på någon större kostnad nästan varje år, senaste åren har det varit byte av bostad eller renoveringar på vår bostad.

För något år sen kände jag för första gången att vi är ekonomiskt fria då våra passiva inkomster täcker våra basala levnadskostnader (vi lever jävligt billigt/snålt för övrigt). Då gick jag och unnade mig en Tesla. Trots att vi har rätt mycket banklån. Jag gillar annars teknik så har allt det senaste, ipad Mac stor tv, men allt är köpt begagnat. Vi har inga enorma inkomster annars utan inkomster som vanlig övre medelklass.

Så nog finns vi, vi som snålar men ändå unnar oss ibland.
Citera
2021-01-17, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Jag och min sambo är rätt duktiga på att spara, brukar bli ca 200-300.000 per år som vi sen som regel bränner på någon större kostnad nästan varje år, senaste åren har det varit byte av bostad eller renoveringar på vår bostad.

För något år sen kände jag för första gången att vi är ekonomiskt fria då våra passiva inkomster täcker våra basala levnadskostnader (vi lever jävligt billigt/snålt för övrigt). Då gick jag och unnade mig en Tesla. Trots att vi har rätt mycket banklån. Jag gillar annars teknik så har allt det senaste, ipad Mac stor tv, men allt är köpt begagnat. Vi har inga enorma inkomster annars utan inkomster som vanlig övre medelklass.

Det låter fint att ha det så!
Fick mig att tänka på att man spara för att leva och inte leva för att spara

Sparar själv ungefär som du och din sambo / 2 och det jag hunnit unna mig är en finare bostad!
Citera
2021-01-17, 16:47
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1

Men ni verkar ju inte vara några direkta snåljopar, ser ju mer ut som ett tillfälligt sparande.

Frågan är de där riktiga snåljoparna som aldrig unnar sig någonting; har dåliga kläder, vägrar att köpa bil eller köper en 20 000 bil, har gamla sunkiga möbler osv. De sparar hela livet för att senare (sent..) "ha det bra" på gamla dagar.
Citera
2021-01-17, 17:13
Medlem
CarlXIIs avatar
Jo mig själv. Sparade en miljon på 8 år ca, köpte sedan en finare bostad än nödvändigt. Snålar ju fortfarande på sådant som kläder, festande, resor, bil. Men är dyrt att ha tjej så är väl mer prioritering.
Citera
2021-01-17, 18:20
Medlem
28-120s avatar
TS m fl gör ett fel i sitt resonemang: ni förutsätter att alla vill ha en massa lyx, märkeskläder, dyra bilar mm om de hade råd. Så är det inte. Det finns en hel del människor som är nöjda och glada med billig bil, billiga kläder mm. De får pengar över utan att anstränga sig och för det behövs ingen hög lön om man inte är intresserad av att spendera pengar. Ni tycker att de snålar. De tycker att de unnar sig allt vad de behöver. Behoven är bara inte större. Pengarna som blir över sparas för vad gör man annars med pengar som man för tillfället inte behöver?
Citera
2021-01-18, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Men ni verkar ju inte vara några direkta snåljopar, ser ju mer ut som ett tillfälligt sparande.

Frågan är de där riktiga snåljoparna som aldrig unnar sig någonting; har dåliga kläder, vägrar att köpa bil eller köper en 20 000 bil, har gamla sunkiga möbler osv. De sparar hela livet för att senare (sent..) "ha det bra" på gamla dagar.

Du skulle bara veta vad vi snålar in på de flesta saker, dock saker som inte är så viktiga för oss. Jag köper i princip aldrig kläder förrän de jag har är trasiga.

Är inte allt sparande tillfälligt, bara mer eller mindre? Bilköp eller pension, vad spelar det för roll egentligen? Sparande handlar väl om att skjuta konsumtion på framtiden oavsett?
Citera
2021-01-18, 07:56
Medlem
x-factory-xs avatar
Jag gör och köper det jag vill. Resten sparar jag. Vissa månader blir det mycket sparande, andra snarare uttag. Efter 7-8 år har det blivit en mille, nu på väg mot nummer två. Utan att försaka något. Medelinkomsttagare, övre delen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in