• 6
  • 7
2021-01-20, 09:59
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rancor
Jag är osäker på mig själv nu..

Har börjat spara mycket pengar för jag är orolig att det snart blir en börskrasch och under många år kommer räntorna stiga.

Om man då har ett lån på t.ex. 4 miljoner och räntan går upp till 10% blir det inte så roligt.

Enda sättet är att spara, spara, spara och vid behov betala av så stor del av lånet som möjligt.

Blir det ingen räntehöjning så finns oron kvar och pengarna kan ändå inte användas....

Kul att vara miljonär fast ändå inte

Jag är ju i motsatt situation (men har inget på börsen) men är orolig för att pengarna ska bli värdelösa innan jag hinner använda dem typ...
Citera
2021-01-20, 10:06
Medlem
- Det är inte de stora inkomsterna du blir rik på utan de små utgifterna.
- Den som spar han har.
2 talesätt som ligger till grund för mitt sätt att leva.
Citera
2021-01-20, 10:26
Medlem
idiamindadas avatar
Jag är en riktig snålkuk. Men bara mot mig själv. Tjänar hyfsat och spar väl drygt 10K i månaden som jag fipplar med på börsen för skojs skull. Det finns liksom inget jag vill ha som jag inte redan har och då går det av sig själv. Huset är betalt och inga skulder. Jag/vi har iofs i bakhuvudet att byta boende och då är det inte fel med lite fläsk på kontot.
Citera
2021-01-20, 10:34
Medlem
Citat:
Jag är osäker på mig själv nu..

Har börjat spara mycket pengar för jag är orolig att det snart blir en börskrasch och under många år kommer räntorna stiga.

Om man då har ett lån på t.ex. 4 miljoner och räntan går upp till 10% blir det inte så roligt.

Enda sättet är att spara, spara, spara och vid behov betala av så stor del av lånet som möjligt.

Blir det ingen räntehöjning så finns oron kvar och pengarna kan ändå inte användas....

Kul att vara miljonär fast ändå inte

Hej!
Skulle du kunna förklara hur en börskrasch (lågkonjuktur) och höga räntor hänger ihop? Nyfiken
Citera
2021-01-20, 10:43
Moderator
rancors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finatorsken
Hej!
Skulle du kunna förklara hur en börskrasch (lågkonjuktur) och höga räntor hänger ihop? Nyfiken

En bostad och mångmiljonlån är för de flesta inget man gör på kort sikt, för många av oss är det under en livstid.

Räntorna blir självklart inte höga på en gång.

Först kommer en fet krasch, under några år till är räntan låg.

Sedan börjar ekonomin gå bättre och i takt med detta ökar sakta räntan under kanske en 10-årsperiod.

Kan inte se att det är normalt att kunna betala av en ränta på ~ 30 0000 kr / månad om 10 år vilket det blir om räntan går upp till 10% för ett lån på 4 000 000.

2008 var räntan på 5.95 vilket skulle generera en månadskostnad på nästan 20 000 kr

Räntor: https://www.bolåneräntor.com/historik

Så.. även vid runt 5% lär räntorna bli förödande för många.
Citera
2021-01-20, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
5000 kr tjänade jag och fick ett brädspel jag ville ha, många bäckar små. Det betalade inte min rolex eller båt som kostar 185000 kr.
Jag har ingen sån prestige i min personlighet att jag inte kan hämta några bortskänkes saker som många andra mer rika kan ha. Sen säljer jag prylarna till din lättlurade morsa för 700 kr/st och gör profit. Pengar är pengar :-)

Jag pissar på dina bättre behövande, uteliggare, hemlösa, knarkare eller sopor som bränner sina löner varje månad i 40 år och blir fattigpensionärer. Är en vara till skänks så ringer jag och hämtar den och dom är glada bli av med den sen var det inget mer med det. Jag har också varit pank när jag var yngre och det är ens egna val och drivkraft här i livet huruvida man blir förmögen eller inte. Jag hade inte varit
förmgen om jag fortsatt på skitjobbet/bidrag eller bränt hela min 31 netto lön på skit som många andra.

Man kan bara älska avundsjuka svenskar, antingen är man dålig för man sparar, eller så är man dålig för man inte skänker bort sina pengar som man sparat ihop till massa avskräden som inte lyft ett finger t om genom sitt eget slit och praktiserande av 100-tals spartips man läst på i 10 års tid eller så får man inte hämta bortskänkes prylar ens som ingen annan ville ha haha. I den avundsjuke sopans värld är alltid den förmögne eller ägaren till fina prylar en dålig människa.

Du måste ha väldigt påvra förhållanden som förnedrar dig så för några småslantar. Tror folk tycker mer synd om dig. Bakom din rygg säger de att där kommer originalet i sin Porsche.

Går du och samlar burkar på stan också?
Citera
2021-01-20, 11:23
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
De jag känner som sparat och gnetat hela livet har aldrig använt pengarna. De dör med sin rikedom utan att ha använt en krona. De dör fattigare än någon annan. Många av dom har blivit sjuka i dryga 60-års ålder och har då heller inte haft nytta av pengarna
Efterlevande kan ha stor nytta av kapitalet.

Det är ett av de största argumenten för att inte ha arvsskatt: Tidspreferensen i samhället minskar och folk tänker mer långsiktigt.

Motsatsen är afrikanska länder där du får lön efter arbetsdagen och konsumerar pengarna innan nya arbetsdagen börjar.
Citera
2021-01-20, 12:10
Medlem
Citat:
En bostad och mångmiljonlån är för de flesta inget man gör på kort sikt, för många av oss är det under en livstid.

Räntorna blir självklart inte höga på en gång.

Först kommer en fet krasch, under några år till är räntan låg.

Sedan börjar ekonomin gå bättre och i takt med detta ökar sakta räntan under kanske en 10-årsperiod.

Kan inte se att det är normalt att kunna betala av en ränta på ~ 30 0000 kr / månad om 10 år vilket det blir om räntan går upp till 10% för ett lån på 4 000 000.

2008 var räntan på 5.95 vilket skulle generera en månadskostnad på nästan 20 000 kr

Räntor: https://www.bolåneräntor.com/historik

Så.. även vid runt 5% lär räntorna bli förödande för många.

Man är ju bra korkad om man dragit på sig lån som inte kan betala vid 5% ränta, men jag vet att det finns de som gör det.

De får skylla sig själv om vi hamnar i det ränteläget.
Citera
2021-01-20, 12:14
Medlem
Fast att man aldrig behöver oroa sig för pengar tills man dör är också värt nåt?? Varje dag man vaknar vet man att man har pengar på banken 😔
Citera
2021-01-20, 13:17
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Jag och min sambo är rätt duktiga på att spara, brukar bli ca 200-300.000 per år som vi sen som regel bränner på någon större kostnad nästan varje år, senaste åren har det varit byte av bostad eller renoveringar på vår bostad.

För något år sen kände jag för första gången att vi är ekonomiskt fria då våra passiva inkomster täcker våra basala levnadskostnader (vi lever jävligt billigt/snålt för övrigt). Då gick jag och unnade mig en Tesla. Trots att vi har rätt mycket banklån. Jag gillar annars teknik så har allt det senaste, ipad Mac stor tv, men allt är köpt begagnat. Vi har inga enorma inkomster annars utan inkomster som vanlig övre medelklass.

Så nog finns vi, vi som snålar men ändå unnar oss ibland.

Lätt att spara när man har månadslön på 40 lax och dessutom gör det som ett par. Jag är inte alls lika bemedlad som er men jag försöker få in pengar på annat sätt. Mitt mål är att få in en passiv inkomst som vida överskuggar en månadslön för övre medelklass.
Citera
2021-01-20, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Lätt att spara när man har månadslön på 40 lax och dessutom gör det som ett par. Jag är inte alls lika bemedlad som er men jag försöker få in pengar på annat sätt. Mitt mål är att få in en passiv inkomst som vida överskuggar en månadslön för övre medelklass.

Absolut att det är lätt att spara om man tjänar okej och lever snålt men det var inte frågeställningen, utan den var om det finns folk som snålar och sen spenderar. Eftersom vi är precis såna personer svarade jag vi fortsatte leva som studenter många år efter att vi började arbeta för att komma dit vi är idag, börjat spendera mer först de senaste 2 åren. Nu sparar vi på årsbasis och bränner vanligtvis allt årsvis också.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in