2021-01-22, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Fast fr dom flesta s kar ju lnen med ver 300% nr du r 60 jmfrt med 25, kanske dubbla. S att spara 4x mer d br vara vldigt mycket mer anstrngande, om inte omjligt fr de flesta.

Sen i huvud taget s r inte min uppfattning att super sparare drar in p saker som frsmrar livet nmnvrt. Vi avstr inte resor, l och hobbys, det r helt enkelt inte dr dom stora besparningarna ligger. Det vi undviker och sparar in p r rntor, avgifter, bensin, att betala 2-3x fr samma mat genom att smhandla i kvartersbutiken efter jobbet varje dag, att kpa nya playstation fr man minsann ju spelade s mycket som tonring och det hade varit roligt att gra igen men i praktiken spelade man 2h innan den str och samlar damm intill nsta generation kommer ut.

Det r iof sant att man inte kar lnen 4 ggr kanske, men mnga fasta utgifter r ju ungefr samma, s den delen av lnen som man kan lgga undan kar betydligt mer.

Tex om du har 20 ut, och lever p 10 har du 10 du kan spara, om du kar din ln med 100% s du har 40 ut, kan du spara 30, dvs ditt sparande har kat med 200%, ven omlnekningen bara r 100%

Men sen det du beskriver r inte det jag syftade p, diskussion brjade med att ngon tyckte man kunde hrdspara 10 r nr man var ung, och i min vrld r hrdspara inte att storhandla p ICA och kpa ett begagnad konsol istllet fr nytt, det r bara sunt ekonomisk tnk, och ger inga strre summor heller, utan jag tolkar hrdspara som att verkligen drar in p allt.

Annars s hrdsparar jag ocks i nulget.

Sen hller jag inte med om att man inte sparar in pengar p hobbies och resor, beror ju helt p vad man gr. Jag la ltt hundra tusen om ret p min mc-hobby nr jag krde som mest (bankrning och landsvg) , och resor kan ju kosta massor, s hller inte med om att det inte r ngra stora utgifter.

Mycket beror ju p vad man har fr intressen i livet, och vad man upplever som att avst, det blir ju ganska subjektivt.
Citera
2021-01-22, 13:22
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Det r iof sant att man inte kar lnen 4 ggr kanske, men mnga fasta utgifter r ju ungefr samma, s den delen av lnen som man kan lgga undan kar betydligt mer.

Tex om du har 20 ut, och lever p 10 har du 10 du kan spara, om du kar din ln med 100% s du har 40 ut, kan du spara 30, dvs ditt sparande har kat med 200%, ven omlnekningen bara r 100%

Ok, d frstr jag dig och hller med.

Citat:
Men sen det du beskriver r inte det jag syftade p, diskussion brjade med att ngon tyckte man kunde hrdspara 10 r nr man var ung, och i min vrld r hrdspara inte att storhandla p ICA och kpa ett begagnad konsol istllet fr nytt, det r bara sunt ekonomisk tnk, och ger inga strre summor heller, utan jag tolkar hrdspara som att verkligen drar in p allt.

Annars s hrdsparar jag ocks i nulget.

Ok, jag har inte kollat er konversation frn brjan men oftast i dessa trdar brukar det vara ngra som sparar ~10tkr/mn och pratar om framtida rikedomar medans alla andra menar att det r hrdsparande som r omjligt att lyckas med om man inte anvnder lv istllet fr toapapper.

Som en storsparare frsker jag frklara att jag har anvnder toapapper/osv, som alla andra. Sparandet kommer i strsta del ifrn sakerna jag nmnde som egentligen r som du sger sunt ekonomiskt tnk. Tyvrr r absoluta majoriteten vldigt ointresserade p att stta sig in i sin ekonomi fr att stryka ut deras osunda beteende, dom verkar tro att det r smpengar det handlar om vilket det inte r.

Men det kanske var lite orelaterat till vad du har sagt tidigare och vad ni pratade om, mitt fel isfall.

Citat:
Sen hller jag inte med om att man inte sparar in pengar p hobbies och resor, beror ju helt p vad man gr. Jag la ltt hundra tusen om ret p min mc-hobby nr jag krde som mest (bankrning och landsvg) , och resor kan ju kosta massor, s hller inte med om att det inte r ngra stora utgifter.

Mycket beror ju p vad man har fr intressen i livet, och vad man upplever som att avst, det blir ju ganska subjektivt.

Ja, och om man har en hobby som kostar 100tals kr/r s kommer du antagligen inte ha det och ett bra sparande samtidigt. Resor blir precis s dyrt som du gr det, som du sger s kommer det allt fr ofta ner till att vi supersparare av orelaterade skll uppskattar enklare och drmed billigare saker.
Citera
2021-01-22, 14:08
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
terigen, man har oftast betydligt mindre man kan spara fr motsvarande anstrngning, s i slutndan gr det inte s mycket skillnad.

Gjorde en kalkyl nyss, och om jag sparat 10000 de frsta 10 ren av mitt yrkesliv (vilket hade krvt extremt sparsamt leverne) och sen ltit dem ligga, ger det ungefr samma slutsumman som om jag brjar spara senare i livet, d jag kan spara 40000 i mnaden istllet, utan att det blir extremt snlt.

Men visst, man slipper ju spara d, men hela min tid innan familjebildandet hade varit sjukt trkig.

Givetvis r det s att vill man sluta jobba vid 40 s funkar inte det, men har man inte den ambitionen s finns det ju inget syfte med att hrdspara s tidigt i livet.

Nu tnker vi lite olika, d du enbart fokuserar p hur mycket man fr jmfrt med insatt kapital, och d har du ju givetvis helt rtt.

Jag tnker mer p hur mycket anstrngning r det fr mig, hur mycket mste jag bortprioritera fr att kunna f ihop samma slutsumma, och d r det betydligt enklare senare i livet, d inkomsterna kar och utgifterna minskar.

Men det r ju 2 olika stt att se p det, inget av dem r ju fel.

haha pucko. Hrt talas om compound growth?
Citera
2021-01-22, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
haha pucko. Hrt talas om compound growth?

Monga, jag slog ju in siffrorna i en kalkylator, det skiljde typ 5% i slutsumma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in