Citat:
Fast fr dom flesta s kar ju lnen med ver 300% nr du r 60 jmfrt med 25, kanske dubbla. S att spara 4x mer d br vara vldigt mycket mer anstrngande, om inte omjligt fr de flesta.
Sen i huvud taget s r inte min uppfattning att super sparare drar in p saker som frsmrar livet nmnvrt. Vi avstr inte resor, l och hobbys, det r helt enkelt inte dr dom stora besparningarna ligger. Det vi undviker och sparar in p r rntor, avgifter, bensin, att betala 2-3x fr samma mat genom att smhandla i kvartersbutiken efter jobbet varje dag, att kpa nya playstation fr man minsann ju spelade s mycket som tonring och det hade varit roligt att gra igen men i praktiken spelade man 2h innan den str och samlar damm intill nsta generation kommer ut.
Sen i huvud taget s r inte min uppfattning att super sparare drar in p saker som frsmrar livet nmnvrt. Vi avstr inte resor, l och hobbys, det r helt enkelt inte dr dom stora besparningarna ligger. Det vi undviker och sparar in p r rntor, avgifter, bensin, att betala 2-3x fr samma mat genom att smhandla i kvartersbutiken efter jobbet varje dag, att kpa nya playstation fr man minsann ju spelade s mycket som tonring och det hade varit roligt att gra igen men i praktiken spelade man 2h innan den str och samlar damm intill nsta generation kommer ut.
Det r iof sant att man inte kar lnen 4 ggr kanske, men mnga fasta utgifter r ju ungefr samma, s den delen av lnen som man kan lgga undan kar betydligt mer.
Tex om du har 20 ut, och lever p 10 har du 10 du kan spara, om du kar din ln med 100% s du har 40 ut, kan du spara 30, dvs ditt sparande har kat med 200%, ven omlnekningen bara r 100%
Men sen det du beskriver r inte det jag syftade p, diskussion brjade med att ngon tyckte man kunde hrdspara 10 r nr man var ung, och i min vrld r hrdspara inte att storhandla p ICA och kpa ett begagnad konsol istllet fr nytt, det r bara sunt ekonomisk tnk, och ger inga strre summor heller, utan jag tolkar hrdspara som att verkligen drar in p allt.
Annars s hrdsparar jag ocks i nulget.
Sen hller jag inte med om att man inte sparar in pengar p hobbies och resor, beror ju helt p vad man gr. Jag la ltt hundra tusen om ret p min mc-hobby nr jag krde som mest (bankrning och landsvg) , och resor kan ju kosta massor, s hller inte med om att det inte r ngra stora utgifter.
Mycket beror ju p vad man har fr intressen i livet, och vad man upplever som att avst, det blir ju ganska subjektivt.