Citat:
Ursprungligen postat av
neuron-drone
Köpte nästan inga nya kläder. Fick ha dem jag hade från innan. Vinterskor ägde jag inte på hela den tiden. Bara gympadojor.
Tror de som inte pluggar fattar hur lite pengar man har. Man har knappt råd att äta. Trots att man inte går på puben. Böcker kostar hur mycket som helst.
Och allas kurser är inte så enkla att de kan jobba på sommaren. Själv var jag tvungen att använda sommaren till förberedelser eller omtenta.
Det hände några få gånger att jag lånade pengar av far och mor när det körde ihop sig ordentligt.
Men ärligt, att spara, det gick bara inte.
Det är viktigare att inte bara stressa förbi universitetet och sedan ha sparpengar. Man investerar i kunskap. Ligger man på noll mellan månaderna men man pluggar ordentligt så är det värt det.
I USA måste de förenkla alla kurser för att folk ska hinna jobba vid sidan av att de pluggar. Helt sjukt. Pluggar man heltid så är det heltid. Då ska man inte hinna med en massa jobb.
Nej, universitetstiden är inte den tid man ska lägga upp sitt sparkapital. Däremot såg jag inte många som slösade heller, möjligtvis på öl på studentpuben. De flesta visste dock gränserna. Tramsigt ämne att ens diskutera.
Det var mig en drös men dåliga ursäkter som du levererade. Som student ska man inte gå runt och konsumera hela dagarna, man ska studera. De 11tkr som man får varje månad ska vara fullt tillräckliga för att leva och spara.
Hyra: 4tkr
El, försäkring, etc: 300kr
Mat: 3tkr
Hygien etc: 200kr
Nöjen: 1-2tkr
Spara: 1-2tkr m
Sedan jobbar man ihop en 20-30tkr på somrarna så kan man köpa kläder plus kurslitteratur och så har man det väldigt bra ställt. Man skulle säkert enkelt kunna få ner hyran till 3 om man offrar lite grejer som eget kök.
På universitetet är man vanligtvis ledig juni-september. Omtenta skrivs i slutet av augusti. Aldrig i livet att du spenderade hela juni och juli för att förbereda dig för omtenta. Varför hade du ens omtenta från hela början?
Jag hade 90tkr samma dag jag tog examen som civilingenjör. Och då reste jag minst 3 gånger per år utomlands, både weekend och längre vistelser under somrarna. Inte en enda omtenta, arbetade 1-2 kvällar i veckan och hela somrarna. Busenkelt.