2021-01-16, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Tja, hur många har föräldrar utan belånade fastigheter upp till skorstenen etc?
"De flesta" som du skriver är nog lite galet. Tittar man på hushållens belåningsgrad så är den synnerligen hög. (Exempelvis).

Möjligen att föräldrarna är kreditvärdiga. (=Kan låna mer).

De flesta föräldrar som har så stora barn att de studerar sitter ju ofta med rejäla övervärden på sina hus och bostadsrätter. Så visst du kanske lånar men det blir ju till en låg ränta. Dessutom har du en villa värd 8 miljoner och har lån på fyra sitter du ju på rejäla tillgångar.

Men visst få personer har ju en massa kontanter liggande i huset nuförtiden. Men många har ju också aktiefonder med en massa pengar de kan sälja av.

Poängen är att det finns inga skäl att spara som student då det är knapert nog redan. Vilket jobb som helst kommer att få de pengarna du sparar då att framstå som växelpengar senare i livet. Betydligt bättre att spendera under studentkåren och sedan ha en massa glada minnen att se tillbaks på. När man sedan är 40-50 är det betydligt svårare att ragga upp snygga tjejer i 20 års åldern.

Det kontaktnät man får kommer ändå genera betydligt mer pengar än de kronor man tjänade på att sitta hemma och glo på datorn under ungdomsåren.
Senast redigerad av GeorgeForeman1980 2021-01-17 kl. 00:02.
Citera
2021-01-16, 23:57
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeForeman1980
Vilken vårdkö kommer du före? Har du så stora problem med sjukdom så du inte kan jobba så är pengar sekundärt. Men visst vill man spara så hittar man alltid anledningar. De flesta sparar knappt något och klarar sig utmärkt ändå.

Man kan givetvis inte köpa sig hälsa, men kan garantera dig att om du skulle välja mellan att vara sjuk och utfattig respektive vara sjuk och "rik", så väljer du antagligen det sistnämnda.

Pengar underlättar betydligt om/när man är sjuk.
Citera
2021-01-16, 23:59
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
De flesta föräldrar som har så stora barn att de studerar sitter ju ofta med rejäla övervärden på sina hus och bostadsrätter. Så visst du kanske lånar men det blir ju till en låg ränta. Dessutom har du en villa värd 8 miljoner och har lån på fyra sitter du ju på rejäla tillgångar.

Men visst få personer har ju en massa kontanter liggande i huset nuförtiden.

Jo, men de är som sagt belånade. Sällan folk har "egna" pengar, pengarna de har är från lån, och huset de bor i äger egentligen bankerna/låneinstituten.
Citera
2021-01-17, 00:04
Medlem
Citat:
Jo, men de är som sagt belånade. Sällan folk har "egna" pengar, pengarna de har är från lån, och huset de bor i äger egentligen bankerna/låneinstituten.

Du har ju stora pengar när du säljer. Många får ju också ärva en massa pengar från sina föräldrar.
Citera
2021-01-17, 00:08
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Du har ju stora pengar när du säljer. Många får ju också ärva en massa pengar från sina föräldrar.

Jag behöver inte sälja, har "stora pengar ändå". Folk som är belånade har en slags "piska" att alltid ha en "paycheck" som kommer in. För att "betala banken" så att säga.
Måste vara stressande?
Citera
2021-01-17, 00:17
Medlem
Allcopsarebastardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Spara kan man börja med efter 30+ någon gång då man stadgat sig mer.

Hur kul är det att spara sen när man har familj...?
Citera
2021-01-17, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Jag vet ju inte om du planerar dåligt. Men när jag pluggade fanns helt enkelt inte utrymme till att spara. Snarare så att för att ha råd med vissa böcker fick man sälja tidigare studielitteratur som man velat ha. Men man var tvungen att skrapa ihop pengar och då var det bara att sälja allt man hade.

Sedan just i studieåren så behöver man all avkoppling man kan få, så någon öl var nog det som var gränsen mellan att man fick ett sammanbrott. När man pluggar är det extremt intensivt. Man prioriterar att klara skolan snarare än att spara av studielånet.

Men om du bara jobbar så att du går hem och sedan är ledig istället för ska plugga hela kvällen med, och har en lön istf existensminimum, ja då är det ditt eget fel om du inte sparar. Då har du både mental tid att planera och massa pengar.

Därför är det två olika situationer.

De flesta jag vet som pluggade utan att spara, dvs alla, började spara så fort de fick en lön.

Kanske är de som går direkt till jobb utan att plugga bara lite dumma i huvudet. Det är nyttigt att inte bara få ut 20 000 för att man lekt lite på jobbet. Det är nyttigt att haft dåligt med pengar. Man respekterar inte pengars värde om man alltid haft för mycket.

Men att avkräva att studenter sparar, trams.

Jätteintressant läsning. Mycket kan sägas. Du har rätt i att litteratur är dyrt men det finns flera lösningar. Bokmässa, utförsäljningar, bibliotek, låna från tidigare kursare, online böcker (som ofta universitetet erbjuder) you name it.

Jag jobbar själv inte under studien. Utan under sommaren sker ihopskrappningen av pengar som utgör extra buffert samt investering. Mat är dyrt. Men med stora matlådor och rätt planering kan det också komma undan billigt. Detta inkluderar variation samt utemat någon gång/ då och då.

Sen håller jag med om respekt för pengar är viktigt och brister hos många.

Med rätt planering kommer man riktigt långt på 10k tbh
Citera
2021-01-17, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allcopsarebastards
Hur kul är det att spara sen när man har familj...?

Bästa svaret i tråden skulle jag säga. Håller med till fullo. Vid familj är det andra bullar
Citera
2021-01-17, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Köpte nästan inga nya kläder. Fick ha dem jag hade från innan. Vinterskor ägde jag inte på hela den tiden. Bara gympadojor.

Tror de som inte pluggar fattar hur lite pengar man har. Man har knappt råd att äta. Trots att man inte går på puben. Böcker kostar hur mycket som helst.

Och allas kurser är inte så enkla att de kan jobba på sommaren. Själv var jag tvungen att använda sommaren till förberedelser eller omtenta.

Det hände några få gånger att jag lånade pengar av far och mor när det körde ihop sig ordentligt.

Men ärligt, att spara, det gick bara inte.

Det är viktigare att inte bara stressa förbi universitetet och sedan ha sparpengar. Man investerar i kunskap. Ligger man på noll mellan månaderna men man pluggar ordentligt så är det värt det.

I USA måste de förenkla alla kurser för att folk ska hinna jobba vid sidan av att de pluggar. Helt sjukt. Pluggar man heltid så är det heltid. Då ska man inte hinna med en massa jobb.

Nej, universitetstiden är inte den tid man ska lägga upp sitt sparkapital. Däremot såg jag inte många som slösade heller, möjligtvis på öl på studentpuben. De flesta visste dock gränserna. Tramsigt ämne att ens diskutera.

Det var mig en drös men dåliga ursäkter som du levererade. Som student ska man inte gå runt och konsumera hela dagarna, man ska studera. De 11tkr som man får varje månad ska vara fullt tillräckliga för att leva och spara.

Hyra: 4tkr
El, försäkring, etc: 300kr
Mat: 3tkr
Hygien etc: 200kr
Nöjen: 1-2tkr
Spara: 1-2tkr m

Sedan jobbar man ihop en 20-30tkr på somrarna så kan man köpa kläder plus kurslitteratur och så har man det väldigt bra ställt. Man skulle säkert enkelt kunna få ner hyran till 3 om man offrar lite grejer som eget kök.

På universitetet är man vanligtvis ledig juni-september. Omtenta skrivs i slutet av augusti. Aldrig i livet att du spenderade hela juni och juli för att förbereda dig för omtenta. Varför hade du ens omtenta från hela början?

Jag hade 90tkr samma dag jag tog examen som civilingenjör. Och då reste jag minst 3 gånger per år utomlands, både weekend och längre vistelser under somrarna. Inte en enda omtenta, arbetade 1-2 kvällar i veckan och hela somrarna. Busenkelt.
Senast redigerad av Einzelgaenger 2021-01-17 kl. 00:30.
Citera
2021-01-17, 00:34
Medlem
Citat:
Jag behöver inte sälja, har "stora pengar ändå". Folk som är belånade har en slags "piska" att alltid ha en "paycheck" som kommer in. För att "betala banken" så att säga.
Måste vara stressande?

Nej, men folk är olika. Hade jag blivit stressad för så lite så hade jag blivit orolig.
Citera
2021-01-17, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Det var mig en drös men dåliga ursäkter som du levererade. Som student ska man inte gå runt och konsumera hela dagarna, man ska studera. De 11tkr som man får varje månad ska vara fullt tillräckliga för att leva och spara.

Hyra: 4tkr
El, försäkring, etc: 300kr
Mat: 3tkr
Hygien etc: 200kr
Nöjen: 1-2tkr
Spara: 1-2tkr m

Sedan jobbar man ihop en 20-30tkr på somrarna så kan man köpa kläder plus kurslitteratur och så har man det väldigt bra ställt. Man skulle säkert enkelt kunna få ner hyran till 3 om man offrar lite grejer som eget kök.

På universitetet är man vanligtvis ledig juni-september. Omtenta skrivs i slutet av augusti. Aldrig i livet att du spenderade hela juni och juli för att förbereda dig för omtenta. Varför hade du ens omtenta från hela början?

Jag hade 90tkr samma dag jag tog examen som civilingenjör. Och då reste jag minst 3 gånger per år utomlands, både weekend och längre vistelser under somrarna. Inte en enda omtenta, arbetade 1-2 kvällar i veckan och hela somrarna. Busenkelt.
..

Som civilingenjör får du snabbt ihop 90 000 kr ändå. Förstår inte varför du höll på och snåla på det sättet.
Citera
2021-01-17, 00:39
Medlem
Citat:
..

Som civilingenjör får du snabbt ihop 90 000 kr ändå. Förstår inte varför du höll på och snåla på det sättet.

Du verkade inte läsa klart mitt inlägg. Jag reste utomlands 3 gånger per år, minst.

Hade jag snålat så hade jag inte ens behövt ta CSN.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in