Citat:
Fast för dom flesta så ökar ju lönen med över 300% när du är 60 jämfört med 25, kanske dubbla. Så att spara 4x mer då bör vara väldigt mycket mer ansträngande, om inte omöjligt för de flesta.
Sen i huvud taget så är inte min uppfattning att super sparare drar in på saker som försämrar livet nämnvärt. Vi avstår inte resor, öl och hobbys, det är helt enkelt inte där dom stora besparningarna ligger. Det vi undviker och sparar in på är räntor, avgifter, bensin, att betala 2-3x för samma mat genom att småhandla i kvartersbutiken efter jobbet varje dag, att köpa nya playstation för man minsann ju spelade så mycket som tonåring och det hade varit roligt att göra igen men i praktiken spelade man 2h innan den står och samlar damm intill nästa generation kommer ut.
Sen i huvud taget så är inte min uppfattning att super sparare drar in på saker som försämrar livet nämnvärt. Vi avstår inte resor, öl och hobbys, det är helt enkelt inte där dom stora besparningarna ligger. Det vi undviker och sparar in på är räntor, avgifter, bensin, att betala 2-3x för samma mat genom att småhandla i kvartersbutiken efter jobbet varje dag, att köpa nya playstation för man minsann ju spelade så mycket som tonåring och det hade varit roligt att göra igen men i praktiken spelade man 2h innan den står och samlar damm intill nästa generation kommer ut.
Det är iof sant att man inte ökar lönen 4 ggr kanske, men många fasta utgifter är ju ungefär samma, så den delen av lönen som man kan lägga undan ökar betydligt mer.
Tex om du har 20 ut, och lever på 10 har du 10 du kan spara, om du ökar din lön med 100% så du har 40 ut, kan du spara 30, dvs ditt sparande har ökat med 200%, även omlöneökningen bara är 100%
Men sen det du beskriver är inte det jag syftade på, diskussion började med att någon tyckte man kunde hårdspara 10 år när man var ung, och i min värld är hårdspara inte att storhandla på ICA och köpa ett begagnad konsol istället för nytt, det är bara sunt ekonomisk tänk, och ger inga större summor heller, utan jag tolkar hårdspara som att verkligen drar in på allt.
Annars så hårdsparar jag också i nuläget.
Sen håller jag inte med om att man inte sparar in pengar på hobbies och resor, beror ju helt på vad man gör. Jag la lätt hundra tusen om året på min mc-hobby när jag körde som mest (bankörning och landsväg) , och resor kan ju kosta massor, så håller inte med om att det inte är några stora utgifter.
Mycket beror ju på vad man har för intressen i livet, och vad man upplever som att avstå, det blir ju ganska subjektivt.