2021-01-22, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Fast för dom flesta så ökar ju lönen med över 300% när du är 60 jämfört med 25, kanske dubbla. Så att spara 4x mer då bör vara väldigt mycket mer ansträngande, om inte omöjligt för de flesta.

Sen i huvud taget så är inte min uppfattning att super sparare drar in på saker som försämrar livet nämnvärt. Vi avstår inte resor, öl och hobbys, det är helt enkelt inte där dom stora besparningarna ligger. Det vi undviker och sparar in på är räntor, avgifter, bensin, att betala 2-3x för samma mat genom att småhandla i kvartersbutiken efter jobbet varje dag, att köpa nya playstation för man minsann ju spelade så mycket som tonåring och det hade varit roligt att göra igen men i praktiken spelade man 2h innan den står och samlar damm intill nästa generation kommer ut.

Det är iof sant att man inte ökar lönen 4 ggr kanske, men många fasta utgifter är ju ungefär samma, så den delen av lönen som man kan lägga undan ökar betydligt mer.

Tex om du har 20 ut, och lever på 10 har du 10 du kan spara, om du ökar din lön med 100% så du har 40 ut, kan du spara 30, dvs ditt sparande har ökat med 200%, även omlöneökningen bara är 100%

Men sen det du beskriver är inte det jag syftade på, diskussion började med att någon tyckte man kunde hårdspara 10 år när man var ung, och i min värld är hårdspara inte att storhandla på ICA och köpa ett begagnad konsol istället för nytt, det är bara sunt ekonomisk tänk, och ger inga större summor heller, utan jag tolkar hårdspara som att verkligen drar in på allt.

Annars så hårdsparar jag också i nuläget.

Sen håller jag inte med om att man inte sparar in pengar på hobbies och resor, beror ju helt på vad man gör. Jag la lätt hundra tusen om året på min mc-hobby när jag körde som mest (bankörning och landsväg) , och resor kan ju kosta massor, så håller inte med om att det inte är några stora utgifter.

Mycket beror ju på vad man har för intressen i livet, och vad man upplever som att avstå, det blir ju ganska subjektivt.
Citera
2021-01-22, 13:22
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Det är iof sant att man inte ökar lönen 4 ggr kanske, men många fasta utgifter är ju ungefär samma, så den delen av lönen som man kan lägga undan ökar betydligt mer.

Tex om du har 20 ut, och lever på 10 har du 10 du kan spara, om du ökar din lön med 100% så du har 40 ut, kan du spara 30, dvs ditt sparande har ökat med 200%, även omlöneökningen bara är 100%

Ok, då förstår jag dig och håller med.

Citat:
Men sen det du beskriver är inte det jag syftade på, diskussion började med att någon tyckte man kunde hårdspara 10 år när man var ung, och i min värld är hårdspara inte att storhandla på ICA och köpa ett begagnad konsol istället för nytt, det är bara sunt ekonomisk tänk, och ger inga större summor heller, utan jag tolkar hårdspara som att verkligen drar in på allt.

Annars så hårdsparar jag också i nuläget.

Ok, jag har inte kollat er konversation från början men oftast i dessa trådar brukar det vara några som sparar ~10tkr/mån och pratar om framtida rikedomar medans alla andra menar att det är hårdsparande som är omöjligt att lyckas med om man inte använder löv istället för toapapper.

Som en ”storsparare” försöker jag förklara att jag har använder toapapper/osv, som alla andra. Sparandet kommer i största del ifrån sakerna jag nämnde som egentligen är som du säger sunt ekonomiskt tänk. Tyvärr är absoluta majoriteten väldigt ointresserade på att sätta sig in i sin ekonomi för att stryka ut deras osunda beteende, dom verkar tro att det är småpengar det handlar om vilket det inte är.

Men det kanske var lite orelaterat till vad du har sagt tidigare och vad ni pratade om, mitt fel isåfall.

Citat:
Sen håller jag inte med om att man inte sparar in pengar på hobbies och resor, beror ju helt på vad man gör. Jag la lätt hundra tusen om året på min mc-hobby när jag körde som mest (bankörning och landsväg) , och resor kan ju kosta massor, så håller inte med om att det inte är några stora utgifter.

Mycket beror ju på vad man har för intressen i livet, och vad man upplever som att avstå, det blir ju ganska subjektivt.

Ja, och om man har en hobby som kostar 100tals kr/år så kommer du antagligen inte ha det och ett bra sparande samtidigt. Resor blir precis så dyrt som du gör det, som du säger så kommer det allt för ofta ner till att vi ”supersparare” av orelaterade skäll uppskattar enklare och därmed billigare saker.
Citera
2021-01-22, 14:08
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Återigen, man har oftast betydligt mindre man kan spara för motsvarande ansträngning, så i slutändan gör det inte så mycket skillnad.

Gjorde en kalkyl nyss, och om jag sparat 10000 de första 10 åren av mitt yrkesliv (vilket hade krävt extremt sparsamt leverne) och sen låtit dem ligga, ger det ungeför samma slutsumman som om jag börjar spara senare i livet, då jag kan spara 40000 i månaden istället, utan att det blir extremt snålt.

Men visst, man slipper ju spara då, men hela min tid innan familjebildandet hade varit sjukt tråkig.

Givetvis är det så att vill man sluta jobba vid 40 så funkar inte det, men har man inte den ambitionen så finns det ju inget syfte med att hårdspara så tidigt i livet.

Nu tänker vi lite olika, då du enbart fokuserar på hur mycket man får jämfört med insatt kapital, och då har du ju givetvis helt rätt.

Jag tänker mer på hur mycket ansträngning är det för mig, hur mycket måste jag bortprioritera för att kunna få ihop samma slutsumma, och då är det betydligt enklare senare i livet, då inkomsterna ökar och utgifterna minskar.

Men det är ju 2 olika sätt att se på det, inget av dem är ju fel.

haha pucko. Hört talas om compound growth?
Citera
2021-01-22, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
haha pucko. Hört talas om compound growth?

Monga, jag slog ju in siffrorna i en kalkylator, det skiljde typ 5% i slutsumma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in