2021-05-01, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gyr
Vad sägs om att bygga en liten upphöjd plattform och ställa krukor på ute i vassen?
För mycket fukt?

Så länge krukan står stabilt så borde det funka. Jag har aldrig gjort det men ser inte vrf det inte skulle funka. Det blir lite som en hydroponisk odling där vattnet når rötterna nerifrån.

Mvh,
Citera
2021-05-01, 12:25
Medlem
Hej kära odlarkollegor!

Jag har 3 sorter från Nordic Genetics
Green Crack
Crystal Meth
Pineapple express
Alla är autos och jag hoppas att dom drar åt det energiska hållet, då jag är en sativa tjej.

Min fråga till er proffs odlare är, om jag vill ha dom klara till v33-34 så borde jag väl kunna vänta till juni innan jag börjar gro fröna?

Kan man lita på när det står att dom ska vara klara
på 8-9 veckor?
Bor på breddgrad 58.

Mvh GoGumman
Citera
2021-05-01, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Go-gumman
Hej kära odlarkollegor!

Green Crack
Crystal Meth
Pineapple express
Alla är autos och jag hoppas att dom drar åt det energiska hållet, då jag är en sativa tjej.

Min fråga till er proffs odlare är, om jag vill ha dom klara till v33-34 så borde jag väl kunna vänta till juni innan jag börjar gro fröna?

på 8-9 veckor?
Bor på breddgrad 58.

Mvh GoGumman
Jag är inget proffs, snarare en entusiast.

8-9 veckor är rent skit snack. Alla skriver så där för att dom vet att ingen kan reklamera. Du får räkna med 3-3,5 månad från att du sår till att du skördar. Det är bara att räkna sj. Finns vissa sorter som är klara på 2,5 månad men jag tror inte dom du refererar till är det.

Det är ändå växter vi har att göra med och inte förprogrammerade maskiner. Så man får ha lite överseende.

Mvh,
Citera
2021-05-01, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perlite
Jag är inget proffs, snarare en entusiast.

8-9 veckor är rent skit snack. Alla skriver så där för att dom vet att ingen kan reklamera. Du får räkna med 3-3,5 månad från att du sår till att du skördar. Det är bara att räkna sj. Finns vissa sorter som är klara på 2,5 månad men jag tror inte dom du refererar till är det.

Det är ändå växter vi har att göra med och inte förprogrammerade maskiner. Så man får ha lite överseende.

Mvh,
Du har delvis rätt i det du säger och antagligen baserar du ditt svar på att du vet att personen i fråga ska odla ute.

Men dem tiderna som står 8-9v det är inomhus i konstgjord miljö under 20/4. Vill bara förtydliga inte pissa på något du säger har respekt för kunskap .
Citera
2021-05-01, 13:37
Medlem
Hej hörni, angående torkning. Har i år inte möjlighet att torka inne utan har fått försöka lite utanför boxen. Har tillgång till en liten verktygs/förvaringbod på 1,8x2x1,1 m, har också tillgång till ett par bilbatterin. Tänkte om det ev skulle gå att tork däri om man har en fläkt igång samt lägger i en fuktslukare, de ska ju hålla en luftfuktighet på mellan 45 och 65 % och täcka iaf den lilla ytan jag har att arbeta med. Vad tror ni?
Citera
2021-05-01, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Go-gumman
Hej kära odlarkollegor!

Green Crack
Crystal Meth
Pineapple express

på 8-9 veckor?
Bor på breddgrad 58.

Mvh GoGumman

Green crack tar en jäkla tid! Det är en stor auto! Kräver mycket medium och vatten

Kan ni plantera ut på 58 LAT nu?

Här uppe 62.7 är det -3 på natten så vi är nog 3 veckor bort minst!

Mvh
Citera
2021-05-01, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbejao
Du har delvis rätt i det du säger och antagligen baserar du ditt svar på att du vet att personen i fråga ska odla ute.

Men dem tiderna som står 8-9v det är inomhus i konstgjord miljö under 20/4. Vill bara förtydliga inte pissa på något du säger har respekt för kunskap .

Har aldrig odlat inomhus så jag kan inte yttra mig. Jag antar att det går snabbare om man kör inomhus under optimala förhållanden. Tycker ändå fröbankerna borde vara tydligare med deras info.

Det är lugnt! Du pissar inte på någon.
Ha en fortsatt trevlig dag
Citera
2021-05-01, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogshuggaren401
Hej hörni, angående torkning. Har i år inte möjlighet att torka inne utan har fått försöka lite utanför boxen. Har tillgång till en liten verktygs/förvaringbod på 1,8x2x1,1 m, har också tillgång till ett par bilbatterin. Tänkte om det ev skulle gå att tork däri om man har en fläkt igång samt lägger i en fuktslukare, de ska ju hålla en luftfuktighet på mellan 45 och 65 % och täcka iaf den lilla ytan jag har att arbeta med. Vad tror ni?

Jag har aldrig gjort det men antar att det går om du får till det med rätt temp o fukt.
Kanske en fläkt oxå. Ser inte vrf det inte skulle gå om du som sagt får till alla delar.

En sån här tar inte mycket plats, den får du plats med 1kg torkat. Du hänger upp den i taket med krok.

https://a.aliexpress.com/_mPJ75AN

Lycka till,
Citera
2021-05-01, 16:56
Medlem
Någon som har tedtat rölundas planteringsjord? Åsikter om denna?
Citera
2021-05-01, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Girgen3
Någon som har tedtat rölundas planteringsjord? Åsikter om denna?

Planteringsjord som planteringsjord. Rölunda är ett utav dom bättre märkena. Svenskt företag dessutom. Sweden first
Citera
2021-05-01, 17:18
Medlem
Tjena alla!

Tack för en givande tråd!
Premiär för min del och har beställt från nordic genetics (purple kush 1:1, magnum 44 och fick freebie white w)

Varit lite snack om stängsel och har köpt 60cm högt för att hålla svinen borta. Räcker det så länge det är kraftigt förankrat? Kanske 60+60 på höjden? Tänkt ha nått fågelnät mot rådjuren också. Tankar?
Citera
2021-05-01, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarryMack
Tjena alla!

Tack för en givande tråd!
Premiär för min del och har beställt från nordic genetics (purple kush 1:1, magnum 44 och fick freebie white w)

Varit lite snack om stängsel och har köpt 60cm högt för att hålla svinen borta. Räcker det så länge det är kraftigt förankrat? Kanske 60+60 på höjden? Tänkt ha nått fågelnät mot rådjuren också. Tankar?

De e många nya konton i år. Bara kul! Alla är välkomna! Snart har vi odlat upp hela den svenska skogen.

Har bara använt minst 1m högt. 60cm borde funka men jag vet inte.
Precis, förankra ordentligt och använd inte blodmjöl. Är din spot inte intressant så väljer svinen en annan väg.
Fågelnät kan du skippa. Fåglarna intresserar sig bara för din spot om du sår direkt i jorden. Då vill dom åt fröna som dom äter.

Om du tycker att 60cm är för kort så kan du komplettera med ett fågelnät som du sätter upp på sidorna. Finns billiga fågelnät på dollarstore för 20kr och på öob för 60kr. Fågelnät använder jag mot svinen. Spänner upp det ordentligt och fäster stolpar.

Man kan oxå odla precis vid en stor sten, så får man ett naturligt skydd bakifrån och så har man nät framför.

Tänk på att din spot måste vara lång långt långt in skogen. Annars kan någon som passerar enkelt se ditt nät med tillhörande stolpar.

Lycka till,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in