2021-05-09, 21:40
Medlem
akut hjälp sökes, kommer det att bli för varmt för mina bäbisar imorgon? Kan bli 17+ grader med mycket sol. Jag har PET flaskor över dem med 1cm diameter hål för ventilation.
Citera
2021-05-10, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Girgen3
Men det är inte skadligt? För jag var och jobbade hela dagen och dem hadde blivit väldigt torra, så jag vattnade en hel del. Tänker om de fått en chock? Vilken konsistens är man ute efter?

Du kan misshandla dom rätt mycket innan dom är uppe i jorden men vattna inte för mycket då!

Mitt tips! Gräv upp ett frö Kolla läget! Är skalet inte öppnat så kläm försiktigt till du hör eller ser att det öppnar sig

Skalen kan bli extremt starka om man har fel jord när man gör frön!

I början av min frö karriär så blev fröna lika stora som ett lingon 😂😂😂 dom funka men dom fick jag klämma på kommer jag ihåg 😂😂
Citera
2021-05-10, 17:36
Medlem
Asensgammaldagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perlite
Så här skrev han.

Håller me om att han e lite otydlig. ”Vanliga” frön tolkar jag som regular vilket kan vara auto/early/photoperiod

Det är angivet som "regular" på norden genetics och hyfsat billigt för en 20 st så det är vanliga.
Citera
2021-05-10, 20:00
Medlem
Asensgammaldagss avatar
Det är många här som har frågor om att germinera frön. Tänkte dela min metod som drar upp 95% av alla mina frön till stabila trygga individer.

- Jag tar en dagstidning av papper och täcker en sida med med plastfolie.

- Ovanpå plastfolien sånt där torkypapper (ett par lager) som är lite mer slitstarkt än vanligt hushållspapper. Blötlägg ordentligt.

- Sprid ut fröna.

- Mer torkypapper, blötlägg. Täck med plastfolie.

- In med skiten i en plastkasse och en mörk låda. Går bra att vika tidningen.

- Kolla varannan dag, spraya på mer vatten vid behov.

- Låter det stå 1-2 veckor tills de har rejäla svansar och ibland även bildat blad och sen planterar jag.

Föredrar sånt där torkypapper då det inte går sönder sen när man ska separera svansarna från varandra. Om man har olika strains kan man också skriva på tidningens sida vilken sort det är.
Citera
2021-05-10, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiptoptop
akut hjälp sökes, kommer det att bli för varmt för mina bäbisar imorgon? Kan bli 17+ grader med mycket sol. Jag har PET flaskor över dem med 1cm diameter hål för ventilation.

VA? 17? Här snöar det..
Är du i Sverige? Här är det inte ens bar backe i skogen ännu.
Citera
2021-05-10, 21:41
Medlem
ia015s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asensgammaldags
Det är många här som har frågor om att germinera frön. Tänkte dela min metod som drar upp 95% av alla mina frön till stabila trygga individer.

- Jag tar en dagstidning av papper och täcker en sida med med plastfolie.

- Ovanpå plastfolien sånt där torkypapper (ett par lager) som är lite mer slitstarkt än vanligt hushållspapper. Blötlägg ordentligt.

- Sprid ut fröna.

- Mer torkypapper, blötlägg. Täck med plastfolie.

- In med skiten i en plastkasse och en mörk låda. Går bra att vika tidningen.

- Kolla varannan dag, spraya på mer vatten vid behov.

- Låter det stå 1-2 veckor tills de har rejäla svansar och ibland även bildat blad och sen planterar jag.

Föredrar sånt där torkypapper då det inte går sönder sen när man ska separera svansarna från varandra. Om man har olika strains kan man också skriva på tidningens sida vilken sort det är.

Bra metod det.

Dock så provade jag något nytt detta år och 11/11 frön grodde och växer fint.

Gjorde såhär:

Först la jag fröna i ett glas rumstempererat vatten(22-24grader C) övertäckt så dom står mörkt.

Efter ett dygn så bör dom sjunka till botten när man petar på dem.

När detta hände så var dom redo för att placeras i jord. Ca 0,5cm under ytan med den spetsiga delen av fröet neråt(den sida som öppnar sig för grodden)

Vattnade lagom med sprayflaska och placerade en fuktad plastmugg ovanpå. Såg härefter till att det var fuktigt och varmt hela tiden tills och en bra bit efter dom börjat titta ur jorden, klart - nu är dom igång för fullt!
Citera
2021-05-10, 21:50
Medlem
Hur stor andel av dagarna har ni era små liv ute i fönstret så dem får härdas? Nu har dem varit ovanför jorden i 2 dagar så jag tänker att det är dags att dem får börja härdas nu!
Citera
2021-05-10, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Girgen3
Hur stor andel av dagarna har ni era små liv ute i fönstret så dem får härdas? Nu har dem varit ovanför jorden i 2 dagar så jag tänker att det är dags att dem får börja härdas nu!

Härda dom 2-3 dagar innan utplantering
Citera
2021-05-10, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beanbag2k19
Härda dom 2-3 dagar innan utplantering
Alright, tack!
Citera
2021-05-11, 10:12
Medlem
Har regnat senaste veckan och ser ut att regna 2 veckor framöver....
Detta har gjort att jag väntat med att så mina frön.

Borde jag sätta dem i muggarna ändå? Kanske får någon timma av solljus per dag iallafall
Citera
2021-05-11, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LyingInADitch
Har regnat senaste veckan och ser ut att regna 2 veckor framöver....
Detta har gjort att jag väntat med att så mina frön.

Borde jag sätta dem i muggarna ändå? Kanske får någon timma av solljus per dag iallafall

Dra till jula och köp 2 lysrörsarmatur 60cm placera dessa 5cm ovanför krukorna och ha en plastpåse över krukorna Dessa ljus är riktigt bra att driva upp med i 2 veckor 5000kelvin

Alt 2

Ikea dom har 14w e27 lampor 2 för 69
2700k
Funkar bättre när plantan är ca 10 dagar eller äldre

Dom som säger att vanliga ledlampor inte funkar att odla med är för bäng för att odla! Du har dom rätta låglängderna i dessa lampor det gäller bara att avståndet är rätt! Ca 20 cm är optimalt annars kan bladen krulla sig

Mvh
Citera
2021-05-11, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beanbag2k19
Dra till jula och köp 2 lysrörsarmatur 60cm placera dessa 5cm ovanför krukorna och ha en plastpåse över krukorna Dessa ljus är riktigt bra att driva upp med i 2 veckor 5000kelvin

Alt 2

Ikea dom har 14w e27 lampor 2 för 69
2700k
Funkar bättre när plantan är ca 10 dagar eller äldre

Dom som säger att vanliga ledlampor inte funkar att odla med är för bäng för att odla! Du har dom rätta låglängderna i dessa lampor det gäller bara att avståndet är rätt! Ca 20 cm är optimalt annars kan bladen krulla sig

Mvh

Tyvär inte möjlighet till att driva upp med lampor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in