Citat:
Ursprungligen postat av
Asensgammaldags
Det är många här som har frågor om att germinera frön. Tänkte dela min metod som drar upp 95% av alla mina frön till stabila trygga individer.
- Jag tar en dagstidning av papper och täcker en sida med med plastfolie.
- Ovanpå plastfolien sånt där torkypapper (ett par lager) som är lite mer slitstarkt än vanligt hushållspapper. Blötlägg ordentligt.
- Sprid ut fröna.
- Mer torkypapper, blötlägg. Täck med plastfolie.
- In med skiten i en plastkasse och en mörk låda. Går bra att vika tidningen.
- Kolla varannan dag, spraya på mer vatten vid behov.
- Låter det stå 1-2 veckor tills de har rejäla svansar och ibland även bildat blad och sen planterar jag.
Föredrar sånt där torkypapper då det inte går sönder sen när man ska separera svansarna från varandra. Om man har olika strains kan man också skriva på tidningens sida vilken sort det är.
Bra metod det.
Dock så provade jag något nytt detta år och 11/11 frön grodde och växer fint.
Gjorde såhär:
Först la jag fröna i ett glas rumstempererat vatten(22-24grader C) övertäckt så dom står mörkt.
Efter ett dygn så bör dom sjunka till botten när man petar på dem.
När detta hände så var dom redo för att placeras i jord. Ca 0,5cm under ytan med den spetsiga delen av fröet neråt(den sida som öppnar sig för grodden)
Vattnade lagom med sprayflaska och placerade en fuktad plastmugg ovanpå. Såg härefter till att det var fuktigt och varmt hela tiden tills och en bra bit efter dom börjat titta ur jorden, klart - nu är dom igång för fullt!