2021-04-19, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chemicalimbalance
Ja jag syftar på den som seedheaven tillhandahåller. Jag kikade in lite hos finländarna på icmag och kollade 2019 och 2020 års utomhustrådar. Inte jättemånga som odlade PT men av det jag kunde se så verkade det vara en fin strain Jag odlade Thyphoon 2012, 2013 och älskade strainen på grund av dess härdighet och spännande phenos, så det ska bli kul att odla PT som ju bygger vidare på Thyphoon.

Årets lineup blir Pehkuthyphoon, Ulduz, Leb27, Dieselryder och Super Lemon haze AF i zon 1. Jag kommer köra helt ekologiskt i år och gödsla groparna med benmjöl, kompost, bokashi, hönsgödsel och eventuellt tilläggsgödsla med vallörtsvatten och bokashivatten. Lycka till alla ni andra som odlar och må Ra vara med oss

Grym lineup. Önskar dig lycka till!

Här är lite mer info om Pehkuruder med bilder.

https://www.icmag.com/forum/ic-magazine/international-forums/nordic-countries/finland/298646-hi-from-sweden-looking-for-pics-of-pure-pehkuruder

Och här är en grow diary på PT plus lite annat.

https://www.icmag.com/forum/marijuana-growing/cannabis-growing-outdoors/260700-dyr-and-tanska-2013-guerilla-in-denmark-55-nl
Citera
2021-04-19, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perlite
Du har koll. Om du har möjlighet så driv upp dom hemma i fönsterkarmen. Mycket bättre! Då har du tillgång till dom hela tiden. Du behöver inte springa var 3 dag till din spot och titta till de små liven. 10 plastmuggar är inte svårt att flytta ut. Skaffa en liten kartong låda och lägg dom där när du flyttar ut dom.

Du kommer säkert få några freebies. Säkert någon early som du får sätta tänderna i

Hur skulle du placera ut dem? Kanske 40L bädd för 2 frön? Så kan jag göra 5-6 liknande bäddar, eller vad hade passat bäst?
Tänkte även om något mer skulle behövas i jorden. Om jag köper en påse benmjöl till 8x40, det räcker väl till allt det. Men kanske ska blanda ner en påse Perlite eller något annat till? Vad skulle du rekommendera?

https://www.plantagen.se/planteringsjord-kvalitet-40-l-brun-529195.html 8 st blir ju 400:-, det funkar ju kanon.
Slänga med en/två påsar kogödsel att dela ut med. Det räcker väl? Slipper man perlite. eller?

https://www.plantagen.se/benmjol-800-g-525868.html
Senast redigerad av LyingInADitch 2021-04-19 kl. 15:05.
Citera
2021-04-19, 15:09
Medlem
Jag har nu förmodligen löst torkningsproblemet. Har löst en polare som bor ensam i en lägenhet som kan torka hos sig. Min fråga är hur mycket det kommer lukta vid torkning i en lägenhet i ett vanligt lägenhetshus? Hört att man kan ha dem i badrummet, garderober eller andra ställen som man kan stänga dörren till för att få bort lite av lukten, hur många plantor kan man torka i lägenheten samtidigt utan att det luktar ut i trapphuset?
Senast redigerad av Girgen3 2021-04-19 kl. 15:20.
Citera
2021-04-19, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LyingInADitch
Hur skulle du placera ut dem? Kanske 40L bädd för 2 frön? Så kan jag göra 5-6 liknande bäddar, eller vad hade passat bäst?
Tänkte även om något mer skulle behövas i jorden. Om jag köper en påse benmjöl till 8x40, det räcker väl till allt det. Men kanske ska blanda ner en påse Perlite eller något annat till? Vad skulle du rekommendera?

https://www.plantagen.se/planteringsjord-kvalitet-40-l-brun-529195.html 8 st blir ju 400:-, det funkar ju kanon.
Slänga med en/två påsar kogödsel att dela ut med. Det räcker väl? Slipper man perlite. eller?

https://www.plantagen.se/benmjol-800-g-525868.html

Jag är ingen jävel på bädd. Jag har kört främst hål och ikea påse. Men vi har några i tråden som kan svara på det. Dvs om man kan dela upp bädden. Rent spontant så tror jag inte det ska vara några problem. Cp barn och Tixerz vet. Dom kör endast bädd.
Kommer ihåg från förra året att vi hade en odlare som gjorde bäddar i naturliga gropar som han hittade i skogen. Typ spår efter skogsmaskiner. Han fick fina resultat.

En påse benmjöl räcker gott och väl. Kör kogödsel på påse längst ner och pjord ovanpå. Dom kostar lika mycket. Kasta i lite hönsgödsel oxå eller blåkorn. Inte både och. Det kommer växa så det knakar.

Skit i perlite!
Citera
2021-04-19, 15:59
Medlem
Citat:
Jag är ingen jävel på bädd. Jag har kört främst hål och ikea påse. Men vi har några i tråden som kan svara på det. Dvs om man kan dela upp bädden. Rent spontant så tror jag inte det ska vara några problem. Cp barn och Tixerz vet. Dom kör endast bädd.
Kommer ihåg från förra året att vi hade en odlare som gjorde bäddar i naturliga gropar som han hittade i skogen. Typ spår efter skogsmaskiner. Han fick fina resultat.

En påse benmjöl räcker gott och väl. Kör kogödsel på påse längst ner och pjord ovanpå. Dom kostar lika mycket. Kasta i lite hönsgödsel oxå eller blåkorn. Inte både och. Det kommer växa så det knakar.

Skit i perlite!

Kan bli jobbigt att bygga upp hönsnät för 8 olika bäddar. Kanske lättare att göra två avlånga.

Låter kanon det. Får se om jag kan låta bäbisarna växa upp i fönstret eller ej, man vill väl gärna ha dom några veckor i fönstret? Kan bli svårförklarat.

Då blir inköpslistan såhär:
Kogödsel 2st 40L, botten på bädden.
Planteringsjord 6-8 st 40L utblandat med 800g bennjöl och kanske 1kg blåkorn?
Lite hönsnät.
Citera
2021-04-19, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Girgen3
Jag har nu förmodligen löst torkningsproblemet. Har löst en polare som bor ensam i en lägenhet som kan torka hos sig. Min fråga är hur mycket det kommer lukta vid torkning i en lägenhet i ett vanligt lägenhetshus? Hört att man kan ha dem i badrummet, garderober eller andra ställen som man kan stänga dörren till för att få bort lite av lukten, hur många plantor kan man torka i lägenheten samtidigt utan att det luktar ut i trapphuset?

Jag torkade förut ett par hundra gram i en polares kök utan problem. Och han bodde i lägenhet. Ska du torka lika mycket i en toalett så är det lugnt. Utomhus buds luktar inte lika mycket som inomhusodlat. Missförstå mig inte, det kommer att lukta men mindre än vad du tror.
Citera
2021-04-19, 16:19
Medlem
Citat:
Kan bli jobbigt att bygga upp hönsnät för 8 olika bäddar. Kanske lättare att göra två avlånga.

Låter kanon det. Får se om jag kan låta bäbisarna växa upp i fönstret eller ej, man vill väl gärna ha dom några veckor i fönstret? Kan bli svårförklarat.

Då blir inköpslistan såhär:
Kogödsel 2st 40L, botten på bädden.
Planteringsjord 6-8 st 40L utblandat med 800g bennjöl och kanske 1kg blåkorn?
Lite hönsnät.

4säckar kogödsel på påse
4säckar pjord
800g benmjöl
blåkorn eller hönsgödsel

Vill du komma undan riktigt billigt så ska du få min lista.

4 säckar pjord från Ica maxi = 100kr

4 säckar kogödsel eller naturgödsel, Ica maxi = 100kr

Blåkorn köper du på öob för 100kr och då får du 5kg. Eller köp på Lidl (av alla ställen) 49kr för 3 kg.

Hönsgödsel finns överallt. Typ 70kr för 1kg

Som sagt antingen hönsgödsel eller blåkorn. Hönsgödsel är ekologiskt och blåkorn är inte.

Köp plaststolpar från biltema

5st för 105kr eller 5st för 145kr. Jag har kört på båda. Tyckte den för 145kr va bättre. Den e hög och täcker bra. Med plaststolparna kan du spänna fågelnätet ordentligt.

https://www.biltema.se/fritid/tradgard/stangsel/elstangsel/plaststolpe-5-st-2000023324

Fågelnät från dollarstore för 20-30kr.
Ett fågelnät räcker för ca 8-10kvm. Fågelnät är inte det mest optimala men du ska bara ha den uppe några månader så då spelar det ingen roll. Den gör sitt jobb.

Tänk på att om du kör med nät så MÅSTE din plats vara låååångt in i skogen och verkligen off. Kommer någon svampplockare eller jägare i närheten så kommer dina stolpar synas tydligt.

Lycka till!
Citera
2021-04-19, 16:28
Medlem
Några DAP och White dwarf. Startade dom för 5 dagar sen. Dom ska ut om någon vecka kanske två.

DAP är en korsning på dieselryder och Pehkuruder. Fick den som freebies förra året men odlade inte ut den så vi gör ett försök i år.

https://anonfiles.com/JeNbX2r8u7/DDF4C3B9-7A9B-4BD7-A66B-9013A2F037BB_jpeg
Citera
2021-04-19, 16:34
Medlem
Citat:
4säckar kogödsel på påse
4säckar pjord
800g benmjöl
blåkorn eller hönsgödsel

Vill du komma undan riktigt billigt så ska du få min lista.

4 säckar pjord från Ica maxi = 100kr

4 säckar kogödsel eller naturgödsel, Ica maxi = 100kr

Blåkorn köper du på öob för 100kr och då får du 5kg. Eller köp på Lidl (av alla ställen) 49kr för 3 kg.

Hönsgödsel finns överallt. Typ 70kr för 1kg

Som sagt antingen hönsgödsel eller blåkorn. Hönsgödsel är ekologiskt och blåkorn är inte.

Köp plaststolpar från biltema

5st för 105kr eller 5st för 145kr. Jag har kört på båda. Tyckte den för 145kr va bättre. Den e hög och täcker bra. Med plaststolparna kan du spänna fågelnätet ordentligt.

https://www.biltema.se/fritid/tradgard/stangsel/elstangsel/plaststolpe-5-st-2000023324

Fågelnät från dollarstore för 20-30kr.
Ett fågelnät räcker för ca 8-10kvm. Fågelnät är inte det mest optimala men du ska bara ha den uppe några månader så då spelar det ingen roll. Den gör sitt jobb.

Tänk på att om du kör med nät så MÅSTE din plats vara låååångt in i skogen och verkligen off. Kommer någon svampplockare eller jägare i närheten så kommer dina stolpar synas tydligt.

Lycka till!

Uppskattas rejält! Simplare blir det inte. Nu börjar jag bli riktigt taggad.
Ja, det är ju det som är problemet. Min spot är inte JÄTTE långt in i skogen, är ett litet öppet fält som närmsta stig kanske är 100 meter och närmsta hus nån kilometer. Jag ska checka lite mer ställen. Är ju ute på vischan och bönder är de mest nyfikna jävlarna man kan tänka sig.

Tänker att det kan knappast va bra att använda ALLT blåkorn? Blir det inte för mycket näring? Speciellt i tidigt skede. Men kanske 3kg skulle passa bra till hela formulan. Eller några säckar hönsgödsel. Vi får se vad det blir.

Har en kattvind på som omger lägenheten (bor på toppvåningen dessutom) vilket borde passa fint för torkningen.
Jag kanske gör nån sorts journal när saker börjar komma igång. Nybörjare som man är vill man ju få all hjälp,

Uppskattas verkligen Perlite. Tack! Ha en fin dag.
Citera
2021-04-19, 17:03
Medlem
Citat:
Uppskattas rejält! Simplare blir det inte. Nu börjar jag bli riktigt taggad.
Ja, det är ju det som är problemet. Min spot är inte JÄTTE långt in i skogen, är ett litet öppet fält som närmsta stig kanske är 100 meter och närmsta hus nån kilometer. Jag ska checka lite mer ställen. Är ju ute på vischan och bönder är de mest nyfikna jävlarna man kan tänka sig.

Tänker att det kan knappast va bra att använda ALLT blåkorn? Blir det inte för mycket näring? Speciellt i tidigt skede. Men kanske 3kg skulle passa bra till hela formulan. Eller några säckar hönsgödsel. Vi får se vad det blir.

Har en kattvind på som omger lägenheten (bor på toppvåningen dessutom) vilket borde passa fint för torkningen.
Jag kanske gör nån sorts journal när saker börjar komma igång. Nybörjare som man är vill man ju få all hjälp,

Uppskattas verkligen Perlite. Tack! Ha en fin dag.

Nej nej inte allt blåkorn. Då bränner du plantorna. Och sprid blåkorn ovanpå. Blanda inte blåkorn i din jord för då bränner du rötterna utan sprid det efter du gjort din bädd. Du behöver max en näve eller två. 5kg räcker för kanske 10 odlingar. Blåkorn säljs inte i mindre förpackningar.
Har du nära till stigar och tror att det är lite riskfyllt så hade jag skippat hönsnät och hoppats på det bästa. Du kan pissa runt dina plantor för att skrämma djur eller använd något medel mot rådjur. Finns lite att välja på. Jag har inte gjort det men vet att det säljs.

Om du hittar en stor sten eller bergsvägg så odla bredvid den. Då har du stenen/bergsväggen som skydd bakifrån och kör ett litet hönsnät som täcker framifrån.
Citera
2021-04-19, 19:33
Medlem
Citat:
Nej nej inte allt blåkorn. Då bränner du plantorna. Och sprid blåkorn ovanpå. Blanda inte blåkorn i din jord för då bränner du rötterna utan sprid det efter du gjort din bädd. Du behöver max en näve eller två. 5kg räcker för kanske 10 odlingar. Blåkorn säljs inte i mindre förpackningar.
Har du nära till stigar och tror att det är lite riskfyllt så hade jag skippat hönsnät och hoppats på det bästa. Du kan pissa runt dina plantor för att skrämma djur eller använd något medel mot rådjur. Finns lite att välja på. Jag har inte gjort det men vet att det säljs.

Om du hittar en stor sten eller bergsvägg så odla bredvid den. Då har du stenen/bergsväggen som skydd bakifrån och kör ett litet hönsnät som täcker framifrån.

Bra info! Ska till spoten imorgon och kolla hur det ligger till. Bor i zon 3.
Kanon. Ska bli kul detta.

Jag har ett fönster i perfekt solläge,där jag kan öppna fönstret och lägga saker ute på "taket". Tänkte att jag fixar iordning en igenomskinlig förvaringslåda med alla plantor i små 25cl muggar där. Med hål på sidan.
Borde man ta in plantorna under kvällen eller låta det stå ute?
Citera
2021-04-19, 20:18
Medlem
Citat:
Bra info! Ska till spoten imorgon och kolla hur det ligger till. Bor i zon 3.
Kanon. Ska bli kul detta.

Jag har ett fönster i perfekt solläge,där jag kan öppna fönstret och lägga saker ute på "taket". Tänkte att jag fixar iordning en igenomskinlig förvaringslåda med alla plantor i små 25cl muggar där. Med hål på sidan.
Borde man ta in plantorna under kvällen eller låta det stå ute?
Om du ska driva upp i fönsterkarmen så behöver du inte plastlådan. Plastlåda är till för att driva upp utomhus på din spot. Du kan däremot fixa em bricka så det blir lätt att flytta dom, in och ut.
Ha dom i fönsterkarmen och låt solen skina på dom. Ta ut dom några timmar om dagen när det är ljust så vinden får blåsa lite på dom. Då blir dom stabilare och får en stabil stam.

Lycka till,

Edit: när du driver up i fönsterkarmen så är det i praktiken som ett uppvärmt växthus. Då är det onödigt med plastlåda.
Senast redigerad av Perlite 2021-04-19 kl. 20:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in