2023-08-19, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Hej Neverhesitate

Det stämmer att män står för den större delen av den typ av beteenden men vad som är trakasserier bestäms i slutändan av den som blir utsatt för det. Vi män är inte lika känsliga där men vi är heller inte benägna att anmäla när det sker då ”ingen” tror oss eller så ska man som man bita ihop. Stödet för män som blir utsatta är ”0” medan det för kvinnor är nästan 100. Samma vad gäller mörkertalet för fysisk misshandel. De allra flesta män slår heller inte kvinnor så bara för att vi är större och starkare innebär det inte någon direkt risk för en kvinna att sexuellt trakassera en man. Jag skulle t.o.m. drista mig till att påstå att det idag är mer eller mindre riskfritt att som kvinna trakassera en man.
Hej CC☀️!

Nja, den som blir utsatt bestämmer vad den UPPLEVER som trakasserier, men inte vad som ÄR trakasserier. Om vi möttes dagligen och jag skulle säga ”Hej fina CC💓☀️!” varje gång, så skulle varken allmänheten eller rättsväsendet anse att du blev trakasserad även om du själv skulle tycka det. Och det beror inte på att jag är kvinna och du är man, utan på att det du ”utsatts” för inte är några sexuella trakasserier.

Nuförtiden tror jag en man som blir utsatt för något blir trodd i lika stor utsträckning som en kvinna blir, även om det oftare ifrågasätts varför mannen inte sa ifrån. Däremot är det längre kvar när det gäller den manliga bit ihop kulturen och den kan vi alla hjälpas åt att minska. Fast enligt mig behöver vissa (både män och kvinnor) lära sig att bita ihop mer, medan andra behöver lära sig att inte bita ihop lika mycket.

Största anledningen till att väldigt få kvinnor trakasserar män tror jag är för att det inte ligger i kvinnans natur att bete sig så.

De flesta män våldtar inte kvinnor heller, men som tjej medvetandegörs man tidigt om skillnaderna i styrka, storlek, och mentalitet mellan könen, och den risk det innebär sitter i ryggraden.

Citat:
På vilket sätt utnyttjar en man en kvinna som vill ha sex med honom? Din syn här tyder på att du anser att sex är bara något som mannen vill ha och får och något som kvinnan inte vill ha och bara ger. Ska jag som man vara tacksam för att en kvinna vill ha sex med mig? Om du anser det, då har vi olika syn på det och jag skulle vilja höra hur du motiverar din syn där eller om det är så att jag missförstår dig.
Där missförstod du mig nog, för i en ”normal” sexuell relation så är det ju ömsesidigt att båda vill ha sex för sexets skull. Men i de fall där kvinnan inte skulle ha sex med mannen om hon inte fick fördelar av det så utnyttjar ju mannen den maktposition han besitter som ”betalning” för sex med kvinnan, precis som kvinnan utnyttjar sitt sexuella kapital som ”betalning” för fördelar i karriären.

I de fall båda personerna vill ha sex med varandra oavsett, så har ju inte heller kvinnan utnyttjat mannen.

Citat:
Bara för att du är övertygad om att du inte har trakasserat någon innebär inte det att någon, som du inte vet, kan ha en annan upplevelse. Med det sagt. Jag tror dig. Sannolikheten är mycket liten. Dels för hur jag uppfattar dig som person utifrån våra diskussioner men även för att vi män är inte så känsliga så det ska mycket till för att vi ska anse oss vara trakasserade.
Det är ju möjligt att någon har upplevt det som om jag har våldtagit den också, men det är lika osannolikt som att någon skulle ha upplevt det som om jag trakasserat den, eftersom jag inte ens närmat mig de gränserna.

Citat:
Så är det men kan du förstå att det då också sker misstag och missförstånd? Och att man därmed som ”utsatt” kanske inte ska ta det för allvarligt och bli för upprörd för minsta lilla såsom kvinnan i skämtbilden blir? Eller som när HBTQI personer blir förnärmande för att man använder fel pronomen när man talar med dem.

Nej, det är inte det jag menar. Jag vill inte ha några exakta regler. Tvärtom. Jag anser att vi snarare måste förstå att det sker misstag utan det ska bli en förstor konsekvens av det och då kan vi inte ha exakta regler. Jag förstår mycket väl att beröring från en person kan vara välkommet och inte välkommet från en annan. Det jag framför är att det är inte konstigt att det blir missförstånd, att killar försöker göra samma sak. Det innebär inte att Lisa ska acceptera det men hon kanske inte ska bli upprörd första gången någon nyper henne där bak när killen sett att andra killar göra det utan någon konsekvens från henne utan kanske t.o.m uppskattning. Däremot tror jag att det som skämtbilden som jag beskrev, att ge en komplimang, det förstår inte vi män varför det skulle vara fel.
Ja absolut, i all mänsklig interaktion finns det risk för missförstånd, och att det kan bli missförstånd tycker jag att man ska ha förståelse för.

Men hur allvarligt man tar något och hur upprörd man blir beror både på hur man är och vad man har varit med om tidigare. Det är självklart att en trygg person som aldrig råkat ut för något tar saker på ett lugnare sätt än en person som är otrygg och har varit med om något skrämmande eller obehagligt.

Det är därför det är viktigt med fingertoppskänsla, det är bättre att avstå från sexuella anspelningar än att göra övertramp.

Själv har jag fått mängder av sexuella kommentarer från män jag inte känner genom åren, och det är inget som bekommer mig nämnvärt bortsett från några gånger när omständigheterna varit såna att jag känt ett obehag.

Däremot förstår jag att det finns kvinnor som tar illa vid sig av sådant, för helt klart saknar de här männen en spärr eller ett filter som säger sådana saker till en kvinna de inte känner.

Samma komplimang som bara ses som en komplimang om den sägs till kvinnan på krogen, kan upplevas som hotfull om du går fram till en kvinna på en mörk och enslig parkering och säger samma sak.

Att ge ärliga komplimanger av icke sexuell natur är inte fel, men det kommer ju alltid finnas människor som känner sig kränkta och felaktigt behandlade oavsett hur man gör, så det får man försöka ha överseende med.

Citat:
Ja och nej. I laglig mening ja men i verkligheten nej och verkligheten (samhället) kan döma dig ändå och förstöra ditt liv. MeToo visade mycket tydligt att någon rättssäkerhet inte fanns när det gäller detta. Finns flera fall som visar det.
Det är ju tyvärr så att sådant som inte går att bevisa inte går att lagföra någon för. Precis på samma sätt som någon som blivit våldtagen måste kunna bevisa att en våldtäkt begåtts, så måste någon som blivit utsatt för förtal kunna bevisa att den blivit förtalad.

Citat:
Vad krävs för att man ska vara helt säker? Vilka kriterier ska ha uppnåtts? Hur ofta är du själv helt säker? Jag skulle hävda att det är mycket svårt att någonsin vara det. Vi människor gör bedömningar utifrån aktuell situation, tidigare personliga erfarenheter och kunskaper. Lägg därtill att för en del kvinnor är det helt legitimt att ändra sig dagen efter och ”komma på” att de egentligen inte ville. Hur ska man som man då agera tycker du?
När det gäller sex är jag lyhörd för den andra personens reaktioner på det jag gör, och jag känner mig säker på att den andra vill när den ger mig gensvar. Jag skulle heller aldrig ha sex med en person jag inte känner, men väljer man att ha sex med personer som inte ger ett tydligt gensvar och som man inte känner så tar man ju en större risk.

Om en person som VERKLIGEN var med på sexet ångrar sig dagen efter så finns det ju inte mycket att göra åt det, helt klart har man ju valt att ha sex med fel person då men det är ju svårt att veta med nya bekantskaper. Däremot tror jag det i många såna fall är så att det inte kändes rätt för personen under sexet heller även om den inte vågade säga ifrån, och den situationen hade man kunnat undvika genom att vara mer lyhörd för om gensvar finns.

Citat:
Håller med men de flesta skador kopplat till sex är emotionella och de är svåra att se under tiden skadan uppstår. Håller också med om att fingertoppskänsla är viktigt men hur får man det? Jo, genom erfarenhet och att begå misstag. 😉 Eller har du ett annat sätt? Mannen lär sig att lyssna och känna in sin kvinna / partner mer, kvinnan att vara mer tydlig.

Om sexet skadar ens sexpartner emotionellt så har man brustit i lyhördhet och kommunikation. Personligen föredrar jag kommunikation framför att göra misstag, så det är vad jag tycker man ska använda sig av för att utveckla fingertoppskänslan. Är man lyhörd för den andra personen slipper man göra stora misstag.

Citat:
Uppfattar att vi är överens här vad gäller förövarens ansvar.

För mig är egensvar och konsekvens inte samma sak. Egenansvar handlar om att jag måste förstå att jag själv har bidragit till det som har hänt. Konsekvens är det jag får betala för den kunskapen / erfarenheten.

Skuldfrågan är vi inte överens om då jag även anser att offret ibland kan ha skuld till det inträffade. Finns fler exempel på det. T ex om jag väljer att sätta mig i en bil med en person som har druckit. Vi kraschar och jag skadas. Föraren har därmed orsakat mig kroppsskada (om än kanske inte med det som syfte men ändock skadat mig).

I övrigt hoppas jag att du får en trevlig helg. Bra och rolig diskussion detta. 😊

// CC
Egenansvar och konsekvenser är ju inte samma sak, men när man får ta konsekvenserna av sitt handlande utvecklas ofta egenansvaret.

I exemplet du tar upp så finns det ju reglerat i lag om du har skuld i rattfylleriet eller inte. Det går att bli dömd både för medhjälp till rattfylleri och anstiftan till rattfylleri, men för det krävs att du har främjat brottet eller förmått personen till det.

Ta gärna ett exempel när det gäller sexuella trakasserier där du anser att offret har skuld i de sexuella trakasserierna.

Hoppas du har en trevlig helg du med CC☀️, och tack för bra diskussionsklimat🌸!
Citera
2023-08-21, 15:04
Medlem
CC75s avatar
Hej Neverhesitate

Jag hoppas att helgen var bra. Fick korta ned texten lite ifall du inte helt känner igen dina citat!

Citat:
Ursprungligen postat av Neverhesitate
Hej CC☀️!

Citat:
Hej CC☀️!

Nja, den som blir utsatt bestämmer vad den UPPLEVER som trakasserier, men inte vad som ÄR trakasserier. Om vi möttes dagligen och jag skulle säga ”Hej fina CC💓☀️!” varje gång, så skulle varken allmänheten eller rättsväsendet anse att du blev trakasserad även om du själv skulle tycka det. Och det beror inte på att jag är kvinna och du är man, utan på att det du ”utsatts” för inte är några sexuella trakasserier.

Point, fel uttryckt av mig. ”Upplever” är rätt ord att använda. Dessvärre upplever jag idag att ”upplever” har fått ta allt mer plats i bedömningarna huruvida något var okej eller inte okej. Däremot är jag inte säker på att ditt exempel på att hälsa på mig frekvent skulle tolkas som om att det vore okej. Det skulle även kunna vara så att det frekventa beteendet i sig skulle totalt innebära en kräkning. En gång är ingen gång men upprepat kan även mindre kränkningar bli något stort.

Citat:
Nuförtiden tror jag en man som blir utsatt för något blir trodd i lika stor utsträckning som en kvinna blir, även om det oftare ifrågasätts varför mannen inte sa ifrån. Däremot är det längre kvar när det gäller den manliga bit ihop kulturen och den kan vi alla hjälpas åt att minska. Fast enligt mig behöver vissa (både män och kvinnor) lära sig att bita ihop mer, medan andra behöver lära sig att inte bita ihop lika mycket.

Jag är inte lika säker där… möjligtvis att det sker en förändring men i så fall långsamt. Bita ihop kulturen är fortfarande stor. Nu kanske FB inte är bästa exemplet men se svaren till killar vs tjejer som t ex blir misshandlade. Inte samma råd som ges. Till män – lämna. Till kvinnor – lämna och anmäl.

Citat:
Största anledningen till att väldigt få kvinnor trakasserar män tror jag är för att det inte ligger i kvinnans natur att bete sig så.

Sexuella trakasserier håller jag med om. Den stora andelen utförs av män men sedan har vi de känslomässiga och psykiska trakasserierna och där skulle jag påstå att kvinnor (som grupp) excellerar över män.

Citat:
Där missförstod du mig nog, för i en ”normal” sexuell relation så är det ju ömsesidigt att båda vill ha sex för sexets skull. Men i de fall där kvinnan inte skulle ha sex med mannen om hon inte fick fördelar av det så utnyttjar ju mannen den maktposition han besitter som ”betalning” för sex med kvinnan, precis som kvinnan utnyttjar sitt sexuella kapital som ”betalning” för fördelar i karriären.

Ja då missförstod jag dig. Det du skriver ovan… (fetat). Dock är det svårt att veta i förväg vem som utnyttjar vem i sådana situationer. Mannen kan lova än det ena och en det andra men i slutändan aldrig ge det. Det kan även vara så att kvinnan hoppas att sexet ska ge henne fördelar utan att mannen insinuerar att så skulle vara fallet. Han kanske genuint tror att hon vill ha sex med honom. För mig blir en sådan situation att båda utnyttjar varandra och det i sig är inte olagligt, moraliskt förkastligt men inte olagligt sedan kanske den ena lurar den andre men inte heller det är olagligt.

Citat:
I de fall båda personerna vill ha sex med varandra oavsett, så har ju inte heller kvinnan utnyttjat mannen.

Sexuellt utnyttjat nej men om hon får fördelar som andra personer inte får pga av att mannen får ett ”gott öga” till henne, då har hon utnyttjat sin sexualitet till att skaffa sig fördelar. Ett problem här är att kvinnor (i betydligt större utsträckning än män), har sex i syfte att skaffa sig fördelar eller saker som de vill ha, t ex en relation med mannen och när mannen sedan inte är villig att ge det, då blir sexet plötsligt inte frivilligt längre och hon känner sig utnyttjad. Detta exempel tror jag är mycket vanligt idag.

Citat:
Det är självklart att en trygg person som aldrig råkat ut för något tar saker på ett lugnare sätt än en person som är otrygg och har varit med om något skrämmande eller obehagligt.

Helt klart spelar ens bakgrund roll. Jag håller med, starka och trygga individer tar saker och ting bättre. Dessvärre är det min uppfattning att vi i Sverige idag odlar offermentalitet. Vi uppfostrar inte våra barn till att bli trygga och starka utan vi lyfter fram allas rätt till att vara ”offer”.

Citat:
Själv har jag fått mängder av sexuella kommentarer från män jag inte känner genom åren, och det är inget som bekommer mig nämnvärt bortsett från några gånger när omständigheterna varit såna att jag känt ett obehag.

Fast du framstår också som en stark och trygg individ som inte ser dig alltför lätt som ett offer.

Citat:
Att ge ärliga komplimanger av icke sexuell natur är inte fel, men det kommer ju alltid finnas människor som känner sig kränkta och felaktigt behandlade oavsett hur man gör, så det får man försöka ha överseende med.

Så är det men det vi män idag upplever är att gränserna har flyttas lite väl mycket åt det kränkta hållet och att konsekvenserna om man gör fel, i många fel helt saknar proportion till vad som sades eller gjordes.

Citat:
Citat:
Det är ju tyvärr så att sådant som inte går att bevisa inte går att lagföra någon för. Precis på samma sätt som någon som blivit våldtagen måste kunna bevisa att en våldtäkt begåtts, så måste någon som blivit utsatt för förtal kunna bevisa att den blivit förtalad.

Ja och så måste det också få vara även om det (tyvärr) innebär att många gärningspersoner går fria. Alternativet att döma oskyldiga är alltid värre.

Citat:
När det gäller sex är jag lyhörd för den andra personens reaktioner på det jag gör, och jag känner mig säker på att den andra vill när den ger mig gensvar. Jag skulle heller aldrig ha sex med en person jag inte känner, men väljer man att ha sex med personer som inte ger ett tydligt gensvar och som man inte känner så tar man ju en större risk.

Om en person som VERKLIGEN var med på sexet ångrar sig dagen efter så finns det ju inte mycket att göra åt det, helt klart har man ju valt att ha sex med fel person då men det är ju svårt att veta med nya bekantskaper. Däremot tror jag det i många såna fall är så att det inte kändes rätt för personen under sexet heller även om den inte vågade säga ifrån, och den situationen hade man kunnat undvika genom att vara mer lyhörd för om gensvar finns.

Lyhördhet är viktigt. Nu sker dock mycket sex (i alla fall av det tillfälliga slaget) när folk är berusade och alla vet vad som händer då med den saken liksom med omdömet. Vem har ansvaret om båda två är berusade? Den som är minst berusad? Båda lika mycket? Ingen? Erkänner att jag själv inte vet svaret här. Svår fråga.

Citat:
Om sexet skadar ens sexpartner emotionellt så har man brustit i lyhördhet och kommunikation. Personligen föredrar jag kommunikation framför att göra misstag, så det är vad jag tycker man ska använda sig av för att utveckla fingertoppskänslan. Är man lyhörd för den andra personen slipper man göra stora misstag.

Delar din uppfattning att kommunikation är viktigt men folk generellt är inte alltid bra på det och kvinnor i synnerhet är bra på att ge s.k. ”dubbla” signaler”, åtminstone så att vi män uppfattar det så. Som i mitt tidigare exempel med ”våra 5 sextillfällen”. 4 signaler att det går bra, femte, ingen signal om att det inte gör det.

Citat:
Egenansvar och konsekvenser är ju inte samma sak, men när man får ta konsekvenserna av sitt handlande utvecklas ofta egenansvaret.

Det kan man hoppas att det gör men i en juridisk situation handlar det om en bedömning i varje enskilt fall, huruvida det finns ett egenansvar eller inte och om det gör det, vilken juridisk konsekvens skall det få. Förhoppningsvis lär jag mig att inte ställa mig i AIKs klack igen. 😉

Citat:
Ta gärna ett exempel när det gäller sexuella trakasserier där du anser att offret har skuld i de sexuella trakasserierna.

Vill först åter förtydliga att skuld alltid ska ligga på förövaren. Förövaren kan aldrig undkomma skuld.
Som exempel. En kvinna börjar på en arbetsplats med i huvudsak män. T ex en traditionell byggfirma. Jargongen är grabbig och hon vill bli en del av ”gänget” så hon spelar med i den grabbiga tonen. Hon kanske t.o.m. sätter upp en pin-upkalender på halvnakna män i uniform (nu är det inte vanligt idag men häng inte upp dig på det). Männen uppfattar att hon är okej med jargongen och de uttrycker titt som tätt sexuella anspelningar om hennes kropp. Hon skrattar och verkar ytligt uppskatta den uppmärksamhet hon får. Hon säger alltså inte ifrån eller uttrycker missnöje utan spelar med men egentligen tar hon illa vid sig och mår dåligt. Detta pågår under en längre period. Det eskalerar och några män börjar klappa henne på rumpan när hon går förbi. Hon ”låtsas” blir förnärmad men ler och skrattar samtidigt men till slut, efter ett tag, brister det och hon sjukskriver sig.

Gör männen fel – ja. Har hon ett egenansvar i den uppkomna situationen? – Ja.

Annat exempel. Tjejen som sätter sig i en bil med 4 för henne okända killar för att åka på efterfest. Alla är berusade och det dricks ännu mer. Hon har frivilligt sex med en av killarna med när övriga tre också vill, så vill hon inte. De lyssnar inte utan utnyttjar henne ändå.

Gör tre av killarna fel? Absolut. Ska de straffas – utan tvekan och hårt dessutom. Har hon något egensvar för det hon råkade ut för? Ja, det har hon. Lika mycket som jag har när jag valde att ställa mig i AIK-klacken.

Citat:
Hoppas du har en trevlig helg du med CC☀️, och tack för bra diskussionsklimat🌸!

Det är alltid kul att diskutera med någon som bidrar till ett bra diskussionklimat även om man ser saker på olika sätt och gör olika bedömningar samt har olika värderingar. 😊

Ha en fortsatt trevlig vecka.

// CC
Citera
2023-08-24, 12:26
Medlem
Citat:
Hej Neverhesitate

Jag hoppas att helgen var bra. Fick korta ned texten lite ifall du inte helt känner igen dina citat!
Hej CC☀️!

Helg och vardag flyter ihop på ett härligt sätt nu🤗!

Citat:
Point, fel uttryckt av mig. ”Upplever” är rätt ord att använda. Dessvärre upplever jag idag att ”upplever” har fått ta allt mer plats i bedömningarna huruvida något var okej eller inte okej. Däremot är jag inte säker på att ditt exempel på att hälsa på mig frekvent tolkas som om det vore okej. Det skulle även kunna vara så att det frekventa beteendet i sig skulle totalt innebära en kräkning. En gång är ingen gång men upprepat kan även mindre kränkningar bli något stort.
Vad är det i att hälsa på en person dagligen som du tänker skulle innebära en kränkning😳?

Hur tycker du man ska bete sig när man möter en kollega för att det inte ska vara en kränkning eller trakasserier? Tyst gå förbi, eller säga hej men utan leende och ögonkontakt, eller annat?

Min erfarenhet av att hälsa varmt och hjärtligt på andra är att de blir glada av det, så jag fortsätter leva efter devisen ”Om du möter någon utan ett leende, ge den ett av dina🤗!”.

Citat:
Jag är inte lika säker där… möjligtvis att det sker en förändring men i så fall långsamt. Bita ihop kulturen är fortfarande stor. Nu kanske FB inte är bästa exemplet men svaren till killar vs tjejer som t ex blir misshandlade. Inte samma råd som ges. Till män – lämna. Till kvinnor – lämna och anmäl.
Män som blir misshandlade (av kvinnor) är såpass ovanligt att det är sällan man läser något om det, däremot är det hyfsat vanligt att män skriver att kvinnan får skylla sig själv när hon blir misshandlad.

Citat:
Sexuella trakasserier håller jag med om. Den stora andelen utförs av män men sedan har vi de känslomässiga och psykiska trakasserierna och där skulle jag påstå att kvinnor (som grupp) excellerar över män.
Var och på vilket sätt menar du att de känslomässiga och psykiska trakasserierna skulle gå till?

Citat:
Ja då missförstod jag dig. Det du skriver ovan… (fetat). Dock är det svårt att veta vem som utnyttjar vem i sådana situationer. För mig blir en sådan situation att båda utnyttjar varandra och det i sig är inte olagligt, moraliskt förkastligt men inte olagligt sedan kanske den ena lurar den andre men inte heller det är olagligt.
Exakt, de utnyttjar varandra så det är lika moraliskt förkastligt från båda håll.

Citat:
Sexuellt utnyttjat nej men om hon får fördelar som andra personer inte får pga av att mannen får ett ”gott öga” till henne, då har hon utnyttjat sin sexualitet till att skaffa sig fördelar. Ett problem här är att kvinnor (i betydligt större utsträckning än män), har sex i syfte att skaffa sig fördelar eller saker som de vill ha, t ex en relation med mannen och när mannen sedan inte är villig att ge det, då blir sexet plötsligt inte frivilligt längre och hon känner sig utnyttjad. Detta exempel tror jag är mycket vanligt idag.
För att affären ska bli av så krävs det både en köpare och en säljare, en man som vill köpa sex mot fördelar och en kvinna som vill sälja sex mot fördelar, det är alltså en ömsesidig överenskommelse.

OM det vore så att män kunde få fördelar genom att ha sex så skulle många män ha det. Jag frågade nyss min manlige anställda om han skulle ha sex med mig om det gav honom yrkesmässiga fördelar, och han svarade ”Självklart, men jag skulle ha sex med dig även utan det”, och det svaret tror jag visar många mäns inställning. Den marknaden finns i princip inte eftersom män ofta är såpass ”lättvälta” att kvinnor får sex när de vill så mannen har inget sex att förhandla med.

Om någon kör med falskspel är det fullt förståeligt om man känner sig lurad, men enligt mig bör man aldrig ha sex man inte verkligen vill ha, och man bör inte heller ge något till någon med baktanken att man vill få något tillbaka för det.

Citat:
Jag håller med, starka och trygga individer tar saker och ting bättre. Dessvärre är det min uppfattning att vi i Sverige idag odlar offermentalitet. Vi uppfostrar inte våra barn till att bli trygga och starka utan vi lyfter fram allas rätt till att vara ”offer”.
Det är möjligt att det stämmer, men varför tror du isåfall att det är så? För mig har det varit en självklarhet att göra mina barn så trygga och starka som möjligt eftersom jag vill deras bästa, men de allra flesta föräldrar vill ju sina barns bästa så jag förstår inte varför någon skulle vilja uppfostra sitt barn till en otrygg individ som ser sig själv som ett offer.

Citat:
Så är det men det vi män idag upplever är att gränserna har flyttas lite väl mycket åt det kränkta hållet och att konsekvenserna om man gör fel, i många fel helt saknar proportion till vad som sades eller gjordes.
Möjligt att det nu finns fler personer som är lättkränkta och överreagerar, men det enda man kan göra är ju att undvika såna personer.

Citat:
Lyhördhet är viktigt. Nu sker dock mycket sex (i alla fall av det tillfälliga slaget) när folk är berusade och alla vet vad som händer då med den saken liksom med omdömet. Vem har ansvaret om båda två är berusade? Den som är minst berusad? Båda lika mycket? Ingen? Erkänner att jag själv inte vet svaret här. Svår fråga.
Båda två har ansvaret vid sex, men om någon av dem begår ett övergrepp med eller utan berusning som grund så är det den personen som bär skulden. Precis som man inte slipper ansvaret för en rattfylla för att man får dåligt omdöme när man dricker så slipper man inte heller ansvaret för en oaktsam våldtäkt för att man får dåligt omdöme när man dricker.

Citat:
Delar din uppfattning att kommunikation är viktigt men folk generellt är inte alltid bra på det och kvinnor i synnerhet är bra på att ge s.k. ”dubbla” signaler”, åtminstone så att vi män uppfattar det så. Som i mitt tidigare exempel med ”våra 5 sextillfällen”. 4 signaler att det går bra, femte, ingen signal om att det inte gör det.
Om man uppfattar dubbla signaler eller inget gensvar så bör man fråga för förtydligande eller avstå. Bara för att man själv är kåt är det inte okej att ta risken att skada en annan människa.

Citat:
Det kan man hoppas att det gör men i en juridisk situation handlar det om en bedömning i varje enskilt fall, huruvida det finns ett egenansvar eller inte och om det gör det, vilken juridisk konsekvens skall det få.
Man får bära konsekvenserna av sitt eget handlande oavsett om ens handlande beror på att man är naiv eller korkad. Men skulden för brottet ligger ALLTID på förövaren, för det är inte straffbart att vara varken naiv eller korkad. Ställer du dig i fel klack för att provocera och starta bråk så är det däremot straffbart.

Citat:
Vill först åter förtydliga att skuld alltid ska ligga på förövaren. Förövaren kan aldrig undkomma skuld.
Som exempel. En kvinna börjar på en arbetsplats med i huvudsak män. T ex en traditionell byggfirma. Jargongen är grabbig och hon vill bli en del av ”gänget” så hon spelar med i den grabbiga tonen. Hon kanske t.o.m. sätter upp en pin-upkalender på halvnakna män i uniform (nu är det inte vanligt idag men häng inte upp dig på det). Männen uppfattar att hon är okej med jargongen och de uttrycker titt som tätt sexuella anspelningar om hennes kropp. Hon skrattar och verkar ytligt uppskatta den uppmärksamhet hon får. Hon säger alltså inte ifrån eller uttrycker missnöje utan spelar med men egentligen tar hon illa vid sig och mår dåligt. eskalerar och några män börjar klappa henne på rumpan när hon går förbi. Hon ”låtsas” blir förnärmad men ler och skrattar samtidigt men till slut, efter ett tag, brister det och hon sjukskriver sig.

Gör männen fel – ja. Har hon ett egenansvar i den uppkomna situationen? – Ja.

Annat exempel. Tjejen som sätter sig i en bil med 4 för henne okända killar för att åka på efterfest. Alla är berusade och det dricks ännu mer. Hon har frivilligt sex med en av killarna med när övriga tre också vill, så vill hon inte. De lyssnar inte utan utnyttjar henne ändå.

Gör tre av killarna fel? Absolut. Ska de straffas – utan tvekan och hårt dessutom. Har hon något egensvar för det hon råkade ut för? Ja, det har hon. Lika mycket som jag har när jag valde att ställa mig i AIK-klacken.
I ditt första exempel borde hon ha visat vad hon kände istället för att spela med(män är långt ifrån tankeläsare), och männen hade behövt vara mer lyhörda, men det är sådant man lär sig genom livet. Min erfarenhet efter att ha jobbat en sommar som takläggare är att männen var oerhört måna om att jag skulle trivas, jag kände mig mer välkommen där än jag kände mig när jag extraknäckte inom vården.

I ditt andra exempel så får ju tjejen ta konsekvenserna av sin naivitet, men skulden ligger ALLTID på förövarna!

Vare sig män är nyktra eller onyktra, en eller flera, så är de i princip alltid starkare än kvinnan. Anser du att kvinnor alltid ska undvika att vara ensamma med män, och att alla män ska betraktas som presumtiva våldtäktsmän?

Som kvinna blir man tidigt medveten om att man befinner sig i fysiskt underläge gentemot män, men personligen väljer jag att inte vara rädd för och undvika alla män ändå.

Citat:
Det är alltid kul att diskutera med någon som bidrar till ett bra diskussionklimat även om man ser saker på olika sätt och gör olika bedömningar samt har olika värderingar. 😊

Ha en fortsatt trevlig vecka.

// CC
Det är tydligt i våra diskussioner att vi har olika erfarenheter och ser saker på olika sätt, till största delen tror jag beroende på att vi är av olika kön. Till stor del tror jag ändå att vi har ganska liknande värderingar, men det är skönt att slippa de personliga påhoppen när åsikterna går isär🌸.

Tack, hoppas du har en toppenvecka☀️!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in