Citat:
Hej CC☀️!Hej Neverhesitate
Det stämmer att män står för den större delen av den typ av beteenden men vad som är trakasserier bestäms i slutändan av den som blir utsatt för det. Vi män är inte lika känsliga där men vi är heller inte benägna att anmäla när det sker då ”ingen” tror oss eller så ska man som man bita ihop. Stödet för män som blir utsatta är ”0” medan det för kvinnor är nästan 100. Samma vad gäller mörkertalet för fysisk misshandel. De allra flesta män slår heller inte kvinnor så bara för att vi är större och starkare innebär det inte någon direkt risk för en kvinna att sexuellt trakassera en man. Jag skulle t.o.m. drista mig till att påstå att det idag är mer eller mindre riskfritt att som kvinna trakassera en man.
Det stämmer att män står för den större delen av den typ av beteenden men vad som är trakasserier bestäms i slutändan av den som blir utsatt för det. Vi män är inte lika känsliga där men vi är heller inte benägna att anmäla när det sker då ”ingen” tror oss eller så ska man som man bita ihop. Stödet för män som blir utsatta är ”0” medan det för kvinnor är nästan 100. Samma vad gäller mörkertalet för fysisk misshandel. De allra flesta män slår heller inte kvinnor så bara för att vi är större och starkare innebär det inte någon direkt risk för en kvinna att sexuellt trakassera en man. Jag skulle t.o.m. drista mig till att påstå att det idag är mer eller mindre riskfritt att som kvinna trakassera en man.
Nja, den som blir utsatt bestämmer vad den UPPLEVER som trakasserier, men inte vad som ÄR trakasserier. Om vi möttes dagligen och jag skulle säga ”Hej fina CC💓☀️!” varje gång, så skulle varken allmänheten eller rättsväsendet anse att du blev trakasserad även om du själv skulle tycka det. Och det beror inte på att jag är kvinna och du är man, utan på att det du ”utsatts” för inte är några sexuella trakasserier.
Nuförtiden tror jag en man som blir utsatt för något blir trodd i lika stor utsträckning som en kvinna blir, även om det oftare ifrågasätts varför mannen inte sa ifrån. Däremot är det längre kvar när det gäller den manliga bit ihop kulturen och den kan vi alla hjälpas åt att minska. Fast enligt mig behöver vissa (både män och kvinnor) lära sig att bita ihop mer, medan andra behöver lära sig att inte bita ihop lika mycket.
Största anledningen till att väldigt få kvinnor trakasserar män tror jag är för att det inte ligger i kvinnans natur att bete sig så.
De flesta män våldtar inte kvinnor heller, men som tjej medvetandegörs man tidigt om skillnaderna i styrka, storlek, och mentalitet mellan könen, och den risk det innebär sitter i ryggraden.
Citat:
Där missförstod du mig nog, för i en ”normal” sexuell relation så är det ju ömsesidigt att båda vill ha sex för sexets skull. Men i de fall där kvinnan inte skulle ha sex med mannen om hon inte fick fördelar av det så utnyttjar ju mannen den maktposition han besitter som ”betalning” för sex med kvinnan, precis som kvinnan utnyttjar sitt sexuella kapital som ”betalning” för fördelar i karriären. På vilket sätt utnyttjar en man en kvinna som vill ha sex med honom? Din syn här tyder på att du anser att sex är bara något som mannen vill ha och får och något som kvinnan inte vill ha och bara ger. Ska jag som man vara tacksam för att en kvinna vill ha sex med mig? Om du anser det, då har vi olika syn på det och jag skulle vilja höra hur du motiverar din syn där eller om det är så att jag missförstår dig.
I de fall båda personerna vill ha sex med varandra oavsett, så har ju inte heller kvinnan utnyttjat mannen.
Citat:
Det är ju möjligt att någon har upplevt det som om jag har våldtagit den också, men det är lika osannolikt som att någon skulle ha upplevt det som om jag trakasserat den, eftersom jag inte ens närmat mig de gränserna. Bara för att du är övertygad om att du inte har trakasserat någon innebär inte det att någon, som du inte vet, kan ha en annan upplevelse. Med det sagt. Jag tror dig. Sannolikheten är mycket liten. Dels för hur jag uppfattar dig som person utifrån våra diskussioner men även för att vi män är inte så känsliga så det ska mycket till för att vi ska anse oss vara trakasserade.
Citat:
Ja absolut, i all mänsklig interaktion finns det risk för missförstånd, och att det kan bli missförstånd tycker jag att man ska ha förståelse för. Så är det men kan du förstå att det då också sker misstag och missförstånd? Och att man därmed som ”utsatt” kanske inte ska ta det för allvarligt och bli för upprörd för minsta lilla såsom kvinnan i skämtbilden blir? Eller som när HBTQI personer blir förnärmande för att man använder fel pronomen när man talar med dem.
Nej, det är inte det jag menar. Jag vill inte ha några exakta regler. Tvärtom. Jag anser att vi snarare måste förstå att det sker misstag utan det ska bli en förstor konsekvens av det och då kan vi inte ha exakta regler. Jag förstår mycket väl att beröring från en person kan vara välkommet och inte välkommet från en annan. Det jag framför är att det är inte konstigt att det blir missförstånd, att killar försöker göra samma sak. Det innebär inte att Lisa ska acceptera det men hon kanske inte ska bli upprörd första gången någon nyper henne där bak när killen sett att andra killar göra det utan någon konsekvens från henne utan kanske t.o.m uppskattning. Däremot tror jag att det som skämtbilden som jag beskrev, att ge en komplimang, det förstår inte vi män varför det skulle vara fel.
Nej, det är inte det jag menar. Jag vill inte ha några exakta regler. Tvärtom. Jag anser att vi snarare måste förstå att det sker misstag utan det ska bli en förstor konsekvens av det och då kan vi inte ha exakta regler. Jag förstår mycket väl att beröring från en person kan vara välkommet och inte välkommet från en annan. Det jag framför är att det är inte konstigt att det blir missförstånd, att killar försöker göra samma sak. Det innebär inte att Lisa ska acceptera det men hon kanske inte ska bli upprörd första gången någon nyper henne där bak när killen sett att andra killar göra det utan någon konsekvens från henne utan kanske t.o.m uppskattning. Däremot tror jag att det som skämtbilden som jag beskrev, att ge en komplimang, det förstår inte vi män varför det skulle vara fel.
Men hur allvarligt man tar något och hur upprörd man blir beror både på hur man är och vad man har varit med om tidigare. Det är självklart att en trygg person som aldrig råkat ut för något tar saker på ett lugnare sätt än en person som är otrygg och har varit med om något skrämmande eller obehagligt.
Det är därför det är viktigt med fingertoppskänsla, det är bättre att avstå från sexuella anspelningar än att göra övertramp.
Själv har jag fått mängder av sexuella kommentarer från män jag inte känner genom åren, och det är inget som bekommer mig nämnvärt bortsett från några gånger när omständigheterna varit såna att jag känt ett obehag.
Däremot förstår jag att det finns kvinnor som tar illa vid sig av sådant, för helt klart saknar de här männen en spärr eller ett filter som säger sådana saker till en kvinna de inte känner.
Samma komplimang som bara ses som en komplimang om den sägs till kvinnan på krogen, kan upplevas som hotfull om du går fram till en kvinna på en mörk och enslig parkering och säger samma sak.
Att ge ärliga komplimanger av icke sexuell natur är inte fel, men det kommer ju alltid finnas människor som känner sig kränkta och felaktigt behandlade oavsett hur man gör, så det får man försöka ha överseende med.
Citat:
Det är ju tyvärr så att sådant som inte går att bevisa inte går att lagföra någon för. Precis på samma sätt som någon som blivit våldtagen måste kunna bevisa att en våldtäkt begåtts, så måste någon som blivit utsatt för förtal kunna bevisa att den blivit förtalad.
Citat:
När det gäller sex är jag lyhörd för den andra personens reaktioner på det jag gör, och jag känner mig säker på att den andra vill när den ger mig gensvar. Jag skulle heller aldrig ha sex med en person jag inte känner, men väljer man att ha sex med personer som inte ger ett tydligt gensvar och som man inte känner så tar man ju en större risk. Vad krävs för att man ska vara helt säker? Vilka kriterier ska ha uppnåtts? Hur ofta är du själv helt säker? Jag skulle hävda att det är mycket svårt att någonsin vara det. Vi människor gör bedömningar utifrån aktuell situation, tidigare personliga erfarenheter och kunskaper. Lägg därtill att för en del kvinnor är det helt legitimt att ändra sig dagen efter och ”komma på” att de egentligen inte ville. Hur ska man som man då agera tycker du?
Om en person som VERKLIGEN var med på sexet ångrar sig dagen efter så finns det ju inte mycket att göra åt det, helt klart har man ju valt att ha sex med fel person då men det är ju svårt att veta med nya bekantskaper. Däremot tror jag det i många såna fall är så att det inte kändes rätt för personen under sexet heller även om den inte vågade säga ifrån, och den situationen hade man kunnat undvika genom att vara mer lyhörd för om gensvar finns.
Citat:
Håller med men de flesta skador kopplat till sex är emotionella och de är svåra att se under tiden skadan uppstår. Håller också med om att fingertoppskänsla är viktigt men hur får man det? Jo, genom erfarenhet och att begå misstag. 😉 Eller har du ett annat sätt? Mannen lär sig att lyssna och känna in sin kvinna / partner mer, kvinnan att vara mer tydlig.
Om sexet skadar ens sexpartner emotionellt så har man brustit i lyhördhet och kommunikation. Personligen föredrar jag kommunikation framför att göra misstag, så det är vad jag tycker man ska använda sig av för att utveckla fingertoppskänslan. Är man lyhörd för den andra personen slipper man göra stora misstag.
Citat:
Egenansvar och konsekvenser är ju inte samma sak, men när man får ta konsekvenserna av sitt handlande utvecklas ofta egenansvaret. Uppfattar att vi är överens här vad gäller förövarens ansvar.
För mig är egensvar och konsekvens inte samma sak. Egenansvar handlar om att jag måste förstå att jag själv har bidragit till det som har hänt. Konsekvens är det jag får betala för den kunskapen / erfarenheten.
Skuldfrågan är vi inte överens om då jag även anser att offret ibland kan ha skuld till det inträffade. Finns fler exempel på det. T ex om jag väljer att sätta mig i en bil med en person som har druckit. Vi kraschar och jag skadas. Föraren har därmed orsakat mig kroppsskada (om än kanske inte med det som syfte men ändock skadat mig).
I övrigt hoppas jag att du får en trevlig helg. Bra och rolig diskussion detta. 😊
// CC
För mig är egensvar och konsekvens inte samma sak. Egenansvar handlar om att jag måste förstå att jag själv har bidragit till det som har hänt. Konsekvens är det jag får betala för den kunskapen / erfarenheten.
Skuldfrågan är vi inte överens om då jag även anser att offret ibland kan ha skuld till det inträffade. Finns fler exempel på det. T ex om jag väljer att sätta mig i en bil med en person som har druckit. Vi kraschar och jag skadas. Föraren har därmed orsakat mig kroppsskada (om än kanske inte med det som syfte men ändock skadat mig).
I övrigt hoppas jag att du får en trevlig helg. Bra och rolig diskussion detta. 😊
// CC
I exemplet du tar upp så finns det ju reglerat i lag om du har skuld i rattfylleriet eller inte. Det går att bli dömd både för medhjälp till rattfylleri och anstiftan till rattfylleri, men för det krävs att du har främjat brottet eller förmått personen till det.
Ta gärna ett exempel när det gäller sexuella trakasserier där du anser att offret har skuld i de sexuella trakasserierna.
Hoppas du har en trevlig helg du med CC☀️, och tack för bra diskussionsklimat🌸!