• 1
  • 2
2021-01-15, 10:37
Medlem
mjohan84s avatar
Jag tillhör de som gärna tar ett par öl en onsdag men av olika skäl inte dricker på helgerna... har ofta fullt upp på helgerna med annat (träning och andra aktiviteter där jag behöver köra bil )

Gillar att ta några öl efter jobbet på t ex onsdag och har förstått att detta inte är okej i Sverige fast jag dricker mindre än snittet

Varför är det så i Sverige ? För i andra länder så är det inte såhär
Citera
2021-01-15, 10:50
Medlem
Timmervargens avatar
I vilka andra länder anses det normalt att dra i sig ett par öl efter jobbet mitt i veckan?
Citera
2021-01-15, 10:53
Medlem
BirosKorlaffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timmervargen
I vilka andra länder anses det normalt att dra i sig ett par öl efter jobbet mitt i veckan?

Danmark, Tyskland, England, Österrike för att nämna några.

OnT: Det har väl att göra med den påtvingade skammen svensken skall känna inför att dricka alkohol.
Citera
2021-01-15, 10:53
Medlem
note-its avatar
Det är oansvarigt att dricka mitt i veckan för man ska kunna sköta sitt jobb. Det är väl grundläggande kan jag tycka.
Varför dricka överhuvudtaget men, det kanske är en annan diskution.
Citera
2021-01-15, 10:54
Medlem
Shoess avatar
I Sverige har vi en hälsohets och använder endast alkohol som ett socialt verktyg. Är tanken i alla fall, sen att de inte fungerar är ju sin sak.

Svenskarnas syn på alkohol har ju bara lett till att ALLT ska firas, och nästan allt firas med alkohol.
Gärna i så stora mängder att dagen efter också bli förstörd. Men kan man slänga ur sig någon anledning som i svennebanans öron låter vettigt så blir det automatiskt en godkänd anledning, exempelvis ”det är var ju löning”. Det är en shamekultur i att tycka om alkohol, därför maskar man det med hitte-på anledningar.

Lite som när en rökare ska trappa ner och säger ”jag ska bara röka efter att jag ätit” och därför äter 12 gånger om dagen istället.
Citera
2021-01-15, 10:54
Medlem
Gå in på valfri pub i England på en vardag.Där har du alltid after work.
Citera
2021-01-15, 10:55
Medlem
Vem bryr sig om du dricker en onsdag?
Citera
2021-01-15, 11:03
Medlem
Greenspams avatar
Sanningen är att i princip alla som dricker rusdrycker regelbundet är alkoholister och verkar ha ett behov av att rättfärdiga drickandet.
Är det smaken som är tilltalade finns det alkoholfria alternativ.
Citera
2021-01-15, 11:09
Medlem
Jag har läst detta massa gånger här på fb. I min verklighet tycker jag de allra flesta kan ta ett eller ett par glas vilken dag som helst. Aldrig hört någon som tycker det är konstigt. Sen är klart man inte ska dricka sig full på vardagar.. Jag drack två öl och ett glas vin senast i onsdags..
Citera
2021-01-15, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Det är oansvarigt att dricka mitt i veckan för man ska kunna sköta sitt jobb. Det är väl grundläggande kan jag tycka.
Varför dricka överhuvudtaget men, det kanske är en annan diskution.

Det är absolut inte oansvarigt att dricka mitt i veckan, men det handlar om mängden.
Själv är jag en sån som knappt dricker överhuvudtaget, men oftast föredrar jag att gå till en bar med några vänner på en vardag. En eller två öl är inga problem om man håller sig inom tidsramen för körning, dagen efter.
Citera
2021-01-15, 11:10
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Vem bryr sig om du dricker en onsdag?

En nära släkting blev orolig men det ska tilläggas att släktingen dricker sig redlös både Fredag och lördag
Citera
2021-01-15, 11:14
Medlem
Svar till TS: Handlar nog mycket om kultur, och där smyger den svenska folksjälen in att du måste prestera på jobbet.
Så här dricker man sig full på dagar där man inte jobbeár efteråt.
Annat i många andra länder, där de inte är så lutterska, Tysklan t.ex. där det dt´ricks mer öl på vardagar i de katolska delarna jämfört med sverige.
Samma sak med de katolska länderna i södra Europa, det som sticker ut är väl det blandade UK och protestaniska Danmark där det dricks öl dagligdags.
Men jag har uppfattat det som det dricks mindre nu för tiden i hela Europa till vardags, i alla fall i affärssamanhang.
Men till TS mår d bra av det kan du väl ta e1 eller tv2 öl en onsdag om du föredrar det, men se till att det inte blir 4-5 varje kväll.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in