2021-02-07, 10:53
Medlem
Hamleyss avatar
Dricka som att bli full eller ta ett glas vin till maten?
Om det bjuds på svensk husman passar en kall öl till. Det är accepterat och fullt rimligt.

Vad som inte anses acceptabelt i stora delar av samhället är att simulera midsommarafton en tisdag i februari.
Det kommer att uppfattas som problematiskt.

Ett glas öl till lunch - OK
Två flaskor vin på eftermiddagen - INTE OK
Citera
2021-02-09, 11:33
Avslutad
Den som dricker en måndag i månaden har mindre problem än den som dricker varje lördag.

Den som dricker 5 öl fördelat på lika många vardagar har mindre problem än den som dricker 5 öl på en gång på lördagen.

Det går att dricka på ett problematiskt sätt fast man bara dricker fredag och lördag.

Och det går att dricka oproblematiskt fast man dricker varje vardag.

Det är mängderna och intensiteten som styr inte veckodagarnas namn.
Citera
2021-02-09, 11:59
Medlem
semiproffss avatar
Känner inte alls igen mig i att det inte är ok att dricka på vardagar. Jag bor i Sthlms innerstad och här är det fullt på krogarna varje dag och när man träffar vänner efter jobbet så gör man det över en öl eller två... Tycker nästan att det är konstigare att inte gå ut och ta en öl mitt i veckan ibland.
Citera
2025-09-24, 09:09
Medlem
Det är bara tramsigt moraliserande som säger att det inte är ok att ta sig några järn en vardag. Själv dricker jag alltid ett rejält glas brännvin (typ 1dl) varje kväll och det är fullt normalt. Ingen skillnad mot att folk gillar att ta sig ett glas coca cola en vanlig vardag.

Helgerna är dock annorlunda, då dricker man brännvin tills spyan fullständigt sprutar ur käften.
Senast redigerad av Bajjakungen 2025-09-24 kl. 09:43.
Citera
2025-09-24, 10:28
Medlem
MyckeSenapSkaDeVas avatar
Det var "tabu" när man var i skolåldern och bodde hemma, sen hänger detta "tabu" kvar i några år efter att folk börjat flytta hemifrån, då det sakta försvinner eftersom man anammar andra (vuxnas) värderingar istället för skolkamraternas.
Citera
2025-09-24, 15:41
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av semiproffs
Känner inte alls igen mig i att det inte är ok att dricka på vardagar. Jag bor i Sthlms innerstad och här är det fullt på krogarna varje dag och när man träffar vänner efter jobbet så gör man det över en öl eller två... Tycker nästan att det är konstigare att inte gå ut och ta en öl mitt i veckan ibland.
Hur gör man för att gå ut mer då? Då alla nuförtiden verkar vara som träd fast där dem står bjuder man ut för att nån ska röra på sig eller går du bara och sätter dig själv på ett ställe du vet att dina vänner kommer till?

Citat:
Ursprungligen postat av Bajjakungen
Det är bara tramsigt moraliserande som säger att det inte är ok att ta sig några järn en vardag. Själv dricker jag alltid ett rejält glas brännvin (typ 1dl) varje kväll och det är fullt normalt. Ingen skillnad mot att folk gillar att ta sig ett glas coca cola en vanlig vardag.

Helgerna är dock annorlunda, då dricker man brännvin tills spyan fullständigt sprutar ur käften.
Man får ju minnen man kommer ihåg i alla fall.

Sedan vet jag inte om det är viktigt vilken dag i veckan det gäller utan det är mängden?
Citera
2025-09-25, 21:44
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Det är oansvarigt att dricka mitt i veckan för man ska kunna sköta sitt jobb. Det är väl grundläggande kan jag tycka.
Varför dricka överhuvudtaget men, det kanske är en annan diskution.
Kan du inte sköta ditt jobb om du dricker ett par öl dagen innan? De är nog klokt att du inte dricker.
Citera
2025-09-25, 22:07
Avslutad
Jag tror ingen bryr sig faktiskt. Men du kanske inte måste säga det till dom du jobbar med heller.

Onsdagen är väl allmänt känd som Lill-lördag även i Sverige.

Folk i Sverige dricker mitt i veckan också ska du veta men folk håller det lite mer privat bara, det är endast skillnaden.
Citera
2025-09-26, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Det är oansvarigt att dricka mitt i veckan för man ska kunna sköta sitt jobb. Det är väl grundläggande kan jag tycka.
Varför dricka överhuvudtaget men, det kanske är en annan diskution.

Jag kan dricka 7 öl på onsdag och vakna pigg samt vara körbar kl 06.00

Varför skulle man inte kunna sköta sitt jobb?
Citera
2025-09-26, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Jag tillhör de som gärna tar ett par öl en onsdag men av olika skäl inte dricker på helgerna... har ofta fullt upp på helgerna med annat (träning och andra aktiviteter där jag behöver köra bil )

Gillar att ta några öl efter jobbet på t ex onsdag och har förstått att detta inte är okej i Sverige fast jag dricker mindre än snittet

Varför är det så i Sverige ? För i andra länder så är det inte såhär

DU har nog väldigt konstigt umgänge.

Det är verkligen inte oaccepterat i Sverige att ta några öl efter jobbet.

Gå ut en Onsdag så ser du massa "normala" människor som ta en öl eller vin efter jobbet. Många som har AW och kickoffs osv.

Kan det vara så att du sitter hemma själv och tar några öl? Det däremot tror jag en del kan ha lite problem med - att sitta hemma och dra några öl själv en vardag - ja det är inte är lika accepterat.
Citera
2025-09-26, 18:43
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Jag tillhör de som gärna tar ett par öl en onsdag men av olika skäl inte dricker på helgerna... har ofta fullt upp på helgerna med annat (träning och andra aktiviteter där jag behöver köra bil )

Gillar att ta några öl efter jobbet på t ex onsdag och har förstått att detta inte är okej i Sverige fast jag dricker mindre än snittet

Varför är det så i Sverige ? För i andra länder så är det inte såhär
Så är det inte längre.

Kanske bland godtemplarmaffian men resten av Sverige går på aw mitt i veckan, tar en öl framför dumburken måndag kväll, kanske en grogg eller ett glas vin på tisdagen, väljer bort falukorv & makaroner i hemmets dunkla vrå för en middag ute med tillhörande starkvaror på torsdagen...
Citera
2025-09-26, 19:47
Medlem
McCarthy01s avatar
Va? Numera när Onsdag officiellt är "Lille-Lördag" känns detta inte igen. Man ses ju nästan som "onormal" om man inte super till det mitt i veckan. Fast främst medelålders som gör det, då det börjat bli ute bland yngre att festa som "morsan och farsan gjorde när de var unga".
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in