Citat:
Tack för bra info! De är verkligebn mycket att tänka på.
Särskilt detta va väldigt intressant:
På några av mina VM:s har jag råkat göra en H-disk på 100 gigabyte. När man går in och kollar så står de att "actural size" är 8 gigabyte. När man exporterar så tar filen fortfarande upp 100 gigabyte. Vilket ju är väldigt onödigt.
Har funderat på hur man kan fixa de. Så de va intressant att du tog upp de.
Om man skriver in komandot då skrev så blir den alltså bara 8 gigabytre dvs de som anges som "actural size"? Utan att de blir något fel? Elelr att man behöver göra något när den ska in i den nya virtulboxen? Men vilken storlek får H-disken till ens VM då? De kan ju inte godtyckligt?
Kan man ändra H-disk storleken så att ens VM blir mindre på något annat sätt?
De skulle ju va smidikst om de kunde justeras i virtualbox men de verkar inte vara möjligt.
De verkar också finns en fil i mappen där ens VM:s ligger på host. Som inhåller en blå fil som är mycket mindre och som öppnas i virtualbox om man klickar på den. Känns inet helt bekvämt att pilla där inne dock.
Särskilt detta va väldigt intressant:
På några av mina VM:s har jag råkat göra en H-disk på 100 gigabyte. När man går in och kollar så står de att "actural size" är 8 gigabyte. När man exporterar så tar filen fortfarande upp 100 gigabyte. Vilket ju är väldigt onödigt.
Har funderat på hur man kan fixa de. Så de va intressant att du tog upp de.
Om man skriver in komandot då skrev så blir den alltså bara 8 gigabytre dvs de som anges som "actural size"? Utan att de blir något fel? Elelr att man behöver göra något när den ska in i den nya virtulboxen? Men vilken storlek får H-disken till ens VM då? De kan ju inte godtyckligt?
Kan man ändra H-disk storleken så att ens VM blir mindre på något annat sätt?
De skulle ju va smidikst om de kunde justeras i virtualbox men de verkar inte vara möjligt.
De verkar också finns en fil i mappen där ens VM:s ligger på host. Som inhåller en blå fil som är mycket mindre och som öppnas i virtualbox om man klickar på den. Känns inet helt bekvämt att pilla där inne dock.
Metod 1: Det är lite krångligt det där med diskstorlek i en VM. Du kan inte ändra medans VM rullar storleken på den disk som den körs på. Men du lägga upp en ny Linux VM, kalla den VMx med bara minimalt med diskutrymme.
Den uppdaterar du som vanligt och gör erforderligt inställningsjobb mm. Därpå stänger du ner den.
I menyn på VirtualBox så markerar du din nya VMx,och letar upp Properties/Storage, där lägger du till de andra VMs diskfiler (attach storage device), heter det i de äldre VirtualBox.
När du sedan startar din lilla VMx så kan du då med alla verktygen inne i Linux, kunna omarbeta dessa diskavbildningsfiler mm. Defragga och krympa ihop dem.
Tex med GParted.
Kan bli krångligt om diskfilen är krypterad så man bör undvika kryptering för att lära sig hur man gör.
Men, men det är lätt att förvilla bort sig i detta. Så bästa rådet brukar vara att inte kludda med något som redan fungerar. Risken blir att man spiller bort en massa timmars arbetstid i onödan.
Kan inte beskriva detta exakt eftersom jag inte har Win 10/VirtualBox på just denna lilla pluttdator jag skriver detta på.
Metod 2: OBS läser också det som att compact kommandot verkar ha syntaxen
VBoxManage.exe modifymedium disk "C:\path\to\disk.vdi" --compact
Istället för vdi så får man alltså prova med vmdk.
Reddit har ett eget forum för VirtualBox, här:
https://www.reddit.com/r/virtualbox/
https://www.reddit.com/r/virtualbox/...sure_of_which/
Här finns arbetsgången för att komprimera en VM diskfil:
https://www.howtogeek.com/312883/how...up-disk-space/
Lite krångligt och mycket att lära sig. Programmet zerofree behövs köras i Linux i recoverymode och skriver alla lediga sektorer med nollor.
Det här kommandot är det som slutligen komprimerar diskfilen:
VBoxManage.exe modifymedium disk "C:\path\to\disk.vdi" --compact
Det är dock en del problem sedan när du ska starta den, därför att efter komprimering så har ju VM inget ledigt diskutrymme kvar. Så den går ju att starta, men är inte särskilt användbar då förstås. Därför brukar man efter komprimeringen lägga till typ minst 2-4 GB ledigt utrymme.
Här finns exempel på hur man gör i GUIn i VBox:
https://www.howtogeek.com/124622/how...box-or-vmware/
Nu har din VM en del ledigt utrymme, och blir därmed körbar, tills utrymmet är slut.
Tar diskutrymmet slut i Linux så kan vad fan som helst hända, i synnerhet om du kör
sudo apt-get update.
Att Linux sedan failar starten och man har en inkonsistent maskin.
Det är bland annat därför jag aldrig bryr mig om att behålla någon VM genom ett stort antal uppdateringscykler.
Utan jag bara skapar en ny.
Du bör inte avbryta ett pågående VBoxManage kommando därför att diskfilen kan då bli korrupt.
Man tar alltid backup på viktiga VMs, för säkerhets skull.
Det är lite svårt att beskriva ett så intressant och värdefullt program som VBox är.
VMWare är också mycket kraftfullt , men har de flesta inställningar i fönsterformatet.
Och har tillhörande hjälpfiler förstås.
Har inte provkört senaste VBox men det finns buggar i de tidiga versionerna, bla vid sleep/hibernate, och då tex att den inte refreshar nätverksanslutningen. När den ska väckas upp. Den noteras ibland som disconnected, och man måste ibland manuellt disconnecta det trådlösa eller trådbundna nätverket. För att få en automatisk refresh.