• 1
  • 2
2021-01-14, 11:50
Medlem
Flickpojkens avatar
Försöker kopiera en VM (virtualbox) till en extern H-disk.

Men får medelande att de inte finns tillreckligt med "disk space".

Min VM är 80 gigabyte. Och disken ska rymma 120 gigabyte (försumbar del är "reserverat"). Jag ändrade till FAT formatet. Och jag har Ubuntu på Host om de nu har betydelse.
Citera
2021-01-14, 11:55
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken

Min VM är 80 gigabyte. Och disken ska rymma 120 gigabyte (försumbar del är "reserverat"). Jag ändrade till FAT formatet. Och jag har Ubuntu på Host om de nu har betydelse.
FAT32 took over from FAT16 and has a maximum drive size of 2TB. Its
maximum file size is 4GB
Citera
2021-01-14, 12:00
Medlem
Clint Ruins avatar
Om du kör Windows så formaterar du om H:-disken med filsystemet NTFS istället, då kan du kopiera över VM-en.
Citera
2021-01-14, 12:01
Medlem
constants avatar
Citat:

Fat32 har en limit på filstorlek som är lägre än så. 4GB är max.

Typ pucktvåa...
Senast redigerad av constant 2021-01-14 kl. 12:06.
Citera
2021-01-14, 12:47
Medlem
SockAccounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
maximum file size is 4GB

Detta

Antingen formatera om eller så kan du göra en rar uppdelat i 4gb stycken
Citera
2021-01-14, 15:11
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SockAccount
Detta

Antingen formatera om eller så kan du göra en rar uppdelat i 4gb stycken

En VM går tvär inte att dela upp om de var de du menade.
Citera
2021-01-14, 15:13
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
maximum file size is 4GB

Citat:
Ursprungligen postat av Clint Ruin
Om du kör Windows så formaterar du om H:-disken med filsystemet NTFS istället, då kan du kopiera över VM-en.

Jag har Ubuntu. Sitter med en annan dator nu men är hyfsat säker på att de ursprungliga fil systemet var. NTFS då gick de inte alls.

Måste ju gå att flytta över stora filer till en extern även om man har Ubuntu?
Citera
2021-01-14, 16:12
Medlem
Clint Ruins avatar
Citat:
Jag har Ubuntu. Sitter med en annan dator nu men är hyfsat säker på att de ursprungliga fil systemet var. NTFS då gick de inte alls.

Måste ju gå att flytta över stora filer till en extern även om man har Ubuntu?

Ja, du kan ju skapa ett XFS/btrfs/ext4-filsystem på den externa disken, men då kan du inte läsa den från t ex Windows.

Alternativt kan du ladda ned support för NTFS I Ubuntu, kolla på https://linuxconfig.org/how-to-mount...d-write-access
Citera
2021-01-14, 21:06
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint Ruin
Ja, du kan ju skapa ett XFS/btrfs/ext4-filsystem på den externa disken, men då kan du inte läsa den från t ex Windows.

Alternativt kan du ladda ned support för NTFS I Ubuntu, kolla på https://linuxconfig.org/how-to-mount...d-write-access

Ska testa de senare de verkar smartast. Då ändrar man inte disk alls va och de är NTFS firmatet som gäller?
Citera
2021-01-15, 03:16
Medlem
Det är lite lurigt att köra en VM som ligger på en extern (långsam) enhet. Om din VM är tex Linux så får du vara beredd på att din Linux-VM kan upplevas som långsam om de måste använda SWAP-Filen ofta och mycket.
Detta klarar Linux inte riktigt av har jag märkt även om det är tex USB3 men på en mekanisk disk.
Linux gör en massa antaganden hur den ska optimera SWAP-Filen som inte riktigt stämmer om disken finns som extern
eSATA kopplade externa diskar brukar man rekommendera i dessa lägen de är nämligen inte lika känsliga.
Till somliga laptops så finns PCI-Express slotin cards (instickskort) med två eSATA-kontakter på och då blir de snabba.

Kopplar du din externa Linux-disk till en laptop via USB2/USB3 så bör du stänga av alla strömbesparings funktioner på USB-portarna.

OBS - Viktigt Du kan inte koppla bort din disk medans VM är igång. Det kan göra att Linux"fryser" helt.
Nej stäng ner VM innan "säker borttagning av maskinvara".
Citera
2021-01-15, 11:05
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegerStryparen
Det är lite lurigt att köra en VM som ligger på en extern (långsam) enhet. Om din VM är tex Linux så får du vara beredd på att din Linux-VM kan upplevas som långsam om de måste använda SWAP-Filen ofta och mycket.
Detta klarar Linux inte riktigt av har jag märkt även om det är tex USB3 men på en mekanisk disk.
Linux gör en massa antaganden hur den ska optimera SWAP-Filen som inte riktigt stämmer om disken finns som extern
eSATA kopplade externa diskar brukar man rekommendera i dessa lägen de är nämligen inte lika känsliga.
Till somliga laptops så finns PCI-Express slotin cards (instickskort) med två eSATA-kontakter på och då blir de snabba.

Kopplar du din externa Linux-disk till en laptop via USB2/USB3 så bör du stänga av alla strömbesparings funktioner på USB-portarna.

OBS - Viktigt Du kan inte koppla bort din disk medans VM är igång. Det kan göra att Linux"fryser" helt.
Nej stäng ner VM innan "säker borttagning av maskinvara".

Tack för info.

Jag va lite oklar. Mitt syfte är att spara mina VM:s på en extern disk när jag installerar om operativsystemet på min dator. Inte att köra virtualbox från en extern h-disk.
Senast redigerad av Flickpojken 2021-01-15 kl. 11:07.
Citera
2021-01-15, 12:27
Medlem
Clint Ruins avatar
Citat:
Ska testa de senare de verkar smartast. Då ändrar man inte disk alls va och de är NTFS firmatet som gäller?

Ja, precis, du fixar bara så att Ubuntu kan läsa och skriva till NTFS-formaterade partitioner. Den externa disken formateras alltså inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in