Citat:
Ursprungligen postat av
Flickpojken
Tack för hjälpsamt svar. Tror att de fixat sej nu får jag in filerna på disken i alla fall. Och skulle de krångla när jag ska lägga in dom i de nya operativsystemet så kan jag alltid instalera om Ubuntu och lägga in filerna där igen. Testar naturligvis de förs också.
En annan fråga. De finns en uppdatering av virtualbox. När jag instalerar virtualbox i de nya operativsystemet kommer de alltså vara en annan vertion än den vertion av virualbox som mina VM:s exporteras i från. Finns de risk att de blir trassel då? Förmodar att de inte är problem med tanke på att folk naturligvis har sina VM liggande ett tag. Men möjligvis måste man ladda ner den gammal vertionen av virtualbox som ens VM kommer i från och först där efter uppdatera.
De är bästa att veta innan i sånna fall!
Nja det brukar inte bli större problem med en ny version av VirtualBox men det går ibland inte att backa tillbaks. Var säker på att du har senaste grafikdrivaren på Win 10 plus att stänga av Aero, Aero är bara kattskit, och ser för jävligt ut. Har aldrig sett någon som blivit klokare eller produktivare av halvgenomskinliga fönster precis. Aero kan kludda till det när du vill växla mellan din host o guest
Eller så blir det problem med VBox att köra på en maskin, värd, med för lite minne.
De uppdateringar som brukat vara vanligt är tex inställningar för skärmen, sleep/hibernate plus pekplattan.
Du får en ny Virtual Box extensions med uppdateringar med i den nya installationen som du laddar hem från Virtual Box hemsida. Men du måste aktivera Guest Additions inifrån din VM. Kolla på youtube om hur man ska göra.
Guest Additons innehåller paketen för skärm, sleep/hibernate, pekplatta, nätverksinterface, ljudkort och sist men inte minst sk Shared Folders. Delade Mappar alltså.
En delad mapp är alltså en mapp som syns både på hos (värd) och guest (gäst).
Dess funktion är desamma som en mapp som delas över nätverket.
Varje gång du uppdaterar VirtualBox så får du alltså en ny Guest Additions och den ska installeras på nytt inne i din VM. Du väljer Insert Guest Additions. Guest Additions är en virtuell CD-skiva som monteras i den virtuella CD/DVD-enheten.
Följande fråga kommer upp:
"This disk contains software that is intended to run"
Du klickar ja, och får lämna root-passwordet på din VM.
Andra versioner av Linux så behövs det kanske andra kommandon
Efter att ha rebootat VM så kör du förstås
"sudo apt-get update"
Ibland får man också lägga in dkms
"sudo apt-get install dkms"
Här finns ett kommando som komprimerar din VM, den struntar då i oanvänt utrymme på din VMs hårddiskfil.
VBoxManage compact <vmdk-fil>
Mycket att lära sig faktiskt. Synd att många av kommandona går inte att köra från ett GUI fönster
Lätt att snurra bort sig.
Var försiktig med att använda dynamisk (växande) storlek på hårddiskfilen, eftersom hela skiten hänger sig om du har en skitig VM, som äter upp allt utrymme.
Någon version av VirtualBox 5.x har en irriterande bugg vid körande av en Ubuntu/XUbuntu/KUbuntu under Win 10 och man ska resiza dess fönster i värden. Det tar evigheter tyvärr. Har för mig att det enbart uppträder på nVidia-kort.
Brukar aldrig bry mig om sätta upp gamla VMs utan bara kopierar filerna och installerar en ny VM med fräschaste Linux när det behövs. Trots Linux goda rykte så kan skiten balla ur, och det blir alldeles för jobbigt att städa upp.
Kan ju ta en hel dag om det vill sig illa.