2021-01-15, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
Tack för info.

Jag va lite oklar. Mitt syfte är att spara mina VM:s på en extern disk när jag installerar om operativsystemet på min dator. Inte att köra virtualbox från en extern h-disk.

Du behöver nog kopiera hela mappen som heter VirtualBox VMs skulle jag tro.
Och alla virtuella maskinerna ska nog behöva vara helt avstängda.
Det är nämligen inte säkert att du kan spara maskintillståndet och sedan återställa det om du har gjort för stora förändringar.
När du kopierar hela mappen får du med inställningarna också om hur de virtuella maskinerna ska startas.

När du installerat om operativsystemet. Så installerar du senaste VirtualBox.
Kom ihåg att starta om.
Kom ihåg att bocka för, aktivera, virtualiseringsdirektivet i BIOS om du behöver använda 64 bits adress utrymme i dina VMs.
Starta om.
Lägg tillbaks dina VMs på deras normala plats.

Kom ihåg att Virtual Box uppdateras ganska ofta, cirka en gång per månad, men det kan bli rätt krångligt att uppdatera eller lägga in en ny Virtual Box.
Bla så kluddar skärminställningarna till sig, pekplattan på laptops beter sig annorlunda mm.
Nästan varje ny uppdatering av VirtualBox handlar om nya grafikinställningar.
Virtual Box kan man knappt köra på dubbelkärnigt, nej minst fyra kärnor och > 8GB RAM på Win 64 som värd (host).

Uppdatera inte Virtual Box virtualiseringsprogramvaran om du inte behöver.
Det kan bli mycket jobb i onödan.

Kolla runt lite grand på YT-klipp hur man gör,
kolla också att du inte tittar på jättegamla sådana som är helt inaktuella.
Senast redigerad av NegerStryparen 2021-01-15 kl. 16:30.
Citera
2021-01-15, 18:14
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegerStryparen
Du behöver nog kopiera hela mappen som heter VirtualBox VMs skulle jag tro.
Och alla virtuella maskinerna ska nog behöva vara helt avstängda.
Det är nämligen inte säkert att du kan spara maskintillståndet och sedan återställa det om du har gjort för stora förändringar.
När du kopierar hela mappen får du med inställningarna också om hur de virtuella maskinerna ska startas.

När du installerat om operativsystemet. Så installerar du senaste VirtualBox.
Kom ihåg att starta om.
Kom ihåg att bocka för, aktivera, virtualiseringsdirektivet i BIOS om du behöver använda 64 bits adress utrymme i dina VMs.
Starta om.
Lägg tillbaks dina VMs på deras normala plats.

Kom ihåg att Virtual Box uppdateras ganska ofta, cirka en gång per månad, men det kan bli rätt krångligt att uppdatera eller lägga in en ny Virtual Box.
Bla så kluddar skärminställningarna till sig, pekplattan på laptops beter sig annorlunda mm.
Nästan varje ny uppdatering av VirtualBox handlar om nya grafikinställningar.
Virtual Box kan man knappt köra på dubbelkärnigt, nej minst fyra kärnor och > 8GB RAM på Win 64 som värd (host).

Uppdatera inte Virtual Box virtualiseringsprogramvaran om du inte behöver.
Det kan bli mycket jobb i onödan.

Kolla runt lite grand på YT-klipp hur man gör,
kolla också att du inte tittar på jättegamla sådana som är helt inaktuella.

Just den biten verkar rätt enkel. Man kan välja "exportera" VM:s bara. Sen får man en fil som kan man klicka på och så vet att den ska in ens virtualbox. Samma princip dom för en del operativ system som är gjord för virtualbox.
Senast redigerad av Flickpojken 2021-01-15 kl. 18:21.
Citera
2021-01-15, 18:18
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint Ruin
Ja, precis, du fixar bara så att Ubuntu kan läsa och skriva till NTFS-formaterade partitioner. Den externa disken formateras alltså inte.

Hur funkar de för man lyfter in filer från en extern disk? Går de att ta in filer som är större än 8 gigabyte om man har FAT formatet?

Filerna ska antagligen in i Kali så så småningom. Men de kanske finns likande programvara som gör att även Kali kan hantera NTFS formatet?
Senast redigerad av Flickpojken 2021-01-15 kl. 18:21.
Citera
2021-01-15, 18:42
Medlem
När du skapar en ny virtuell maskin i virtualbox så kan du välja vmdk som lagringsformat. Då får du även alternativet att splitta disken i filer på 2GB som går att lagra på en fat-formaterad disk. Går att konvertera en befintlig disk till vmdk 2GB-filer med följande:
Kod:
VBoxManage clonemedium --format VMDK --variant Split2G olddisk.vdi newdisk.vmdk
Citera
2021-01-15, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
När du skapar en ny virtuell maskin i virtualbox så kan du välja vmdk som lagringsformat. Då får du även alternativet att splitta disken i filer på 2GB som går att lagra på en fat-formaterad disk. Går att konvertera en befintlig disk till vmdk 2GB-filer med följande:
Kod:
VBoxManage clonemedium --format VMDK --variant Split2G olddisk.vdi newdisk.vmdk
Ja, det är rätt många kommandon som hör till VBox som måste köras via kommandotolken.

Jag föredrar själv att se till att VMs har fix storlek på den virtuella hårddiskfilen.
Eftersom om man experimenterar med beta-system man kan råka ut för att diskutrymmet äts upp.
Finns mycket att lära sig om VMs och virtualisering.
På laptops så ska man inte förvänta sig att alla funktioner fungerar helt sömlöst, tex sleep och hibernate, funktionstangenter mm. Pepkplattan kan fungera, ja lite si och så. I tex Win 10 har Win 10 alltid första tjing på pekplattan så om man jobbar mycket med VMs så kan man ha en lös extra mus just för de virtuella maskinerna.
Citera
2021-01-16, 00:52
Medlem
Jonas1968s avatar
Klarar Ubuntu av exFAT så kan det vara ett alternativ. exFAT har inte FAT32s begränsning på filsystem.
Citera
2021-01-16, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Klarar Ubuntu av exFAT så kan det vara ett alternativ. exFAT har inte FAT32s begränsning på filsystem.

Linux kernel 5.4 och senare har stöd för exFAT filsystem och formateringskommando.
Här finns lite info om hur du lägger till exFAT support på en äldre Linux-version:
https://itsfoss.com/mount-exfat/
Även om beskrivningen är rakt på, så rekommenderas att starta om datorn (kallstart)
utan att det sitter någon USB-ansluten enhet i USB-portarna.
I terminalfönstret (shell) så ser du vilken kernelversion du kör med kommandot:
$ uname -r

Här står en del om Linux kernel 5.4:
https://itsfoss.com/linux-kernel-5-4/

Kerneln är Linux operativsystems innersta del och innehåller bla minneshanterare, task scheduler, basic I/O mm.
Senast redigerad av NegerStryparen 2021-01-16 kl. 02:04.
Citera
2021-01-17, 19:07
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Linux kernel 5.4 och senare har stöd för exFAT filsystem och formateringskommando.
Här finns lite info om hur du lägger till exFAT support på en äldre Linux-version:
https://itsfoss.com/mount-exfat/
Även om beskrivningen är rakt på, så rekommenderas att starta om datorn (kallstart)
utan att det sitter någon USB-ansluten enhet i USB-portarna.
I terminalfönstret (shell) så ser du vilken kernelversion du kör med kommandot:
$ uname -r

Här står en del om Linux kernel 5.4:
https://itsfoss.com/linux-kernel-5-4/

Kerneln är Linux operativsystems innersta del och innehåller bla minneshanterare, task scheduler, basic I/O mm.

Va menar du?

Är de samma som detta:

Citat:
Ursprungligen postat av Clint Ruin
Ja, du kan ju skapa ett XFS/btrfs/ext4-filsystem på den externa disken, men då kan du inte läsa den från t ex Windows.

Alternativt kan du ladda ned support för NTFS I Ubuntu, kolla på https://linuxconfig.org/how-to-mount...d-write-access

Dvs få Ubuntu att hantera ett annat filsystem?

Vilket är. i sånna fall bästa alternativet att ha modification med exFAT eller NTFS?
Citera
2021-01-17, 22:28
Medlem
Citat:
Va menar du?

Är de samma som detta:

Dvs få Ubuntu att hantera ett annat filsystem?

Vilket är. i sånna fall bästa alternativet att ha modification med exFAT eller NTFS?
Nu har jag inte köpt en extern disk på ett tag men den senaste var formaterad med exFAT.
exFAT fungerar ihop med Mac och Windows.
NTFS fungerar vanligen inte ihop med Mac pga att Steve Jobs var för snål att betala 25 öre per såld enhet till Microsoft. Om det nu stämmer med det priset, men högt var det ju inte precis.
Istället fick väl Steve Jobs betala 35 öre per såld enhet för att använda exFAT, typ?

ext4 är inte detsamma som exFAT. exFAT kan sägas vara den utökade FAT32.

Läser här tex på Seagates hemsida:
https://www.seagate.com/gb/en/suppor...rive-220151en/

Citat:
Newer Seagate and LaCie branded external drives come preformatted with the exFAT file system, which allows it to be used on both Mac and Windows without reformatting the drive. Some older drives are formatted specifically for PCs, some specifically for Macs, and some of them have special utilities allowing them to work between both without having to reformat the drive.
De flesta enheter som säljs löst tex SD-kort, hårddiskar som är större än 32 GB är tydligen formaterade med exFAT, och maximal filstorlek är enorm, det lär dröja ett bra tag innan vi har så stora diskar:
https://en.wikipedia.org/wiki/ExFAT
För somliga lite äldre smartphones kan behövas en uppdatering för att kunna läsa SD-kort som är större än 32 GB.

ext4 är ett högpresterande filsystem för Linux och passar för enheter som behöver hög IO-prestanda. Och ext4 är default (= förvalt standard) för tex Ubuntu.
Din Ubuntu-VM är med stor sannolikhet förformaterad med ext4. Men eftersom VM exporteras som en fil VMDK-fil, och du kommer att skriva ut den på en extern disk så ligger filen i filformatet exFAT utåt sett.
Inne i Windows XP, Windows 7,8 10 32/64-bit är NTFS-formatet standard, eftersom användarrättigheterna ligger i fildeskriptortabellerna.

Konvertering mellan olika filformat och formateringsprinciper sker vanligen helt sömlöst utan att användaren märker något.

Det sägs att Windows 10 är säkert men operativsystemet som sådant är en slags (halv-)hybrid, där den vanlige användaren kör vanligen med för hög behörighet än vad som behövs, för vanligt kontorsjobb.
Linux å sin sida har fler inställningar för säkerhet men en klantig Linux-användare med root-behörighet kan ju likväl ställa till med rejäl oreda.

Hoppas det här inte rör till det för mycket, välj exFAT om du kan. Du kan se på diskens egenskaper vilket filsystem som är inskrivet på disken.
Citera
2021-01-17, 23:04
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Nu har jag inte köpt en extern disk på ett tag men den senaste var formaterad med exFAT.
exFAT fungerar ihop med Mac och Windows.
NTFS fungerar vanligen inte ihop med Mac pga att Steve Jobs var för snål att betala 25 öre per såld enhet till Microsoft. Om det nu stämmer med det priset, men högt var det ju inte precis.
Istället fick väl Steve Jobs betala 35 öre per såld enhet för att använda exFAT, typ?

ext4 är inte detsamma som exFAT. exFAT kan sägas vara den utökade FAT32.

Läser här tex på Seagates hemsida:
https://www.seagate.com/gb/en/suppor...rive-220151en/

De flesta enheter som säljs löst tex SD-kort, hårddiskar som är större än 32 GB är tydligen formaterade med exFAT, och maximal filstorlek är enorm, det lär dröja ett bra tag innan vi har så stora diskar:
https://en.wikipedia.org/wiki/ExFAT
För somliga lite äldre smartphones kan behövas en uppdatering för att kunna läsa SD-kort som är större än 32 GB.

ext4 är ett högpresterande filsystem för Linux och passar för enheter som behöver hög IO-prestanda. Och ext4 är default (= förvalt standard) för tex Ubuntu.
Din Ubuntu-VM är med stor sannolikhet förformaterad med ext4. Men eftersom VM exporteras som en fil VMDK-fil, och du kommer att skriva ut den på en extern disk så ligger filen i filformatet exFAT utåt sett.
Inne i Windows XP, Windows 7,8 10 32/64-bit är NTFS-formatet standard, eftersom användarrättigheterna ligger i fildeskriptortabellerna.

Konvertering mellan olika filformat och formateringsprinciper sker vanligen helt sömlöst utan att användaren märker något.

Det sägs att Windows 10 är säkert men operativsystemet som sådant är en slags (halv-)hybrid, där den vanlige användaren kör vanligen med för hög behörighet än vad som behövs, för vanligt kontorsjobb.
Linux å sin sida har fler inställningar för säkerhet men en klantig Linux-användare med root-behörighet kan ju likväl ställa till med rejäl oreda.

Hoppas det här inte rör till det för mycket, välj exFAT om du kan. Du kan se på diskens egenskaper vilket filsystem som är inskrivet på disken.

Tack för hjälpsamt svar. Tror att de fixat sej nu får jag in filerna på disken i alla fall. Och skulle de krångla när jag ska lägga in dom i de nya operativsystemet så kan jag alltid instalera om Ubuntu och lägga in filerna där igen. Testar naturligvis de förs också.

En annan fråga. De finns en uppdatering av virtualbox. När jag instalerar virtualbox i de nya operativsystemet kommer de alltså vara en annan vertion än den vertion av virualbox som mina VM:s exporteras i från. Finns de risk att de blir trassel då? Förmodar att de inte är problem med tanke på att folk naturligvis har sina VM liggande ett tag. Men möjligvis måste man ladda ner den gammal vertionen av virtualbox som ens VM kommer i från och först där efter uppdatera.

De är bästa att veta innan i sånna fall!
Senast redigerad av Flickpojken 2021-01-17 kl. 23:09.
Citera
2021-01-18, 01:53
Medlem
Citat:
Tack för hjälpsamt svar. Tror att de fixat sej nu får jag in filerna på disken i alla fall. Och skulle de krångla när jag ska lägga in dom i de nya operativsystemet så kan jag alltid instalera om Ubuntu och lägga in filerna där igen. Testar naturligvis de förs också.

En annan fråga. De finns en uppdatering av virtualbox. När jag instalerar virtualbox i de nya operativsystemet kommer de alltså vara en annan vertion än den vertion av virualbox som mina VM:s exporteras i från. Finns de risk att de blir trassel då? Förmodar att de inte är problem med tanke på att folk naturligvis har sina VM liggande ett tag. Men möjligvis måste man ladda ner den gammal vertionen av virtualbox som ens VM kommer i från och först där efter uppdatera.

De är bästa att veta innan i sånna fall!
Nja det brukar inte bli större problem med en ny version av VirtualBox men det går ibland inte att backa tillbaks. Var säker på att du har senaste grafikdrivaren på Win 10 plus att stänga av Aero, Aero är bara kattskit, och ser för jävligt ut. Har aldrig sett någon som blivit klokare eller produktivare av halvgenomskinliga fönster precis. Aero kan kludda till det när du vill växla mellan din host o guest
Eller så blir det problem med VBox att köra på en maskin, värd, med för lite minne.
De uppdateringar som brukat vara vanligt är tex inställningar för skärmen, sleep/hibernate plus pekplattan.
Du får en ny Virtual Box extensions med uppdateringar med i den nya installationen som du laddar hem från Virtual Box hemsida. Men du måste aktivera Guest Additions inifrån din VM. Kolla på youtube om hur man ska göra.
Guest Additons innehåller paketen för skärm, sleep/hibernate, pekplatta, nätverksinterface, ljudkort och sist men inte minst sk Shared Folders. Delade Mappar alltså.
En delad mapp är alltså en mapp som syns både på hos (värd) och guest (gäst).
Dess funktion är desamma som en mapp som delas över nätverket.
Varje gång du uppdaterar VirtualBox så får du alltså en ny Guest Additions och den ska installeras på nytt inne i din VM. Du väljer Insert Guest Additions. Guest Additions är en virtuell CD-skiva som monteras i den virtuella CD/DVD-enheten.
Följande fråga kommer upp:
"This disk contains software that is intended to run"
Du klickar ja, och får lämna root-passwordet på din VM.
Andra versioner av Linux så behövs det kanske andra kommandon
Efter att ha rebootat VM så kör du förstås "sudo apt-get update"
Ibland får man också lägga in dkms
"sudo apt-get install dkms"

Här finns ett kommando som komprimerar din VM, den struntar då i oanvänt utrymme på din VMs hårddiskfil.
VBoxManage compact <vmdk-fil>

Mycket att lära sig faktiskt. Synd att många av kommandona går inte att köra från ett GUI fönster
Lätt att snurra bort sig.
Var försiktig med att använda dynamisk (växande) storlek på hårddiskfilen, eftersom hela skiten hänger sig om du har en skitig VM, som äter upp allt utrymme.

Någon version av VirtualBox 5.x har en irriterande bugg vid körande av en Ubuntu/XUbuntu/KUbuntu under Win 10 och man ska resiza dess fönster i värden. Det tar evigheter tyvärr. Har för mig att det enbart uppträder på nVidia-kort.

Brukar aldrig bry mig om sätta upp gamla VMs utan bara kopierar filerna och installerar en ny VM med fräschaste Linux när det behövs. Trots Linux goda rykte så kan skiten balla ur, och det blir alldeles för jobbigt att städa upp.
Kan ju ta en hel dag om det vill sig illa.
Citera
2021-01-18, 18:10
Medlem
Flickpojkens avatar
Tack för bra info! De är verkligebn mycket att tänka på.

Särskilt detta va väldigt intressant:

Citat:
Här finns ett kommando som komprimerar din VM, den struntar då i oanvänt utrymme på din VMs hårddiskfil.VBoxManage compact <vmdk-fil>

På några av mina VM:s har jag råkat göra en H-disk på 100 gigabyte. När man går in och kollar så står de att "actural size" är 8 gigabyte. När man exporterar så tar filen fortfarande upp 100 gigabyte. Vilket ju är väldigt onödigt.

Har funderat på hur man kan fixa de. Så de va intressant att du tog upp de.

Om man skriver in komandot då skrev så blir den alltså bara 8 gigabytre dvs de som anges som "actural size"? Utan att de blir något fel? Elelr att man behöver göra något när den ska in i den nya virtulboxen? Men vilken storlek får H-disken till ens VM då? De kan ju inte godtyckligt?

Kan man ändra H-disk storleken så att ens VM blir mindre på något annat sätt?

De skulle ju va smidikst om de kunde justeras i virtualbox men de verkar inte vara möjligt.

De verkar också finns en fil i mappen där ens VM:s ligger på host. Som inhåller en blå fil som är mycket mindre och som öppnas i virtualbox om man klickar på den. Känns inet helt bekvämt att pilla där inne dock.
Senast redigerad av Flickpojken 2021-01-18 kl. 18:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in