Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-14, 06:18
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Med anledning av den oväntade populariteten i tråden om mest omtyckta brädspel, så tänkte jag att det kunde vara på sin plats att se vilka varianter det finns, och vad som skiljer dom åt.
Kanske också sr vilken som är mest omtyckt.

Finans (1954) Den randiga lådan.
Bara här förekommer tåg, taxi, och nöjesplatser.
Man slår alltid två tärningar.
Kostade hela 16,50 inför julen 1954.

Nya Finans (1965) Blå lådan med de gamla sedlarna.
Här har det skett en del förändringar, och slå med två tärningar är ett tillval.(köpa bil)

Nya Finans (1977) Med dom fula gubbarna.
Vad jag vet, bara en designförändring

DataFinans (1979) Nu med en liten databox.
Nu sköts tärningsslåendet med en dator. Det lustiga är att om man köper bil, så dubblas tärningsslaget, vilket innebär att det aldrig går att slå ojämnt.

Finans (1983) Svarta lådan.
Här har man droppat "nya" då ingen längre kom ihåg det gamla urFinanset.
Minns inte att jag spelat det, vet inte vad man hittat på.

Senare utgåvor än så här har jag ingen koll på, så någon kanske vill fortsätta.

Själv växte jag upp med det första i raden, och tycker att det är den bästa av utgåvorna.
Citera
2021-01-14, 07:37
Medlem
DoktorNos avatar
Har aldrig spelat den äldsta utgåvan. Är uppväxt med '65 års version. Utgåvan med "databoxen" har jag också spelat och den elektroniska tärningen fanns ju i fler spel än Nya Finans.

Vad är skillnaderna mellan 1954 och '65? Är spelplanen ändrad t.ex?

Otroligt roligt spel hur som helst. Minns att man alltid gnuggade händerna när "Hausse på börsen" dök upp
Citera
2021-01-14, 08:29
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Spelade "Nya Finans 77:an" och älskade spelet. Tyvärr hade jag bara en kompis som också gillade spelet men de gångerna vi spelade så var det alltid långa sessioner där båda satt med små papperslappar i bankfacket för sedlarna räckte inte till.

Körde också "Finans 83:an" som en annan kompis hade men tyckte inte alls det var samma känsla och spelades endast ett par gånger.

Gillar att spela de gamla hederliga brädspelen men tyvärr så är inte min sambo och vänner lika begeistrad i detta så tyvärr blir det inte så ofta man får sätta sig.
Citera
2021-01-14, 10:22
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Har aldrig spelat den äldsta utgåvan. Är uppväxt med '65 års version. Utgåvan med "databoxen" har jag också spelat och den elektroniska tärningen fanns ju i fler spel än Nya Finans.

Vad är skillnaderna mellan 1954 och '65? Är spelplanen ändrad t.ex?

Otroligt roligt spel hur som helst. Minns att man alltid gnuggade händerna när "Hausse på börsen" dök upp
Jo, en databox förekommer i flera samtida spel, men nu ska vi hålla oss till Finans.
Just att inte kunna slå ojämnt betyder att hälften av spelets tomter blir helt värdelösa, det går inte att hamna där.

Skillnaderna på spelplanerna är inte särskilt stora, den gamla hade 60 rutor (mot 53).
vad jag minns så är det inga dramatiska ändringar, det fanns lite saker som försvann i Nya Finans, taxi, tåg, som jag tidigare nämnde (man får addera ett visst antal steg till tärningsslaget)
Även nöjesplatserna försvann (alla spelare får betala en summa när någon hamnar där, och ägaren får pengarna någon gång, ofta inte när dom som bäst behövs).

Själv är jag väl måttligt road av Finans, det går många år mellan gångerna.
Citera
2021-01-14, 13:23
Medlem
Meanderbetraktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Med anledning av den oväntade populariteten i tråden om mest omtyckta brädspel, så tänkte jag att det kunde vara på sin plats att se vilka varianter det finns, och vad som skiljer dom åt.
Kanske också sr vilken som är mest omtyckt.

Finans (1954) Den randiga lådan.
Bara här förekommer tåg, taxi, och nöjesplatser.
Man slår alltid två tärningar.
Kostade hela 16,50 inför julen 1954.

Nya Finans (1965) Blå lådan med de gamla sedlarna.
Här har det skett en del förändringar, och slå med två tärningar är ett tillval.(köpa bil)

Nya Finans (1977) Med dom fula gubbarna.
Vad jag vet, bara en designförändring

DataFinans (1979) Nu med en liten databox.
Nu sköts tärningsslåendet med en dator. Det lustiga är att om man köper bil, så dubblas tärningsslaget, vilket innebär att det aldrig går att slå ojämnt.

Finans (1983) Svarta lådan.
Här har man droppat "nya" då ingen längre kom ihåg det gamla urFinanset.
Minns inte att jag spelat det, vet inte vad man hittat på.

Senare utgåvor än så här har jag ingen koll på, så någon kanske vill fortsätta.

Själv växte jag upp med det första i raden, och tycker att det är den bästa av utgåvorna.

Som barn och tonåring på 1980-talet spelade jag versionerna från 1977 och 1983. Hon som ritade "dom fula gubbarna" (som verkar sitta i en bolagsstämma på 77:ans låda) var en mycket framgångsrik och aktiv illustratör på den tiden. Tyvärr kommer jag inte ihåg hennes namn. Någon som kan titta efter?

Redan första gången när jag spelade Finans från 1983 tyckte jag att den spelet stod för ett slags fulländning inom sin genre. Detta eftersom det nu fanns en mekanism som kallades "bolagsstämma" tillsammans med ett tydligt segervillkor: Den som (förmodligen genom bolagsstämma) tillvällat sig två fullständiga företagsgrupper OCH samtidigt har en miljon i kontanter har vunnit. Spelet fick som jag ser det en lagom tidslängd.

Sen är det en annan sak att jag tröttnade på spel där man hela tiden ska sitta och växla sedlar. Det finns ju vid det här laget en hel del spel som lyckas med att simulera ekonomi på ett enklare och rakare sätt. I "Puerto Rico" som exempel betalar man typ fem pengar och får en i växel.
Citera
2021-01-14, 20:01
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meanderbetraktaren
Som barn och tonåring på 1980-talet spelade jag versionerna från 1977 och 1983. Hon som ritade "dom fula gubbarna" (som verkar sitta i en bolagsstämma på 77:ans låda) var en mycket framgångsrik och aktiv illustratör på den tiden. Tyvärr kommer jag inte ihåg hennes namn. Någon som kan titta efter?

Redan första gången när jag spelade Finans från 1983 tyckte jag att den spelet stod för ett slags fulländning inom sin genre. Detta eftersom det nu fanns en mekanism som kallades "bolagsstämma" tillsammans med ett tydligt segervillkor: Den som (förmodligen genom bolagsstämma) tillvällat sig två fullständiga företagsgrupper OCH samtidigt har en miljon i kontanter har vunnit. Spelet fick som jag ser det en lagom tidslängd.

Sen är det en annan sak att jag tröttnade på spel där man hela tiden ska sitta och växla sedlar. Det finns ju vid det här laget en hel del spel som lyckas med att simulera ekonomi på ett enklare och rakare sätt. I "Puerto Rico" som exempel betalar man typ fem pengar och får en i växel.
Barbro Hennius var det som ritade så fult.
Citera
2021-01-15, 00:02
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Vi har 1965 års utgåva i stugan och kör den varje sommar. Någon som har några tankar om taktik? Känns som att det i princip alltid lönar sig att köpa aktier, och då de med högst procentgrad. I vissa situationer kan det vara värt att köpa 36:an, eftersom det i banken finns en ruta som skickar tillbaka en till den.

Så som vi spelar det är det ganska mycket tur inblandat. Kommer man in i banken först, kanske genom ruta 8 (?) som skickar in en direkt, brukar man vinna. Om det var möjligt att köpa aktier från varandra och kanske lånar ut pengar för sådana köp tror jag spelet skulle kunna bli mer komplext.
Citera
2021-01-15, 03:44
Medlem
Citat:
Barbro Hennius var det som ritade så fult.

Nu när jag har namnet kan jag hitta henne. Jag kommer ihåg att jag såg hennes alster litegrann överallt under 1980-talets början, så hon måste ha ansetts som bra på den tiden. Dock kan jag nu i efterhand hålla med dig: Jag är inte stormförtjust i de illustrationer hon har gjort nu när jag ser dem igen. Tack för att du upplyste mig dock. :-)
Citera
2021-01-15, 03:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benjaminjuhlin
Vi har 1965 års utgåva i stugan och kör den varje sommar. Någon som har några tankar om taktik? Känns som att det i princip alltid lönar sig att köpa aktier, och då de med högst procentgrad. I vissa situationer kan det vara värt att köpa 36:an, eftersom det i banken finns en ruta som skickar tillbaka en till den.

Så som vi spelar det är det ganska mycket tur inblandat. Kommer man in i banken först, kanske genom ruta 8 (?) som skickar in en direkt, brukar man vinna. Om det var möjligt att köpa aktier från varandra och kanske lånar ut pengar för sådana köp tror jag spelet skulle kunna bli mer komplext.

Jag kommer ocskå ihåg att jag var frustrerad över att man innifrån banken kunde tvingas gå tillbaka till den där fabriken.

Eftersom ni fortfarande spelar Finans och är skeptiska till reglernas utformning, innebär det ju att ni borde pröva på att ändra dom. Sedan kan ni posta ändringarna här.

I ett tidigare inlägg lovprisade jag versionen från 1983, men då glömde jag bort det där med lånen som man kunde ta. Den spelare som går först kunde ta tre lån och de andra blev utan. Vi experimenterade med att modifiera reglarna så att det blev ett eller två lån per spelare istället.
Citera
2021-01-15, 06:10
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meanderbetraktaren
Nu när jag har namnet kan jag hitta henne. Jag kommer ihåg att jag såg hennes alster litegrann överallt under 1980-talets början, så hon måste ha ansetts som bra på den tiden. Dock kan jag nu i efterhand hålla med dig: Jag är inte stormförtjust i de illustrationer hon har gjort nu när jag ser dem igen. Tack för att du upplyste mig dock. :-)
Jag tyckte att dom var gräsliga, nu som då.

Lån i 83- versionen.
Berätta mer.
Citera
2021-01-15, 06:13
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benjaminjuhlin

Givetvis får man spela med vilka husregler man vill.

Men jag kan, för mitt liv, inte förstå poängen med att sälja aktier till motspelare, och än mindre förstå varför man vill låna ut pengar.
Spelets ide är ju försätta motståndarna i konkurs.
Citera
2021-01-15, 11:49
Medlem
Citat:
Jag tyckte att dom var gräsliga, nu som då.

Lån i 83- versionen.
Berätta mer.

Det finns i Finans-83 sex papperslappar som vart och ett motsvarar ett lån på 50 000. Man kan ta ett lån närsomhelst och man kan lägga det tillbaka i banken när som helst om man samtidigt betalar tillbaka 50 000. En enskild spelare kan dock max ha tre lån. Varje gång man kommer tillbaka till Bankutgång måste man betala 5000 i ränta för varje lån man har. Om man trampar på en otrevlig röd ruta inne i banken måste man betala tillbaka ett lån och ge 55 000.

Jag tycker att detta koncept för lån var bra, förutom att det - låt säga om fyra spelare deltar - inte fanns någon regel som begränsade de spelare som börjar spelet från att ta tre lån vardera så att de två sista spelarna blir utan. Även om de spelare som vid spelets början tagit tre lån vardera mest troligt måste betala 15 000 i ränta när de kommit runt spelplanen ett varv, har de en flygande start med mycket kontanter. Därför kom vi snart på husregler som fördelade lånen mer "rättvist". Jag tror vi hittade på att vid spelets början kude spelare 1 och spelare 2 genast ta två lån var, medan spelare 3 och spelare 4 kunde ta var sitt av de två återstående lånen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in