Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2021-01-15, 12:42
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Givetvis får man spela med vilka husregler man vill.

Men jag kan, för mitt liv, inte förstå poängen med att sälja aktier till motspelare, och än mindre förstå varför man vill låna ut pengar.
Spelets ide är ju försätta motståndarna i konkurs.
Är nog mest av gammal vana vi inte bytt. Jag tänker mig att i ett spel med tre deltagare skulle den som kunnat komma in i banken först kunna sälja aktier till höga priser till en utanför, för att då eventuellt kunna köpa en aktie av högre valör i banken. Båda parter tjänar på det, medan den stackare som är utanför banken och inte deltagit i affären hamnar ännu längre efter.
Citera
2021-01-15, 12:50
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meanderbetraktaren
Det finns i Finans-83 sex papperslappar som vart och ett motsvarar ett lån på 50 000. Man kan ta ett lån närsomhelst och man kan lägga det tillbaka i banken när som helst om man samtidigt betalar tillbaka 50 000. En enskild spelare kan dock max ha tre lån. Varje gång man kommer tillbaka till Bankutgång måste man betala 5000 i ränta för varje lån man har. Om man trampar på en otrevlig röd ruta inne i banken måste man betala tillbaka ett lån och ge 55 000.
Låter som en otrolig fördel att få ett lån. Var aktierna samma som i 65:an (dvs, högsta procentgrad är 50% utdelning, som finns att köpa för 50 000 och 100 000)? Fanns det någon gratifikation man slog om när man kom in i banken? I 65:an slår man om gratifikation med två tärningar, så den räntan skulle man sannolikhetsmässigt täcka vid inträdet i banken.
Citera
2021-01-15, 13:28
Medlem
Meanderbetraktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benjaminjuhlin
Låter som en otrolig fördel att få ett lån. Var aktierna samma som i 65:an (dvs, högsta procentgrad är 50% utdelning, som finns att köpa för 50 000 och 100 000)? Fanns det någon gratifikation man slog om när man kom in i banken? I 65:an slår man om gratifikation med två tärningar, så den räntan skulle man sannolikhetsmässigt täcka vid inträdet i banken.

Proportionerna på vad olika saker kostar är samma i Finans-83 som i Nya Finans från 1977, till exempel 50 000 eller 100 000 för aktier. Det är samma sak med tomter, hyra och kostnader för att bebygga tomterna. Reglerna för gratifikation vid bankingången är också samma, så att man kan bekosta räntan med gratifikationen. Precis som du skrivit är det en stor fördel att kunna ta lån även om risken att oförmodat tvingas återbetala ett av dem finns där. Det var också därför som vi som spelade snabbt kom överens om husregler, så som jag tidigare förklarat.
Citera
2021-01-16, 00:29
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Det finns i Finans-83 sex papperslappar som vart och ett motsvarar ett lån på 50 000. Man kan ta ett lån närsomhelst och man kan lägga det tillbaka i banken när som helst om man samtidigt betalar tillbaka 50 000. En enskild spelare kan dock max ha tre lån. Varje gång man kommer tillbaka till Bankutgång måste man betala 5000 i ränta för varje lån man har. Om man trampar på en otrevlig röd ruta inne i banken måste man betala tillbaka ett lån och ge 55 000.

Jag tycker att detta koncept för lån var bra, förutom att det - låt säga om fyra spelare deltar - inte fanns någon regel som begränsade de spelare som börjar spelet från att ta tre lån vardera så att de två sista spelarna blir utan. Även om de spelare som vid spelets början tagit tre lån vardera mest troligt måste betala 15 000 i ränta när de kommit runt spelplanen ett varv, har de en flygande start med mycket kontanter. Därför kom vi snart på husregler som fördelade lånen mer "rättvist". Jag tror vi hittade på att vid spelets början kude spelare 1 och spelare 2 genast ta två lån var, medan spelare 3 och spelare 4 kunde ta var sitt av de två återstående lånen.
Låter märkligt med dessa lån.
Du nämnde även bolagsstämma, hur fungerade det ?

Har verkligen ingen någon aning om utgåvorna efter 1983 ?
Citera
2021-01-16, 03:09
Medlem
Meanderbetraktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Låter märkligt med dessa lån.
Du nämnde även bolagsstämma, hur fungerade det ?

Har verkligen ingen någon aning om utgåvorna efter 1983 ?

Jag hade väl aldrig trott att jag skulle komma att bli den som förklarar Finans-83 på Flashback, men OK eftersom du frågar:

Bolagsstämma är ett sätt att tvångsköpa företagsgrupper. Jag har för mig att det finns sju företagsgrupper. Var och en av dem består av två eller tre tomter och lika många aktier som det finns tomter. Givet att alla aktier och tomter i en grupp har blivit köpta av spelarna, kan någon spelare som äger minst en tomt eller aktie i den gruppen kalla till bolagsstämma om han/hon befinner sig i bankens huvudkontor vid början på sin speltur. Spelaren som kallar till bolagsstämma måste lägga upp kontanter som motsvarar inköpsvärdet på alla tomter, aktier och byggnader som ägs av andra spelare. Dessutom måste denne spelare lägga till en extra summa på minst 20 000 och max 120 000. Spelaren slår tärningarna och hoppas på att (tärningsögonen x 10 000) blir lägre eller lika med denna extra summa. Om tärningsslaget blir för högt misslyckas bolagsstämman. Spelaren förlorar den insatta extra summa till banken (men inga andra pengar betalas). Om tärningsslaget däremot blir tillräckligt lågt tvångsköper han/hon allt i företagsgruppen från de andra spelarna. Extrasumman fördelas i så fall proportionellt till de spelare som tvingats sälja.

I praktiken var det alltid så när jag spelade att den som kallade till bolagsstämma lade upp 120 000 som extrasumma för att vara säker på att inte misslyckas. Det enda undantaget jag sett var en gång när jag kuppartat i ett ganska tidigt skede av spelet försökte ta över den där dyra industrigruppen med bland annat järnverket. Jag barskrapade min ekonomi och fick bara ihop 60 000 som extra summa, och jag misslyckades till de andra spelarnas stora lättnad.

Som helhet gillar jag bolagsstämman som mekanism. Möjligen kunde det ha varit en icke-linjär skala för den där extrasumman, så att man hade varit tvungen att lägga upp betydligt mer än 120 000 för att vara helt säker på att lyckas.
Senast redigerad av Meanderbetraktaren 2021-01-16 kl. 03:13.
Citera
2021-01-17, 12:46
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Jag hade väl aldrig trott att jag skulle komma att bli den som förklarar Finans-83 på Flashback, men OK eftersom du frågar:

Bolagsstämma är ett sätt att tvångsköpa företagsgrupper. Jag har för mig att det finns sju företagsgrupper. Var och en av dem består av två eller tre tomter och lika många aktier som det finns tomter. Givet att alla aktier och tomter i en grupp har blivit köpta av spelarna, kan någon spelare som äger minst en tomt eller aktie i den gruppen kalla till bolagsstämma om han/hon befinner sig i bankens huvudkontor vid början på sin speltur. Spelaren som kallar till bolagsstämma måste lägga upp kontanter som motsvarar inköpsvärdet på alla tomter, aktier och byggnader som ägs av andra spelare. Dessutom måste denne spelare lägga till en extra summa på minst 20 000 och max 120 000. Spelaren slår tärningarna och hoppas på att (tärningsögonen x 10 000) blir lägre eller lika med denna extra summa. Om tärningsslaget blir för högt misslyckas bolagsstämman. Spelaren förlorar den insatta extra summa till banken (men inga andra pengar betalas). Om tärningsslaget däremot blir tillräckligt lågt tvångsköper han/hon allt i företagsgruppen från de andra spelarna. Extrasumman fördelas i så fall proportionellt till de spelare som tvingats sälja.

I praktiken var det alltid så när jag spelade att den som kallade till bolagsstämma lade upp 120 000 som extrasumma för att vara säker på att inte misslyckas. Det enda undantaget jag sett var en gång när jag kuppartat i ett ganska tidigt skede av spelet försökte ta över den där dyra industrigruppen med bland annat järnverket. Jag barskrapade min ekonomi och fick bara ihop 60 000 som extra summa, och jag misslyckades till de andra spelarnas stora lättnad.

Som helhet gillar jag bolagsstämman som mekanism. Möjligen kunde det ha varit en icke-linjär skala för den där extrasumman, så att man hade varit tvungen att lägga upp betydligt mer än 120 000 för att vara helt säker på att lyckas.
Man tackar för svaret.
Kanske inte så tokigt ändå, med tanke på hur långdraget Finans kan bli.
Ibland får man ge upp och inse att ingen kommer att kunna sätta den andre i konkurs.

Nu fick jag lust att spela Finans, det gamla, det var länge sen sist.
Citera
2021-01-19, 06:47
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Finns det ingen som vet som hänt med Finans sedan 1983 ?

Jag har sett att lådan har ett nytt format, och förekommer i olik färger, är det något mer som skiljer ?

Någon som vet ?

Vad ska vi nörda ner oss i för spel härnäst ?
Citera
2021-01-27, 23:01
Medlem
ViscountMontys avatar
Vi hade den randiga lådan hemma och vi spelade massa när vi var mindre. Måntro hade morsan det när hon var ung? Fick riktiga nostalgivibbar nu, måste få reda på om spelet finns kvar och i så fall var. Om jag inte minns fel så var det ett spel jag tyckte var riktigt bra, med massa olika aspekter som påverkade utgången. Fanns det obligationsdragningar förutom aktierna, karteller och bilar som gjorde att man kunde undvika de värsta fällorna? Måste kolla upp det hela på BGG.
Citera
2021-01-29, 09:58
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benjaminjuhlin
Är nog mest av gammal vana vi inte bytt. Jag tänker mig att i ett spel med tre deltagare skulle den som kunnat komma in i banken först kunna sälja aktier till höga priser till en utanför, för att då eventuellt kunna köpa en aktie av högre valör i banken. Båda parter tjänar på det, medan den stackare som är utanför banken och inte deltagit i affären hamnar ännu längre efter.
Vet inte vad som står i reglerna i Nya Finans, men i "gamla" Finans står det uttryckligen att affärer mellan spelare inte får förekomma.

Men hemmaregler kan man ju alltid ha.
Citera
2025-12-20, 13:49
Medlem
Angela.Merkels avatar
Har i present fått "klassiska Finans", dvs det Finans-spel som nu säljs överallt. Har dock sedan tidigare ett begagnat Finans som har en svart bild med Sthlm och stadshuset på boxen. Är det exakt samma spel eller vad är skillnaden? Verkar ju t ex vara med eller utan bil i olika varianter. Frågan är liksom vilket av spelen jag ska försöka sälja av (vilket är roligast att spela?), vill inte öppna lådan till det nya spelet om jag ska sälja det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in