• 1
  • 2
2021-01-12, 17:22
Medlem
DN har en artikel: Här är bilderna på ”Skellefteå-mannen” utanför Kapitolium https://www.dn.se/sverige/har-ar-bil...or-kapitolium/

Citat:
Här är mannen som bar den svenska halsduken under stormningen av Kapitolium.

Tidigare opublicerade bilder visar hur han deltar i mobben som trycker på mot kravallstaketen utanför kongressbyggnaden och hur han sedan bär en kravallhjälm från en polisman.

Mannens identitet är oklar – 934 personer har fått halsdukarna i julgåva från Skellefteå kommun.

Bilder:
https://cached-images.bonnier.news/s...ut-format=auto
https://cached-images.bonnier.news/s...ut-format=auto

Så, vem är det?
2021-01-12, 17:43
Medlem
JR1s avatar
DN och mainstream media är också ute och svingar efter uppgifter angående mannen. Vore kul om vi kan slå dem på fingrarna. Föga troligt dock.

Hur ser hans koppling till Skellefteå ut? Jag har svårt att se att det är en svensk turist. Känns som att mannen är bosatt i USA och har släktingar i Skellefteå? Eller uppväxt i Skellefteå?
Senast redigerad av JR1 2021-01-12 kl. 18:09.
2021-01-12, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JR1
DN och mainstream media är också ute och svingar efter uppgifter angående mannen. Vore kul om vi kan slå dem på fingrarna. Föga troligt dock.

Hur ser hans koppling till Skellefteå ut? Jag har svårt att se att det är en svensk turist. Känns som att mannen är bosatt i USA och har släktingar i Skellefteå? Eller uppväxt i Skellefteå?

Kan även vara så att han är en ”vanlig” amerikan som av någon anledning gillar SAIK.

Jag läste att det inte är en Skellefteå AIK souvenir utan en julklapp från kommunen till utomlandsflyttade Skellefteåbor, snällt av en kommun som kräver extremt mycket utjämningsbidrag att dela ut julklappar till de som inte ens bor där...

Edit: Utav att det är en julklapp från ett specifikt år borde man kunna få ut från kommunen alla som tog del av julklappen som skickats utomlands, jag tänker på offentlighetsprincipen.
Senast redigerad av Benke-guzz 2021-01-12 kl. 17:53. Anledning: Tillägg
2021-01-12, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JR1

Kan även vara så att han är en ”vanlig” amerikan som av någon anledning gillar SAIK.
Är det verkligen SAIK? De kör i svart och gult. Det där ser mer ut som staden än hockeyklubben.
2021-01-12, 17:58
Medlem
JR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benke-guzz
Jag läste att det inte är en Skellefteå AIK souvenir utan en julklapp från kommunen till utomlandsflyttade Skellefteåbor, snällt av en kommun som kräver extremt mycket utjämningsbidrag att dela ut julklappar till de som inte ens bor där...

Edit: Utav att det är en julklapp från ett specifikt år borde man kunna få ut från kommunen alla som tog del av julklappen som skickats utomlands, jag tänker på offentlighetsprincipen.

Citat:
Ursprungligen postat av Amaratto
Är det verkligen SAIK? De kör i svart och gult. Det där ser mer ut som staden än hockeyklubben.

Ber om ursäkt för mitt förvirrade inlägg. Skummade igenom några delar av artikeln enbart.
Precis som ni säger rör det sig om en halsduk från Skellefteå och inte SAIK.

Halsdukarna har enbart skickats ut till personer som flyttat utomlands från Skellefteå de senaste 5 åren.
2021-01-12, 18:12
Medlem
Årets Skelleftebo? Härlig bild i mitten av reportaget där han står i mitten i lite rök och höjer flaggan. Det ser nästan ut som om polisen bär upp honom. Ser ju ut som en helt vanlig hipster, mc-förare a HA eller skogsarbetare i Kanada. Ingen idag kan se skillnad på dessa personer, man måste gräva djupare för att veta. Halsduken hamnar kanske på ett museum som ett minne över händelsen!
2021-01-12, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benke-guzz
Utav att det är en julklapp från ett specifikt år borde man kunna få ut från kommunen alla som tog del av julklappen som skickats utomlands, jag tänker på offentlighetsprincipen.

Dom verkar ju ha kollat just denna lista enligt DN, men där finns bara en bosatt i USA: en kvinna som "inte fått någon halsduk" och som "inte känner mannen".
2021-01-12, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanexa
Dom verkar ju ha kollat just denna lista enligt DN, men där finns bara en bosatt i USA: en kvinna som "inte fått någon halsduk" och som "inte känner mannen".

Jag läste det också nu, men att få ut listan på de 934 personer ska väl inte vara omöjligt eller är det lättare för DN som har utgivningsbevis?

Julklappen var 2017, många av de kan ha flyttat efter det. Skulle vara skoj att se hela listan och börja jämföra.
2021-01-12, 18:22
Medlem
Nej,

Man kunde anmäla sig via kommunen för att få en halsduk i julklapp. Det måste ha varit 2017 eller 2018.

Source: En polare anmälde mig och en himla massa andra så jag fick en för ett par år sedan.
2021-01-12, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanexa

snyggt! Här finns nog svaret. Den dåren är nog snart identifierad och fängslad!
2021-01-12, 18:33
Medlem
Grontarskonts avatar
Väldigt lik en kille som gick en årskurs under mig i en skola lite utanför schtaan! Ska lura lite mer!
2021-01-12, 18:33
Medlem
RedXs avatar
Kan ju lika gärna vara nån som hittat halsduken på Myrorna.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in