2021-01-20, 14:11
Medlem
-Emmanuels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Har ingen erfarenhet om diskuterad tråd men snubblade in i denna tråden, blev lite nyfiken. Hur illa kan det vara? Slog upp en sida, den såg bra ut, inte någon vidare höjd på den men ok. Tog ett stort hopp till en ny sida….och den var ju helt sjuk.

Detta är inlägg 51, 52,53 och 55 och det var inte slut där.

Vis ska man få diskutera och uttrycka sina åsikter, Men detta är inte att uttrycka åsikter utan detta är att sprida dynga runt sig att använda fb som någon slags sopphink.

Jag fylls av obehag när jag läser det, detta är en skamfläck för fb.

Till MOD
Jag fattar inte ens hur ni kan vilja har kvar sån här, nu har ni ju blivit uppmärksammade på det. Gör ni inget åt det betyder det att ni godkänner det.
Det är uppmuntrande att det finns de som förstår problemet med att trådar skräpas ner med Ot om unga tjejer i en tråd som handlar om ett brott men flashback har högt tak, är alltid förklaringen så vi får stå ut med. Eller välja de forum där moderatorer inte har samma acceptans för klotter från arga medlemmar som bara vill sprida en typ av budskap.
Citera
2021-01-20, 14:13
Medlem
-Emmanuels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Anmälde ett gäng inlägg från den 12:e och 13:e, typ runt 10 st. Orkade inte skriva upp vilka dock, får se vad händer med dem.

Ja, tråden är ett lågvattenmärke, men tyvärr knappast unik. Tycker det tolereras alldeles för mycket skit i ABoK som borde gå som OT på 1.03. Samtidigt förstår jag på ett plan att man inte vill moderera allt för hårt. Både ur perspektivet forumets syfte och rent krasst att om det var nolltolerans mot all "racial slur" i detta välbesökta underforum så skulle nog aktiviteten i form av antal poster minska radikalt.

Visst skulle det vara teoretiskt möjligt att modda ABoK ungefär som juridikforumet och säga att man bara får diskutera själva brottet i sig, inte sväva ut minsta lilla i spekulationer på det välkända temat "Det var säkert en blatte". Men samtidigt är det just detta att aktuella brott också sätts in i ett större sammanhang som gör att diskussionen ofta blir mer livlig och får "nerv". Samtidigt som det bidrar till att vissa ABoK-trådar kan spåra ur rätt rejält.

Fick vi aldrig diskutera kring gärningsmannens förmodade eller kända etnicitet eller om vissa typiska modus operandi kan knytas till vissa grupper av människor så blev det kanske mindre OT, men - återigen - också färre poster och mindre liv och kiv i trådarna.

En hel del skribenter är också duktiga på att faktiskt skriva saker som är solklart onT om själva brottet, men väva in lite "invandringskritik" i sin post. Personligen köper jag det - däremot är det min bestämda önskan att modsen går hårt fram mot inlägg som bara innehåller kommentarer av typen "Det var säkert en blatte" utan någon som helst saklig motivering ens. För att inte tala om de ständigt återkommande "Vad gnäller ni för ni som röstade på sjuklövern - Det är så här det blir, bla bla bla..."

Vore trevligt om nån mod i ABoK kunde komma in och kommentera.
Du har bra synpunkter. Jag har medvetet valt att inte kritisera spekulationer om gärningsmannens etnicitet därför att det måste vara tillåtet att spekulera i trådar om brott. Jag nämnde det enbart.
Det finns en tydlig skillnad mellan att skriva ett lite längre inlägg där man ger någon liten förklaring till varför "babbar är gärningsmännen" och "Det är de jävla babbarna som är igång igen". Det senare är bara en meningslös oneliner.

Att skriva att unga tjejer är billiga, luder som frivilligt suger invandrares snoppar är däremot utan tvivel rent Ot och trams i en tråd om sexualbrott. Men eftersom det är det man verkar mena med högt i tak så är det bara för mig att undvika trådar i vissa forum. Beklagligt.
Att moderatorerna inte bryr sig om kritik som denna vet vi nu, så att de ska kommentera kan vi glömma.
Citera
2021-01-20, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Emmanuel
Du har bra synpunkter. Jag har medvetet valt att inte kritisera spekulationer om gärningsmannens etnicitet därför att det måste vara tillåtet att spekulera i trådar om brott. Jag nämnde det enbart.
Det finns en tydlig skillnad mellan att skriva ett lite längre inlägg där man ger någon liten förklaring till varför "babbar är gärningsmännen" och "Det är de jävla babbarna som är igång igen". Det senare är bara en meningslös oneliner.

Att skriva att unga tjejer är billiga, luder som frivilligt suger invandrares snoppar är däremot utan tvivel rent Ot och trams i en tråd om sexualbrott. Men eftersom det är det man verkar mena med högt i tak så är det bara för mig att undvika trådar i vissa forum. Beklagligt.
Att moderatorerna inte bryr sig om kritik som denna vet vi nu, så att de ska kommentera kan vi glömma.

Svepande kritik mot kvinnor för att de suger invandrarkuk kanske inte alltid är så topic?
Citera
2021-01-22, 18:26
Medlem
-Emmanuels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sirup
Svepande kritik mot kvinnor för att de suger invandrarkuk kanske inte alltid är så topic?
Nej. Men för att vara rättvis, i många forum tar moderatorerna denna typ av Ot på allvar. Det beror på var man väljer att befinna sig.
Citera
2021-01-23, 10:49
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
Ja, tråden är ett lågvattenmärke, men tyvärr knappast unik. Tycker det tolereras alldeles för mycket skit i ABoK som borde gå som OT på 1.03. Samtidigt förstår jag på ett plan att man inte vill moderera allt för hårt. Både ur perspektivet forumets syfte och rent krasst att om det var nolltolerans mot all "racial slur" i detta välbesökta underforum så skulle nog aktiviteten i form av antal poster minska radikalt.

Nu citerar jag bara en del av ditt inlägg för att det var långt (och bra), men det finns ingen anledning att återupprepa hela. Tråden är idiotiskt låg kvalitet. Rädslan att modda för hårt är larvig, det sänker bara ribban för vad som är okej. Det har uppenbarligen redan skett rejäla glidningar för vad som betraktas som topic i ABoK, i och med att den nämnda tråden innehåller diskussion om en specifik användares dotters beteenden som uppenbarligen betraktas som topic.

Det fanns en tid då enbart det specifika brottet betraktades som topic i ABoK och diskussioner om brott i bredare mening (eller unga kvinnors sexualitet i allmänhet) dirigerades om till andra forum. Som det är nu kan en tråd i ABoK överleva i flera dagar upptill en vecka på enbart oneliners som inte tillför något. Det är helt värdelöst och gör trådar helt ointressanta. Om det är så att moderatorerna inte orkar modda så mycket som krävs så får de helt enkelt börja stänga av och banna folk. Som det är nu så håller ABoK på att förvandlas till ett rasistforum som ibland handlar om faktiska brott som är värda att diskutera.
Citera
2021-01-25, 19:38
Medlem
virvelbaggs avatar
Två veckor för denna tråd och fortfarande har inte berörda moderatorer svarat, förklarat och gett sina synpunkter. Det måste väl nästan vara lite unikt? Jag tycker annars att berörda moderatorerna brukar svara i klagotrådar. Det är så att man undrar om det finns en anledning till denna tystnad.

Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Någon av moderatorns i Aktuella brott och kriminalfall kanske kan kommentera
Citat:
Vore trevligt om nån mod i ABoK kunde komma in och kommentera.

Jag kan bara instämma i kören. Finns det en möjlighet till en kommentar? Eller har alla berörda moderatorer tagit semester?
Citat:
Ursprungligen postat av -Emmanuel

Finns det ingen möjlighet att tvinga fram dem. I den andra klagotråden om kvinnoföraktet märker man att denna fråga berör många.

Om man vill radera inlägg och dela ut varningar ger ju diskuterad tråd många tillfällen. Jag har en favorit tråd. Den blev alldeles sönder hackad av moderatorer, man valde att ge varningar till allt som inte strikt höll sig till trådämnet. När jag frågade varför, medlarna tyckte om tråden och även den moderatorn som frekvent skrev i den. Fick jag svaret att de som ville diskutera den vetenskapliga aspekten på trådämnet inte skulle behöva drunkna i OT likt politiska och andra aspekter på trådämnet. Då var det ytterst vickigt att hålla tråden helt ren och de inlägg som raderades och varnades höll ju många gånger hög standard. Det är lite förvirrande att grov OT tolereras i vissa trådar medans man i vissa trådar tar helt av med varningar och avstängningar.

Lika så tycker jag att många inlägg även kan anses bryta mot
Citat:
1.03. Hets mot folkgrupp
Det är förbjudet att hota eller uttrycka missaktning mot särskilt utsatta grupper, med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning.

förtydligande av denna regel.

Nedsättande uttalanden mot en eller flera utpekade folkgrupper är tillåtet, förutsatt att kritiken är saklig och vederhäftig. Däremot kan generaliseringar av en hel folkgrupps beteende eller egenskaper vara förbjudet, ifall syftet är att avhumanisera eller att sprida fördomar med syfte till att nedvärdera hela gruppen.

Att uttrycka missaktning och nervärdera flickor och unga kvinnor borde ju också kunna innefattas i denna regel. Jag tycker att det verkar som om man vill ”sprida fördomar med syfte till att nedvärdera hela gruppen” tjejer vars sexualitet håller på att vakna. I bland i syfte att rättfärdiga brottsligt beteende mot dessa unga tjejer.
Citera
2021-01-25, 20:31
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Två veckor för denna tråd och fortfarande har inte berörda moderatorer svarat, förklarat och gett sina synpunkter. Det måste väl nästan vara lite unikt? Jag tycker annars att berörda moderatorerna brukar svara i klagotrådar. Det är så att man undrar om det finns en anledning till denna tystnad.

Jag kan bara instämma i kören. Finns det en möjlighet till en kommentar? Eller har alla berörda moderatorer tagit semester?

Finns det ingen möjlighet att tvinga fram dem. I den andra klagotråden om kvinnoföraktet märker man att denna fråga berör många.

Om man vill radera inlägg och dela ut varningar ger ju diskuterad tråd många tillfällen. Jag har en favorit tråd. Den blev alldeles sönder hackad av moderatorer, man valde att ge varningar till allt som inte strikt höll sig till trådämnet. När jag frågade varför, medlarna tyckte om tråden och även den moderatorn som frekvent skrev i den. Fick jag svaret att de som ville diskutera den vetenskapliga aspekten på trådämnet inte skulle behöva drunkna i OT likt politiska och andra aspekter på trådämnet. Då var det ytterst vickigt att hålla tråden helt ren och de inlägg som raderades och varnades höll ju många gånger hög standard. Det är lite förvirrande att grov OT tolereras i vissa trådar medans man i vissa trådar tar helt av med varningar och avstängningar.

Att uttrycka missaktning och nervärdera flickor och unga kvinnor borde ju också kunna innefattas i denna regel. Jag tycker att det verkar som om man vill ”sprida fördomar med syfte till att nedvärdera hela gruppen” tjejer vars sexualitet håller på att vakna. I bland i syfte att rättfärdiga brottsligt beteende mot dessa unga tjejer.
Ja. Det är rätt anmärkningsvärt att ingen berörd moderator bryr sig.
Citera
2021-01-25, 21:37
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Ja. Det är rätt anmärkningsvärt att ingen berörd moderator bryr sig.

Det kan ju iofs vara så enkelt att ingen berörd moderator fattat vad tråden handlar om och läst den.

Titeln nämner "aktuella ämnen" och "utan substans", inte "ABoK" och "kvinnohat". Jag läste inte heller tråden förrän nyligen eftersom jag inte är intresserad av evighetsdiskussionen om att värdelösa trådar listas under aktuella ämnen.

Ett nytt PM från TS till berörda mods med länk till tråden kanske skulle få fart på diskussionen.
Senast redigerad av Regulus 2021-01-25 kl. 22:00.
Citera
2021-01-26, 04:44
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Det är tyvärr inte ovanligt när det gäller allmänna klagomål på hur det tillåts fungera i ABoK. Den här tråden är bara ett exempel på det, men det finns många likadana där de eventuella svaren på sin höjd blir högst svävande.

Så, ja, var är ni mods?

ABoK är, förutom meta, ett av mina absoluta favoritforum men vissa trådar (som t.ex. den här tråden exemplifierar) är totalt oläsliga. Yttrandefrihet på riktigt i all ära, men om vanliga användare inte läser skiten sedan så är det ju ingen mening med att den finns.

Sedan är även detta ett exempel på hur underligt det klagas på moderatorer. I vissa fall är de på tok för hårda och i vissa fall för mjuka. I det här fallet håller jag på det bestämdaste med de som anser det senare.
Citera
2021-01-26, 17:06
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Ja, det är olyckligt att vi inte svarat här- ber om ursäkt för det.

Svårplacerad tråd, egentligen kanske inget för delforumet AB&K mer Brott och brottsbekämpning? Tråd dog efter drygt en vecka, ingen aktivitet sedan 16 dagar tillbaka. Mer än hälften av alla skrivna inlägg raderade.

Med det sagt: en babblig tråd utan djupare analyser - inte sällan det blir så när topic är något oklart och placeringen likaså. Ett ämne som väcker känslor också: sex och man ställs mot kvinna...

Edit:tråden var aktiv i 6 dagar och har varit inaktiv i 10.
Senast redigerad av intermittentexplosivitet 2021-01-26 kl. 17:17.
Citera
2021-01-26, 18:31
Medlem
-Emmanuels avatar
Tack för svar.
Citera
2021-01-26, 19:41
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Ja, det är olyckligt att vi inte svarat här- ber om ursäkt för det.

Svårplacerad tråd, egentligen kanske inget för delforumet AB&K mer Brott och brottsbekämpning? Tråd dog efter drygt en vecka, ingen aktivitet sedan 16 dagar tillbaka. Mer än hälften av alla skrivna inlägg raderade.

Med det sagt: en babblig tråd utan djupare analyser - inte sällan det blir så när topic är något oklart och placeringen likaså. Ett ämne som väcker känslor också: sex och man ställs mot kvinna...

Edit:tråden var aktiv i 6 dagar och har varit inaktiv i 10.
Ser att inlägg 51 är kvar.
Citat:
Haha, och där kom det! Du har en egen dotter som är såå mycket annorlunda än andra... Lovar dig att hon både gjort både det ena och det andra som du inte vet om när de "sovit över" hos kompisar. Din dotter har säkerligen sugit både kuk och fått den i tvåan och onanerar säkerligen varje dag (sedan flera år), trots att du tror att hon är ett helgon och oskuld. Eller, är det så att du idkar "oskuldskontroll"? Det enda som förändrats är att man numera filmar allt och är dumma nog att sprida detta vidare - om man inte gjort detta så skulle minimalt komma fram, precis som förr.

I detta fall och även förr, så är det samma visa - unga flickor dras till äldre killar och de som har något att erbjuda dem...

Haha, "inte ens druckit eller ens umgåtts med killar". Vilken rosa bubbla du lever i, din tomte!
Kan ju tycka att när ni raderar OT så kunde ni plockat detta med. För du det är väl inte enligt trådämnet att spekulera i en annan medlems familjemedlems sexualvanor.
Lika så inlägg 55
Citat:
Detta är nog tyvärr närmast sanningen. Det är också därför - om så är fallet - de inte förtjänar någon sympati. Håller med på med invandrare så är man i mina ögon, och många andras, förbrukad. Kalla det barnsligt om ni vill, men för mig är det en principsak.

Att unga tjejer är förbrukade och inte värda sympati för att de blivit offer för ett sexuellt brott? Är det enligt trådämnet?

Om ni har raderat OT så skulle jag gärna ha svar på hur du ser på resterande inlägg och om detta enligt din mening är ok?

Man ger sig på en utsatt grupp, unga tjejer vars sexualitet just vaknar. Man sprider fördomar, likt att dessa unga tjejer vill detta och att de får skylla sig själva och att det välkomnar brottet för att de är kåta. Men sanningen är att ytterst få om ens någon ung tjej vill missbrukas på detta vis . De lämnar barndomen och har inte ännu blivit tuffa som en vuxen kvinna. Ett barn som missbrukas faller i gråt, en ung tjej kan också bara göra det. Det betyder inte att hon ville och att brottet är mindre och hon får skylla sig själv.

Hur kan ni acceptera att man sprider fördomar om en utsatt grupp på detta vis? Att tolerera sånt här hjälper till att trycka ner unga tjejer och öka det sexuella våldet mot dem. Ni hjälper till att sprida lögnen att de var kåta och ville, är det den profilen ni vill att fb ska ha?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in