2021-01-12, 13:43
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartChili
Det finns mycket bra med flashback men det kan vara farligt när vi tänker på vad vissa användare skriver till andra. En ung,känslig människa som får kommentaren i en av sina trådar om att du är värdelös och borde dö eller att du är en äcklig hora, det kan få konsekvenser. Vi vet inte om denna person är mobbad i verkligheten eller nära gränsen att ge upp.
Sådant är farligt.
Ur det större perspektivet är jag inte bekymrad.
Jag tycker att man ska ta det som skrivs till en med en nypa salt. Visst är man känslig så kan det vara hårt att läsa en del. Jag tar då inget personligt som skrivs till mig, ingen här känner mig.
Citera
2021-01-12, 21:06
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PulladSork
En dåre som försöker lägga grund för en censurvåg här med.

Artikeln är skriven med "farligast" i betydelsen att Samhället och Mamma Staten tyckte så, ungefär som med "videovåldet" på 80-talet.

"Farlig" har här närmast en dels sarkastisk och dels positiv betydelse i texten.
Citera
2021-01-12, 21:39
Medlem
fulmendums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartChili
Det finns mycket bra med flashback men det kan vara farligt när vi tänker på vad vissa användare skriver till andra. En ung,känslig människa som får kommentaren i en av sina trådar om att du är värdelös och borde dö eller att du är en äcklig hora, det kan få konsekvenser. Vi vet inte om denna person är mobbad i verkligheten eller nära gränsen att ge upp.
Sådant är farligt.
Ur det större perspektivet är jag inte bekymrad.
Tur då att Flashback har vaksamma mods som tar bort sån skit direkt.
Antingen på eget initiativ eller på uppmaning från vakna användare.
Citera
2021-01-12, 21:42
Nej tycker det finns mycket värre sidor. Tex sådana sidor där det läggs ut Gore filmer. Visst man får länka till det härifrån men det är ju inte synliga om man inte klickar på länken.

Sen har personen varit inne på jehovas vittnen eller isis hemsidor ? Tycker se är ”farligare ” överlag
Citera
2021-01-13, 14:00
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Läste denna text vid frukosten, och uppfattade den inte alls som vissa i tråden gör.

Här tror jag Karlsten beskriver tidsandan, en dåvarande allmän uppfattning, inte vad han personligen tycker.

Dessutom handlar den delen av texten om tidigt 2000-tal. Det är som om jag skulle skriva en text om Bert Karlsson och stycket "Det är 1983 och unga stjärnskottet Carola tar Sverige med storm. Hon har allt, röst som en ängel, kristen helylleimage och trendigaste frisyren" skulle tolkas som att jag tycker tuperad sprejad 80-talsfrilla är trendigt...

Jag drar snarare slutsatsen att E.K är flashbackare sedan länge och gillar forumet. Annars skulle han knappast skrivit så där (syftar på hela texten, inte bara det som citeras här) i en artikelserie vid namn "internetforum som formade oss".

Förresten, Flashback löste väl inte Bjästavåldtäkten? Den var väl löst. Flashback uppmärksammade väl hur offret och förövaren bemöttes efteråt och startade ett "drev"? Eller tänker jag på fel fall?
Jag håller med dig. Började läsa 2005 och tvekade mycket innan jag till slut vågade regga mig 2006. Nu efter många år och 12 år som moderator (numer exmod) är jag väldigt trygg. Jag vet hur mycket arbete som läggs ner på forumet, inte minst för att skydda medlemmars identiteter.
Citera
2024-09-06, 18:13
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Flashback-grundare åtalas – censurerade inte forum.
Flashbacks grundare och ansvarige utgivare Jan Axelsson åtalas för brott mot lagen om elektroniska anslagstavlor. Anledningen är att han inte tagit bort inlägg från forumet som åklagaren menar ”uppenbarligen innehåller hets mot folkgrupp”.

https://samnytt.se/flashback-grundar...ade-inte-forum

Cachad: https://web.archive.org/web/20240906...ade-inte-forum
Citera
2024-09-06, 18:22
Medlem
AndersPersson99s avatar
Yttrandefrihet är farligt. Censur är säkert ❤️

Märker ni hur snaran dras åt? Om vad man får tycka, tänka och uttrycka.
Citera
2024-09-22, 08:38
Medlem
Muppetys avatar
Att Robert Aschberg kallar Flashback för bl.a. "internets toalett" får man nästan se positivt på. Med sådana uttalanden vet man att han egentligen är rädd för forumet! Det är vad mediefolket är rädda för - det fria ordet. De vill kunna kontrollera vad man ska tycka, utan att säga emot!
Citera
2024-09-22, 12:42
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Att Robert Aschberg kallar Flashback för bl.a. "internets toalett" får man nästan se positivt på. Med sådana uttalanden vet man att han egentligen är rädd för forumet! Det är vad mediefolket är rädda för - det fria ordet. De vill kunna kontrollera vad man ska tycka, utan att säga emot!

Men enligt Expressen tycker han även att Flashback är kul, åtminstone bitvis.

https://www.flashback.se/img/flashba...-expressen.jpg

OBS! Aschbergs rekommendation i Expressen publicerades för 26 år sedan.

admin
Citera
2024-09-23, 13:45
Medlem
zBr9s avatar
Har gått ett bra tag sen artikeln skrevs, tycker snarare att flashback är förhållandevis "tamt" jämfört med andra onlineplattformar. Visst, om ens enda mätsticka är hur många "rasistiska" inlägg som postas per dag så ligger väl flashback rätt högt, men pratar man riktig farlighet är det långt ifrån toppen. Här modereras alla typer av hot stenhårt och vanligtvis är både inläggen och användarna borta inom några timmar.

Samtidigt läser man om vad som pågår på vissa av de största globala plattformarna på internet och blir nästan mörkrädd:

(FB) Tonåring från Umeå drivande i hemlig pedofilgrupp på Discord

(FB) Stockholm: Knivattack på man i Hässelby - upplagt på Telegram (2024-09-11)

Och det vidriga är att dessa plattformar knappt utsätts för någon press eller kritik av typen som flashback fått dras med, trots att dom drar in miljardvis med pengar åt sina ägare så spenderas knappt något av det på att ha en vettig moderering eller ens översyn av vad deras användare ägnar sig åt. Som förälder idag ska man vara betydligt mer skraj över att ens barn fastnar på Discord än Flashback tror jag.
Citera
2024-09-27, 15:43
Medlem
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety

Appropå toalett behöver han se sig själv i spegeln, gubbjäveln!
Citera
2024-09-27, 16:08
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zBr9
Har gått ett bra tag sen artikeln skrevs, tycker snarare att flashback är förhållandevis "tamt" jämfört med andra onlineplattformar. Visst, om ens enda mätsticka är hur många "rasistiska" inlägg som postas per dag så ligger väl flashback rätt högt, men pratar man riktig farlighet är det långt ifrån toppen. Här modereras alla typer av hot stenhårt och vanligtvis är både inläggen och användarna borta inom några timmar.

Samtidigt läser man om vad som pågår på vissa av de största globala plattformarna på internet och blir nästan mörkrädd:

(FB) Tonåring från Umeå drivande i hemlig pedofilgrupp på Discord

(FB) Stockholm: Knivattack på man i Hässelby - upplagt på Telegram (2024-09-11)

Och det vidriga är att dessa plattformar knappt utsätts för någon press eller kritik av typen som flashback fått dras med, trots att dom drar in miljardvis med pengar åt sina ägare så spenderas knappt något av det på att ha en vettig moderering eller ens översyn av vad deras användare ägnar sig åt. Som förälder idag ska man vara betydligt mer skraj över att ens barn fastnar på Discord än Flashback tror jag.

Flashback är intressant för att forumet klarat sig undan forumdöden. Det är helt öppet och googlingsbart så man tänker ju på det mer. Folk fattar inte att det finns hemliga grupper på olika appar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in