2021-01-11, 16:04
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Noterar att på webben skriver de "I 25 år har Flashback forum funnits som en krokig ryggrad på svenska internet." men i pappersutgåvan idag så saknas ordet krokig.

Det låter väldigt mycket mer positivt när man läser "I 25 år har Flashback forum funnits som en ryggrad på svenska internet. "

Jag förmodar att pappersutgåvan skrevs senast igår (för att hinna trycktas under natten och levereras på morgonen). Den på nätet bör rimligen vara en senare reviderad version. Jag tycker det var tråkigt att de kände att det var viktigt att lägga till ordet korkig. Att lägga till nytillkommen information i en nyhetsartikel, revidera rena sakfel, stavfel etc förstår jag att de "måste" göra, men varför i all världen tyckte de det nödvändigt i detta fall?
Citera
2021-01-11, 16:52
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag förmodar att pappersutgåvan skrevs senast igår (för att hinna trycktas under natten och levereras på morgonen). Den på nätet bör rimligen vara en senare reviderad version. Jag tycker det var tråkigt att de kände att det var viktigt att lägga till ordet korkig. Att lägga till nytillkommen information i en nyhetsartikel, revidera rena sakfel, stavfel etc förstår jag att de "måste" göra, men varför i all världen tyckte de det nödvändigt i detta fall?

Eftersom det är det första och nästan enda man kan läsa innan betalväggen döljer så tyckte väl någon att forumet framställdes lite för bra. Man kan inte heller läsa "Flashback är farligast på internet" i papperstidningen. Så även det har nog någon fått ändrat i efterhand.

I tidningen är rubriken "Flashback -Internetforumet som överlevt längst".

"Krokigt" och "farligast" tycker jag inte gör så mycket. Låter ju mer spännande att hänga här om inte annat
Senast redigerad av Carlbom 2021-01-11 kl. 16:57.
Citera
2021-01-11, 16:56
Medlem
Han skrev säkert artikeln bara för att smyga in lite reklam åt sina polare i Flashback 4ever.
Citera
2021-01-11, 18:58
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Noterar att på webben skriver de "I 25 år har Flashback forum funnits som en krokig ryggrad på svenska internet." men i pappersutgåvan idag så saknas ordet krokig.

Det låter väldigt mycket mer positivt när man läser "I 25 år har Flashback forum funnits som en ryggrad på svenska internet. "

Skulle kommentera den där meningen, som är svår att makea sense av hur man än läser den.

En mer traditionell liknelse hade varit att FB är som eller som jobbig fluga som inte tillåter det självgoda etablissemanget att sätta sig till ro; eller en fistel i samhällets anus, om man ville vara mer negativ.

Men FB är alltså svenska internets ryggrad, krokig eller inte? Så utan FB skulle vårt internet alltså varken kunna stå upp eller leva?

Eller ok, en ryggrad på svenska internet -- men det gör ju inte saken klarare. Så vadå, att det finns andra ryggradar som kanske dessutom är rakare?

Språkligt är det hursomhelst väldigt klumpigt. Men Karlsten är också en medelmåtta både som tänkare och stilist. Kommer ihåg när han skulle hajpa sin polare efter terrorattacken på Drottninggatan och skrev helt tondövt om "den svennebananiga Richard Sjöberg". Inget större fel på honom annars, en ganska harmlös krake.

Sen är det ju lite ironiskt att Karlsten/GP kommer ut som stenhårda funkofober då just det annars är något man brukar beskylla FB för: när de vill förmedla bilden av något som trots allt är lite fult tar man till bilden av en krympling med krökt ryggrad. Stereotypen är ju annars att det är vi som hatar krymplingar och missbildade.

Hursomhelst: delar många andras analys att en attack på FB inte riktigt ligger i tiden, trots allt. Tror baksmällan efter alla borttagna läsarkommentarer i tidningarna, tex, börjar göra sig känd (och att införa dem med bankID och utan anonymitet, som DN delvis försökt med, funkar inte).
Citera
2021-01-11, 20:38
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum
Har inte läst hans text, så du kanske har rätt och att många i tråden överreagerar. Men det är något suspekt att publicera detta, när så mycket på nätet stängts ner den senaste tiden, och inte minns det senaste dygnet.

Vi får väl se hur det utvecklar sig. Hoppas makthavare förstår hur bra Flashback är för Sverige. Det är en helt nödvändig ventil.

Citat:
Ursprungligen postat av fulmendum
Inget märkligt med att man skriver om Flashback idag. GP har helt enkelt en väldigt intressant artikelserie om internetforum som format oss. Detta var tredje artikeln i serien. I de två tidigare har man berättat om Playahead och Qruiser.
Mycket nostalgi, ser fram emot fortsättningen,
Just det. Det här är om jag minns rätt den fjärde artikeln i en serie som började publiceras vid Lucia förra året. Det hela inleddes med artikeln https://www.gp.se/kultur/kultur/så-b...tys-1.37387121 (betalvägg).
Citera
2021-01-11, 23:42
Medlem
fulmendums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Just det. Det här är om jag minns rätt den fjärde artikeln i en serie som började publiceras vid Lucia förra året. Det hela inleddes med artikeln https://www.gp.se/kultur/kultur/så-b...tys-1.37387121 (betalvägg).
Helt rätt, Lunarstorm har ju också varit uppe på tapeten.
Lustigt hur vissa forum historiskt helt dominerat marknaden för att sedan helt försvinna.
Tror och hoppas att Flashback överlever.
Citera
2021-01-12, 09:11
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus

I pappersversionen har man givetvis mindre utrymme och därför redigeras vanligtvis texter ned jämfört med det som läggs ut på nätet. Så det är sannolikt inget som lagts till, snarare något som tagits bort. Men givetvis ger det lite olika värderingar i hur texten uppfattar det den beskriver.
Citera
2021-01-12, 09:13
Medlem
Det enda som är farligt på Flashback är hur man agerar mot folk som är negativ mot vänstern.
Citera
2021-01-12, 09:39
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Tycker att Flashback få mer och mer positiv kritik. Att FB skulle vara farligast på internet är att här skrivs sanningen helt anonymt. Det är inte bara skvaller och knark utan en del brott hal klarats upp.
Citera
2021-01-12, 09:41
Medlem
JayJayAdamss avatar
Är inte motalternativet farligare? På flashback kan folk ventilera sina åsikter, diskutera dem, få olika perspektiv osv.

Om det görs på ett väldigt dolt forum på darkweb eller i nån mörk källarlokal med dödsknarkarnazister ökar nog risken för radikala åsikter.

Jag ser flashback som min ventil så att jag slipper begå något hemskt i en provocerande situation i min vardag.
Citera
2021-01-12, 11:24
Medlem
SvartChilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MobbadeJessica
Tycker att Flashback få mer och mer positiv kritik. Att FB skulle vara farligast på internet är att här skrivs sanningen helt anonymt. Det är inte bara skvaller och knark utan en del brott hal klarats upp.
Det finns mycket bra med flashback men det kan vara farligt när vi tänker på vad vissa användare skriver till andra. En ung,känslig människa som får kommentaren i en av sina trådar om att du är värdelös och borde dö eller att du är en äcklig hora, det kan få konsekvenser. Vi vet inte om denna person är mobbad i verkligheten eller nära gränsen att ge upp.
Sådant är farligt.
Ur det större perspektivet är jag inte bekymrad.
Citera
2021-01-12, 13:22
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor

En klart intressant artikelserie. Lunarstorm hade som mest 1,2 miljoner medlemmar, och runt en halv miljon unika besökare i veckan. En livsmedelshandlare i Varberg och ett scoutförbund i Taiwan investerade tillsammans 30 miljoner i Lunarstorm som på sin peak hade 75 anställda med kontor i Varberg, Stockholm och London. Nyligen återlanserades Lunarstorm på stajlplejs.com (av helt andra ägare, utan kontor i London förmodar jag), och drivs numera som ett sorts hobbyprojekt.

Här är två citat från artikeln om Lunarstorm, som ganska bra beskriver vad som ersatte sidan:
"I dag är de svenska nätverken helt utbytta av amerikanska och kinesiska sociala medier som Facebook, TikTok, Snapchat och Instagram. Överlag är sociala medier förknippade med kommersialism och ekonomi, få som rör sig där kan göra det utan att mötas av riktad reklam eller företagsprofiler. Även magin i att kunna vara någon annan på internet har försvunnit med tiden, i dag är ingenting privat."
"... Facebook har inte det, utan känns väldigt städat, corporate och inte så punk. Därför kan jag sakna anonymiteten på våra gamla communitys lite, det var lite mer vilda västern och rock’n’roll! säger Måns Jonasson på internetstiftelsen."
En annan sida som uppmärksammas är Playahead (1998-2010), som köptes av mediaföretaget MTG för 102 miljoner kronor, för att tre år senare läggas ner. Här är två citat från artikeln om Playahead:
"Internetcommunityt Playahead var vår kollektiva fritidsgård där vi fick vara ifred som tonåringar, innan internet blev shoppinggalleri"
"Jag ska inte glorifiera tonårstiden på Playahead allt för mycket, men vi hade faktiskt en egen subkultur på nätet, för oss själva. Där hade vuxna inte tillträde med sina osmakliga inlägg om kreti och pleti eller deras skamlösa sätt att locka till sig tonåringar till konsumtion. Men Facebook blev vårt nya landskap. Att tvingas anlända dit efter Playaheads död var en död i sig. Vi tvingades navigera mellan vuxna som kom ut ur garderoben som rassar, släktingar som vi aldrig hade träffat men nu skulle möta och smink- och klädföretag som sa: Den här skulle passa dig så bra, gumman, endast 399 kronor, gumman."
Så blev Sverige först i världen på internetcommunitys (betalvägg)
https://www.gp.se/kultur/kultur/s%C3...tys-1.37387121

Playahead var fjortisarnas kollektiva paradis (betalvägg)
https://www.gp.se/kultur/kultur/play...dis-1.38421300

admin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in