• 1
  • 2
2021-01-10, 14:07
Medlem
OversteSenaps avatar
Hej!

Jag undrar om det finns något sätt att få reda på från vad för telefon (modell) ett sms är skickat?
Går det att få fram fullständiga uppgifter, som exakt modell och tillverkare i så fall?

Går det också för avsändaren att skydda den informationen så att mottagaren inte kan se dessa uppgifter?

Är inte alls insatt i dagens telefoner men jag får inte fram dessa uppgifter på vare sig min Samsung-telefon eller iphone.

Jag får nämligen konstiga meddelanden till både min privata telefon och jobbtelefon. Jag misstänker dock en person, men vågar ännu inte konfrontera den personen förrän jag har lite mer på fötterna.

Därför skulle det kännas lite tryggare om jag visste att sms:en kommer från samma telefonmodell som den personen har.
Citera
2021-01-10, 14:31
Medlem
AntonSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OversteSenap
Hej!

Jag undrar om det finns något sätt att få reda på från vad för telefon (modell) ett sms är skickat?
Går det att få fram fullständiga uppgifter, som exakt modell och tillverkare i så fall?

Går det också för avsändaren att skydda den informationen så att mottagaren inte kan se dessa uppgifter?

Är inte alls insatt i dagens telefoner men jag får inte fram dessa uppgifter på vare sig min Samsung-telefon eller iphone.

Jag får nämligen konstiga meddelanden till både min privata telefon och jobbtelefon. Jag misstänker dock en person, men vågar ännu inte konfrontera den personen förrän jag har lite mer på fötterna.

Därför skulle det kännas lite tryggare om jag visste att sms:en kommer från samma telefonmodell som den personen har.

Nej ingen sån information skickas med i ett sms.
Citera
2021-01-10, 14:41
Medlem
Citat:
Hej!

https://en.wikipedia.org/wiki/SMS
Citera
2021-01-10, 15:11
Medlem
OversteSenaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntonS
Nej ingen sån information skickas med i ett sms.
Aj då.
Citera
2021-01-10, 15:21
Medlem
salxars avatar
Citat:
Aj då.
Japp, så det är bara att blockera numret och rulla vidare med livet.

Alternativt försöka smsa tillbaka en länk till personen, och när denne klickar på länken så sparas IP och liknande. Rätt säker det finns sådana sidor för IP, men oklart om de även sparar user agent/vilken enhet du använder.
Citera
2021-01-10, 21:17
Medlem
Inte i ett sms-vad jag vet

Men om du har tur och får ett bildmeddelande så kanske du kan köra den i ett exifprogram och på så sätt få reda på modell på telefonen ?

https://html.duckduckgo.com/html?q=exif%20tools

Det var länge sen jag lekte med metadata men det borde kunna ge dig något att gå på.
Citera
2021-01-10, 22:07
Medlem
Dr.Musics avatar
Som andra har sagt blir det svårt.

Om du har en iPhone kan du ju dock se om personen som skickade sms:et gjorde detta via en iOS enhet, Mac eller annan mobil. Detta då man kan se om ett meddelande skickades via Imessage.
Citera
2021-01-11, 07:29
Medlem
gudrss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Music
Som andra har sagt blir det svårt.

Om du har en iPhone kan du ju dock se om personen som skickade sms:et gjorde detta via en iOS enhet, Mac eller annan mobil. Detta då man kan se om ett meddelande skickades via Imessage.

Men då är det ju å andra sidan inte ett sms, och det var ju sms det handlade om i denna tråd.
Citera
2021-01-11, 08:36
Medlem
Dr.Musics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gudrs
Men då är det ju å andra sidan inte ett sms, och det var ju sms det handlade om i denna tråd.

Absolut. Men på iOS enheter tas sms emot via Messages appen som använder sig av Imessage när det är möjligt dvs om meddelandet kommer från en annan iOS-enhet eller Mac.
Citera
2021-01-11, 11:12
Medlem
bog11s avatar
Citat:
Absolut. Men på iOS enheter tas sms emot via Messages appen som använder sig av Imessage när det är möjligt dvs om meddelandet kommer från en annan iOS-enhet eller Mac.

Men vad en extraapp hos en enda tillverkar gör är ju helt ointressant i detta sammanhang där det ju handlar om en standard GSM-funktion, nämligen SMS.

Ska vi då också sveva ut till Signal, WhatsApp, Telegram, Supertext osv?
Citera
2021-08-04, 17:13
Medlem
Dr.Musics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bog11
Men vad en extraapp hos en enda tillverkar gör är ju helt ointressant i detta sammanhang där det ju handlar om en standard GSM-funktion, nämligen SMS.

Ska vi då också sveva ut till Signal, WhatsApp, Telegram, Supertext osv?
Inte helt ointressant. Personen frågade om man kunde se från vilken telefonmodell ett sms skickades ifrån. Om personen har en iPhone och meddelandet togs emot via imessage så skickades även meddelandet från en iPhone. Övriga appar som du nämner finns ju till både iPhone och Android, därav kan ingen enhet uteslutas i det fallet.
Citera
2021-08-05, 01:23
Medlem
gudrss avatar
Citat:
Inte helt ointressant. Personen frågade om man kunde se från vilken telefonmodell ett sms skickades ifrån. Om personen har en iPhone och meddelandet togs emot via imessage så skickades även meddelandet från en iPhone. Övriga appar som du nämner finns ju till både iPhone och Android, därav kan ingen enhet uteslutas i det fallet.

Men då är det ju inget standard sms utan ett speciellt apple-meddelande med iMessages. Det är ju SMS som denna frågeställning handlade om (för ett halvår sedan).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in