• 1
  • 2
2021-12-09, 10:05
Medlem
Dr.Musics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gudrs
Men då är det ju inget standard sms utan ett speciellt apple-meddelande med iMessages. Det är ju SMS som denna frågeställning handlade om (för ett halvår sedan).

Fast min tanke är fortfarande relevant. Om ett SMS skickas mellan två iPhones resulterar detta i att iMessage används per automatik. Man kan då med andra ord möjligtvis komma närmare vilken telefonmodell ett meddelande skickades ifrån.

Om iMessage har använts så har man skickat ett SMS från en iPhone. Man kan då utesluta att något har skickats från en Android-telefon.
Citera
2021-12-09, 15:29
Medlem
PretIdiotiems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Music
Fast min tanke är fortfarande relevant. Om ett SMS skickas mellan två iPhones resulterar detta i att iMessage används per automatik. Man kan då med andra ord möjligtvis komma närmare vilken telefonmodell ett meddelande skickades ifrån.

Om iMessage har använts så har man skickat ett SMS från en iPhone. Man kan då utesluta att något har skickats från en Android-telefon.

Och då är det ju INTE ett sms, som många redan berättat för dig, för rätt länge sedan nu.
Citera
2021-12-09, 17:37
Medlem
Sonny00s avatar
sms kan ju också skickas från en dator. Jag vet inte om det heter något annat än sms i så fall, men för mottagaren ser det i alla fall ut som ett vanligt sms.
Citera
2021-12-09, 23:05
Medlem
gsminfos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
sms kan ju också skickas från en dator. Jag vet inte om det heter något annat än sms i så fall, men för mottagaren ser det i alla fall ut som ett vanligt sms.

Ja, det går att skicka sms från en dator. Då måste den antingen vara ansluten till en mobiltelefon, eller använda sig av en internettjänst, som i sin tur är ansluten till mobilnätet.
Citera
2021-12-29, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Music
Inte helt ointressant. Personen frågade om man kunde se från vilken telefonmodell ett sms skickades ifrån. Om personen har en iPhone och meddelandet togs emot via imessage så skickades även meddelandet från en iPhone. Övriga appar som du nämner finns ju till både iPhone och Android, därav kan ingen enhet uteslutas i det fallet.
Hur vet man om meddelandet mottogs via imessage? Är det inte bara när man skickar ett meddelande tillbaka som man kan se om ens meddelande blir grönt eller blått?
Citera
2021-12-29, 19:50
Medlem
UncaScroogies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chocolatechipmonky
Hur vet man om meddelandet mottogs via imessage? Är det inte bara när man skickar ett meddelande tillbaka som man kan se om ens meddelande blir grönt eller blått?

Tråden handlar om SMS, alltså en generell GSM-standard, inte om att nån enstaka tillverkare hittat på egna lösningar.

Det har redan skrivits om detta, flera gånger tidigare i tråden.

Skapa en egen tråd om du vill diskutera speciallösningar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in