2021-01-11, 12:04
Medlem
415brushans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Ja, det är synd att diskussioner tystas. En aktiv vänsterdebattör har sagt att han själv blivit bannad och blivit avstängd från facebook, vilket jag har svårt att tro på då han har "rätta" värdegrunden. Men kanske det händer andra sidan också.
Jag hade hoppats på att Parler skulle bli en twitter-flashback typ av ställe men icke. Får se om de lyckas flytta sajten och den kommer upp igen.

Var så säker på en sak, om de lyckas med det så kan du räkna med att de fått gå med på en hel del krav från globalisterna. Enda möjligheten för de att verka igen ostört är om de blir infiltrerade. Något annat alternativ skulle globalisterna inte gå med på.
Citera
2021-01-11, 12:05
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det kommer inte att förekomma några fria & demokratiska val i västvärlden för en generation framåt.

Jag tror att det om ett par år även kommer att drabba den "riktiga" vänstern. I förlängningen kommer bara olika varianter av liberalism tillåtas. BLM kommer bara få finnas om de anpassar sig till liberalismen. Miljörörelsen kommer tvingas ta bort all kritik av konsumtionssamhället utan i ännu högre grad bara bli en liberal "progressiv" rörelse med lite ouppnåbara klimatmål men ingen riktig miljökamp. Sossarna i tredje riket hade inget emot att nazisterna fängslade alla kommunister men när de var borta blev de själva utrensade.
Citera
2021-01-11, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Visst, det är knappast så att det inte existerar "högerfolk" som även de är ivriga med att kväsa avvikande åsikter eller att "åsiktsbubblor" inte kan uppkomma utan styrning ovanifrån, men att påstå att Parler skulle vara en plattform för att slippa vänstern är inget annat än trams. Det är trots allt inte Parler som bannlyser användare på åsiktsmässig basis.

Sedan håller jag helt med dig om att ställen där man kan diskutera med allt möjligt folk är att föredra, oavsett om man delar deras åsikter eller inte. Får man i sådana fall leva med att det även förekommer en hel del troll, tokstollar, extremister, osv? Visst får man det, men jag bedömer hellre själv vad folk skriver än att någon annan, inte sällan med en egen agenda, ska agera censor och besluta vad jag ska tycka och vad jag får eller inte får läsa eller höra.
Jag nämnde inte Parler alls men jag förstår din frustration. Det känns lite orättvist men det handlar om att ett bolag bestämmer vad som ska finnas på deras servrar. Då kan man ju bojkotta det bolaget om det nu går. Synd att det knappast går att surfa utan på något sätt använda amazon/google/apple. Funderar på en librem lur nästa gång.

Jag håller med till viss del i din andra paragraf. Det är ett jättesvårt problem. Ofta äldre har alltid litat på att de nyheter som de läser är sanna fastän vi idag vet att kvaliten på nyheter genom tiderna har varit kraftigt bristande. Vi som hängde med sedan internets barnben är vana och har sett det mesta vilket gör att vi är ganska bra på att identifiera vad som är rimligt, och ungdomarna idag har det svårt i sina filterbubblor. Allt det föder är ställen som förnekar att jorden är rund baserat på ett inside joke. Så på något sätt måste man bedriva faktagranskande verksamhet eller utbilda människor i hur man faktist tar reda på en sak. Då majoriteten av befolkningen uppenbarligen inte kan det så vill man integrera det i sina kanaler men om man sitter i en filterbubbla så blir det ju fel oavsett för då får man bara reda på felaktigheter, så det är ett omöjligt uppdrag. Att censurera på högre nivå hos leverantören (facebook, amazon web m.m) hindrar folk från att exponeras från felaktigheter och då kan man inte lära sig se skillnaden på rätt och fel eller nyanser som inte faller in de två kategorierna. Så egentligen står jag också där med fritt ord - men med möjlighet för folk att opponera. Då har man fått argumenten från båda (eller fler) sidor.
Citera
2021-01-11, 12:08
Medlem
Ursprungligen postat av Urbizzo
Detta är missbruk av en ledande ställning.
Vad är dom rädda för?
Citat:
Ursprungligen postat av PulladSork
De är rädda för att vissa åsikter ska få spridning.
Att censurera politiska åsikter är viktigare för dem än att tjäna pengar. Det har de stora teknikföretagen bevisat mången gång.

Att ha censur är också makt - ännu mer än pengar!

Dvs all media av betydelse är uppköpta och manipulerade för att ge makt.

Alltså samma resultat - för den som ligger bakom och censurerar - och för oss som blir manipulerade.
Citera
2021-01-11, 12:08
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror att det om ett par år även kommer att drabba den "riktiga" vänstern. I förlängningen kommer bara olika varianter av liberalism tillåtas. BLM kommer bara få finnas om de anpassar sig till liberalismen. Miljörörelsen kommer tvingas ta bort all kritik av konsumtionssamhället utan i ännu högre grad bara bli en liberal "progressiv" rörelse med lite ouppnåbara klimatmål men ingen riktig miljökamp. Sossarna i tredje riket hade inget emot att nazisterna fängslade alla kommunister men när de var borta blev de själva utrensade.
Visst blir det så, man börjar redan se det på Youtube. Den vänster som idag är nyttiga idioter åt tech-oligarkerna kommer självklart att rensas ut så fort dom börjar bli till besvär.
Citera
2021-01-11, 12:09
Medlem
415brushans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Till er som yrar om att "Amazon har stängt ner Parler".

Sajten Parler kördes på Amazons servrar, AWS. Amazon har mycket tydliga användarvillkor för vad som inte får finnas på deras plattform, och dit hör rasism, uppvigling, uppmaning till brott med mera. Parler är fyllt med detta. De fick en varning att börja rensa upp i träsket, men gjorde inte det.

Därför stängde Amazon av sajten. Dock kan Parler ta sitt pick och pack, och flytta till en annan plattform alternativt starta upp egna servrar. Amazon har full rätt att välja vilka de vill ha som kunder.

Beror på vad man definierar som rasism

I min värld, trots att jag är invandrare från mena, så skulle pk vänstern klassa mig som rasist. Men jag tycker inte det. Säger jag tex att många svarta i usa är lata och vill bara rappa så skulle jag bli avstängd. Men det är ju sant, svarta är kända i usa för att vilja vara rappare, nba spelare, skådisar och andra celebs. De tror inte på 9-5 jobb. De säger det själva

Så min poäng är att det blir knepigt att göra på det sättet. Blir liksom moment 22.

Resulterar i att man inte får ifrågasätta nåt i världen längre, man ska bara lyda det som är konstaterat som sanning av de som styr. Vad är poängen då med människans fria vilja och tänk? Man blir till slut boskap

Och ja, det är självklart att de vill att vi ska vara globalisternas boskap. Slavar åt näsorna.

Enkel matematik
Citera
2021-01-11, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Det beror nog mer på hur du uttrycker dig. De flesta är innerligt trötta på troll som bara är inne för att störa debatten. Sådana blir och bör bli blockerade om de inte skärper till sig efter varningar.
Det har oftast hänt när jag har skrivit: "Motsatsen till ditt påstående motbevisas av statistik här" och länk till statistik eller liknande. Jag håller inte på med smutskastning och annat trolleri. Nästan som man vill tysta. Antar att det händer för båda sidor, och är inget attribut som jag uteslutande påstår är höger.
Citera
2021-01-11, 12:13
Medlem
bl1nks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Visst blir det så, man börjar redan se det på Youtube. Den vänster som idag är nyttiga idioter åt tech-oligarkerna kommer självklart att rensas ut så fort dom börjar bli till besvär.

På vilket sätt? Ni får gärna sänka Twitter, Amazon m.m. Varför skulle vänstern bry sig om detta? Vänstern blir som du säger blir ju också raderade.
Citera
2021-01-11, 12:15
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Till er som yrar om att "Amazon har stängt ner Parler".

Sajten Parler kördes på Amazons servrar, AWS. Amazon har mycket tydliga användarvillkor för vad som inte får finnas på deras plattform, och dit hör rasism, uppvigling, uppmaning till brott med mera. Parler är fyllt med detta. De fick en varning att börja rensa upp i träsket, men gjorde inte det.

Därför stängde Amazon av sajten. Dock kan Parler ta sitt pick och pack, och flytta till en annan plattform alternativt starta upp egna servrar. Amazon har full rätt att välja vilka de vill ha som kunder.
Jag läste det och tyckte det var konstigt att de valt amazon att lägga sin sajt på när det bryter emot deras t.o.s. Därför förväntade jag mig att de helt enkelt skulle flytta men antar att de inte hann på så kort tid som 24 timmar.

Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
Var så säker på en sak, om de lyckas med det så kan du räkna med att de fått gå med på en hel del krav från globalisterna. Enda möjligheten för de att verka igen ostört är om de blir infiltrerade. Något annat alternativ skulle globalisterna inte gå med på.
Jo, vissa regler måste man ju ha på sin sajt även Parler.
Citera
2021-01-11, 12:17
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Detta är missbruk av en ledande ställning.
Vad är dom rädda för?

Att ha censur är också makt - ännu mer än pengar!

Dvs all media av betydelse är uppköpta och manipulerade för att ge makt.

Alltså samma resultat - för den som ligger bakom och censurerar - och för oss som blir manipulerade.

Precis med censur kan de uppnå monopol vilket är extremt lönsamt och de kan få politiker på plats som gynnar dem skattemässigt och t.ex. med låga elpriser som i Sverige.
Citera
2021-01-11, 12:19
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Västvärlden konvergerar sakta mot samma struktur som i Kina, vi tog bara en omväg dit. Det är det naturliga stabila slutmålet då makt koncentreras alltmer. Den så kallade vänstern hejar på för tillfället, men för majoriteten av människorna, höger eller vänster, kommer den nya verkligheten att vara sämre.
Citera
2021-01-11, 12:37
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PastorBolognese
Jag nämnde inte Parler alls men jag förstår din frustration. Det känns lite orättvist men det handlar om att ett bolag bestämmer vad som ska finnas på deras servrar. Då kan man ju bojkotta det bolaget om det nu går. Synd att det knappast går att surfa utan på något sätt använda amazon/google/apple. Funderar på en librem lur nästa gång.

Jag håller med till viss del i din andra paragraf. Det är ett jättesvårt problem. Ofta äldre har alltid litat på att de nyheter som de läser är sanna fastän vi idag vet att kvaliten på nyheter genom tiderna har varit kraftigt bristande. Vi som hängde med sedan internets barnben är vana och har sett det mesta vilket gör att vi är ganska bra på att identifiera vad som är rimligt, och ungdomarna idag har det svårt i sina filterbubblor. Allt det föder är ställen som förnekar att jorden är rund baserat på ett inside joke. Så på något sätt måste man bedriva faktagranskande verksamhet eller utbilda människor i hur man faktist tar reda på en sak. Då majoriteten av befolkningen uppenbarligen inte kan det så vill man integrera det i sina kanaler men om man sitter i en filterbubbla så blir det ju fel oavsett för då får man bara reda på felaktigheter, så det är ett omöjligt uppdrag. Att censurera på högre nivå hos leverantören (facebook, amazon web m.m) hindrar folk från att exponeras från felaktigheter och då kan man inte lära sig se skillnaden på rätt och fel eller nyanser som inte faller in de två kategorierna. Så egentligen står jag också där med fritt ord - men med möjlighet för folk att opponera. Då har man fått argumenten från båda (eller fler) sidor.

Till att börja med så visst, Amazon, Google och Apple är privata företag, men inte minst med anledning av deras monopolliknande ställning på marknaden anser jag, uppenbarligen till skillnad från många andra, inte att de kan tillåtas agera helt som de vill utan lagar eller restriktioner. Samma sak skulle kunna sägas om teleoperatörer. Borde det stå Telia, Tele2, Telenor och 3 att helt och hållet välja vilka kunder de accepterar och även fatta sådana beslut i samråd? Nej, jag anser inte det och det är även därför vi har lagar som reglerar kartellbildning, monopol, och liknande företeelser.

Sedan har du helt rätt i att det är ett problem att många har bristande källkritik, men jag anser att det är ett problem som måste lösas genom att förbättra människors förmåga att själva kritiskt granska vad de tar del av, inte ett skäl till att utse censorer som sedan ska "guida människor rätt". Tillämpar man den senare lösningen omyndigförklarar man inte bara folk utan man ger även en utvald skara rätten att diktera vad som är sant, falskt, fel eller rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in