2021-01-11, 11:07
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrKrispo
Du menar att vänstern inte klarar av högerbubblan Parler? Gömstället som skapats för att slippa höra från vänstern?

Onekligen ett mycket märkligt "gömställe" då tjänsten var öppen för alla, till skillnad från exempelvis Twitter. Det är trots allt inte den så kallade "högern" som kräver en "safe spaces" för att de är rädda för avvikande åsikter eller för att de inte klarar av att bemöta dem i en öppen och saklig debatt.
Citera
2021-01-11, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Onekligen ett mycket märkligt "gömställe" då tjänsten var öppen för alla, till skillnad från exempelvis Twitter. Det är trots allt inte den så kallade "högern" som kräver en "safe spaces" för att de är rädda för avvikande åsikter eller för att de inte klarar av att bemöta dem i en öppen och saklig debatt.
Jag har vid många tillfällen varit inne i högerriktade subreddits och de allra flesta gånger blivit bannad för att ha en avvikande åsikt. Så det pågår även ett safespacebyggande där. Vissa från båda sidor är trötta på kritik och motargument helt enkelt.

Sedan finns det ställen som stoltserar med att vara för fritt tal och blir överösta med alt-right aktivister ändå, där även vänsteråsikter får härja fritt. Men tyvärr är det safespace-communityn som växer sig störst och det är väl logiskt i någon mån då man har mer gemenskapskänsla. Jag personligen gillar ställen där man kan snacka med alla, synd bara att majoriteten av båda sidor är mot det.
Citera
2021-01-11, 11:20
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Det stora problemet är att Parler endast fick 24 timmar på sig att hitta en ny hoast samt att föra över all data från AWS.
Det senare är ett gigantiskt problem med tanke på hur mycket data Parler har.

Det är fler som har nekat dem nu så de har svårt att hitta en tillräckligt stor distributör. Kanske är det inga som vågar med den nya repressiva presidenten snart på plats. Jag tror det kommer bli ett reglerat internet under Biden.
Citera
2021-01-11, 11:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sk33
I förlängningen, ska man ens få kritisera religion etc? Ska man få kritisera diktaturer? Eller politiska ledare? Det kan ju tänkas kränka så enormt många att de stora plattformarna Apple, Amazon, Microsoft och Google går arm i arm med Visa och Mastercard. Jättelätt för någon uppstickare att lyckas etablera sig, eller för någon redan existerande sajt att fortsätta, om dessa jättar är emot en.

Trump är en riktig grobian, men det finns många andra som också bör stoppas om samma måttstock ska användas. Och det är inte som att Parler är det värsta tillhållet på nätet, så jag efterlyser fler nedstängningar så vi faktiskt får en debatt om det här.

Om det nu skulle vara så att det här INTE är censur och INTE ett ingrepp i yttrandefriheten, eftersom det ju inte är staten som står för det, ja, då kan man börja diskutera om staterna bör tillhandahålla diskussionsplattformar där kommersiella bolag inte agerar åsiktspolis.

Verkligen frågan om ifall Trump är en "grobian". Har du sett journalisterna han behandlat dåligt (dvs som de förtjänar)? De är ju inga journalister. De är aktivister förklädda till journalister. Samma pack till journalister dräller det ju av här. Några äckliga djävlar samarbetade med Sveriges regering för att stänga av Granskning Sverige från Googles Youtube.

Nu anser du att jag gjort mig skyldig till att också vara en "grobian"?
Citera
2021-01-11, 11:22
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PastorBolognese
Jag har vid många tillfällen varit inne i högerriktade subreddits och de allra flesta gånger blivit bannad för att ha en avvikande åsikt. Så det pågår även ett safespacebyggande där. Vissa från båda sidor är trötta på kritik och motargument helt enkelt.

Sedan finns det ställen som stoltserar med att vara för fritt tal och blir överösta med alt-right aktivister ändå, där även vänsteråsikter får härja fritt. Men tyvärr är det safespace-communityn som växer sig störst och det är väl logiskt i någon mån då man har mer gemenskapskänsla. Jag personligen gillar ställen där man kan snacka med alla, synd bara att majoriteten av båda sidor är mot det.
Det beror nog mer på hur du uttrycker dig. De flesta är innerligt trötta på troll som bara är inne för att störa debatten. Sådana blir och bör bli blockerade om de inte skärper till sig efter varningar.
Citera
2021-01-11, 11:26
Medlem
sk33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Verkligen frågan om ifall Trump är en "grobian". Har du sett journalisterna han behandlat dåligt (dvs som de förtjänar)? De är ju inga journalister. De är aktivister förklädda till journalister. Samma pack till journalister dräller det ju av här. Några äckliga djävlar samarbetade med Sveriges regering för att stänga av Granskning Sverige från Googles Youtube.

Nu anser du att jag gjort mig skyldig till att också vara en "grobian"?

Jag menar att Trump är en grobian till sättet. Fruktansvärt osmidig. Men det är inte olagligt. Kanske olämpligt. Däremot har jag inte sagt att han har fel om allting. (det tycker jag visserligen att han har om det mesta, men det har inget med hans yttrandefrihet att göra, yttrandefriheten kräver att även obehagliga eller rentav felaktiga åsikter ska kunna framföras, för egen del drar jag gränsen vid hot mot person. Hot mot stater eller statsledning kan vara ok, men generellt mindre ok i demokratier än i diktaturer)

Väldigt många journalister har agerat aktivister på båda sidor i USA; på demokratsidan kanske mindre medvetet och tydligt men inte mindre utstuderat eller naivt. Hoppas på räfst på båda sidor.
Citera
2021-01-11, 11:31
Medlem
HejaFinlands avatar
[quote=sk33|74278456] Väldigt många journalister har agerat aktivister på båda sidor i USA; på demokratsidan kanske mindre medvetet och tydligt men inte mindre utstuderat eller naivt. Hoppas på räfst på båda sidor.[/QUOTE]

Men ser du inte hur dammluckorna har öppnats nu när big tech fått sin kandidat på presidentposten? De kommer försöka få med sig banker och mindre aktörer att stoppa alla kritiska röster. Islamister och BLM kommer få fortsätta att sprida hat och uppvigling så klart men alla "till höger" kommer att tystas.
Citera
2021-01-11, 11:35
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men ser du inte hur dammluckorna har öppnats nu när big tech fått sin kandidat på presidentposten? De kommer försöka få med sig banker och mindre aktörer att stoppa alla kritiska röster. Islamister och BLM kommer få fortsätta att sprida hat och uppvigling så klart men alla "till höger" kommer att tystas.
Det kommer inte att förekomma några fria & demokratiska val i västvärlden för en generation framåt.
Citera
2021-01-11, 11:36
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PastorBolognese

Visst, det är knappast så att det inte existerar "högerfolk" som även de är ivriga med att kväsa avvikande åsikter eller att "åsiktsbubblor" inte kan uppkomma utan styrning ovanifrån, men att påstå att Parler skulle vara en plattform för att slippa vänstern är inget annat än trams. Det är trots allt inte Parler som bannlyser användare på åsiktsmässig basis.

Sedan håller jag helt med dig om att ställen där man kan diskutera med allt möjligt folk är att föredra, oavsett om man delar deras åsikter eller inte. Får man i sådana fall leva med att det även förekommer en hel del troll, tokstollar, extremister, osv? Visst får man det, men jag bedömer hellre själv vad folk skriver än att någon annan, inte sällan med en egen agenda, ska agera censor och besluta vad jag ska tycka och vad jag får eller inte får läsa eller höra.
Citera
2021-01-11, 11:40
Medlem
UlphSvensons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PulladSork
Efter att Twitter stängt av Trump från Twitter har presidenten och många av hans följare flyttat över till Parler för att kunna tala fritt. Tidigare i veckan tog Google Play och App Store bort Parlers app från sina tjänster. Nu släckts de alltså ner helt och blir offline från och med söndag.

https://www.buzzfeednews.com/amphtml/johnpaczkowski/amazon-parler-aws?bftwnews=&utm_term=4ldqpgc&__twitter_impressio n=true

Vad är era tankar om detta? Vad händer nu? Vilka konsekvenser kommer detta få?
100% rimligt. Om idioterna vill docka förhud över sina rassegrejer kan de starta sina egna nätverk. I&I mm här är ju bevis på att det inte är olagligt, bara osmakligt.
Citera
2021-01-11, 12:02
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Till er som yrar om att "Amazon har stängt ner Parler".

Sajten Parler kördes på Amazons servrar, AWS. Amazon har mycket tydliga användarvillkor för vad som inte får finnas på deras plattform, och dit hör rasism, uppvigling, uppmaning till brott med mera. Parler är fyllt med detta. De fick en varning att börja rensa upp i träsket, men gjorde inte det.

Därför stängde Amazon av sajten. Dock kan Parler ta sitt pick och pack, och flytta till en annan plattform alternativt starta upp egna servrar. Amazon har full rätt att välja vilka de vill ha som kunder.
Citera
2021-01-11, 12:04
Medlem
hjaelploskilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det är fler som har nekat dem nu så de har svårt att hitta en tillräckligt stor distributör. Kanske är det inga som vågar med den nya repressiva presidenten snart på plats. Jag tror det kommer bli ett reglerat internet under Biden.

Det var dock Trump som dödade net neutrality hahaha
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in