• 1
  • 2
2021-01-09, 23:59
Bannlyst
Jag tänkte göra en prank i trapphuset så jag hällde olivolja på alla trappsteg och smet sedan in. Sedan skulle jag gå ner med tvätten och halkade då på trappstegen och ramlade ner och slog mig. Jag undrar hur mycket jag kommer få i skadestånd om jag anmäler detta?
Citera
2021-01-10, 00:08
Medlem
HazzardAlards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iAmLane
Jag tänkte göra en prank i trapphuset så jag hällde olivolja på alla trappsteg och smet sedan in. Sedan skulle jag gå ner med tvätten och halkade då på trappstegen och ramlade ner och slog mig. Jag undrar hur mycket jag kommer få i skadestånd om jag anmäler detta?

Du menar från din egen hemförsäkring nu eller? Det beror på hur illa det blev!

Om du bara råkade stänka upp lite äcklig olivolja i din bedrägliga mun eller om du krossade svanskotan i sjuttiotre bitar... sedan så har vi ju en invaliditets bedömning efter ett år, för bestående skador osv.
Citera
2021-01-10, 00:30
Medlem
Det är väl sånt som kallas instant karma

Nu tror jag visserligen att du trollar, ingen är väl så galen att de oljar in en trappa, nån kan ju bokstavligen bryta nacken och dö.

Hade du brutit ett ben eller något liknande kunde du anmäla till försäkringsbolaget och kanske få några tusenlappar, så länge du inte nämner att det var du själv som hällt ut oljan. Det är inte som i USA där man kan stämma folk och företag till höger och vänster. Ifall det gick att kräva skadestånd varje gång nån halkade på en våt fläck i trapphuset så hade det funnits en skylt på porten, typ du inträder på egen risk eller paragrafer i hyreskontraktet där de friskriver från allt ansvar. Som det är måste det kunna bevisas att hyresvärden brustit något extremt i underhållet av fastigheten för att skadestånd ska betalas ut.
Senast redigerad av Mon81 2021-01-10 kl. 00:33.
Citera
2021-01-10, 08:25
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Du får ingenting om du inte uppsökte läkaren direkt efter olyckan.
Citera
2021-01-10, 08:27
Medlem
Ingenting då det är självförvållat.
Citera
2021-01-10, 08:59
Medlem
Diablo1118s avatar
Flera som tramsar i tråden vilken är ett regelbrott oavsett vad man tycker om TS inlägg.
Har raderat dessa nu men i fortsättningen kommer jag även ge ut varningar...../Moderator
Citera
2021-01-10, 12:35
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:

Eftersom du frågar specifikt om skadestånd så... Vem hade du tänkt begära skadestånd av? Hyresvärden? Visst, om oljan legat där en längre tid och värden trots kännedom om detta inte vidtagit några åtgärder så skulle du kanske kunna vara berättigad till skadestånd. Det förutsätter dock att du kan visa läkarintyg/journalanteckningar på att du fått en kroppsskada av händelsen. En bruten handled skulle väl ge max 5000 kr om du inte blir invalidiserad.

Om frågan gäller ersättning från en olycksfallsförsäkring så räcker det med att du snubblar i trappan och får en kroppsskada (som kan bevisas med läkarintyg). Några större pengar ger det dock inte (om du inte blir invalidiserad).
Citera
2021-01-10, 13:03
Medlem
godboys avatar
Citat:
Sannolikt tramstråd, men fan vet, folk hittar på mer dumheter än man tror. Har du nu hällt olivolja i en trappuppgång där det bor flera har du gjort dig skyldig till skadegörelse och utsatt andra för synnerligen stor fara. Om du nu har en olycksfallsförsäkring så tycker jag du ska skriva till dem med precis vad du haft för dig och se vad du får för svar.

Vidare om du bor i en vanlig hyresfastighet så kan du faktiskt bli av med ditt kontrakt då du utsatt andra för fara genom skadegörelse.
Citera
2021-01-10, 13:31
Medlem
zorroxs avatar
Citat:
Tja,en 6 månader för bedrägeri ock då har du maten fritt ren vinst alltså.
Citera
2021-01-10, 18:55
Medlem
Tammers avatar
Citat:
I USA hade det kanske fungerat, i Sverige har vi inga sådana stämningar. Då vi har fri sjukvård behövs inga ersättningar, man får den vård man behöver och inget mer.
Citera
2021-01-10, 19:58
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
I USA hade det kanske fungerat, i Sverige har vi inga sådana stämningar. Då vi har fri sjukvård behövs inga ersättningar, man får den vård man behöver och inget mer.

Självklart har vi skadestånd även i Sverige, men nivåerna är ju en smula lägre än i USA.

En kommun kan exempelvis anses skadeståndsskyldig om de inte har skyltat ordentligt vid ett vägarbete. Om en person faller ned i gropen i gatan så kan denna mycket väl vara berättigad till skadestånd.
Citera
2021-01-10, 20:23
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmitt
Självklart har vi skadestånd även i Sverige, men nivåerna är ju en smula lägre än i USA.

En kommun kan exempelvis anses skadeståndsskyldig om de inte har skyltat ordentligt vid ett vägarbete. Om en person faller ned i gropen i gatan så kan denna mycket väl vara berättigad till skadestånd.
Ja men det blir tretusen kr och inte tre miljoner.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in