• 1
  • 2
2021-01-10, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iAmLane
Jag tänkte göra en prank i trapphuset så jag hällde olivolja på alla trappsteg och smet sedan in. Sedan skulle jag gå ner med tvätten och halkade då på trappstegen och ramlade ner och slog mig. Jag undrar hur mycket jag kommer få i skadestånd om jag anmäler detta?
Inlägget passar bättre under juridik än under ekonomi.

Om du häller matolja i en trapp kan du dömas för vållande av kroppsskada, framkallande av fara, allmänfarlig vårdslöshet, skadegörelse och liknande.

Fängelse i 6 år finns på straffskalan för framkallande av fara. Troligen så kan man även döma till livstids fängelse också om man hittar en lämplig brottsrubricering.

Dessutom så blir du betalningsansvarig för eventuella skadestånd. Så om du slår dig så blir du tvungen att betala skadestånd till dig själv också.
Citera
2021-01-10, 23:43
Medlem
Citat:
Slå på hjärnan för helvete och lär dig läsa. Hur fan kan du få för dig att denna tråd hör hemma i juridik? Vad är min juridiska frågeställning? Jag frågar ju om hur mycket para jag får
Om du är vållande till att det hamnat matolja på trappstegen så är det i första hand en juridisk diskussion huruvida skadestånd betalas ut.

Om du hällt ut med flit som du sagt så kan du inte få skadestånd. Om du däremot exempelvis tappar en flaska med matolja och du halkar i samband med att du städar trappen efter dig så skulle du eventuellt kunna få skadestånd.

Om du häller ut matolja med flit och någon annan skadar sig så kan det bli dyrt för dig och vistelse innanför lås och bom.

Nivå på ett eventuellt skadestånd varierar från några hundra kronor upp till kanske 500 000 för en riktigt allvarlig skada. Spräcker du skallen och skadar dig som Michael Schumacher och blir ett kolli för resten av livet och inte ens kan prata eller röra ett lillfinger.

Men som sagt, eftersom det är du som är gärningsmannen så riskerar du att behöva betala skadestånd till andra.
Senast redigerad av Mynicname 2021-01-10 kl. 23:50.
Citera
2021-01-11, 07:36
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname

Om du hällt ut med flit som du sagt så kan du inte få skadestånd. Om du däremot exempelvis tappar en flaska med matolja och du halkar i samband med att du städar trappen efter dig så skulle du eventuellt kunna få skadestånd.

Vem menar du är skadeståndsskyldig ifall TS tappar en flaska matolja och halkar? Vem ska betala skadeståndet?
Citera
2021-01-11, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmitt
Vem menar du är skadeståndsskyldig ifall TS tappar en flaska matolja och halkar? Vem ska betala skadeståndet?
Beroende på hur försäkringsskyddet ser ut, exempelvis en drulleförsäkring skulle kunna täcka upp för det. Finns en uppsjö av olika olycksfallsförsäkringar med varierande villkor. Kräver dock att TS redan skaffat en försäkring.
Citera
2021-01-11, 12:28
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Beroende på hur försäkringsskyddet ser ut, exempelvis en drulleförsäkring skulle kunna täcka upp för det. Finns en uppsjö av olika olycksfallsförsäkringar med varierande villkor. Kräver dock att TS redan skaffat en försäkring.

Fast nu nämnde du specifikt skadestånd, inte försäkringsersättning.
Citera
2021-01-11, 21:50
Medlem
CMC-Urgayles avatar
Citat:
Jag tänkte göra en prank i trapphuset så jag hällde olivolja på alla trappsteg och smet sedan in. Sedan skulle jag gå ner med tvätten och halkade då på trappstegen och ramlade ner och slog mig. Jag undrar hur mycket jag kommer få i skadestånd om jag anmäler detta?

En burk olivolja.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in