Citat:
Ursprungligen postat av
iAmLane
Slå på hjärnan för helvete och lär dig läsa. Hur fan kan du få för dig att denna tråd hör hemma i juridik? Vad är min juridiska frågeställning? Jag frågar ju om hur mycket para jag får
Om du är vållande till att det hamnat matolja på trappstegen så är det i första hand en juridisk diskussion huruvida skadestånd betalas ut.
Om du hällt ut med flit som du sagt så kan du inte få skadestånd. Om du däremot exempelvis tappar en flaska med matolja och du halkar i samband med att du städar trappen efter dig så skulle du eventuellt kunna få skadestånd.
Om du häller ut matolja med flit och någon annan skadar sig så kan det bli dyrt för dig och vistelse innanför lås och bom.
Nivå på ett eventuellt skadestånd varierar från några hundra kronor upp till kanske 500 000 för en riktigt allvarlig skada. Spräcker du skallen och skadar dig som Michael Schumacher och blir ett kolli för resten av livet och inte ens kan prata eller röra ett lillfinger.
Men som sagt, eftersom det är du som är gärningsmannen så riskerar du att behöva betala skadestånd till andra.