2021-01-09, 03:21
Medlem
shbous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Nej över 2 år på straffskalan

Åh fasen. Då ligger vi i samma fina liga i så fall. Tycker väl att jag blir stannad en del haha
Citera
2021-01-09, 07:26
Medlem
De ser även hur mycket du tjänar samt ditt passfoto. Går också från mobilen.
Citera
2021-01-09, 11:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shbou
Åh fasen. Då ligger vi i samma fina liga i så fall. Tycker väl att jag blir stannad en del haha

Jag blev stoppar varje varje gång jag var ute och körde. Så fort det fanns en polis blev jag stoppad. Detta var 2014, nu blir jag aldrig stoppad.
Citera
2021-01-09, 11:30
Medlem
Jag brukar läsa lagar och politiska motioner ibland, och jag har för mig att jag läst att poliser i andra länder faktiskt kan söka på vem som helst utan några som helst restriktioner.
Jag kommer inte ihåg i vilket sammanhang jag läste det dock, har för mig att det var någon EU lagstiftning eller om det inte var när jag tog en GDPR-kurs hos datainspektionen.
Citera
2021-01-09, 14:12
Medlem
Telepatisks avatar
Blev stannad av polisen för några år sedan när jag fortfarande var skriven hos föräldrarna. Polisen kollade upp mitt personnummer/körkort och konstaterade att min pappa har jaktvapen hemma, jag vet inte varför han sa det dock.
Citera
2021-01-09, 16:05
Medlem
Okej tack för svaren allihopa.
Anledningen till min fråga är på grund av att jag har en farbror som har en viktig tjänst hos utrikesdepartementet (någonting med diplomati) som han har tystnadsplikt om och han pratar inte om detta alls med mig. Dock har vi ändå en ganska nära relation till varandra ändå

Det var så att jag blev stoppad utanför en ICA butik av två polismän efter att jag hade hälsat på en gammal kompis som är lite skum sådär, förmodligen hade de någon sorts span på honom.

Jag har för övrigt inte alls någonting i mitt belastningsregister, inte ens parkeringsböter. (detta berättade jag för dem)

Jag blev i alla fall tvungen att uppge mitt personnummer till de och när de då kollade upp mig så kändes de blev väldigt väldigt förvånade och undrade om det verkligen kunde stämma att det är jag som är den personen som kom upp på deras dator kändes det som. Jag är för övrigt en vanlig student på universitetet.

Vi stod där i kanske 20 minuter tills de sedan bad väldigt mycket om ursäkt på ett sätt som jag inte direkt anser vara professionellt hos polisen, nästan som att de fick någon slags enorm respekt för mig utan att jag sagt någonting speciellt förutom att ha svarat på frågor om jag tagit narkotika etc.

Kan detta ha något att göra med min farbror tro?
Citera
2021-01-09, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostitucija
Hej!

Om du är på polisstationen och en polis söker upp ditt personnummer eller namn, vad är det denna polisman ser förutom belastningsregistret? Står det alla basic uppgifter om dig som address etc (allt som finns på hitta.se) eller visar det till och med fler saker som kanske relaterade släktingar till dig eller vart du är född?

Alltså, frågan är, när polisen söker upp dig i sin databas, vilken information visas? Förutom dina standarduppgifter som redan finns på internet. Om det är någon som vet så skulle det vara intressant för mig att veta! Tack!
De ser samma sak som du ser....
Det är alltså olagligt att för gemene polis att göra slagningar på personer som inte ingår i deras utredningar. Sökningar på andra personer (som dotters pojkvän, nya grannen med mera) kan resultera i uppsägning.
Citera
2021-01-09, 20:27
Medlem
JoeDoughs avatar
Allt som är relevant.
Adress
Pass
Efterlysningar
Brottsregistret
Misstankeregister
Vapenregister
Daktningsregister
LOB
ASP
Kriminalvårdsregister
M.m.
Citera
2021-01-10, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imbaz
det står allt om dig, varenda grej du varit med om eller varenda grej du sagt till en polis dokumenteras och sparas.

Kan du (eller någon annan) utveckla detta lite grann.

Görs det verkligen noteringar om "varenda grej"?

Några typexempel jag undrar över:

Jag lyckas snacka mig ur och får åka vidare trots att släpkärran är obesiktad, görs det då ändå en notering om att jag kört ett obesiktat släp?

Jag är själv laglydig men kör en bil som en kriminellt belastad person står som ägare på, som saknar körkort, blir jag då noterad för att ha kört en sådan bil?

Jag är ute i ett sällskap med folk som är narkotikapåverkade och som åker dit för innehav, blir jag noterad trots att jag blir visiterad, inget hittas och jag inte bär ett spår av att använda droger?

Hur ser det ut på "menyn" polisen får upp? Måste dom klicka sig vidare och kolla register för register eller får dom upp en "startsida" där det står direkt var man förkommer som dom klickar sig vidare i?

Hur funkar misstankeregistret? Rensas det efter viss tid? Det kan man väl inte kräva registerutdrag från eller?
Citera
2021-01-10, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imbaz
En polis får inte söka på en person hur som helst, låt oss säga att din dejt är polis, så kan(utan att få påföljder) inte han/hon söka på vad du gjort för skojs skull.

Tro mig, jag har en släkting som är snut, hade denne haft möjligheten så hade de sett ett och annat, det står allt om dig, varenda grej du varit med om eller varenda grej du sagt till en polis dokumenteras och sparas.

Gängtillhörighet/"lobar"/vittnesmål osv osv visas på dig om snuten vill se.
Japp, tänk ”i tjänsten, för tjänsten”. Man ska inte söka för skojs skull även om det med största sannolikhet förekommer.

Bilden som man får upp som nån skrev i tråden är din passbild.
Citera
2021-01-10, 09:32
Medlem
Trollet420s avatar
Jag blev stanna av polis för ca ett halvår sen efter ha kollat upp mig i datorn så kom han tillbaka och undrade om jag fortfarande tog droger! (över 20 år sen jag haft med polisen att göra) känns konstigt att de sparar uppgifter så länge då jag bara åkt dit för ringa brott typ hasch i blodet
Citera
2021-01-10, 09:39
Medlem
Skogstalibanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet420
Jag blev stanna av polis för ca ett halvår sen efter ha kollat upp mig i datorn så kom han tillbaka och undrade om jag fortfarande tog droger! (över 20 år sen jag haft med polisen att göra) känns konstigt att de sparar uppgifter så länge då jag bara åkt dit för ringa brott typ hasch i blodet

Fyfan jag har spenderat 5år+ på anstalt och har bra mycket skit på mig. Nu har polisen skaffat ANPR bilar med så nu lär jag få cykla för att få vara ifred...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in