Citat:
Ursprungligen postat av
Stenballe
Har aldrig haft några problem med att anställa kvinnor i mina företag.
Jag anställer människor, arbetskraft, inte kön.
Jag vill påstå att det beror väldigt mycket på dels vilken position du själv har och dels vad för roll din anställde skall ha. Det har blivit vanligare att höga chefer i USA helt enkelt vägrar umgås ensam med kvinnor, och helst skall de manliga cheferna ha sin fru med sig för att umgås med kvinnor alls.
Och i mina ögon är det en tämligen förutsägbar följd av MeToo-rörelsen: de män som anklagas för att ha gjort något de inte borde ha gjort får ofta se sin karriär gå åt helvete. Och de räcker med beskyllningen, många män behöver inte ens dras till domstol för att de skall få sparken från sitt höga jobb. Den uppenbara slutsatsen en man som har ägnat decennier åt att klättra karriärstegen skall dra är att ge fan i att umgås med kvinnor. Ge fan i att ha kvinnor runt omkring dig på jobbet.
Men det beror på saker runt omkring: om du är högsta chef på företaget, och kan stå emot en storm i sociala medier så kan du göra vad du vill så länge du inte fälls i domstol. Men om du inte är högsta chefen på företaget så kan du vilja se till att ingen kan anklaga dig för att ha gjort något opassande, vare sig anklagelsen är sann eller inte.