2021-01-07, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Det var så lite, kul om jag kan hjälpa någon att må lite bättre.
Om du har konstaterade andningsuppehåll ska du absolut söka för att få en utredning för din hälsas skull.

I mitt fall innebar utredningen bara att jag fick sova med lite mätutrustning ,typ EKG och något mer, påkopplad en natt på sömnlab (ingen mask), sedan frukost och ett samtal med läkare om mätresultatet på morgonen.
Sen var det klart, så ingen stor operation eller något att oroa sig för. Bara gör det... !!!

Thank you very much.
Citera
2021-01-07, 09:57
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samuel332
Som rubriken lyder känner jag mig helt utmattad på morgonen oavsett hur bra jag sover 6-8 timmar. Jag behöver ligga 40min-1 timme för att gå upp eller sova nån timme extra eftersom att det känns som någon slagit in skallet med en slägga (Sover e.x. 03:00-12:00) en jobbig trötthet som håller sig ända fram till kvällen runt 18:00 då jag tuppar igen och sover 1-2 timmar. Kan det vara långtids-covid (inte så troligt), depression eller är man bara lat? Jag försöker verkligen få igång mina rutiner igen men det funkar varken att gymma eller plugga. Förut brukade hjärnan gå på högvarv men nu är det enbart helt tyst

Du sover inte i enlighet med en normal dygnsrytm. Testa att sova 23-08 istället så ska du se att det blir bättre.
Citera
2021-01-07, 11:13
Medlem
Samuel332s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Du sover inte i enlighet med en normal dygnsrytm. Testa att sova 23-08 istället så ska du se att det blir bättre.

Jag tror att det är där problemet ligger. Många påpekar att det kanske är sömnapné jag spelade in hela natten m.ha. mobilen men snarkade knappt en enda gång
Citera
2021-01-07, 11:55
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Jag tror att det är där problemet ligger. Många påpekar att det kanske är sömnapné jag spelade in hela natten m.ha. mobilen men snarkade knappt en enda gång

Jag brukar själv må piss när jag vänder på dygnet, och lägger mig vid 3-4 samt vaknar efter lunch. Det är helt klart det.
Citera
2021-01-07, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrstardust
Jag har det.
Dock inte sökt för det ännu.
Men snarkar och har många och långa andningsuppehåll på nätterna.
Känner mig ofta helt överkörd av ett tåg då jag vaknar på morgonen.
Blir alltid galet trött på dagarna och måste vila 1-2 gånger per dag.

Ett fruktansvärt handikapp.

Men måste snart söka vård för det.

Kompis, dra inte ut på detta.
Sliter enormt på ditt kardiovaskulära system, är inte så trevligt att tvinga hjärtmuskulaturen till mycket mer ansträngning under natten eftersom du får brist på syre och kväveoxid(från näsandning) som underlättar blodflöde. Sök vård - var inte lat.
Citera
2021-01-07, 12:48
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Att lägga sig samma tid varje dag, stiga upp samma tid varje dag är en bra grundrutin. Hur trött man än är. Äta nyttigt regelbundet. Mycket grönsaker. Inga skärmar på minst två timmar innan läggdags. Boosta dig med magnesium.

Lider du av eftermiddagströtthet kan det bero på trötta binjurar.
Citera
2021-01-07, 13:05
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Det här kan bero på flera saker. Om du har haft Covid så kan tröttheten komma därifrån. Tydligen ska man inte underskatta hur länge man kan lida av trötthet efteråt.
Du kan, som andra skriver, lida av sömnapné, men en annan trolig orsak är även att du lider av någon sorts vitaminbrist. Magnesium är till exempel ett hett tips och det kan du testa lätt genom att skaffa en burk från Apotea. Köp av märket Holistic.
Sedan kan det också vara så att du sover någon timme för länge, och fel tider. Sånt kan man också bli en hösäck av.
Citera
2021-01-07, 13:27
Medlem
Starbacks avatar
Citat:

Gå och kolla om du har Socker. Alternativt kan du be om att få en Hepatit C-test. Utan en fullgod leverfunktion blir man hemskt trött.
Citera
2021-01-07, 13:29
Medlem
Samuel332s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
Det här kan bero på flera saker. Om du har haft Covid så kan tröttheten komma därifrån. Tydligen ska man inte underskatta hur länge man kan lida av trötthet efteråt.
Du kan, som andra skriver, lida av sömnapné, men en annan trolig orsak är även att du lider av någon sorts vitaminbrist. Magnesium är till exempel ett hett tips och det kan du testa lätt genom att skaffa en burk från Apotea. Köp av märket Holistic.
Sedan kan det också vara så att du sover någon timme för länge, och fel tider. Sånt kan man också bli en hösäck av.

Jag käkar 2 tabletter ZMA varje kväll men ska se till och få i mig mer Magnesium
Citera
2021-01-07, 16:15
Medlem
Citat:
Som rubriken lyder känner jag mig helt utmattad på morgonen oavsett hur bra jag sover 6-8 timmar. Jag behöver ligga 40min-1 timme för att gå upp eller sova nån timme extra eftersom att det känns som någon slagit in skallet med en slägga (Sover e.x. 03:00-12:00) en jobbig trötthet som håller sig ända fram till kvällen runt 18:00 då jag tuppar igen och sover 1-2 timmar. Kan det vara långtids-covid (inte så troligt), depression eller är man bara lat? Jag försöker verkligen få igång mina rutiner igen men det funkar varken att gymma eller plugga. Förut brukade hjärnan gå på högvarv men nu är det enbart helt tyst

Det här låter som mig för ett par år sen. Det är en bra början att börja sova normala tider men jag skulle tippa på att det här hänger på din kost. Testa att käka ordentligt med frukt och grönsaker i ett par veckor så ska du se att du blir piggare. Ett bra knep är att mixa ner en massa nyttigheter (grönkål, broccoli, spenat, bär osv) i smoothies och maskera smaken med något sött, typ banan och käka som frukost varje morgon.

Jag gick många många år och var konstant trött och helt degig i huvudet, trodde jag hade provat allt men efter jag började äta nyttigt försvann alla besvär på några månader.
Citera
2021-01-07, 16:39
Medlem
Citat:
Sover du mellan kl 03-12? Har du alltid haft sena tider för sänggående?
Citera
2021-01-07, 16:58
Medlem
Samuel332s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
Sover du mellan kl 03-12? Har du alltid haft sena tider för sänggående?

Inte alltid. Började sova sent ända fram till universitet började undervisa på distans
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in