• 1
  • 2
2021-01-06, 23:59
Medlem
Samuel332s avatar
Som rubriken lyder känner jag mig helt utmattad på morgonen oavsett hur bra jag sover 6-8 timmar. Jag behöver ligga 40min-1 timme för att gå upp eller sova nån timme extra eftersom att det känns som någon slagit in skallet med en slägga (Sover e.x. 03:00-12:00) en jobbig trötthet som håller sig ända fram till kvällen runt 18:00 då jag tuppar igen och sover 1-2 timmar. Kan det vara långtids-covid (inte så troligt), depression eller är man bara lat? Jag försöker verkligen få igång mina rutiner igen men det funkar varken att gymma eller plugga. Förut brukade hjärnan gå på högvarv men nu är det enbart helt tyst
Citera
2021-01-07, 00:01
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Är du fet/mycket bukfett? Diabetes eller lever problem möjligtvis
Citera
2021-01-07, 00:01
Medlem
Samuel332s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Är du fet/mycket bukfett? Diabetes eller lever problem möjligtvis

Jag är 185cm och väger 82kg så nej. Har inte diabetes eller någon annan sjukdom heller
Citera
2021-01-07, 00:02
Medlem
tazzos avatar
Ta multivitamintablett i två veckor och se om det löser sig.

Annars får du boka ett läkarbesök för provtagningar.
Citera
2021-01-07, 00:03
Medlem
Fourhundredstrokess avatar
Du har ju skrivit om att du är deprimerad. Det blir man trött av.
Citera
2021-01-07, 00:07
Medlem
note-its avatar
Sömnapné, kolla upp det.
Citera
2021-01-07, 00:11
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samuel332
Som rubriken lyder känner jag mig helt utmattad på morgonen oavsett hur bra jag sover 6-8 timmar. Jag behöver ligga 40min-1 timme för att gå upp eller sova nån timme extra eftersom att det känns som någon slagit in skallet med en slägga (Sover e.x. 03:00-12:00) en jobbig trötthet som håller sig ända fram till kvällen runt 18:00 då jag tuppar igen och sover 1-2 timmar. Kan det vara långtids-covid (inte så troligt), depression eller är man bara lat? Jag försöker verkligen få igång mina rutiner igen men det funkar varken att gymma eller plugga. Förut brukade hjärnan gå på högvarv men nu är det enbart helt tyst

Stäng av alla typer av skärmar senast klockan 21:00. Läs en bok om du vill innan du somnar. Försök somna senast kl 23 och ställ klockan på 07:30.
Gör detta i minst tre veckor så ska du se att du blir piggare.

En viktig sak till, gör något på dagarna såsom promenader eller träning av valfritt slag. Går du i skolan ska du plugga och annars ser du till att skaffa dig ett jobb och gör något av ditt liv.
Citera
2021-01-07, 00:11
Sätt en röststyrd diktafon sidan om dig innan du lägger dig och lyssna på morgonen hur du har sovit. Snarkar du mycket kan du behöva sova med en speciell mask som håller tungan och svalget på plats.
Citera
2021-01-07, 00:15
Medlem
Snarkar du? Är du trött? Måste du sova på dagen? Då kan du lida av sömnapné

https://www.hjart-lungfonden.se/sjuk...omar/somnapne/
Citera
2021-01-07, 00:16
Medlem
Samuel332s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Snarkar du? Är du trött? Måste du sova på dagen? Då kan du lida av sömnapné

https://www.hjart-lungfonden.se/sjuk...omar/somnapne/

Jag misstänker att farsan lider av det då han snarkar i princip varje natt och de låter som han kvävs och väcks oavbrutet (c.a. 4 gånger under en natt). Är det ärftligt? Nu är jag inte ens säker på att det kan vara sömnapné men det låter intressant
Citera
2021-01-07, 00:49
Medlem
snoamers avatar
Den viktigaste frågan: hur fan äter du?

Får du i dig näring och mineraler?

Hjärnan behöver olika per person för att fungera när vi är vakna och sover
Citera
2021-01-07, 01:08
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samuel332
Jag misstänker att farsan lider av det då han snarkar i princip varje natt och de låter som han kvävs och väcks oavbrutet (c.a. 4 gånger under en natt). Är det ärftligt? Nu är jag inte ens säker på att det kan vara sömnapné men det låter intressant

Jag skulle ta kontakt med ett sömnlab hos närmaste Landsting/Region för en utredning, att sova med CPAP gör stor skillnad om man behöver det. Apné är skadligt för hälsan på sikt också.

Det låter absolut som om det skulle vara en bra idé för din far också. Jag har CPAP så jag vet att det gör skillnad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in